AB MASKINFABRIKEN REX - Halmstad.              
 AB MASKINFABRIKEN REX - HALMSTAD.   ^ back to REX 1964-68.
- - - - - - - - - - -
 

REX [37-54

[37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers.

[53-55] REX Jloped. Dam, herr mod. Jlo.

[54] .... REX Zündapped, test.

[53-54] REX Vicoped, test.

 

REX [55-57]

[55-56] Rexoped, Victoria - Zündapp.

[56-57] Fleetline / Jubile. Vic. - Zündapp.

[57] .... Topper. - Victoria

[57] .... Fixline. - Victoria

[55-57] Crossline. - Victoria

 

REX [58-66]

[58] Royal, Topper - Victoria MS 51.

[59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx (Finland)/

.......Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Victoria.

[60-63] Villiers Lyx-, Max. Forward. Stilmaster.

..........  Clubmaster. Standard. Villiers motor 3k, 3K/1.

[62-66] Sportmaster - Victoria

 

REX [64-68

[64-68] Sachsmaster, City. Sachs

[66] Sport, mopedtest i Motor. Victoria EM 50

[66] Monza TT. Zweirad Union EM 50

[67] Tornado S. Zweirad Union EM 50

 

REX [1973

Comet, Racer, Cross. - Sachs.

 

 

 

REX [55-68

[55-57] Scootoped,

........... Transport scooter.

[66-68] Lastmoped.

[52-59] MC.

 

CSR [52-61]

REX bytesprislista.

 

 

 

 

• Rex mopeds main.

Swedish mopeds

A-Z (Sweden)

 

N1     
         
 

 

REX Sport,  Bj.64

Motor: Victoria EM 50

 

 

REX Sport,  Bj.64

Motor: Victoria EM 50

 

   
 
N2      
                           
 

 

REX Sport,  Bj.66 

Motor: Victoria EM 50

 

 

 

REX Sport testas i

MOTOR 23/1966 

 

 
 
M1a    
 1964   Rex Sport. Victoria EM 50 motor.    
 
 
 
 
M1b    
 1964   Rex Sport. Victoria EM 50 motor.    
 
 
 
 
M2a    
 1966   REX Sport mit Victoria EM 50 motor.   1966Sachs Master ● Sportmaster ● SportMonza TT .
 
  REX Sport 66 med ZWEIRAD motor
 

REX Sport 66 Exklusiv sportmodell med svängchassi, Zweirad-motor (Victoria), 3-växlad med självåtergående fotväxel. 

Fälgar av rostfritt stål och tectylbehandlade förkromade skärmar. 

Stoppljus, hastighetsmätare och störtbåge ingår i priset. Riktpris 1.375:- +oms.

 

 

 

Här är Sport 66.. En ny, frän årsmodell av Sport 65:an, som var förra årets topp-poppis. 

Det finns många argument för.. 

Rex Sport 66.

Den ser tuff ut med kraftfulla, djärva linjer. 

Den är kvick i start och acceleration som ingen annan. 

Den har snabbt reagerande fjädring, som håller hjulen klistrade till vägbanan. 

Den har just den där perfekta körställningen, som ger säkerhet och fin balans. 

Den har treväxlad låda med exakt och stryktålig fotväxel. 

Den har "dyrbar" utrustning. Vad sägs om fälgar av äkta svenskt rostfritt stål, förkromade skärmar med tectylbehandling,

förkromad störtbåge, stötdämpare med utvändiga fjädrar, förkromad, rymlig bensintank, earls-gaffel, grovnabbade, extra-

förstärkta däck, pumpfria slangar, bred, förkromad sportpakethållare, bromsljus, helkapslat kedjeskydd med inspektions-

lucka och mycket annat. 

Finns i färgerna: Rött - Vitt - Svart - Kongo brunt - Grafit grått. 

ZWEIRAD (Victoria) EM 50 är en pärla bland mopedmotorer, accelerationssnabb som ingen annan, oöm och

driftsäker. Den har 3-växlad låda. Fotväxeln är av motorcykeltyp med återgående pedal och exakta växellägen.

 
M2b  MOTOR  
 1966   Rex Sport MOPEDTEST i MOTOR 23/1966      [Guide: MOTOR Mopedtest.] 
 
   
tab1

Västkustmopeden - sport 66 är en stridslysten nykomling med "lyft". Hojen har en sportig konservativ stil med helkromade-skärmar,

fälgar och tank samt en karakteristisk störtbåge. Strålkastaren är stilrent inbyggd i styrhuvudet tillsammans med hastighetsmätaren

och vägmätaren. Finurligt inpassad i ramen under sadeln är verktygslådan, som bl a innehåller en .riktig. skiftnyckel. 

 

Motorn är den välkända Victoria - den behöver inte ordas mycket om. En synnerligen fiffig lösning har motorns luftintag. Detta till-

sammans med vattentätt stift gör motorn helt vattenokänslig. Bensinförbrukningen är låg och den 3växlade motorn har relativt bra

segdragning. 

 

Fjädringen och dess system följer den kontinentala skolan med en långpendlig kraftig bottenlänksgaffel fram och pendelarm bak. 

Accelerationen är god - 100 meter från stillastående på 12,4 sekunder. 

Växellådan är lättväxlad och fotväxelspaken har små rörelser. Den har tre olika växlingslägen med ettan nedåt, tvåan och trean uppåt. 

Bromsarna - fullnav - håller genomsnittet, liten bromsarea till trots. 

 

Körställningen. Styrets utformning och infästning ger en aktiv körställning, som skänker mopeden en utpräglad kurvtagningsförmåga

inte minst genom den korta hjulbasen. Den är lättkörd och följsam i terräng. Den bekväma och breda sadeln är lätt justerbar i höjdled,

vilket gör att hojen är lättanpassad till förarens storlek. 

 

Utförandet. Praktiska detaljer är det handtagsförsedda skärmstaget bak samt den väldimensionerade pakethållaren. Slutintrycket för

Rex - sport 66 är: En väl genomtänkt svensk moped. 

 

Pendelarmsmontaget motor och bakhjul har givit mopeden god följsamhet i terräng. 

Strålkastaren är slilrent inbyggd i styrhuvudet tillsammans med hastighets och vägmätaren. 

»Rexen» är försedd med välkända Victoriamotorn. 

Den »mognes» syn 

En aristokrat bland mopeder år Sport 66 från Rex-fabriken i Halmstad, en av Sveriges anrikaste mopedfabriker. 

 Pendelarmsmontaget av motorbakhjul har givit mopeden god följsamhet i terräng. Det blir inga efterslängar ens vid ganska kraftiga hopp. Körställningen är bred och hög utan knäslut. 

 

SLUTINTRYCK 

Vi ger plus för. 

1. Helkapslad bakkedja. 

2. Bra kurvtagningsförmåga - bred körställning.

3 Handriktiga handtag.

4. Ställbar sadel i höjdled.

Vi ger minus för:

1 Signalen dålig.

2. Litet tanklock.

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

12+12,8
2
 = 12,4 sek

Testförbrukning: 0,20 l/mil. 

Backtagning: 20 % - 40 m: från stillastående: I - 12 sek; 

II - ; I+II - 11 sek. 

Bromssträcka: (båda bromsar): 7,5 m.

 
 
 

Rek. pris på gatan i hela Sverige 1 512: - inkl oms

 

TEKNISKA DATA:

Motor: Typ: Victoria E M 50. Volym: 49 cc. Diameter: 40 mm. Slaglängd: 39 mm. Kompression: 7,6:1 - 1,0 hk/3000 vpm. 

Buller: < 75 dB (A).

Förgasare: Bing.

Utväxling: (i växellåda) I: 12,75:1, II: 7,58:1, III: 5,34:1, Totalt: 16,9: 1. Bakkrans: 38 kugg. 

Kedjedim: (helkapslad bakre drivkedja): 1 /2"x 3/ 16". 

Ram: Rörram med motor och bakhjul i pendelmontage. 

Fjädring: Framgaffel: Lång bottenlänksgaffel med teleskopdämpare. Bakhjulsgaffel: Pendelarm med teleskopdämpare. 

Fjäderväg: Fram: 25 mm. Bak: 20 mm. 

Däck: 23"x2,25". 

Bromsar: Ø 100 mm - fullnavstyp. Bromsbandsarea: 56 cm2. 

Tankvolym: 7 l. 

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702) - Generator: Bosch 6V/ 15+3 Watt. Strålkastare: Ø 100 mm. Bromsljus: SP-G 188. 

Dim: Längd: 183 em. Bredd: 73 cm. Hjulbas: 111 cm. Sadelhöjd: (ofjädrad - ställbar): 87 cm. Frigångshöjd: (ofjädrad vid avgasröret): 15 cm. 

Vikt: 63 kg. 

Vägm: VDO med 100 gradering.

Stöldlås finnes.