Testmopeden,
som var i lyxutförande (helkromad tank och
pakethållare,
samt lättmetallfälgar och vita däcksidor), kostar 965
kr. Hastighetsmätare ingår sam standard.
|
|
TfA:s
"GÄSTTESTARE" heter Rolf Pamnert, är 16 år,
bor Johanneshov
och går i Björkhagens skolans nionde
klass. På bilden ses testföraren
Rolf Pamnert
friska undan i terrängen med Fram-mopeden. Efter en
ingående
provkörning av Fram-King gav Rolf följande betyg åt
den
svensk-tyska mopeden: BRA DETALJER. Lättstartad -
bra körställning - tystgående motor - trevligt
utseende.
MINDRE
BRA DETALJER: Hård fjädring - ettans växel ramlade
ibland
ur - bromsarna något hårdarbetade.
|
Bensintanken
rymmer 5,5 liter, varför man kan köpa bensinen till
ett billigare pris. |
|
Bakhjulet
är försett med stickaxel och är därför lätt att ta
av vid en punktering el. dyl. |
|
|
|
|
Fram-King-mopeden
kan levereras med tre olika motoralternativ, HMW,
Husqvarna eller Victoria.
Den
mest sålda Fram-mopeden har Victoriamotor, och därför
valde vi den typen för vår provkörning.
Vid
accelerationsproven var Fram mopeden något långsammare
än våra två tidigare Victoria-motorförsedda
exemplar. Rexopeden och Victoria-mopeden accelererade
från 0-25 km/tim på 9,7 sekunder, medan Frammopeden
gjorde det på 10,1 sek. Skillnaden är så liten att
den inte har någon som helst betydelse, och
resultatet beror på hur pass väl den är inkörd.
Ytterligare
en sak som utmärker Victoria-motorn är dess stora
varvtolerans. Ända upp till 50 km/tim hinner motorn
med att gå rent, men för att komma upp i den farten
måste man givetvis ha hjälp av en brant nedförbacke.
Många moped motorer brukar börja att "fyrtakta"
redan när farten kommer upp till 35-40 km/tim.
Ingenting
är felfritt, och det genomgående felet med Victoria-motorn
tycks, efter alla våra provkörningar att döma, vara
en viss svårighet för ettans växel att hålla sig
kvar i läget. Tätt som oftast hoppar ettan ur, men
det finns ett botemedel. Den lilla stund man
accelererar upp på ettan, kan man hålla emot rörelsen
på växelhandtaget, och därigenom hindra ofrivillig
urväxling.
Fjädringen
visade sig dessvärre inte från sin bästa sida. När
vi återlämnade mopeden var den körd cirka 25 mil, och
mer ska egentligen inte behövas för att köra in en
moped. Trots att inkörningen gick via en del dåliga
vägar,
lyckades vi inte få fjädringen så pass mjuk, att den
kan kallas behaglig. Men eftersom den under testkörningen
successivt mjukades upp, bör den efter 75-100 mils körning
vara fullt acceptabel.
Bromsarna
är av typen fullnavsbromsar, kanske med väl hårda
bromsband. Speciellt frambromsen var därför hård
arbetad, och stannade inte mopeden förr än efter 9
meter från 30 km/tim. Bakbromsen krävde också
stort pedaltryck, men stannade mopeden på normal
sträcka,
således 5 meter från 30 km/tim. Med båda bromsarna
tillslagna behövdes 4,75 m innan mopeden stannat.
Lyset
räcker gott och väl till för säker nattkörning. Både
hel och halvljus ger en god ljusstyrka och fördelning.
Signalen räcker också till för att skrämma undan
folk och få från vägbanan.
Fram-King-mopeden
har i övrigt vad som bör finnas på en moped, en
ordentlig pakethållare, inbyggd kedja, samt en bekväm
och stor sadel som medger en behaglig körställning. Som
framgår av bilderna är Fram-mopeden byggd enligt strängt
funktionella principer, den är lagom elegant men saknar
onödiga lyxdetaljer .
Fram-mopeden
kan levereras valfritt med Victoria, Husqvarna eller
HMW-motor. Riktpriset blir detsamma i alla fallen. Testmopeden,
som var i lyxutförande (helkromad tank och
pakethållare,
samt lättmetallfälgar och vita däcksidor), kostar 965
kr. Hastighetsmätare ingår sam standard.
MOTORN
I FRAM-MOPEDEN är av Victoria-fabrikat med 48 cc slagvolym. Borrning 38
mm, slag 42mm. Motorn ger 0,8 hk vid 4700 v/min. Förgasare. Bing med
startchoke - Halsring med 8 mm diameter.
Växellåda:
två växlar med friläge. - Utväxling, ettan 10,48.1, tvåan 6.75.1.
Treskivig lamellkoppling.
Tändsystem,
Alternativt Noris, Siba eller Romag. Samtliga magneter lämnar 17 watt.
Fjädring:
Fram, bottenlänkgaffel med gummielement. Bak, svingarm med teleskop. Bakhjulet
utrustat med stickaxel.
Hjul
24x2,25. - Bensintanken rymmer 5,5 liter med reserv.
|
|