REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad. ^ back to REX 1937-54. 
- - - - - - - - - - -
 

REX [37-54

[37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers.

[53-55] REX Jloped. Dam, herr mod. Jlo.

[54] .... REX Zündapped, test.

[53-54] REX Vicoped, test.

 

REX [55-57]

[55-56] Rexoped, Victoria - Zündapp.

[56-57] Fleetline / Jubile. Vic. - Zündapp.

[57] .... Topper. - Victoria

[57] .... Fixline. - Victoria

[55-57] Crossline. - Victoria

 

REX [58-66]

[58] Royal, Topper - Victoria MS 51.

[59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx (Finland)/

.......Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Victoria.

[60-63] Villiers Lyx-, Max. Forward. Stilmaster.

..........  Clubmaster. Standard. Villiers motor 3k, 3K/1.

[62-66] Sportmaster - Victoria

 

REX [64-68

[64-68] Sachsmaster, City. Sachs

[66] Sport, mopedtest i Motor. Victoria EM 50

[66] Monza TT. Zweirad Union EM 50

[67] Tornado S. Zweirad Union EM 50

 

REX [1973

Comet, Racer, Cross. - Sachs.

 

 

 

REX [55-68

[55-57] Scootoped,

........... Transport scooter.

[66-68] Lastmoped.

[52-59] MC.

 

CSR [52-61]

REX bytesprislista.

 

 

 

 

• Rex mopeds main.

Swedish mopeds

A-Z (Sweden)

 

 REX Zündapped    
 
N1     
   
 

 

REX Zündapped test

Teknik för Alla Nr. 23, 1954.

 

 

 

 

 
N2   
                                      
 

 

REX Zündapped  Bj.55 

● NYHET!

 

 

 

Artikel 1955:

Zündapp gör ny mopedmotor !

 

 

REX Zündapped. Bj.55

 

 
M1a  1954  
 1954    Gemensam test av REX Vicoped och Zündapped i nr.23   [Test guide.] 
 

 

   REX Zündapped

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1955

Zündapped, provkörning: 

Zündapp igen, vilken gång i ordningen är det TfA provkör en moped med Zündapp motor? Men det är lustigt, vad snabbt utvecklingen går. När jag körde Zündapp första gången, tyckte jag den nästan var marknadens tystaste motor. På Rex Zündapped är ljuddämpningen vid avgas. rör och insug emellertid ändrade, så denna moped kan betraktas som mer ordinär i det fallet. Men i övrigt är den alltjämt lika lättmanövrerad också vid jämförelse med de mest lättkörda av den senaste årgången. Den både mjuka och kraftiga kopplingen gör mopeden lättstartad, och backtagningsförmågan med den perfekta effektkurvan ger alltjämt behagliga överraskningar. 

På mopeden i sig själv kan man inte klaga. Man sitter lågt i en mycket lagom framåtlutad ställning. Pakethållaren hör till marknadens bättre, de breda stänkskärmarna gjorde verkligt god nytta de våta sommardagar jag körde mopeden, och en verklig "snyggis" är den utan tvivel. 

 

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld Zündapp motor.  Cylindern hårdförkromad, diameter 38 mm, slaglängd 42 mm. 

Reglage: Vridhandtag för gas och och draghandtag för handbroms för höger hand. Kopplingshandtag och knappar för den elektriska utrustningen inberäknat signalhorn  och kortslutningsknapp för motorn för vänster hand. 

Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. 

P r i s: 790:- kronor.

 

GEMENSAM  TEKNISKA DATA: Förgasare: Bing flottörförgasare med luftrenare och automatisk startchoke. 

Tändsystem: Noris med 16.5 W belysningsgenerator. 

Tank: Helsvetsad 3,5 liter för oljeblandad bensin i  proportionen 1: 25 (1: 20 de första 500 km). Ram och framgaffel: Dubbelrörsram  med ett grovt rör och ett smalare stagningsrör, helsvetsad, fjädrande Rex framgaffel. 

Utrustning: Rymlig och stadig pakethållare, sammanbyggd  med ramen. Verktygskasett med komplett verktygsutrustning. Tvåbent markstöd. Novo frihjulsbromsar. 26" hjul.

 

Omdöme om båda Rex-mopederna  gemensamt: 

Maskinfabriken Rex har arbetat länge på att få fram ett par definitiva mopedtyper och kunna fullfölja sina lättviktartraditioner. Ramkonstruktionen var klar redan förra året, en läcker ram, som gav cykeln bekväm kör ställning. Motorn var det stora problemet - en nödlösning var Victorias påhängsmotor, som tyvärr var för högvarvig och orsakade vibrationer i mopeden. 

Man var djärv nog att lita på Victorias nya motor för montering under ramen. För alla som ville ha en lättmanövrerad moped valde man Zündapp, som ju från första början visat sig vara en säker, lättmanövrerad motor som dess utom skonade cykeln med sin mjuka remdrift. Den motor, som de allt skickligare konstruktörerna hos Victoriawerke i Nürnberg släppte fram, hade för svenskt bruk vissa barnsjukdomar, som man beredvilligt och snabbt avhjälpte. Man hade från början avsett att den nya motorn skulle kunna klaras utan de kompressionsventil, men denna visade sig nödvändig för en snabb och bekväm start. 

Så står de båda Rex-mopederna sedan ett par månader definitivt klara och svenska folket kan återknyta till lätt viktartraditionen. TfA:s mopedred. prov körde dem ett par dagar på linjen Halmstad- Tylösand med stor behållning och tog dessutom en snabbtitt på fabriken. Visste ni, att alla cyklar utom Monark i Sverige har fälgar från Rex? Valsade cykeldelar är maskinfabrikens specialitet.

 
 
M1b    
 1955   REX Zündapped, en nyhet bland mopederna.  
  

REX Zündapped  , 

en nyhet bland mopederna.

Som namnet anger är den utrustad med 

Zündappmotorn och i övrigt med de finesser som en modern moped skall ha, specialbyggd ram, fjädrande framgaffel m.m.

 

Motorn om de sedvanliga 50cc, tvåväxlad. Remdriven. 

Pris 790:-.

    
M2a    
 1955   Artikel: Zündapp gör ny mopedmotor!   [Back to Zündapp motorer.] 
 

 

 

 

 

På Zündapp fabriken är man mycket förvånad över att svenskarna i så hög grad föredrar tvåväxlade mopeder. 

Det förhållandet har även avspeglat sig i Rexfabrikens statistik: Trots Zündapp motorns enkelhet i manövreringen och stora backtagningsförmåga vägde de tvåväxlade Vicopederna över i försäljningen. Särskilt markant var detta stockholmstrakten. 

Zündapp har nu tagit fasta på den svenska publikens fordringar på tvåväxlade mopeder men samtidigt ytterligare förbättrat den gamla enväxlade 48-kubikarens redan förut ypperliga effektkurva. Den nya motorn är på 50 cc och ger toppeffekt redan vid 20- 22 km/tim. Den har liksom den gamla modellen utanpåliggande koppling med de fördelar som lättåtkomlighet, kylning och god verkningsgrad ger. 

Den nya 50-kubikaren har redan börjat levereras i enväxlat utförande. Den tvåväxlade motorn kommer framåt sommaren 1955. Den har planetväxel, in byggda trampor (med cykelutväxling), singelkedja, dragstångsbroms och scooterväxelhandtag. Kickstart med tramporna är möjlig. 

Det är ingenjör Bengt Furugård på AB Motor-Kraft i Stockholm, som lämnar oss de sensationella mopednyheterna. Från Zündappfabriken meddelas vidare: Produktionen av mopedmotorer nu är en motor var 33:e sekund.

 
 
M3a    
 1955   REX Zündapped.