APOLLO
SIERRA.
Det bestående intrycket efter en provkörning av
Apollo Sierra är dels, att den erbjuder perfekt
körställning,
dels har förnämlig fjädring. Speciellt svingarmsfjädringen
på bakhjulet får högsta betyg.
Vad körställningen
beträffar,
får man redan från början bevis för att den noggrant
utexperimenterats för att ge bästa möjliga åkkomfort, både
under långkörning och kortare turer. Man sitter svagt framåtlutad
och kroppstyng den är mycket väl fördelad mellan sadel och
styre. Den enda detalj, som stör harmonin, är den i vårt
tycke ganska hårda sadeln.
Den förstklassiga fjädringen märks
framförallt vid körning på guppig väg, dvs. vägar
av normal svensk standard. Man färdas mjukt och behagligt
utan några som helst obehagliga känningar av gropigheter
eller andra oregelbundenheter i vägbanan. Även vid en
provtur i terräng arbetade fjädringen fint, framför allt då
den mycket effektiva bakhjulsstudsen av svingarmstyp. Den enda
typ av vägbana, som fjädringen inte alls harmonierade med
under testningen var kullerstensbeläggning. Kommer man in på
en sådan gata med oförminskad hastighet, får man osökt assosationen av att köra motortorpedbåt "för öppet
spjäll" och utan njurbälte. Den gummilagrade
framhjulsfjädringen hinner inte med att föra hjulet upp och
ned i alla håligheterna, utan man måste sänka hastigheten
avsevärt för att kunna åka något så när njutbart.
Sierras motor och kraftöverföring - från Zündapp i Västtyskland
har både för- och nackdelar. På plussidan måste man sätta
motorns startvillighet, stryktålighet, skapliga acceleration
och en lättarbetad växellåda. Men tyvärr är lådan bara
tvåväxlad, varigenom Sierra blir ganska svag, så att motorn
faktiskt måste gå varm, innan man puttrar iväg.
Gashandtaget borde nog snarast bytas ut mot ett av snabbgastyp.
Som det nu är måste man byta grepp för att kunna nå hela
registret mellan tomgång och toppfart. När man inte har att
göra med större kraft än enligt lagen högsta till låtna
0,8 hk, bör man fortast möjligt kunna utnyttja hela denna
ynkliga effekt för att kunna känna sig säker i trafiken.
Till känslan av osäkerhet bidrar kanske också bromsarna,
som verkar underdimensionerade. Ljuddämpningen är bra, medan
strålkastaren och signalhornet kunde varit starkare. Det
sistnämnda mumlar som en ledsen humla. Verktygslåda finns,
och den innehåller den normala uppsättningen verktyg, tändstifts
nyckel, reparationslåda etc.
SLUTOMDÖME:
En charmig moped,
som faktiskt verkar mer avsedd för kvinnor än för män.
Detta icke sagt som någon kritik, vare sig mot Apollo Sierra
eller mot kvinnan. Men med tanke på skillnaden i körsätt,
kan man nog räkna med att den här mopeden håller längre
och ger mera i en kvinnas ömma vård än om den utsätts för
mera robust behandling.
FAKTA OCH SIFFROR kring Apollo
Sierra.
Motor: 2-växlad
2-taktsmotor,
typ Zündapp Combimot
255, luftkyld, 0,8 hk:s effekt. Svänghjulsmagnet och
Bing-förgasare.
Ram:
Apollos nya helikopterram.
●
Framhjulsfjädring: Bottenlänk.
●
Bakhjulsfjädring: Svingarm.
Nav: Expanderande både fram och
bak.
Belysning: Strålkastare 6 V/ 17 W.
Tillbehör: Styrlås, packningshållare, pump, inbyggd
verktygskassett.
Färg:
Grafit med rött, champagne- färg med rött.
Riktpris:
865 kr.
|