FRAM - AKTIEBOLAGET JOSEF ERIKSSON - UPPSALA. 

 ^ back to Fram 1954. 

- - - - - - - - - - - - -

FRAM - KING [59-63] CSR bytesprislista.

 

FRAM - KING [53

Nr. 55, 60. Victoria Special.

 

FRAM - KING [54-55

[54] Nr. 50 Fuchs.

...... TfA test: Nr. 51, 52, HMW.

...... Nr.65, 66, Husqvarna.

[55] Transport, HMW. - Paket, Victoria.

FRAM - KING [56-58]

[56] Nr 40, 41, 42, Victoria.  Nr 53, HMW.

[58] 42NL, 42/3NL, 42N, 46, 56, 61N, Victoria.

...... 53N HMW.

 

FRAM - KING [57-61]

[57-59] Photos. TfA test.

[61] Mod 43. Luxus 44, 54, 68.

...... All-Round 43, 43 L. 67, 67 L.

FRAM - KING [1962

Uppsala - Hälsingborg - Enköping - Ängelholm (Standard).

[62] Luxus 44, Solifer 47F/47H, Clipper 48 F/H, Skoter 62.

 

FRAM - KING [64-69]

[68] Comet .. Victoria EM 50.

[68] Speed .. Victoria. Finland, Thermomat.

[69] City ...... Anker.

 

 

FRAM - KING [56-62

Mopedscooter, Victoria.

No. 61, Victoria.

No. 61 N, Victoria.

No. 62, Husqvarna.

 

FRAM - KING [55-70

Transport & Paketmopeder.

 

FRAM - KING [61-66]

• Solifer Export Moped (Finland).

[61-63] Solifer Typ 47, 47F, 47H. Trollhättan.

[64] .... Solifer/Kaxi Typ 49 F, 49 F. Molkom.  

 

FRAM - KING [62-68]

[62] .... Clipper: Typ 48 F/H, extra tillbehör.

[66-68] Clipper: Typ 48 F, Typ 48 H.

 

FRAM - KING [1970

Clipper 48 ....... Victoria EM 50.

Turist 76 ......... Tomos.

Lågmoped 72 .. Anker-Fram.

De Luxe 74 ...... Anker-Fram.

Sport 78 .......... Tomos.

Speed 68 ......... Victoria EM 50.

Packi Transportmoped 75, Puch.

 
 FRAM / KING Transport mopeds. 
 
N1      
 
 

 

Fram TRANSPORT-MOPED  Bj.55

Motor: HMW, tvåväxlad.

 

     
 
N2     
                   
 

 

Fram PAKET-MOPED  Bj.55 

Motor:  Victoria, tvåväxlad.

 

 

 

Om högertrafik eller ej.

Året Runt 38/55.

 

 
 
M1a    
 1955   FRAM transportmoped med HMW motor.   [All transport.]
 

Köpmannamopeden den snabbaste vägen mellan TJÄNST och FÖRTJÄNST

Ingen trafik är stark nog att stoppa köpmannamopeden. Den slingrar sig alltid fram, snabbt och säkert och med lägsta

tänkbara driftskostnad. Och parkeringsbekymren är starkt reducerade. Ni kan alltid transportera Era varor direkt från dörr till dörr. 

Köpmannamopeden är väl genomtänkt till konstruktionen, slitstark, lastpålitlig och synnerligen drifts- och prisbillig och håller

lagstadgad tjänstevikt. Ni har två typer att välja emellan. 

 

 

 

 

TRANSPORT-MOPED - Tvåväxlad HMW-motor med kick Start. Stabilt, Stålbeslaget lastflak, 90x100 cm. Samt bakpakethållare.

Parallellstagsstyrning. Fotbroms med spärr för framhjulen samt handbroms för bakhjulet. 16"x4" framtamt 24" bakhjul.

Grålackerad. Typnummer 55.

Riktpris kr 1.250: -. 

 
M2a    
 1955   FRAM Paketmoped.   [All transport.]
 

PAKET-MOPED

Tvåväxlad Victoriamotor. 

Kraftigt dimensionerad frampakethållare med läderrem samt extra stor bakpakethållare med två rymliga varulådor i rörställning. 

Brett och stabilt parkeringsställ. 

24" ringar. 

Rödlackerad. 

Typnummer 45. 

Riktpris kr 940.-

 

 
  
 

UPPSALA Växel: 394 80 

 

HÄLSINGBORG

Linjeväljare: 133 95 

 

Återförsäljare finnes över

hela landet.

  
 
M3a    
 1955   I Året Runt 38/55 om Högertrafik: Säg JA den 16 Okt.   [Back to Högertrafik.]
 
 Om den stora högertrafikreformen genomförs 1959 kommer vi att bli ett trafiksäkerhetssinnat folk som aldrig förr.
 
     
 
 

Du går tryggare . . .

Du kör säkrare i högertrafik

 

Vi vill alla ha det trafiksystern i vårt land som

kostar minst - i människoliv, lidanden och

materiella skador. Det gäller både nu och för

framtiden, för oss och för våra barn. Därför

är en omläggning till högertrafik, förr eller

senare ofrånkomlig. Det är den viktigaste för-

utsättningen för ett framgångsrikt trafiksäker-

hetsarbete på lång sikt. I högertrafik går Du

tryggare. I högertrafik kör Du säkrare.

 

Säkrare för alla i trafiken

95 % av alla bilar i vårt land är byggda för

högertrafik. De har ratten till vänster - i hö-

 

 

gertrafik närmast körbanans mitt. Där har

föraren betydligt bättre sikt över allt som hän-

der på och vid vägen. Varje år inträffar en

mängd trafikolyckor som direkt beror på att

vi i Sverige har en annan körregel än våra

nordiska grannländer och den övriga konti-

nenten. I högertrafik kan fotgängare och cyk-

lister känna sig lugnare och färdas tryggare.

Och bilförarna kan också lättare undvika de

tragiska omkörningsolyckor, som nu har ratt-

placeringen som främsta orsak.

 

* Högertrafik kan ännu införas utan 

   skattehöjning.

 

"Övergång till högertrafik är en socialreform av sådan vikt att vi inte längre får avstå

från att genomföra den. Den har helhjärtat stöd från enskilda, organ och sammanslut-

ningar som aktivt verkar för trafiksäkerhetens sak."

 

Högertrafik är säkrare! HÖGERTRAFIKFOLKET.