|
FRAM -
AKTIEBOLAGET JOSEF ERIKSSON - UPPSALA. |
^ back to
Fram 1954. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
FRAM - KING [59-63]
CSR bytesprislista.
FRAM - KING [53]
Nr. 55, 60. Victoria Special.
FRAM - KING [54-55]
[54] Nr. 50 Fuchs.
...... TfA
test:
Nr. 51, 52, HMW.
...... Nr.65, 66,
Husqvarna.
[55] Transport,
HMW. - Paket, Victoria.
|
FRAM - KING [56-58]
[56] Nr 40, 41, 42, Victoria. Nr 53, HMW.
[58] 42NL, 42/3NL, 42N, 46, 56, 61N, Victoria.
...... 53N HMW.
FRAM - KING [57-61]
[57-59] Photos. TfA test.
[61]
Mod 43. Luxus 44, 54, 68.
...... All-Round 43, 43 L. 67, 67 L.
|
FRAM - KING [1962]
Uppsala - Hälsingborg - Enköping - Ängelholm
(Standard).
[62] Luxus 44, Solifer 47F/47H,
Clipper 48 F/H, Skoter 62.
FRAM - KING [64-69]
[68] Comet ..
Victoria EM 50.
[68] Speed ..
Victoria. Finland, Thermomat.
[69]
City ...... Anker.
|
FRAM - KING [56-62]
Mopedscooter, Victoria.
No. 61, Victoria.
No. 61 N, Victoria.
No. 62, Husqvarna.
FRAM - KING [55-70]
Transport & Paketmopeder. |
FRAM - KING [61-66]
• Solifer Export Moped (Finland).
[61-63] Solifer
Typ 47, 47F, 47H. Trollhättan.
[64] .... Solifer/Kaxi Typ 49 F, 49 F. Molkom.
FRAM - KING [62-68]
[62] .... Clipper: Typ 48 F/H, extra tillbehör.
[66-68]
Clipper: Typ 48 F, Typ 48 H.
|
FRAM - KING [1970]
Clipper 48 ....... Victoria EM 50.
Turist 76 ......... Tomos.
Lågmoped 72 .. Anker-Fram.
De Luxe 74 ...... Anker-Fram.
Sport 78 .......... Tomos.
Speed 68 ......... Victoria EM 50.
Packi
Transportmoped 75, Puch.
|
|
|
OK
A-B O. KRAEPELIEN, Stockholm sålde 1954 samma modeller "under"
sitt märke. |
|
|
|
|
FRAM |
N1 |
|
|
Fram Nr 50
Bj.54
Motor: Fuchs
|
Test av Nr 50 i TfA Nr.12/53
|
|
|
|
|
N2 |
|
|
Fram Nr 51
Bj.54
Motor: HMW
|
Fram Nr 52
Bj.54
Motor: HMW
|
|
|
|
|
N3 |
|
|
Fram Nr 65
Bj.54
Motor: Husqvarna
|
Fram Nr 66
Bj.54
Motor: Husqvarna
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
AB Josef
Erikson, Uppsala. |
|
Back
to Fuchs Halleiner
Motorenwerk A/G, Hallein, Salzburg. Österrike.
|
|
|
Fram
Nr 50 FUCHS-motor. Kedjedriven
moped med FUCHS- motor mod. 40 S, 38 cc, 0,8 hkr, 2 växlar och
frigång.
[Sold as TRIM.]
STEFA
magnet 6v. 6-8w.
26"
x 1,75" ringar.
Rödlackerad.
Riktpris Kr 790.-
|
|
|
|
|
|
1953 |
TfA provkör
|
|
[Special mopeder: Framopeden, test i TfA,
same test as on this
page.]
|
|
|
Nummer 12 1953
Framopeden
är Uppsalafabriken AB Josef Erikssons lösning
av moped
problemet. Den kraftiga Fuchsmotorn sitter i en
dubbelrörram. |
Omdöme och provkörning:
Framopedens främsta kännetecken är anordningen för att förkorta
kedjan, vilket samtidigt också fått lösa problemet med
Fuchsmotorns kedjedrev, som går ut på högra sidan. Detta driver
på en i ramen nållagrad axel, och genom denna förs kraften över
till vänstra sidan. Följden är minskade kedjevibrationer och
genom de dubbla kedjorna en relativt mjuk kraftöverföring.
Den nya Fuchsmotorn är
fortfarande ganska bråkig, men ljuddämpningen sker här
effektivare än vid den äldre modellen. Kugghjulen i växellådan
är fullt hörbara fortfarande. Motorkåpan är väsentligt mindre än
på den äldre motorn. Backtagningsförmågan är alldeles utmärkt.
Cykeln kring motorn är stadig och bra, med stor praktisk
pakethållare, en rymlig, inte alltför formskön tank och en
effektiv utrustning i övrigt.
MOPED
DATA
Motor:
Fuchs mod. FM 40 S i ny för bättrad modell.
2-takts
0,8 hk; 38 cc med vändspolesystem och pysventil. slaglängd 40 mm,
diameter 35 mm.
Motorplacering:
Motorn upphängd mellan de dubbla underrören i ramen i
gummibuffertar.
Drivsätt
och växlar: Kedja på högra sidan till en nållagrad
mellanaxel, från vars högra sida en andra kedja är kopplad till
bakhjulet. Två växlar med frigång i mellanläget.
Reglage:
Gasrulle, växelspak, pysspak.
Utrustning:
Tank rymmande 3liter oljeblandad bensin i proportionerna 1: 25.
Elektriskt signalhorn med battei, dubbla kedjeskydd, styrspärr.
Framgaffel med smidd krona, fjädrande.
Pris:
795:- kronor. |
|
|
|
|
|
|
1954 |
AB Josef
Erikson, Uppsala. |
|
|
|
|
FRAM
Nr 51
Kedjedriven moped med HMW-motor mod. 50 ET,
49.9 cc, 0,6 hkr.
1-växlad med helautomatisk koppling.
BOSCH magnet 6v
17w.
26" x 2"
ringar.
Blålackerad.
Riktpris Kr 790.-
|
|
|
|
|
|
1954 |
AB Josef
Erikson, Uppsala. |
|
|
|
|
FRAM
Nr 52
Kedjedriven
moped med HMW-motor mod. 50 ZT, 49,9 cc, 0,8 hkr. 2-växlad
med växellåda av mc-typ.
BOSCH
magnet 6v. 17w.
26" x 2"
ringar.
Blålackerad.
Riktpris Kr 820.-
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
AB Josef
Erikson, Uppsala. |
gedigen
- lättkörd - elegant |
|
|
|
FRAM
Nr 65
Kilremsdriven moped med
HUSQVARNA motor. 40cc. 0,8
hkr. 1-växlad med frikoppling.
BOSCH magnet 6v. 17w.
26" x 2"
ringar.
Blå- eller
rödlackerad.
Riktpris Kr 755.-
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
AB Josef
Erikson, Uppsala. |
|
|
|
|
FRAM
Nr 66
Kilremsdriven
moped med HUSQVARNA-motor, 40 cc, 0,8 hkr. 1-växlad
med frikoppling.
BOSCH
magnet
6v.
17w.
24"
x 2" ringar.
Blå-
eller rödlackerad.
Riktpris
Kr755.-
|
|
|
|
|
|
|
Bricks. |
|