|
+ =
en
|
Körningsföreskrifter
Inkörning:
Varje
ny motor behöver en viss tid på sig att slita
in de rörliga delarna mot varandra. Det är därför
viktigt att under de första 50 milen inte
belasta motorn onödigt hårt, d v s växla ned
backar och tungt väglag. En variation av
hastighet och belastning är gynnsamt för lager
och kolvringar. Kör därför inte med fullgas
annat än under korta perioder under
inkörningstiden.
Vid körning i nedförsbackar stryp aldrig gasen
helt, motorn får då för dålig smörjning.
Munstycket
behöver normalt inte bytas efter
inkörningstiden.
Använd aldrig ställbart munstycke då detta
kan skada motorn.
Växling:
Växla
försiktigt och med känsla för motorvarvet.
"Sparka" inte in växlarna och växla
aldrig utan att frikoppla motorn. Ovarsamma växlingsmanövrer
kan ge kraftiga skador på växellådan.
Låt
aldrig motorn bromsa upp rullfarten i utförsbackar
genom att ha motorn frikopplad och sedan släppa
upp kopplingshandtaget.
Allmän
beskrivning och skötselföreskrifter
Framgaffel:
Moped
typ 1294 har oljesmord framgaffel. Olja: 1,5 dl
SAE 30 i varje "ben". Demontering rengöring
samt byte av olja bör ske med jämna mellanrum.
Moped
typ 1228 har oljehydraulisk framgaffel. Olja:
0,56 dl SAE 20 i varje "ben".
Kontroll och byte av olja bör ske med jämna
mellanrum (se skötselplan).
Övriga
teleskopgafflar är smorda med fett och rengöres
och smörjes vid behov. Teleskopgafflar som har
olackerade huvudrör bör dessa anoljas då och
då så att de inte rostar.
Styrlager:
Kontroll och justering av eventuellt glapp bör
ske med jämna mellanrum, särskilt under inkörnings
perioden.
------------------------------------
Kedja:
Kedjan
bör ägnas särskild omtanke, dels beträffande
smörjning och dels att kedjan har rätt spänning.
Kedjan skall vid rätt spänning på mitten av
sin fria längd ha en rörelse på 10-15 mm höjdled.
Vid
för hårt spänd kedja förloras motoreffekt,
vid för löst spänd kedja kan kedjan hoppa av
och skada motorblocket.
Bild
5.
|
|
Bromsjustering
sker med vingmutter på bromsstagets bakre ända
respektive justerskruv på wire för frambroms.
Sträckning
av kedjan sker med sträckarskruvarna (A bild
5).
Lossa
axelmutter (B bild 5) och drag åt respektive,
lossa på sträckarskruvarna tills rätt kedjespänning
erhålles.
I
samband med sträckning av kedjan bör man
kontrollera att bromsen är lagom spänd och
mopeden "spårar", dvs. att fram- och
bakhjul är helt i linje med varandra.
|
--------------- |
Hjulinställning |
Bild
6. |
|
Hjulinställning
kan kontrolleras med hjälp av en
"linjal" som hålles intill båda
hjulen så högt upp som möjligt. Båda
hjulen skall då ligga plant utmed linjalen
samtidigt (bild 6). Justering sker med sträckarskruvarna
(A bild 5). Glöm inte att dra fast axelmutter
(B bild 5) efter avslutad justering.
Hjul
-Ekrar.
Kontrollera
vid varje servicetillfälle att hjulekrarna
inte är lösa. (Speciellt noga vid
50-milsservice.) Skulle så vara fallet måste
ekrarna spännas. Detta bör då utföras av
fackman. Vid ojämnt spända ekrar, kan
bromstrumman bli oval eller andra skador uppstå
på hjulen.
--------------------
Bild 7
|
|
Lås
Mopederna är utrustade med både styr- och bultlås. Till båda låsen passar samma nyckel. Styrlåset låses genom att man svänger styret åt vänster, vrider på nyckeln och trycker in låset.
Täckbrickan för bultlåset måste vridas upp så att hålet frilägges (bild 7) och låset kan föras ut och in i hylsan utan hinder. Vrid på nyckeln och tryck in låskolven.
Lås alltid Din moped då Du lämnar den.
|
Bild 8 |
|
|
Hastighetsmätartransmission
Moped typ 1294 är utrustad med navansluten hastighets mätartransmission (bild 8). Övriga har hastighetsmätaruttag från motorn.
På tvåväxlade motorer samt på navanslutning skall vid cirka var 300:de mil pressas in 2-3 cm3 fett genom fettnippeln respektive genom hålet för
transmissionskabeln, sedan denna först skruvats loss.
Hastighetsmätartransmissionen på 3-växlade motorer smörjes av växellådsoljan
|
|
|
|
Ljusinställning
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det viktigt att strålkastaren är rätt inställd.
Inställningen göres med förare på fordonet, som ställes så att avståndet till en vägg blir 5 m.
Härvid skall centrum av ljusfläcken från helljuset träffa väggen 5 cm lägre än glödlampans (strålkastarens mitt) höjd över marken.
Samtidigt skall halvljuset inte tigga mer än 5 cm lägre än glödlampans (strålkastarens mitt) höjd över marken.
På fordon med inbyggd strålkastare ställs reflektorn in med en skruv under strålkastarringen.
Vid byte av lampa i strålkastaren får man ej beröra reflektorns yta, enär den då blir fläckig och lämnar sämre ljusutbyte.
När en ny glödlampa skall sättas, får man inte fatta den direkt med fingrarna utan istället med en liten bomullslapp då annars fett från fingrarna avsätter sig på glödlampan. Detta fett förgasas av värmen från lampan och avsätter sig på reflektorn, som efterhand blir matt.
Sotning av avgasanläggning
Sotning av avgasanläggning, cylinder, kolv och topplock skall utföras av fackman
I varje motor förbränns en del av smörjoljan och bildar oljekol, som på tvåtaksmotorn företrädesvis avsätter sig på kolvtoppen, i utblåsningskanalen på cylindern, i avgasrör och ljud dämpare.
Därifrån måste de emellanåt avlägsnas, dock senast när motoreffekten minskar eller när motorn tenderar att fyrtakta trots att förgasarinställningen är riktig.
Vanligtvis är sotning nödvändig efter cirka 300 mils körsträcka. |
|
MOTOR DATA
Moped typ: 1142, 1237 1259, 1159, 1209, 1239, 1240, 1248, 1269,
1279, 1279-1 - 1218, 1228, 1250, 1289, 1290, 1252, 1256, 1272, 1293
- 1294
Anmärkning och
reglage.
Fotbroms och
växelpedal.
Växelhandtag och
bensinkran.
Åtgärder före körning
---------------------
Körningsföreskrifter och allmän beskrivning och skötselföreskrifter.
Kedja, allmän beskrivning och skötselföreskrifter.
Hjulinställning,
Hjul, Ekrar
Lås och hastighetsmätar- transmission.
Ljusinställning och sotning
--------------------
Oljekontroll/ byte
Bränslesilar,
Förgasare
-------------------
Tändninginställning
El-kopplingsshema
Tändstift
Koppling
------------------
Smörjnings- och skötselplan
Konservering av motorn
Motorstörningar
Utdrag ur Svensk Författningssamling om mopeder
|