|
||
- - - - - - - - - - - - - | ||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | ||
|
||
Handhavande och körning | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Sidstöd är placerat på vänster sida. Verktygsbox under packhållaren. | ||
|
||
CIRKEL KAFFE 1956 | ||
FÖRSTA KÖRNINGEN | ||
Före denna: * Fyll bränsletanken. * Kontrollera oljenivån i växellådan ( bild 27). * Kontrollera att ringarna äro pumpade. * Kontrollera och prova bromsarna. * Drag hjulmuttrar och kontrollera att övriga muttrar och skruvar sitta, ordentligt fast. * Med de olika reglagen m. m. är Ni redan förtrogen. Ni kan alltså börja köra. |
||
Start av motorn | ||
1. Öppna bränslekranen. 2. Vid kall motor tryckes flödarknappen ned och hålles nedtryckt 4-5 sek. 3. Vrid gashandtaget helt utåt. 4. Vrid växelhandtaget till 0-läge. 5. Trampa med kraft ned endera pedalen och motorn startar. Sedan motorn startat, öka ej gasen med en gång utan låt motorn arbeta lugnt en stund. Förgasaren har en inbyggd startanordning, som endast fungerar om gasen är stängd eller nästan stängd. Skulle motorn stanna, flöda ånyo och gör nytt startförsök. Om motorn under körning stannar på grund av bensinbrist eller annat fel lägger Ni in 1:a eller 2:a växel beroende på vägförhållandena. Håll kopplingshandtaget intryckt och trampa scootern som en vanlig cykel. |
||
Igångsättning * Frikoppla, lägg in 1 :a växel. * Vrid gashandtaget inåt så att motorn får gas. * Släpp kopplingshandtaget samtidigt långsamt. * Hjälp till vid igångsättningen genom att trampa. Ni skonar härigenom motor och koppling. Växling till lägre växel Märker Ni att hastigheten på grund av stigningar e. dyl. sjunker starkt eller då Ni i tät trafik måste köra så långsamt att motorn börjar gå ojämnt eller rycka, måste Ni växla ner. Ni vrider då gashandtaget utåt, trycker in kopplingshandtaget och vrider växelhandtaget framåt, nedåt, så att 1:a växeln lägges in. Släpp kopplingshandtaget långsamt och vrid samtidigt gashandtaget inåt. Växling till högre växel Vrid gashandtaget helt utåt. Tryck in kopplingshandtaget och växla genom att vrida växelhandtaget uppåt, bakåt, varvid 2 :ans växel lägges in. Släpp kopplingshandtaget långsamt. Minskning av hastigheten Vrid gashandtaget utåt och bromsa med pedalerna som på en vanlig trampcykel. Om hastigheten varit hög eller Ni skulle tvingas att bromsa hastigt, använd då även samtidigt handbromsen. Bromsa med omdöme. Bromsar Ni så att hjulen låsa sig har Ni ingen kontroll på fordonet och olyckor kunna då lätt inträffa. Håll alltid bromsarna i bästa skick. Er egen och Edra medtrafikanters säkerhet är beroende av dem. Stopp Vrid gashandtaget fullt utåt. Frikoppla och bromsa samt vrid växelhandtaget till friläge (märket på handtaget visar på 0). Kopplingshandtaget kan nu släppas. Obs! Använd endast kopplingshandtaget i samband med start och växling. Dessemellan bör man inte hålla fingrarna på handtaget emedan kopplingen då utsättes för onödigt slitage. Motorn stannas Vrid gashandtaget utåt. Frikoppla och vrid växelhandtaget till läge 0. Tryck på kortslutningsknappen tills motorn stannat. Körning utför branta backar I långa, branta backar kör man med gasen nästan frånslagen, dvs. gashandtaget utåtvridet. Motorn verkar då som broms och hjälper till att hålla farten låg. Ge något gas emellanåt, så att motorn härigenom erhåller smörjning. Om backen inte är för brant och vägen är fri kan man lägga in friläge och låta scootern rulla ned med motorn frånkopplad. Låt motorn arbeta på tomgång så kan Ni lätt ånyo lägga in växel. Parkering Stäng bränslekranen. Inkörning Er nya mopedseooters livslängd beror förutom på tillsyn och skötsel till stor del på hur Ni kör in den. Följer Ni anvisningarna blir resultatet att livslängden ökar samtidigt som underhålls- och driftskostnader minskas. Vi rekommendera att Ni de första 10 milen ej överskrider 20 km/tim. De därpå följande 30 milen bör högsta hastigheten pendla mellan 20 30 km/tim.
|
||
NEXT | ||