Kopplingen är byggd som på bilar och lätt åtkomlig. Lamellerna utgöras av tre juridskivor och ger en lugn och säker start. Denna koppling har även den fördelen, att man lätt kan koppla ur motorn till tomgång vid gatukorsningar o.
dyl.
Förgasaren är försedd med chokeanordning, som automatiskt kopplas ur, när man ger full gas.
Ljuddämparen är specialkonstruerad och ger "smygande" motorgång, en markant fördel, då man lätt i trafiken hör bakomvarande
fordon.
Tanken är diskret placerad på pakethållaren. Övriga små finesser, såsom bärhandtag, kortslutningsknapp (på strålkastaren) och fjäderbelastad trissa utgörande spännanordning för kilrepet m. m.
finnes.
Hela mopeden väger endast 31 kg. Samma fjädergaffel som på Apollo Motorette kan monteras mot
pristillägg.
Den som vill ha en enkel men ändå fullt ändamålsenlig moped bör välja APOLLOMOPEDEN - folkmopeden som blir den verkligt pålitliga
vännen.
TEKNISKA DATA
Motor: Zündapp
Combimot.
Cylinderdiameter i mm: 38.
Siaglängd i mm: 42.
Slagvolym i
cc: 48.
Effekt: 0,8.
Max.
hastighet: 30 km/tim.
Kompression: 1:5,5.
Arbetssätt: 2-takt.
Spolsystem: Vändspolning med flat
kolv.
Smörjning: Oljeblandat
bränsle.
Förgasare: Bing förgasare med ringflottör och luftfilter samt automatisk, urkopplingsbar choke
anordning.
Bränsle: Oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25 till 1: 30.
Olja:
märkesolja.
Elsystem: Noris svänghjulsmagnet el.
Stefa.
Kortslutningskontakt på
strålkastaren.
Tändning: 3,2 mm före
ÖD.
Brytavstånd: 0,3-0,4.
Stift: Lodge H 14, Bosch W 175 T 1 14 mm.
Koppling: Torr och
flerlamell.
Drivning:
Kilrem.
Spännanordning: Fjäderbelastad
trissa.
Tank: Under pakethållarens högra
sida.
Rymd: 2 liter.
Bränsleförbrukning: C:a 1,25 l / 100 km.
Backtagning utan trampning: C:a 10 %.
Ram: Lätt cykelmodell kombinerad för herr och dam.
Gaffel: På särskild begäran fjädrande gaffel med
bottenlänkar.
Parkeringsstöd:
Kraftigt, tvåbent av mc-modell.
Riktpris: kronor 710: -.
kronor 735: -- med bottenlänksgaffel. |