Instruktionsbok till mod. NV 1145
 Instruktionsbok till mod. NV 1145. ^ back to Instruktionsbok. 
- - - - - - - - - - - - -
 [Förord - Service.]  [Gashandtaget.]  [Teknisk beskrivning.]  [Teknisk beskrivning.]  [Tillsyn och Vård.]  [Scheman.]
 
 Handhavande och körning

Gashandtaget Bild 3

Trottelns ställning i förgasaren påverkas genom gashandtaget. Vrider Ni handtaget inåt får motorn mera gas och tvärtom. Vid accelerationer ge gas såsmåningom. Motorn »kommer» snabbare med detta körsätt.

 

 

Frikopplingshandtaget

Växelhandtag med frikopplingsanordning: Genom att frikopplingshandtaget tryckes inåt kan växelhandtaget vridas så att önskad växel eller friläget inlägges.

 

 
 

Belysningsomkopplare och signalknapp  Bild 2

På belysningsomkopplaren är signalshornsknappen

 placerad. Med omkopplaren i första läget (A) är halvljuset och i andra läget (B) är heljuset inkopplat. 

Med omkopplaren i läge »O» är ljuset frånkopplat.

 Signalknappen är (S) och kortslntningsknapp är K.

Signalhornet fungerar endast när motorn är i gång.

 

Kortslutningsknappen

Användes när Ni vill stanna motorn. Håll den intryckt tills motorn stannat.

 

 

 
 

Fotbromsen  

Justeras genom en justerskruv i stagets bakre ände. 

 

 

  
 

Handbromsen 

Justeras genom en justerskruv på bromsskölden.

 

 
 
 Flödarknappen är placerad till vänster om tanklocket.
 
 

Stöldlås: är placerat framtill under strålkastaren.

 

Låsning: Ställ Eder framför scootern och stick in nyckeln låset. Tryck nyckeln inåt och vrid den åt vänster c :a 1/8 varv samtidigt som Ni vrider styret sakta åt vänster. Då styret vridits nästan så långt det går snäpper låskolven in. Härvid glider hela låset inåt c:a 1/8 mm. När nyckeln skall borttagas drager Ni den utåt med samtidig vridning åt höger c:a 1/8 varv. Scootern är låst.

 

Upplåsning

Stick in nyckeln i låset. Vrid den c:a 1/8 varv åt vänster samtidigt som Ni drager den utåt.

Skulle nyckeln gå trögt »rucka» försiktigt på styret. Tag bort nyckeln.

 

 
 
 Sidstöd är placerat på vänster sida.                                                             Verktygsbox under packhållaren.
 
 

Bild 10  Lås till verktygsbox

 

Lås till verktygsbox är placerat baktill under packhållaren.

 

Upplåsning: Stick in nyckeln i låset och vrid den åt höger c:a ½ varv. Fäll packningshållaren framåt uppåt. 

 

Låsning: Fäll ned packningshållaren, vrid nyckeln åt vänster och 

               tag bort den.

 

Obs!  

Använd icke packningshållaren som lyfthandtag. Scooterns tyngd kommer - om Ni lyfter i packningshållaren - att vila på låsets överfall med påföljd att låset blir obrukbart.

 

 
 CIRKEL KAFFE 1956
 
 
 FÖRSTA KÖRNINGEN

Före denna: 

* Fyll bränsletanken. * Kontrollera oljenivån i växellådan ( bild 27).

* Kontrollera att ringarna äro pumpade. * Kontrollera och prova bromsarna.

* Drag hjulmuttrar och kontrollera att övriga muttrar och skruvar sitta, ordentligt fast.

* Med de olika reglagen m. m. är Ni redan förtrogen. Ni kan alltså börja köra.

 
  Start av motorn

1. Öppna bränslekranen.

2. Vid kall motor tryckes flödarknappen ned och hålles nedtryckt 4-5 sek.

3. Vrid gashandtaget helt utåt.

4. Vrid växelhandtaget till 0-läge.

5. Trampa med kraft ned endera pedalen och motorn startar. Sedan motorn startat, öka ej gasen med en gång utan låt

    motorn arbeta lugnt en stund. Förgasaren har en inbyggd startanordning, som endast fungerar om gasen är stängd eller

    nästan stängd. Skulle motorn stanna, flöda ånyo och gör nytt startförsök.

      Om motorn under körning stannar på grund av bensinbrist eller annat fel lägger Ni in 1:a eller 2:a växel beroende på

       vägförhållandena. Håll kopplingshandtaget intryckt och trampa scootern som en vanlig cykel.

 
 

Igångsättning 

* Frikoppla, lägg in 1 :a växel. * Vrid gashandtaget inåt så att motorn får gas.

* Släpp kopplingshandtaget samtidigt långsamt. * Hjälp till vid igångsättningen genom att trampa. Ni skonar härigenom 

   motor och koppling.

Växling till lägre växel

Märker Ni att hastigheten på grund av stigningar e. dyl. sjunker starkt eller då Ni i tät trafik måste köra så långsamt att motorn börjar gå ojämnt eller rycka, måste Ni växla ner. Ni vrider då gashandtaget utåt, trycker in kopplingshandtaget och vrider växelhandtaget framåt, nedåt, så att 1:a växeln lägges in. Släpp kopplingshandtaget långsamt och vrid samtidigt gashandtaget inåt.

Växling till högre växel

Vrid gashandtaget helt utåt. Tryck in kopplingshandtaget och växla genom att vrida växelhandtaget uppåt, bakåt, varvid 2 :ans växel lägges in. Släpp kopplingshandtaget långsamt.

Minskning av hastigheten

Vrid gashandtaget utåt och bromsa med pedalerna som på en vanlig trampcykel. Om hastigheten varit hög eller Ni skulle tvingas att bromsa hastigt, använd då även samtidigt handbromsen. Bromsa med omdöme. Bromsar Ni så att hjulen låsa sig har Ni ingen kontroll på fordonet och olyckor kunna då lätt inträffa. 

Håll alltid bromsarna i bästa skick. Er egen och Edra medtrafikanters säkerhet är beroende av dem.

Stopp 

Vrid gashandtaget fullt utåt. Frikoppla och bromsa samt vrid växelhandtaget till friläge (märket på handtaget visar på 0).

Kopplingshandtaget kan nu släppas. 

Obs! Använd endast kopplingshandtaget i samband med start och växling. Dessemellan bör man inte hålla fingrarna på handtaget emedan kopplingen då utsättes för onödigt slitage. 

Motorn stannas 

Vrid gashandtaget utåt. Frikoppla och vrid växelhandtaget till läge 0. Tryck på kortslutningsknappen tills motorn stannat.

Körning utför branta backar

I långa, branta backar kör man med gasen nästan frånslagen, dvs. gashandtaget utåtvridet. Motorn verkar då som broms och hjälper till att hålla farten låg. Ge något gas emellanåt, så att motorn härigenom erhåller smörjning. Om backen inte är för brant och vägen är fri kan man lägga in friläge och låta scootern rulla ned med motorn frånkopplad. Låt motorn arbeta på tomgång så kan Ni lätt ånyo lägga in växel.

Parkering Stäng bränslekranen.

Inkörning 

Er nya mopedseooters livslängd beror förutom på tillsyn och skötsel till stor del på hur Ni kör in den. Följer Ni anvisningarna blir resultatet att livslängden ökar samtidigt som underhålls- och driftskostnader minskas. Vi rekommendera att Ni de första 10 milen ej överskrider 20 km/tim. De därpå följande 30 milen bör högsta hastigheten pendla mellan 20 30 km/tim.

 

 
NYMANS Mod. 1145  
NEXT