|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
|
||||||
|
||||||
M. Berlin & Co AB Värnamo har nu kommit med Sveriges första mopedbil, som fått arbetsnamnet Apollo Mopsen. Den får fläktkyld 2- eller 3-växlad motor med planet växellåda. Den lilla behändiga trehjulingen beräknas kosta c:a 1 400 kr. |
||||||
|
||||||
Apollo Mopsen Bj.58 | ||||||
|
||||||
APOLLO "MOPSEN" Världens första mopedbil. Tyvärr blev det bara en prototyp. | ||||||
"Mopsen" presenterades på Sportjournalisternas Minibilsutställning i Östermans Marmorhallar i Stockholm, 1958.
Pappa till skapelsen var disponent Valentin Heurlin. Mopsen utformades enligt gällande regler för moped, en motor på 0,8 hk - toppfart max 30km/tim och vikten var under 75kg. Motor: två-, treväxlad (avgasrör från den fläktkylda motorn är det bärande ramröret). Styrning: parallellstagstyp Hjul/ fjädring: Individuell fjädring på alla tre hjulen, konstruerad/tillverkad av firma HEVAS, Varberg. Broms: Pedal bakhjul, handbroms på framhjulen. Övr. utrustning: pakethållare som kan användas som barnsits, förarsits av fåtöljtyp.
Mops-prototypens dagar slutade i början av 60-talet typ gocart dvs. strippad på kåpor etc. Färden tog slut mot stenfot till ett nybygge, scenariot utspelades på en byggtomt på Lasarettsgatan i Värnamo. Mopsen blev så illa tilltygad efter det mötet att den skrotades. Källa: Classic Motor. |
||||||
Hmmm MOPS |