REX - kungen bland cyklar, mopeder och motorcyklar .             
 REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad.  ^ back to REX
- - - - - - - - - - -

REX [37-54

[37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers.

[54] .... REX Zündapped, test.

[53-54] REX Vicoped, test.

 

CSR [52-61] REX bytesprislista.

REX [55-57]

[55-56] Rexoped, Victoria - Zündapp.

[56-57] Fleetline / Jubile.

[57] .... Topper.

[57] .... Fixline.

[55-57] Crossline.

REX [58-66]

[58] Royal, Topper - Victoria MS 51.

[59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers.

[62-66] Sportmaster - Victoria

 

 

REX [64-68

[64-68] Sachsmaster, City.

[66] Sport, mopedtest i Motor.

[66] Monza TT.

[67] Tornado S.

 

REX [1973

Comet, Racer, Cross.

 

 

REX [55-68

[55-57] Scootoped, Transport scooter.

[68] Lastmoped.

[52-59] MC.

 
N1      
            
 

 

REX Rexoped Fixline,  Bj.57

Motor: Victoria

 

 

Mopeden vid skiljevägen. 

● Artikel i Motor 35/57.

 

   
 
M1a    57    
 1957    1957: Cover Topper FleetlineFixlineCrosslineTransport.  
 

REXOPED Fixline. 

 

TILLFÖRLITLIG 

BEKVÄM 

LÄTTSKÖTT

Riktpris: kr.845:- 

 
 
      
 

Tekniska data

Motor: Victoria kickstartmotor.

Förgasare: Bing flottörförgasare med luftrenare, insugningsljuddämpare och automatisk startchoke. Vridbart gashandtag.

Magnet: Noris med 17 watts belysningsgenerator.

Tändstift: Beru 175/14, Lodge H 14 eller Bosch W 175 T 1. 

Smörjning: Med bensin-oljeblandning. Blandningsförhållande 1:25. Oljekvalitet SAE 50. 

Ram: Extra låg ram med kraftigt centralrör.

Bensintank: Rymd 5,5 liter. Bensinkran med sil och reservnivåläge. 

Ljuddämpare: Högeffektiv - delbar - förkromad. 

Sadel: Bred swingmodell med mjuk skumgummidyna. 

Skärmar: Båda skärmarna 80 mm breda och försedda med effektivt smutsskyddande sidoskydd. 

Pakethållare: Rymlig och stadig Rex-modell, sammanbyggd med ramen. Främre delen utformad som bärhandtag.

Verktygskassett: Rymlig modell som innehåller komplett verktygsutrustning. 

Inkapsling: Skyddar effektivt den åkande från all beröring med motoraggregat och drivanordningar utan att hindra motorkylningen.

                Kan avlägsnas på ett ögonblick för förgasar- och clutch-justeringar. Den är skrammelfri lagrad i gummi.

Markstöd: Kraftig enbent modell, lätt att manövrera. 

Bromsar: "Kraftiga fullnav" med stor bromsarea. Backarnas bromsband bromsar mot trummor av stål. Bakhjulets bromsnav

               påverkas från pedalerna med en justerbar stång.

Ringar: 24x2" mopedballong

Tillbehör: Godkänt lås, luftpump och elektriskt signalhorn. 

Belysning: Stor avbländbar strålkastare med 15 watts biluxlampa samt lagenlig baklykta. Den vackra strålkastaren är 

               utformad med en bländskyddande skärm liksom på den moderna bilen. I strålkastaren kan mot tilläggskostnad

               inbyggas VDO hastighetsmätare. 

Lackering: Modern tvåfärgslackering med gråbeige ram och gaffel samt med bensintank, skärmar och motorskydd i ljusblått.

 

 
 
M4a    
 1957   Mopeden vid skiljevägen.  Motor 35/57.    [Back to Articles.] [Back/to MOTOR covers.] 
 
 

Helmets.

Body. & moped protection.

Frontverkleidung.

Equipment.

Cykel: Tillbehör, riktningsvisare,

.. verktygsväskor, cykelstöd, delar.

.. Första förband, säkerhet.

Number of mopeds 1961.

.. Snö rejsing.

Mopedolyckor, accidents.

Ni måste kunna trafikreglerna.

Mopeden, ett fordon för alla 1955.

● Mopeden  vid skiljevägen 1957.

Om mopeder i TfA - 1963. 

Mini mopeds.

Instruction books, moped.

TSV, VoV nummer.

 

● Moped & cykelkedjor.

Moped accessories,

.. spare parts. VDO.

Fordon: Cars. Lorrys.

............. Tractors.

Högertrafik 3.9.1967.

 

Benzin & Oil main.

 

Spark plugs: Moped.

 

 

Index, one way.

• Mopeds Sweden, one way

 

A-Z countries.

 
 

ERIK FRIBERG:

 

Mopeden har på några få år blivit landets i särklass populäraste tvåhjuling och därmed övertagit cykelns roll . . .

Ung som gammal har tjusats av de möjligheter till billig förflyttning, som mopeden ger. Men just de yngsta och äldsta åldersgrupperna har blivit något av ett trafikproblem och i den nu pågående mopedutredningen spelar de en avgörande roll.

 

 
 
 

Efter personbilen har mopeden blivit Sveriges populäraste motorfordon. Under de fem år som förflutit sedan "mopedkungörelsen" fick laga kraft har våra svenska tillverkare och importörer öst ut närmare 100 000 exemplar i genomsnitt per år. Några exakta siffror står dock inte att få men att det på den svenska marknaden idag finns närmare en halv miljon mopeder är tämligen klart.

Och marknaden är långt ifrån mättad ännu. Stora barnkullar är på väg in i mopedåldern och den dag är inte avlägsen då tusentals storstadsbilister på grund av parkerings nöden kommer att övergå till cykel eller (troligast) moped för färd från och till arbetet. Så ännu några år framöver kan våra motorcykelfabriker och importörer ta igen på mopederna vad de förlorar på motorcyklarna.

 

I lyxigaste och tyngsta laget

På de fem åren har mopeden utvecklats alldeles oerhört. Från den lilla påhängsmotorn till eleganta tvåfärgsskapelser är steget nära nog lika långt som från T-Forden till årets bilar. Den järnhårda konkurrensen har gett oss driftssäkra och oömma bruksfordon. Kanske en smula i dyraste och lyxigaste laget med priser upp till 1 100 kr men svenskarna väljer nu en gång en de luxe-modell framför en mera standardbetonad, trots att den sistnämnda ger lika god tjänst. Man behöver bara se på bilsidans försäljning av t ex Opel Rekord och Olympia, Volvo PV 444 K och den enklare Volvo Export, som fick läggas ner, för att finna likheter.

 

Det efterhand alltmer påkostade utförandet - utan backspegel ! ! ! - har dock lett till att knappast någon av de vanligaste mopedtyperna väger under 40 kg och det är i tyngsta laget för ungdom och damer att bära upp och ner i cykel (moped) stall.

 

Men med den korta utvecklingstid bakom sig som mopeden har, måste följa en del barnsjukdomar och den allvarligaste har varit ljudet eller rättare sagt oljudet. Det finns äldre mopeder, som låter som reaplan, och även i övrigt så har ljudet många gånger varit av det mest nervslitande slaget. Till stor del beror väl detta på att motorerna var och fortfarande är för högvarviga (över 4 000 r/m). Detta för att man skall kunna hålla samma hastighet både uppför och nedför. Något som också inverkar på bränsleekonomin.

Effektivare ljuddämpare och luftinsugning genom ramen har på de senaste årens modeller svarat för att mopederna nu går avsevärt tystare. Fortfarande finns det dock kvar tillräckligt med äldre mopeder för att förstöra kvällssömnen för mången och detta oljud i kombination med ungdomens mani på att trimma upp motorerna till hastigheter över den i låg fastställda har i Tyskland lett till att frågan om ett mopedkörkort förmodligen kommer att tas upp i slutet av detta år. Man har även velat påstå att ca 80 procent av mopedisterna inte behärskar trafikreglerna tillfredsställande.

 

Mopeden behöver bara 0,45 hk

Även här i Sverige har samma anmärkningar lett till många diskussioner och sedan ett par år tillbaka är en "mopedutredning" i gång för att fastare placera mopeden i rätt sammanhang och på rätt plats i motorfordonsförordningen. Det är för mopedtillverkarna och den breda allmänheten viktiga frågor som skall lösas: Bör den nya tvåhjulingsschlagern beläggas med registreringsplikt, körkortstvång, skatt, försäkring, en ny motorformel, som gör trimning omöjlig? Ja, frågorna är många och tål att tänkas på.

 

En sak är nog alla överens om. kunskapen om trafikreglerna måste bli bättre bland mopedisterna, i synnerhet hos de äldre, och kontrollen av motorerna effektivare. Statens Provningsanstalts specialundersökning av 23 alltför snabbgående mopeder år i färskt

minne. Inte mindre än 14 avvek som bekant från den typbesiktigade och godkända prototypen redan innan de lämnat generalagenten eller återförsäljaren.

 

Men nu är det faktiskt så att kombinationen 0,8 hk, 50 cm3 och 30 km/tim illa rimmar ihop med varandra. För att en moped skall kunna köras i 30 km/tim behövs egentligen inte mer

än 0,45 hk och därför är det för närvarande ingen större konst att med större insugningsöppning och annan utväxling få en moped att gå fortare än det lagstadgade. Risken för åtal för körning av obesiktigad, oregistrerad, obeskattad och oförsäkrad motorcykel, som det då blir fråga om, verkar inte särskilt avskräckande på ungdomen. Kanske vore de mer försiktiga om de visste att ett dylikt brott kan försvåra möjligheterna att senare få körkort.

 

Men i en del fall går som nämnt mopederna utan trimning redan vid leveransen snabbare än 30 km/tim och i andra fall en tid efter inkörningen. Och därför vågar man redan nu förutspå att mopedutredningen kommer att föreslå en effektivare kontroll redan på fabriksstadiet. För närvarande kontrolleras ett prototyp-exemplar av Statens Provningsanstalt men huruvida övriga mopeder i serien har exakt samma utförande har inte kunnat kontrolleras. Av denna orsak är det således inte otroligt att vi får "mopedtillverkningskontrollanter", som med jämna eller ojämna mellanrum gör stickprov vid de svenska och utländska fabrikerna.

 

40 km/ tim påtänkt

I Tyskland är gränsen för mopedernas hastighet satt vid 40 km/tim och då de flesta mopedmotorer är tyska har man frågat sig om man inte borde införa denna gräns även i Sverige. Men en så hög hastighet skulle utan tvivel dra med sig körkortstvång och det vill man säkerligen undvika då detta medför nära nog olösliga administrationsproblem, att i efterskott registrera en halv miljon människor.

 

Vad man däremot kan hoppas på och som måste framstå som ett minimikrav på mopedisten är en trafikförsäkring, som för närvarande hos tariffbolagen kostar 14 kr och hos Folksam 13 kr. Hos det senare bolaget inkluderas då även brandförsäkring. Blygsamma summor, som säkerligen skulle kunna pressas betydligt om trafikförsäkringen blev obligatorisk.

 

Varför inte trafikbevis?

Under de sju första månaderna i år dödades 40 mopedister, 161 blev svårt och 732 lindrigt skadade. Hur pass mycket lägre siffrorna hade varit om kunskapen om trafikregler och märken varit bättre bland våra mopedister kan inte beräknas. Men helt visst hade siffrorna varit lägre och även om bara ett liv hade räddats så motiverar detta införande av något slags trafikbevis, som visar att innehavaren kan eller i varje fall läst över våra trafikregler. En mopedkontroll då och då med en "peka rätt-tavla" skulle bidra till att kunskaperna hölls vid makt.

 

Blir det skatt?

Mopedskatt är väl inte aktuell, i varje fall inte ännu. Men det finns de som anser att friheten från skatt är i generösaste laget då mopederna tar sin beskärda del av parkerings- och vägutrymmet och då alltmer de trehjuliga transportmopederna börjar uppträda i trafiken.

En sådan skatteindrivning skulle dock vara rätt besvärlig men kunde kanske lösas på så sätt att en mindre avgift inbetalades i samband med köpet eller vid ordnandet av försäkringen.

 

Socialt intresse

Men med tanke på den betydelse mopeden har för den breda allmänheten, inte minst de lägre inkomsttagarna, får man hoppas att mopederna inte drabbas av några kostsamma pålagor. Mopeden har blivit ett alltför samhällsnyttigt fordon för det stora flertalet för att en missbrukande minoritet skall få förstöra den förmån vi nu

har att relativt fritt - under ansvar - få bruka ett billigt fortskaffningsmedel. För fabrikerna är mopeden en alltför stor artikel för att de inte skall böja sig för en kontroll av tillverkningen och kombineras sedan denna överenskommelse med kravet på trafikförsäkring och någon garanti för mopedesternas kunskaper om trafikreglerna så är nog de flesta parter nöjda.

 

 

 

Från att ha varit en cykel med en påhängd hjälpmotor har

mopeden på några år utvecklats till ett högst elegant och

driftsäkert motorfordon.