AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB,  Eskilstuna.
 MARATON AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB, Eskilstuna.  ^ back to Maraton Main.  
- - - - - - - - - - - - -

[52]: JB moped. Direktör Eric Benson.

[53]: Maraton Ma 41, Vp 41. JB motor. [53] Sprängskiss JB 48cc.

[53]: Test i TfA av mopeder med JB motor. JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpeln o. Örnen.

[59]: Mopedscootern 339 JLO Piano. Lyx-mopeden 349 F Jlo Piano - 449 F Monark/HVA-motor. Sport-mopeden 309 F Jlo Piano.

........Folkmopeden 349, 34 F Jlo Piano & 249, 249 F NSU. Moped 579 Enväxlad Pilot FM 50. Senior-mopeden 669 Jlo Piano.

........Transport-mopeden (3-hjul) M 629 Jlo Piano. Transport-mopeden 619 (2-hjul) Jlo Piano.

[62]: Mopedscooter 1261, 1251 JLO Piano. Lyxmopeden 1242, 1232, 1282 JLO Piano. Standardmopeden 1212, 1202 JLO Piano.

........Ungdomsmopeden 1292, 1222 JLO Piano. Maraton 8039 Sachs. Maraton 8151 Sachs.

........Transportmoped (2-hjul) 1701 JLO Piano. Tranportmoped (3-hjul) 1731, 1741 JLO. Senior mopeden 1721 JLO Piano.

[75]: Transportmoped (3-hjul) 1189 Sachs. Maraton 1209 Sachs. Compact 1252 Sachs. Maraton 1254 Automat Morini.

........Mini-mopeden 1262 Automat Sachs. E-type 1293 Sachs. Maraton 1200 motor ?.

Maraton main. [55] JB Marinoped. [62]: Båtmotorer, gräsklippare.

 [Teknik för Alla Nr.10 1953 testar JB motorn: JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpel och Örnen.]  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

[Back to Hilfsmotor - Helpengines.]

 

En Monark tillverkad moped med JB motor.

[To Vimpel.]

  Maraton med JB motor 1953. modell Ma 41 och Vp 41
 
 
Specifikation över moped modell Ma 41 och Vp 41 CYKELN
 
 
 
 

Ram: Specialbyggd, med bekväm körställning. Ramen byggd av kalldragna, grovt dimensionerade stålrör med yttre och invändiga för stärkningar. 

Gaffel: Ma 41 = I mopedutförande. 

           Vp 41 = Teleskopgaffel i mopedutförande. 

Framnav: Försett med expanderande bromstrumma och förstärkt nav axel. Baknav: Frihjulsnav med kedjekrans för trampkedja och drivkedjekrans för motor. 

Framhjulsbromsen regleras med handtag på styrstången och bakhjulsbromsen som vanligt medelst pedalerna. 

Styre: Specialmodell, försett med gasreglerings- och bromshandtag, frikopplingshandtag med spärr samt fast gummihandtag. 

Sadel: Ma 41 = Mopedsadel i ny konstruktion. 

          Vp 41 = Swingsadel i ny konstruktion. 

Skärmar: Av stålplåt, djupvalsade med förlängd framskärm. Ma 41, bredd 64 mm. 

                 Vp 41, bredd 80 mm. 

Fälgar: Dimension 26 x 1½". 

Däck och slangar: Värnamo i dimension 26x1,75x1 ½".

Parkeringsstöd: Specialkonstruerat sidostöd. 

 

Belysning: Torpedformad strålkastare i elegant modell med hel- och halvljus. 

Bensintank: Av kraftig svetsad stålplåt, lackerad och randad samt in vändigt rostskyddsbehandlad genom fosfatering. 

                  Rymd cirka 3,5 liter. 

Tillbehör: Verktygsväska innehållande verktyg, namnplåt samt luftpump. 

Lackering: Ramen elegant lackerad. Fälgar och skärmar samt bensintank lackerade i samma färg som ramen samt randade. 

                     Ma 41 = Polykromatisk blå färg.   Vp 41 = Transparent röd färg. 

För erhållande av bekvämaste körställning skall sadel och styre justeras efter var och ens personliga tycke.

 

 

 

 

  

MOTORN Märke JB 48
 

 

2-takts. Slaglängd 40 mm. Cylinderdiameter 39 mm. Cylindervolym 48 cc. 

Effekt vid 4.000 varv/minut 0,75 hkr. Kompressionsförhållande 6:1. Förgasare Amal. 

Svänghjulsmagnet: Stensholms kombinerad med belysningsspolar för en effekt av 7 watt samt 6 volts spänning. Motorn vilken är fullständigt gummiupphängd för förhindrande av vibrationer, är utrustad med plan kolv samt kugghjulstransmission och extra kraftig enskivig korklamellkoppling. Vevstaken är lagrad i kraftiga nållager och vevaxel och transmissionsaxel i SKF kullager. Motorns kraft överföres till bakhjulet medelst kedja. Bränsleförbrukning 1,5 liter per 100 km Smörjning Oljan blandas i bensinen i proportion 1:25. Till smörjning av kopplingshuset användes 3,5 cl olja Vacuum Oil Gx80 eller motsvarande. Oljemängden kontrolleras efterhand med hjälp av den ritsade oljestickan på vänstra sidan av motorhuset.