Efter personbilen har mopeden
blivit Sveriges populäraste motorfordon. Under de fem år som
förflutit sedan "mopedkungörelsen" fick laga kraft har våra svenska
tillverkare och importörer öst ut närmare 100 000 exemplar i
genomsnitt per år. Några exakta siffror står dock inte att få men att
det på den svenska marknaden idag finns närmare en halv miljon
mopeder är tämligen klart.
Och marknaden är långt ifrån
mättad ännu. Stora barnkullar är på väg in i mopedåldern och den
dag är inte avlägsen då tusentals storstadsbilister på grund av
parkerings nöden kommer att övergå till cykel eller
(troligast) moped för färd från och till arbetet. Så ännu några år framöver
kan våra motorcykelfabriker och importörer ta igen på
mopederna vad de förlorar på motorcyklarna.
I lyxigaste och tyngsta laget
På de fem åren har mopeden
utvecklats alldeles oerhört. Från den lilla påhängsmotorn till
eleganta tvåfärgsskapelser är steget nära nog lika långt som från
T-Forden till årets bilar. Den järnhårda konkurrensen har gett oss
driftssäkra och oömma bruksfordon. Kanske en smula i dyraste och
lyxigaste laget med priser upp till 1 100 kr men svenskarna
väljer nu en gång en de luxe-modell framför en mera
standardbetonad, trots att den sistnämnda ger lika god tjänst. Man behöver
bara se på bilsidans försäljning av t ex Opel Rekord och Olympia,
Volvo PV 444 K och den enklare Volvo Export, som fick
läggas ner, för att finna likheter.
Det efterhand alltmer påkostade
utförandet - utan backspegel ! ! ! - har dock lett till att knappast
någon av de vanligaste mopedtyperna väger under 40 kg och
det är i tyngsta laget för ungdom och damer att bära upp och ner
i cykel (moped) stall.
Men med den korta utvecklingstid
bakom sig som mopeden har, måste följa en del barnsjukdomar
och den allvarligaste har varit ljudet eller rättare sagt oljudet.
Det finns äldre mopeder, som låter som reaplan, och även i övrigt så
har ljudet många gånger varit av det mest nervslitande slaget.
Till stor del beror väl detta på att motorerna var och fortfarande
är för högvarviga (över 4 000 r/m). Detta för att man skall
kunna hålla samma hastighet både uppför och nedför. Något som också
inverkar på bränsleekonomin.
Effektivare ljuddämpare och
luftinsugning genom ramen har på de senaste årens modeller svarat
för att mopederna nu går avsevärt tystare. Fortfarande finns det
dock kvar tillräckligt med äldre mopeder för att förstöra
kvällssömnen för mången och detta oljud i kombination med ungdomens mani
på att trimma upp motorerna till hastigheter över den i låg
fastställda har i Tyskland lett till att frågan om ett mopedkörkort
förmodligen kommer att tas upp i slutet av detta år. Man har även
velat påstå att ca 80 procent av mopedisterna inte behärskar
trafikreglerna tillfredsställande.
Mopeden behöver bara 0,45 hk
Även här i Sverige har samma
anmärkningar lett till många diskussioner och sedan ett par år
tillbaka är en "mopedutredning" i gång för att fastare placera
mopeden i rätt sammanhang och på rätt plats i
motorfordonsförordningen. Det är för mopedtillverkarna och den breda allmänheten viktiga
frågor som skall lösas: Bör den nya tvåhjulingsschlagern
beläggas med registreringsplikt, körkortstvång, skatt, försäkring,
en ny motorformel, som gör trimning omöjlig? Ja, frågorna är
många och tål att tänkas på.
En sak är nog alla överens om.
kunskapen om trafikreglerna måste bli bättre bland
mopedisterna, i synnerhet hos de äldre, och kontrollen av motorerna
effektivare. Statens Provningsanstalts specialundersökning av 23 alltför
snabbgående mopeder år i färskt
minne. Inte mindre än 14 avvek som
bekant från den typbesiktigade och godkända prototypen redan
innan de lämnat generalagenten eller återförsäljaren.
Men nu är det faktiskt så att
kombinationen 0,8 hk, 50 cm3 och 30 km/tim illa rimmar ihop med
varandra. För att en moped skall kunna köras i 30 km/tim
behövs egentligen inte mer
än 0,45 hk och därför är det för
närvarande ingen större konst att med större insugningsöppning
och annan utväxling få en moped att gå fortare än det
lagstadgade. Risken för åtal för körning av obesiktigad, oregistrerad,
obeskattad och oförsäkrad motorcykel, som det då blir fråga om,
verkar inte särskilt avskräckande på ungdomen. Kanske vore de mer
försiktiga om de visste att ett dylikt brott kan försvåra
möjligheterna att senare få körkort.
Men i en del fall går som nämnt
mopederna utan trimning redan vid leveransen snabbare än 30
km/tim och i andra fall en tid efter inkörningen. Och därför
vågar man redan nu förutspå att mopedutredningen kommer att
föreslå en effektivare kontroll redan på fabriksstadiet. För
närvarande kontrolleras ett prototyp-exemplar av Statens
Provningsanstalt men huruvida övriga mopeder i serien har exakt samma
utförande har inte kunnat kontrolleras. Av denna orsak är det
således inte otroligt att vi får "mopedtillverkningskontrollanter",
som med jämna eller ojämna mellanrum gör stickprov vid de
svenska och utländska fabrikerna. |