|
APOLLO
- M. Berlin & Co. AB. Värnamo. |
^ back to
Apollo 1951-56 |
|
-
- -
- -
- -
- -
- -
- - |
|
CSR [52-62]
Mopedhandelns bytesprislista.
APOLLO [51-56]
[51] Motorette. Levis.
[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.
[54] Motorette. Zündapp
Z-1, TfA-test.
[54] Motorette. Express, TfA-test
[55]
Z-2, Filippinerna.
[56]
Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.
[56] Z-7,
Karl-Erik.
|
APOLLO [56-58]
• Affär i Värnamo.
Mopedscooters.
[56] Z-11.
[57]
Monte Carlo Z-21.
[58] Bel Rock Z-29.
[60]
Z-21, Z-29.
[62] 8213.
APOLLO [56-59]
[56] Competition,
test i TV.
[57] Rocket Record D-19.
[58] Mopsen,
moped bil.
[59] Fanfar, TfA-test.
|
APOLLO [57-58]
[56-60] Pacific Z-6, Z-8.
[57-58] Sierra Z-15,
35.
TfA-test,
kort på Z-15.
[58]
..... Apell Z-25.
• Esso main.
APOLLO [1960]
• S-39 (S = Sachsmotor.)
• S-40
• Z-29, (Z = Zündappmotor.)
• Z-21
• Z-25
• Z-8
• Värnamo -
Tokyo 1960.
|
APOLLO [1962]
Tvåhjulingar.
• 8039 (8038, 8039-1)
• 8051
• 8037 (8034)
• 8213.
Transportfordon.
• 8042
• 8110
Gräsklippare.
Båtmotor.
|
• Swedish mopeds
A.
• A-Z
Sweden.
• Apollo main.
|
|
|
N1 |
|
|
Apollo Motorette i TfA test
-54.
Motor:
Express
|
Apollo Motorette Bj.54
Motor: Express
|
|
|
|
|
N2
|
|
|
|
|
|
1954 |
Apollo
Motorette provkörs i Teknik för Alla Nr.8 |
[Back/to Expresswerke
A.G., Neumarkt/Oberpf. Nürnberg.] |
[Test
guide.] |
|
|
Apollo
Motorette 1954 har de
tolv främsta egenskaperna
i TfA s "önskelista". |
Motor:
Tvåtakts luftkyld 49 cc, märke Express, cylinderdiameter 42 mm,
slaglängd
36 mm. Vändspolning med flat kolv. Pallas förgasare med startautomat. Stensholmsmagnet 6 v 15 W. Korklamellkoppling i
olja.
Motorplacering:
Framför vevpartiet. (Veven inbyggd i växellådan.)
|
|
|
Reglage:
Rullhandtag för gas, draghandtag för broms och kortslutningsknapp på
styrstångens högra sida. Draghandtag kombinerat med vridhandtag för
kopplingen på styrstångens vänstra sida (där även knappar finns för
strålkastare och elektriskt signalhorn).
Ram:
Ram av centralrörstyp,
kombinerad modell.
Tank: Rymmande 5,5 liter oljeblandad bensin i
förhållandet 1: 25.
Drivsätt och
växlar: Enkelkedja gemensam
för trampning och motordrift. Motorn helt urkopplingsbar från styrstången.
Reduceringsväxel med kuggdrev. Extra växel kan erhållas mot
tillägg.
Utrustning:
Bromsnav av typ fullnav fram och bak, det senare påverkas av dragstång
från vevpartit och har fyra bromslägen per trampvarv. Bottenlänkgaffel.
Elektriskt signalhorn under strålkastaren. 26" hjul.
Tvåbent
parkeringsställ under vevpartit. Pris:
795:-kronor.
|
|
Omdöme
och provkörning:
Apollofabriken
här roat sig med att jämföra den nya Motorettes egenskaper med TfA :s
"önskelista" i julnumret och funnit att de 12-13 första
egenskaperna finns hos Motorette, beroende på om man efter fritt val
och mot pristillägg vill ha den tvåväxlad eller ej. Jag kan försäkra,
att det är absolut överflödigt att ha någon ytterligare växel än
den som finns i det enväxlade utförandet. De 12 första egenskaperna räcker
gott och väl, eftersom denna kraftiga moped tar såväl Götgats- som
Hamngatorna i Stockholm utan ansträngning och utan nämnvärd utgångsfart.
(Backarna har ca 8 % stigning.)
Redan
tidigare har vi nämnt i TfA att Motorette endast har namnet gemen samt
med förra årets modell.
Bilden ger tillräcklig upplysning om utseende
och ramkonstruktion. Den stora nyheten är Expressmotorn, en hypermodern
sak med omvänt cylinderförhållande, kom pression 1: 6, i reduceringsväxeln
inbyggd trampanordning och dragstång till fullnavsbromsen bak från
vevpartit. Även bromsarna är direkta tillbehör till
Expressfabrikatet. Motorn hör till de starkare - jag törs inte längre
göra jämförelser, men läsaren kan hålla i minnet att Apollo har Zündapp
på sin enklare modell i år. Det betyder inte att Express är överlägsen
Zündapp - men väl att den här större utrustning - vilket är både
en fördel (rikare möjligheter) och en nackdel (svårare att köra).
En
idealmoped? Beskrivningen ovan har visat att de viktigaste goda
egenskaperna finns i riklig mängd. På det exemplar jag körde slirade
kopplingen något, men det torde vara en justeringssak. Fjädrarna är då
för lösa, vilket har till följd att man vid start måste släppa ned
kopplingen hastigt för att inte cykeln ska bromsas av den stillastående
motorn. I utförsbackarna blir gången ryckig när man bromsar med
motorn. Detta sagt endast för att upplysa mopedister om
orsakssammanhangen om detta fenomen skulle uppträda, det händer på
flera mopedmärken med kedjedrift.
Alltför
lätt får alltså inte kopplingen vara. Kopplingen på Expressmotorn är
ganska unik, eftersom den strängt taget är två. Kopplingshandtaget är
kombinerat med ett vridbart rullhandtag ("scooterväxel"), men
med endast ett drivläge och möjlighet att slira igång mopeden; Genom
att vrida handtaget kan man helt koppla ur lamellkopplingen och göra om
mopeden till en synnerligen lättrampad cykel.
Vevbromsen
har fyra lägen under ett trampvarv, ett högt läge (för högt?) och
ett lågt (för lågt?) för vardera benet. Man kan backa mopeden utan
att bromsen hindrar.
Motorljudet
är starkt utan att vara störande, det kan närmast karakteriseras som
ett kraftigt väsande från växel dreven och insuget. Körställningen
är bekväm, men bottenlänkgaffeln förefaller mig inte motverka trötthet
i armarna. Priset slutligen är konkurrenskraftigt.
Lättkörd?
Varken lätt eller svår.
|
|
|
Bilden
ovan från TfA nr 2 -54.
Två
nya Apollomopeder. (Zündapp
- Express motor). |
|
|
|
|
|
|
|
APOLLO
MOTORETTE. Sverige.
795:-. Kedjedrift, 0,8 hk, 49 cm3, bottenlänkgaffel. M.
Berlin & Co., Värnamo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
Apollobladet Nr.1:
APOLLO Motorette med tyska kvalitetsmotorn
Express. |
|
[1954 -
APOLLO Moped./ Motorette.] |
|
|
APOLLO
MOTORETTE, 1954 års modell, är marknadens elegantaste och mest finessrika moped. Den är försedd med den tyska kvalitetsmotorn Express, som tillverkas av kontinentens äldsta cykelfabrik. Apollo Motorette är kedjedriven men har endast en kedja, en fördel, som underlättar dels efterspänningen av kedjan och dels demonteringen av bakhjulet vid en eventuell
punktering.
1 Motorn är väl täckt med lätt demonterbara kåpor, vilka bidraga till "ren" körning och attraktivt
utseende.
Motorn, som har maximalt tillåten effekt, är speciellt gjord för svenska förhållanden, och effekttoppen ligger vid en hastighet av omkring 20 km/tim., d. v. s. vid en hastighet, då man bäst behöver utnyttja motorns fulla kraft, t. ex. i backar eller hård motvind. 1 c:a 10
% motlut kör man mopeden utan att behöva hjälpa till med pedalerna. Maximihastigheten är 30
km/tim.
Ett
lättåtkomligt kombinerat reglage för startautomat och flödarknapp
finnes. |
2
Transmissionen, d. v. s. kraftöverföringen från motoraxeln till drivningen, är försedd med urkopplingsanordning av
motorn.
3 Kopplingen är kraftigt byggd och lätt åtkomlig för utbyte av lameller, och den frikopplar effektivt. Vridhandtag finnes på styret för in- och urkoppling av
växeln.
Motorn har god tomgång, som är speciellt bra vid stadskörningar, där föraren ofta får vänta vid gatukorsningar o.
dyl.
Extra växel kan erhållas mot
tillägg.
4 Den fjädrande framgaffeln av bottenlänkstyp är yt terst effektiv för de hastigheter, som det här är fråga om.
Dess konstruktion behandlas utförligt på annan plats i denna tidning.
5 Fullnav med extra kraftiga, överdimensionerade bromsar ger trygghet åt
körningen.
6 Strålkastaren är försedd med 15 watt Bilux lampa och lämnar ett utomordentligt starkt ljus. Under strålkastaren är ett elektrisk signalhorn
placerat.
7 Alla elektriska aggregat, såsom belysningens hel- och halvljus, signalhornet och kortslutningen av motorn sköter man genom en omkopplare, som är placerad inom fingerräckhåll på
styret.
8 Sadeln är extra bred och försedd med tvenne fjädrar, som ger både mjuk och fast körning. Denna konstruktion är den riktiga och ger ej som svingsadlar av hittills kända modeller onormala guppande
rörelser.
9 Ramen är av centralrörstyp i kombinerad herr- och
dammodell.
10 Tanken är extra stor och rymmer bensin för 35-40 mils
körning.
Lackeringen är transparent polychromatiskt
blå. |
|
|
11
Priset kan sägas vara synnerligen lågt för denna moped, som dock har alla tänkbara fördelar och finesser. Gör gärna en jämförelse med andra mopedmärken i marknaden - vi är övertygade om att Ni inser, att Ni får mera för Edra pengar, om Ni väljer APOLLO
MOTORETTE.
|
|
|
TEKNISKA DATA
Motor: Express.
Cylinderdiameter i mm: 42.
Slaglängd i mm: 36.
Slagvolym i
cc: 49.
Effekt i
hkr.: 0,8.
Kompression: 1: 6.
Arbetssätt: 2-takt.
Spolsystem: Vändspolning med flat
kolv.
Smörjning: Oljeblandat
bränsle.
Transmission: Olja Mobiloil C 80 eller
likvärdig.
Rymd: 250 cc (till
nivåskruv).
Förgasare: Pallas 10 Z med
startautomat.
Elsystem: Stefas svänghjulsmagnet 6 V 15 W.
Tändning: 3,2 mm före
ÖD. |
|
|
Brytavstånd: 0,3-0,4.
Stift: Lodge H 14, Bosch W 175 T 1 14 mm.
Koppling: Korklamell i olja.
Drivning: Motorn drives genom trampkedjan (1,12 x 3/ 16").
Tank: Rymd 5,5 liter. Bränsleförbrukning: C:a 1,3 l/ 100 km. Backtagning utan trampning: C:a 10 %.
Ram: Centralrörstyp. Kombinerad herr- och dammodell.
Gaffel: Bottenlänkgaffel.
Nav: Spec. mopednav av kraftig konstruktion och av typen fullnav.
Riktpris: kronor 795: - . |
|
|
|
|
|
|