FRAM - AKTIEBOLAGET JOSEF ERIKSSON - UPPSALA. 

^ back to Fram 1954. 

- - - - - - - - - - - - -

FRAM - KING [59-63] CSR bytesprislista.

 

FRAM - KING [53

Nr. 55, 60. Victoria Special.

 

FRAM - KING [54-55

[54] Nr. 50 Fuchs.

...... TfA test: Nr. 51, 52, HMW.

...... Nr.65, 66, Husqvarna.

[55] Transport, HMW. - Paket, Victoria.

FRAM - KING [56-58]

[56] Nr 40, 41, 42, Victoria.  Nr 53, HMW.

[58] 42NL, 42/3NL, 42N, 46, 56, 61N, Victoria.

...... 53N HMW.

 

FRAM - KING [57-61]

[57-59] Photos. TfA test.

[61] Mod 43. Luxus 44, 54, 68.

...... All-Round 43, 43 L. 67, 67 L.

FRAM - KING [1962

Uppsala - Hälsingborg - Enköping - Ängelholm (Standard).

[62] Luxus 44, Solifer 47F/47H, Clipper 48 F/H, Skoter 62.

 

FRAM - KING [64-69]

[68] Comet .. Victoria EM 50.

[68] Speed .. Victoria. Finland, Thermomat.

[69] City ...... Anker.

 

 

FRAM - KING [56-62

Mopedscooter, Victoria.

No. 61, Victoria.

No. 61 N, Victoria.

No. 62, Husqvarna.

 

FRAM - KING [55-70

Transport & Paketmopeder.

 

FRAM - KING [61-66]

• Solifer Export Moped (Finland).

[61-63] Solifer Typ 47, 47F, 47H. Trollhättan.

[64] .... Solifer/Kaxi Typ 49 F, 49 F. Molkom.  

 

FRAM - KING [62-68]

[62] .... Clipper: Typ 48 F/H, extra tillbehör.

[66-68] Clipper: Typ 48 F, Typ 48 H.

 

FRAM - KING [1970

Clipper 48 ....... Victoria EM 50.

Turist 76 ......... Tomos.

Lågmoped 72 .. Anker-Fram.

De Luxe 74 ...... Anker-Fram.

Sport 78 .......... Tomos.

Speed 68 ......... Victoria EM 50.

Packi Transportmoped 75, Puch.

 
 OK  A-B O. KRAEPELIEN, Stockholm sålde 1954 samma modeller "under" sitt märke.    
 
 FRAM
N1    
         
 

 

Fram Nr 50  Bj.54

Motor: Fuchs

 

 

Test av Nr 50 i TfA Nr.12/53

 

   
N2      
     
 

 

Fram Nr 51  Bj.54

Motor: HMW

 

 

Fram Nr 52  Bj.54

Motor: HMW

 

   
 
N3     
     
 

 

Fram Nr 65  Bj.54

Motor: Husqvarna

 

 

Fram Nr 66  Bj.54

Motor: Husqvarna

 

   
 
M1a  54  
 1954   AB Josef Erikson, Uppsala.   Back to Fuchs Halleiner Motorenwerk A/G, Hallein, Salzburg. Österrike.
 

Fram  Nr 50  FUCHS-motor. Kedjedriven moped med FUCHS- motor mod. 40 S, 38 cc, 0,8 hkr, 2 växlar och frigång.              [Sold as TRIM.]

STEFA magnet 6v. 6-8w. 

26" x 1,75" ringar. 

Rödlackerad.

Riktpris Kr 790.- 

 

 

  
 
M1b  1953  
 1953   TfA provkör   [Special mopeder: Framopeden, test i TfA, same test as on this page.]
 

  Nummer 12 1953

 

 

 

Framopeden är Uppsalafabriken AB Josef Erikssons lösning

av moped problemet. Den kraftiga Fuchsmotorn sitter i en

dubbelrörram.

Omdöme och provkörning: Framopedens främsta kännetecken är anordningen för att förkorta kedjan, vilket samtidigt också fått lösa problemet med Fuchsmotorns kedjedrev, som går ut på högra sidan. Detta driver på en i ramen nållagrad axel, och genom denna förs kraften över till vänstra sidan. Följden är minskade kedjevibrationer och genom de dubbla kedjorna en relativt mjuk kraftöverföring.

Den nya Fuchsmotorn är fortfarande ganska bråkig, men ljuddämpningen sker här effektivare än vid den äldre modellen. Kugghjulen i växellådan är fullt hörbara fortfarande. Motorkåpan är väsentligt mindre än på den äldre motorn. Backtagningsförmågan är alldeles utmärkt. Cykeln kring motorn är stadig och bra, med stor praktisk pakethållare, en rymlig, inte alltför formskön tank och en effektiv utrustning i övrigt. 

 

 

MOPED DATA

Motor: Fuchs mod. FM 40 S i ny för bättrad modell. 

2-takts 0,8 hk; 38 cc med vändspolesystem och pysventil. slaglängd 40 mm, diameter 35 mm. 

Motorplacering: Motorn  upphängd mellan de dubbla underrören i ramen i gummibuffertar. 

Drivsätt och växlar: Kedja på högra sidan till en nållagrad mellanaxel, från vars högra sida en andra kedja är kopplad till bakhjulet. Två växlar med frigång i mellanläget. 

Reglage: Gasrulle, växelspak, pysspak. 

Utrustning: Tank rymmande 3liter oljeblandad bensin i proportionerna 1: 25. Elektriskt signalhorn med battei, dubbla kedjeskydd, styrspärr. Framgaffel med smidd krona, fjädrande. 

Pris: 795:- kronor.

 
 
M2a    
 1954   AB Josef Erikson, Uppsala.  
 

FRAM Nr 51

Kedjedriven moped med HMW-motor mod. 50 ET, 49.9 cc, 0,6 hkr.

1-växlad med helautomatisk koppling. 

BOSCH magnet 6v 17w. 

26" x 2" ringar. 

Blålackerad. 

Riktpris Kr 790.- 

 

 

 
M2b    
 1954   AB Josef Erikson, Uppsala.  
 

FRAM Nr 52 Kedjedriven moped med HMW-motor mod. 50 ZT, 49,9 cc, 0,8 hkr. 2-växlad med växellåda av mc-typ. 

BOSCH magnet 6v. 17w.  

26" x 2" ringar. 

Blålackerad. 

Riktpris Kr 820.-

 

 
  
 
M3a    
 1954   AB Josef Erikson, Uppsala.   gedigen - lättkörd - elegant  
 

FRAM Nr 65 

Kilremsdriven moped med HUSQVARNA motor. 40cc. 0,8 hkr. 1-växlad med frikoppling. 

BOSCH magnet 6v. 17w. 

26" x 2" ringar. 

Blå- eller rödlackerad. 

Riktpris Kr 755.- 

 

 
  
 
M3b    
 1954   AB Josef Erikson, Uppsala.  
 

FRAM Nr 66

Kilremsdriven moped med HUSQVARNA-motor, 40 cc, 0,8 hkr. 1-växlad med frikoppling. 

BOSCH magnet

6v. 17w.

24" x 2" ringar.

Blå- eller rödlackerad.    

Riktpris Kr755.-

 

 
  
 
 
 
Bricks.
 

 

 

 

 

 

 

xx