Zündapped,
provkörning:
Zündapp
igen, vilken gång i ordningen är det TfA
provkör en moped med Zündapp motor? Men det är lustigt, vad snabbt
utvecklingen går. När jag körde Zündapp första gången, tyckte jag
den nästan var marknadens tystaste motor. På Rex Zündapped är
ljuddämpningen vid avgas. rör och insug emellertid ändrade, så denna
moped kan betraktas som mer ordinär i det fallet. Men i övrigt är
den alltjämt lika lättmanövrerad också vid jämförelse med de mest
lättkörda av den senaste årgången. Den både mjuka och kraftiga
kopplingen gör mopeden lättstartad, och backtagningsförmågan med den
perfekta effektkurvan ger alltjämt behagliga överraskningar.
På mopeden
i sig själv kan man inte klaga. Man sitter lågt i en mycket lagom
framåtlutad ställning. Pakethållaren hör till marknadens bättre,
de breda stänkskärmarna gjorde verkligt god nytta de våta sommardagar
jag körde mopeden, och en verklig "snyggis" är den utan tvivel.
Motor:
48 cc tvåtakts luftkyld Zündapp motor. Cylindern hårdförkromad,
diameter 38 mm, slaglängd 42 mm.
Reglage:
Vridhandtag för gas och och draghandtag för handbroms för höger hand. Kopplingshandtag och knappar för den elektriska utrustningen
inberäknat signalhorn och kortslutningsknapp för motorn för vänster hand.
Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med
kilrem.
P
r i s: 790:- kronor.
GEMENSAM
TEKNISKA DATA: Förgasare:
Bing flottörförgasare med luftrenare och automatisk
startchoke.
Tändsystem:
Noris med 16.5 W belysningsgenerator.
Tank:
Helsvetsad 3,5 liter för oljeblandad bensin i
proportionen 1: 25 (1: 20 de första 500 km). Ram
och framgaffel: Dubbelrörsram med ett grovt rör och ett
smalare stagningsrör, helsvetsad, fjädrande Rex
framgaffel.
Utrustning:
Rymlig och stadig pakethållare, sammanbyggd med ramen. Verktygskasett
med komplett verktygsutrustning. Tvåbent
markstöd. Novo frihjulsbromsar. 26" hjul.
Omdöme om båda Rex-mopederna
gemensamt:
Maskinfabriken
Rex har arbetat länge på att få fram ett par definitiva mopedtyper och
kunna fullfölja sina lättviktartraditioner. Ramkonstruktionen var klar
redan förra året, en läcker ram, som gav cykeln bekväm kör
ställning. Motorn var det stora problemet - en nödlösning var Victorias
påhängsmotor, som tyvärr var för högvarvig och orsakade vibrationer i
mopeden.
Man var djärv nog att lita på Victorias nya motor för
montering under ramen. För alla som ville ha en lättmanövrerad moped
valde man Zündapp, som ju från första början visat sig vara en säker,
lättmanövrerad motor som dess utom skonade cykeln med sin mjuka
remdrift. Den motor, som de allt skickligare konstruktörerna hos
Victoriawerke i Nürnberg släppte fram, hade för svenskt bruk vissa
barnsjukdomar, som man beredvilligt och snabbt avhjälpte. Man hade från
början avsett att den nya motorn skulle kunna klaras utan de
kompressionsventil, men denna visade sig nödvändig för en snabb och
bekväm start.
Så står de båda Rex-mopederna sedan ett par månader
definitivt klara och svenska folket kan återknyta till lätt
viktartraditionen. TfA:s mopedred. prov körde dem ett par dagar på
linjen Halmstad- Tylösand med stor behållning och tog dessutom en
snabbtitt på fabriken. Visste ni, att alla cyklar utom Monark i Sverige
har fälgar från Rex? Valsade cykeldelar är maskinfabrikens specialitet. |