Back to Sierra main.                 
 APOLLO - M. Berlin & Co. AB.  Värnamo.  

^ back to Pacific, Sierra o Apell.  

- - - - - - - - - - - - -
 

CSR [52-62]

Mopedhandelns bytesprislista.

 

APOLLO [51-56]

[51] Motorette. Levis.

[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.

[54] Motorette. Zündapp Z-1, TfA-test.

[54] Motorette. Express, TfA-test

[55] Z-2, Filippinerna.

[56] Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.

[56] Z-7, Karl-Erik.

 

 

APOLLO [56-58]

• Affär i Värnamo.

Mopedscooters.

[56] Z-11.

[57] Monte Carlo Z-21.

[58] Bel Rock Z-29.

[60] Z-21, Z-29.

[62] 8213.

 

APOLLO [56-59]

[56] Competition, test i TV.

[57] Rocket Record D-19.

[58] Mopsen, moped bil.

[59] Fanfar, TfA-test.

 

APOLLO [57-58]

[56-60] Pacific Z-6, Z-8.

[57-58] Sierra Z-15, 35.

 TfA-test, kort på Z-15.

[58] ..... Apell Z-25.

• Esso main.

 

APOLLO [1960]

• S-39 (S = Sachsmotor.)

• S-40

• Z-29, (Z = Zündappmotor.)

• Z-21

• Z-25

• Z-8 

• Värnamo - Tokyo 1960.

 

APOLLO [1962]

Tvåhjulingar.

• 8039 (8038, 8039-1)

• 8051

• 8037 (8034)

• 8213. 

Transportfordon.

• 8042

• 8110

Gräsklippare.

Båtmotor.

 

 

 

Swedish mopeds A.

A-Z Sweden.

Apollo main.

 

 
 SIERRA Back to [57-58] Sierra Z-15, 35..
 
 TfA 9/8 1957

APOLLO den svenska världsrekordmopeden presenteras i en suverän serie nya modeller. 

Var så god och välj en maskin efter Edert eget tycke och behov med 1-, 2- eller 3-växlade motorer: Zündapp, underverket av tillförlitlighet, DKW eller Sachs. Färgerna är sobert moderna årets franska modefärger - en nyans i champagne, djärv och aktuell, och en i grafit, moderat och oöm.

 

 
      
 APOLLO SIERRA.       Mopederna på vägen i TfA 9/8 1957.        Apollo Sierra Modell Z-15  Bj.57,  2-växl, kedjedrift. Motor: Zündapp Z 255
 
M1a   
 1957   TfA provkör Apollo Sierra med Zündapp Combimotor 255 i nr.16   [Test guide.] 
 

Mopederna på vägen....

 

 

Apollo Sierra döljer dolda egenskaper under det vackra skalet och med oanat sega motorn kunde man köra motorcross så det stänkte om det. Men så har också Sierra sin välkända 150 kubiks storebror - Apollo Competition - att brås på.

 

 

APOLLO SIERRA. 

Det bestående intrycket efter en provkörning av Apollo Sierra är dels, att den erbjuder perfekt körställning, dels har förnämlig fjädring. Speciellt svingarmsfjädringen på bakhjulet får högsta betyg. 

 

Vad körställningen beträffar, får man redan från början bevis för att den noggrant utexperimenterats för att ge bästa möjliga åkkomfort, både under långkörning och kortare turer. Man sitter svagt framåtlutad och kroppstyng den är mycket väl fördelad mellan sadel och styre. Den enda detalj, som stör harmonin, är den i vårt tycke ganska hårda sadeln. 

 

Den förstklassiga fjädringen märks framförallt  vid körning på guppig väg, dvs. vägar av normal svensk standard. Man färdas mjukt och behagligt utan några som helst obehagliga känningar av gropigheter eller andra oregelbundenheter i vägbanan. Även vid en provtur i terräng arbetade fjädringen fint, framför allt då den mycket effektiva bakhjulsstudsen av svingarmstyp. Den enda typ av vägbana, som fjädringen inte alls harmonierade med under testningen var kullerstensbeläggning. Kommer man in på en sådan gata med oförminskad hastighet, får man osökt assosationen av att köra motortorpedbåt "för öppet spjäll" och utan njurbälte. Den gummilagrade framhjulsfjädringen hinner inte med att föra hjulet upp och ned i alla håligheterna, utan man måste sänka hastigheten avsevärt för att kunna åka något så när njutbart. 

 

Sierras motor och kraftöverföring - från Zündapp i Västtyskland har både för- och nackdelar. På plussidan måste man sätta motorns startvillighet, stryktålighet, skapliga acceleration och en lättarbetad växellåda. Men tyvärr är lådan bara tvåväxlad, varigenom Sierra blir ganska svag, så att motorn faktiskt måste gå varm, innan man puttrar iväg. Gashandtaget borde nog snarast bytas ut mot ett av snabbgastyp. Som det nu är måste man byta grepp för att kunna nå hela registret mellan tomgång och toppfart. När man inte har att göra med större kraft än enligt lagen högsta till låtna 0,8 hk, bör man fortast möjligt kunna utnyttja hela denna ynkliga effekt för att kunna känna sig säker i trafiken. 

 

Till känslan av osäkerhet bidrar kanske också bromsarna, som verkar underdimensionerade. Ljuddämpningen är bra, medan strålkastaren och signalhornet kunde varit starkare. Det sistnämnda mumlar som en ledsen humla. Verktygslåda finns, och den innehåller den normala uppsättningen verktyg, tändstifts nyckel, reparationslåda etc. 

 

SLUTOMDÖME: En charmig moped, som faktiskt verkar mer avsedd för kvinnor än för män. Detta icke sagt som någon kritik, vare sig mot Apollo Sierra eller mot kvinnan. Men med tanke på skillnaden i körsätt, kan man nog räkna med att den här mopeden håller längre och ger mera i en kvinnas ömma vård än om den utsätts för mera robust behandling.  

 

FAKTA OCH SIFFROR kring Apollo Sierra. 

Motor: 2-växlad 2-taktsmotor, 

typ Zündapp Combimot 255, luftkyld, 0,8 hk:s effekt. Svänghjulsmagnet och Bing-förgasare. 

Ram: Apollos nya helikopterram. 

● Framhjulsfjädring: Bottenlänk. 

● Bakhjulsfjädring: Svingarm. 

Nav: Expanderande både fram och bak. 

Belysning: Strålkastare 6 V/ 17 W.

Tillbehör: Styrlås, packningshållare, pump, inbyggd verktygskassett. 

Färg: Grafit med rött, champagne- färg med rött.

Riktpris: 865 kr.

 

 
 
 
 1957  Apollo Sierra,  2-växl, kedjedrift. Motor: Zündapp 255