APOLLO - M. Berlin & Co AB Värnamo.                
 M. Berlin & Co AB Värnamo

 ^ back to 56-59.

- - - - - - - - - - - - -

APOLLO [51-56]

[52-62] Mopedhandelns bytesprislista

[51] Motorette. Levis.

[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.

[54] Motorette. Zündapp Z-1, TfA-test.

[54] Motorette. Express, TfA-test

[55] Z-2, Filippinerna.

[56] Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.

[56] Z-7, Karl-Erik.

APOLLO [56-58]

• Affär i Värnamo.

 

Mopedscooters.

[56] Z-11.

[57] Monte Carlo Z-21.

[58] Bel Rock Z-29.

[60] Z-21, Z-29.

[62] 8213.

APOLLO [56-59]

[56] Competition, test i TV.

[57] Rocket Record D-19.

[58] Mopsen, moped bil.

[59] Fanfar, TfA-test.

 

 

 

APOLLO [57-58]

• Esso main.

[56-60] Pacific Z-6, Z-8.

[57-58] Sierra Z-15, 35.

TfA-test, kort på Z-15.

[58] Apell Z25.

 

APOLLO [60]

S-39, S-40 - Sachsmotor.

Z-29, Z-21, Z-25, Z-8 - Zündappmotor.

 

Värnamo - Tokyo 1960.

 

 

APOLLO [60-62]

• Båtmotor.

[62] 8039 (8038, 8039-1), 8051, 8037 (8034), 8213. 

[62] Transportfordon 8042, 8110. Gräsklippare.

 

 
  [Transport moped guide.]
 

M. Berlin & Co AB Värnamo har nu kommit med Sveriges första mopedbil, som fått arbetsnamnet Apollo Mopsen. 

Den får fläktkyld 2- eller 3-växlad motor med planet växellåda. Den lilla behändiga trehjulingen beräknas kosta c:a 1 400 kr. 

 
 

 

               Apollo Mopsen Bj.58
 
 
 1958
 
 APOLLO "MOPSEN" Världens första mopedbil. Tyvärr blev det bara en prototyp.
 
 

"Mopsen" presenterades på Sportjournalisternas Minibilsutställning i Östermans Marmorhallar i Stockholm, 1958.

 

Pappa till skapelsen var disponent Valentin Heurlin. Mopsen utformades enligt gällande regler för moped, en motor på 0,8 hk - toppfart max 30km/tim och vikten var under 75kg. 

Motor: två-, treväxlad (avgasrör från den fläktkylda motorn är det bärande ramröret).

Styrning: parallellstagstyp

Hjul/ fjädring: Individuell fjädring på alla tre hjulen, konstruerad/tillverkad av firma HEVAS, Varberg.

Broms: Pedal bakhjul, handbroms på framhjulen.

Övr. utrustning: pakethållare som kan användas som barnsits, förarsits av fåtöljtyp.

 

Mops-prototypens dagar slutade i början av 60-talet typ gocart dvs. strippad på kåpor etc. Färden tog slut mot stenfot till ett nybygge, scenariot utspelades på en byggtomt på Lasarettsgatan i Värnamo. 

Mopsen blev så illa tilltygad efter det mötet att den skrotades.  

Källa: Classic Motor.

 
 
 
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Hmmm MOPS