AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB,  Eskilstuna.
 MARATON AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB, Eskilstuna.  ^ back to Maraton Main.
- - - - - - - - - - - - -

[52]: JB moped. Direktör Eric Benson.

[53]: Maraton Ma 41, Vp 41. JB motor. [53] Sprängskiss JB 48cc.

[53]: Test i TfA av mopeder med JB motor. JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpeln o. Örnen.

[59]: Mopedscootern 339 JLO Piano. Lyx-mopeden 349 F Jlo Piano & 449 F Monark/HVA-motor. Sport-mopeden 309 F Jlo Piano.

........Folkmopeden 349, 34 F Jlo Piano & 249, 249 F NSU. Moped 579 Enväxlad Pilot FM 50. Senior-mopeden 669 Jlo Piano.

........Transport-mopeden (3-hjul) 629 Jlo Piano. Transport-mopeden 619 (2-hjul) Jlo Piano.

[62]: Mopedscooter 1261, 1251 JLO Piano. Lyxmopeden 1242, 1232, 1282 JLO Piano. Standardmopeden 1212, 1202 JLO Piano.

........Ungdomsmopeden 1292, 1222 JLO Piano. Maraton 8039 Sachs. Maraton 8151 Sachs.

........Transportmoped (2-hjul) 1701 JLO Piano. Tranportmoped (3-hjul) 1731, 1741 JLO. Senior mopeden 1721 JLO Piano.

[75]: Transportmoped (3-hjul) 1189 Sachs. Maraton 1209 Sachs. Compact 1252 Sachs. Maraton 1254 Automat Morini.

........Mini-mopeden 1262 Automat Sachs. E-type 1293 Sachs. Maraton 1200 MCB Morini.

Maraton main. [55] JB Marinoped. [62]: Båtmotorer, gräsklippare.

 
 

[Back/to Maraton transport guide. Transport 1959, 1962 och 1975.]

[Register of  Monark, MCB mopeds sold of other/own firms under other names.]

 

 
 Mopedscooter - Jlo Piano                   Lyx - Jlo Piano el. Monark/HVA-motor          Sport - Jlo Piano   
 
 
       
    Folk - Jlo Piano el. NSU-motor                            Enväxlade - Pilot FM 50                Enväxlade - Pilot FM 50    
 
 
         Senior - Jlo Piano motor                      Transport - Jlo Piano- motor                   Transport - Jlo Piano- motor
 
 
 1959 Mopedscootern Ma 339 Maraton leder i långa loppet!   
 

MOPEDSCOOTERN   Ma 339. 2- eller 3-växlad Jlo Piano motor.

Riktpris Kr. 1.115:- Tillk, för 3-växt. utf. Kr. 45:-

 

Teknisk fulländning, tyst gång, utomordentliga köregenskaper, utsökt formgivning och kvalitet i minsta detalj har gjort Mopedscootern synnerligen

populär på den svenska marknaden. 

Mopedscootern har förnämlig fram- och bakhjulsfjädring, kraftigt dimensionerade hjul samt skyddande inklädnad. 

Årets modefärger har inspirerat de läckert nyanserade lackkombinationerna. 

Inbyggd strålkastare med hastighetsmätare, extra bekväm sadel, stabilt frontskydd och tank inbyggd i bakskärmen är några av de finesser som

gör Mopedscootern till det idealiska vardagsfordonet med söndagsprägel. 

 

Tillbehör: Vindskydd, som tillsammans med frontskyddet gör körningen praktiskt taget drag- och regnfri.  

Riktpris Kr. 49: 50

 

 

 

 
 
  
 
 AB J. BENSON  MALMÖ.   J. BENSONS FÖRSÄLJNINGS AB  ESKILSTUNA.  
 
 
 1959 Lyx-mopeden Ma 349 F o. Ma 449 F
 

LYX-MOPEDEN   Ma 349 F. 2- eller 3-växlad Jlo Piano-motor.

Riktpris Kr. 950:-. Tillk. för 3-växt. utf. Kr. 45: 

 

LYX-MOPEDEN   Ma 449 F. D:o med Monark/HVA-motor, 2-växlad. 

Riktpris Kr. 950:-

 

En rad av förnämliga finesser gör lyxmopeden till en femetta bland mopeder.

Formfulländad 5,5 lit. tank, inbyggt styre, djupa stänkskyddande skärmar, perfekt fjädring på båda hjulen, inbyggd

strålkastare med hastighetsmätare, vita däcksidor och smakfulla lackkombinationer.

 

 

 
 
  Ma 349 F         Maraton leder i långa loppet!
 
 
 1959 Sport-mopeden Ma 309 F
 

SPORT-MOPEDEN  Ma 309 F. 2- eller 3-växlad Jlo Piano-motor.

Riktpris Kr. 1.125:- Tillk. för 3-växl. utf. Kr. 45:-

 

En hyperelegant exponent för italiensk formgivning och svensk kvalitet. Ställbart styre, förkromad "bullig" tank, bekväm skumgummisadel,

komfortabel fjädring fram och bak, stilfullt djupdragna skärmar, dubbla avgasrör, vita däcksidor - en exklusiv modell i varje tum. 

Sportmopeden har utöver andra finesser även stoppljus, som tändes när man bromsar med pedalen -

en god garanti för att bakomvarande trafik observerar Er.

 

 

 

 
 
      Ma 309 F
 
 AB J. BENSON  MALMÖ.   J. BENSONS FÖRSÄLJNINGS AB  ESKILSTUNA.  
 
 
 1959  FOLK-MOPEDEN  [Maraton (1957) in Norway, ILO motor.) [NSU motor (NSU main).] 
 

Ma 349.    2- eller 3-växlad Jlo Piano-motor 

               Riktpris Kr. 840: Tillk. för 3-växt. utf. Kr. 45:- 

Ma 249.    2-växlad NSU-motor

               Riktpris Kr. 795: 

Ma 34 F.   2- eller 3-växlad Jlo Piano motor, bakhjulsfjädring och inbyggd strålkastare. 

               Riktpris Kr. 895: -  Tillk. för 3-växt. utf. Kr. 45: - 

Ma 249 F. 2-växt. NSU-motor, bakhjulsfjädring och inbyggd strålkastare. 

               Riktpris Kr. 860: - 

 

Som framgår av typbeteckningarna här invid finnes dessa modeller med Jlo Piano- eller NSU motor, med eller utan bakhjulsfjädring.

De är hårdtestade under de svåraste förhållanden och fyller alla krav Ni rimligtvis kan ställa på en moped.

Tank: 4,3 lit. Reservbensin.

Polisgodkänt styrlås.

Teleskopgaffel fram.

Fullbromsnav fram och bak.

Ringdim.: 24".

 

 
 
   Maraton leder i långa loppet!
               Ma 349
 
 Maraton
 1959 DEN 1-VÄXLADE MOPEDEN Ma 579     Motor: Pilot FM 50      Photo: Maraton 1958 Motor: Pilot FM 50                                    [Monarped register.]   
 

DEN 1-VÄXLADE MOPEDEN Ma 579. Motor: Pilot FM 50

Riktpris Kr. 735:

 

Den 1-växlade remdrivna mopeden bibehåller år från år sin popularitet, främst därför att den är så lättmanövrerad. 

Kan man cykla, kan man också köra 1-växlat. Den är stilren i linjerna, stark och pålitlig. 

Tank 4,3 lit. Reservbensin. 

Polisgodkänt styrlås. 

Teleskopgaffel. 

Fullbromsnav fram. 

Ringdim.: 24".

 

 

 

 
 
   Ma 579
 
 
 
   Ma 579
 
AB J. BENSON  MALMÖ.   J. BENSONS FÖRSÄLJNINGS AB  ESKILSTUNA. 
 
 
 1959 Senior-mopeden Ma 669  
 

SENIOR-MOPEDEN  Ma 669. 2- eller 3-växl. Jlo Piano motor.

Riktpris Kr. 1.490:-. Tillk. för 3-växa. utf. Kr. 45:-

 

Senior-mopeden erbjuder trygg stabilitet och bekväm körning. Kan lätt förses med vindskydd, som tillsammans med frontskyddet gör

körningen praktiskt taget dragfri och stänkfri. 

Motor och bakhjul inkapslade. Tanken och verktygslådan lätt åtkomliga i skyddsplåten mellan bakhjulen. 

Kraftig, uppfällbar pakethållare. Förnämligt  fjädringssystem. Fullbromsnav fram och kraftiga skivbromsar på båda bakhjulen. 

Extra bekväm sadel.

 

 

  
  
        Maraton leder i långa loppet!         
                       Ma 669
 
 
 1959 Transport-mopeden M 629 Jlo Piano-motor   
 

TRANSPORT-MOPEDEN M 629. 3-hjulig modell. 2- eller 3växl. Jlo Piano-motor, fläktkyld.

Riktpris Kr. 1.365: -. Tillk. för 3-växt. utf. Kr. 45:

 

Den 3-hjuliga transportmopeden är billig i inköp (10 % av en skåpbil) och billig i drift, vilket tillsammans med tidsbesparande smidighet i trafiken gör

den till en god penningplacering. Körkorts och skattefri. 

Tillåten lastkapacitet: 150 kg. 

Lastflak: 105x100 cm inv. mått. 

Kraftigt fjädrings- och bromssystem. 

Text på lastflakets sidor gör transportmopeden till en rullande reklam. (Tex. Här kommer en drulle eller Ur vägen. Du väljer själv.)

 

 

 

 

 
 
   
 
AB J. BENSON  MALMÖ.   J. BENSONS FÖRSÄLJNINGS AB  ESKILSTUNA. 
 
 
 1959 - Transport-mopeden Ma 619 Jlo Piano-motor.                    
 

TRANSPORT-MOPEDEN Ma 619. 2-hjulig modell, 2- eller 3-växl. Jlo Piano-motor.

Riktpris Kr. 970:-. Tillk. för 3-växt. utf. Kr. 45:-

 

Den 2-hjuliga transportmopeden är lämplig i de mest skilda sammanhang, speciellt för affärs-, kontors- och tidningsbud.

Denna starkt byggda modell är utrustad med kraftiga pakethållare fram och bak samt praktiskt utformade varukorgar i specialbehandlad plywood. 

Korgarnas mått: längd 378 mm, bredd 248 mm, djup 286 mm.

 

 

 

 
 
            Maraton leder i långa loppet
 Ma 619