|
|||||||
- - - - - - - - - - - | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
N1 | |||||||
|
|||||||
N2 | |||||||
|
|||||||
N3 | |||||||
|
|||||||
N4 | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Rexoped Favorit har i stort sett samma konstruktion som Lyxmodellen men saknar bakhjulsfjädring. Rexoped Favorit Kr. 840:- |
|||||||
Data: Se ALLMÄN DATA nedan. | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
Svepande, vackra linjer och utomordentlig komfort gör Favorit lyx till favoriten bland mopeder. Favoritmodellerna levereras i blå eller röda lackeringar och Lyxmodellen kan dessutom erhållas i svart lack. Utsmyckningar i gråbeige återkommer vid alla lackeringarna.
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Victoria-motorn är fästad i förlängningen av bakhjulsfjädringens svängarm och rör sig därför i takt med bakfjärdingen. Motorn verkar därigenom som en tröghetsfaktor vid fjädringen. Motståndet förstärks ytterligare genom en gummiring, som på bilden ses placerad i en bygel ovan insugningsröret.
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Rexoped Royal Lyx, är en utsökt representant för svensk mopedtillverkning. Den finns i tvåfärgslackeringarna blått/gråbeige, vinrött/gråbeige och svart/gråbeige. Kr. 940:- Rexoped Royal är lika ovanstående men har lackering i stället för förkromning på pakethållare, fälgar och framgaffeländar. Färgerna är blått/gråbeige, vinrött/gråbeige och ljusrött/gråbeige. Kr. 905:- Rexoped Royal Sport är en pangsak får sportig ungdom. Kan alternativt erhålla, med vanlig Royal sadel och förkromad pakethållare. Lackering svart/gul. Kr. 965:- |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Maskinfabriken Rex Halmstad. Auto-Osasto, Berner Ab, Helsinki. |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Rexoped Royal Sport är en pangsak får sportig ungdom | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
Bakhjulsfjädringen Hemligheten med den utomordentliga åkkomforten hos Royal-modellerna och Favorit Lyx ligger i Rex speciella anordning för bakhjulsfjädringen. Motorn och bakgaffeln är sammanbyggda till en enhet, som är vridbart lagrad vid det kraftiga ramröret, omedelbart bakom motorn. Bakgaffelns båda fjäderben ombesörjer den egentliga fjädringen men pendelrörelsen dämpas mjukt och effektivt av gummibandsupphängningen omedelbart under bensintanken. I första hand har härmed ernåtts en långslagig bakhjulsfjädring, som ger en överraskande körkomfort och som häller bakhjulet i god kontakt med vägbanan. Men även andra stora fördelar har vunnits med konstruktionen. Bakhjulet har sålunda en stadga i sidled, som är ovanlig vid bakhjulsfjädring och drivkedjan får en konstant spänning, som icke påverkas av fjädringsrörelserna. Genom att motoraggregatet endast har en enda vridbar föreningspunkt med den övriga mopeden sa försvinner motorvibrationerna helt. Helkapslat kedjeskydd Den förnämliga inkapslingen av bakkedjan mångfaldigar dennas livslängd. Kedjan går också väsentligt tystare. Det är några fä ögonblicks verk att avlägsna skyddet, så att kedjan i sin helhet blir åtkomlig för inspektion.
|
|||||||
Ny bottenlänksgaffel Framgaffelns gummibandsfjädring reagerar blixtsnabbt, mjukt och ljudlöst för vägbanans minsta ojämnheter. De breda, dubbelsidigt lagrade bottenlänkarna ger perfekt sidstadga åt framhjulet. Royal Sport har en framgaffel av samma typ men med något avvikande utseende. Fullnav med förkromade trummor finns på årets Rexoped-modeller. Stora bromsytor sörjer för snabb, kraftig och mjuk inbromsning. Dubbelnivåkran ger Rexopederna en bensinreserv, som är fullt tillräcklig för extra 45 mils körning. Bensinkranen är försedd med ett stort filter Verktygskassetter Alla årets Rexopeder ha inbyggda, rymliga verktygskassetter, som öro bekvämt åtkomliga under sadlarna. Världsberömd mopedmotor Årets Rexopeder är försedda med Victoria-motorn i sitt allra senaste utförande. En värdefull konstruktionsförbättring har gjorts på kickstartaxeln, som numera är helsvarvad och därigenom ger full motståndskraft mot varje påfrestning. Tilläggspriser för Rexopeder Hastighetsmätare för Royal Sport Kr. 36:- Hastighetsmätare för övriga modeller Kr. 30:- Frontskydd för Royal Kr. 55:- 3-växlad motor Kr. 45:-
|
|||||||