Bild 11 |
A.
Motor
1.
Tvåtaktsmotorns arbetsprincip:
Förbränningsmotorns fyra
arbetsfaser kallas takter. De är: insugning,
komprimering, förbränning och utblåsning. I motsats
till fyrtaktsmotorn, som behöver två varv för att
fullborda dessa takter, behöver tvåtaktsmotorn endast
ett varv. För insugning och förbränning såväl som
utblåsning och komprimering erfordras endast ett 1/2 varv.
Dvs. för alla fyra arbetsfaserna tillsammans endast ett varv.
Vid fyrtaktsmotorn sker de fyra faserna ovanför
kolven medan det vid tvåtaktsmotorn sker dels ovanför
och dels under kolven, dvs. i vevhuset. Detta gör att
tvåtaktsmotorn är mycket enkel till sin konstruktion. I själva motorn finnes endast tre rörliga delar, kolv,
vevstake och vevaxel.
|
Bild
12 |
För att Ni skall förstå
arbetsförloppet i motorn
betraktar Ni bild 11 och 12.
På bild 11 ser Ni cylindern. Den har tre kanaler, (1)
insugningskanalen, som har förbindelse med förgasaren
och vevhuset, (2) överströmnings-kanalen (två sådana
finnas, men endast en är synlig på bild 11), som har
förbindelse med vevhuset, (3) utblåsningskanalen.
På
bild 12 ser Ni dessutom på pilarna
bränsleluftblandningens strömningsförlopp. Bild 12
visar även de tre kanalerna och deras placering i
förhållande till kolven, som öppnar och stänger
desamma under sin rörelse upp och ned i cylindern.
|
Bild
13 |
Vi
skall nu förklara arbetstempona.
På
bild 13 rör sig kolven uppåt i cylindern. Eftersom
kolven stänger de tre kanalerna bildas ett undertryck
i vevhuset därför att vevhuset nu är helt slutet (lufttätt).
|
Bild
14 |
På
bild 14 har kolvens undre kant just frilagt insugningskanalen och
på grund av det undertryck (sug) som finns i vevhuset, suges
luft in genom förgasaren där den blandas med bränslet och går
vidare ned i vevhuset (se pilarna). (Kolven fortsätter uppåt
till övre dödpunkten där den vänder och går nedåt.)
|
Bild 15 |
Kolven
fortsätter uppåt till övre dödpunkten där den vänder och går
nedåt.
På
bild 15 ser Ni att kolvens underkant stänger till
insugningskanalen. Nu är vevhuset åter helt slutet. Kolven fortsätter
ytterligare ett stycke nedåt och pressar ihop den insugna bränsleluftblandningen.
Detta kallas förkomprimering. |
Bild 16 |
Just
innan kolven når sitt nedersta läge (se bild 16) frilägger den överströmningskanalen
och bränsleluftblandningen i vevhuset tryckes upp genom denna ovanför
kolven. |
Bild 17 |
Kolven
går nu åter uppåt och stänger till överströmningskanalen. (Bild 17.
Rummet
ovanför kolven innehåller nu bränsleluftblandning och detta rum
är helt slutet. Kolven kommer alltså att komprimera denna
blandning. Under kolven är rummet (vevhuset) också helt slutet.
Under
rörelsen uppåt bildades nytt undertryck i vevhuset. Kolvens
underkant frilägger därefter insugningskanalen och bränsleluftblandning
suges ånyo in i vevhuset.
Ovanför
kolven antändes den komprimerade bränsleluftblandningen av en
gnista som bildas mellan tändstiftets elektroder.
Den
antända bränsleluftblandningen förbrännas och utvidgar sig härvid
kraftigt, varigenom kolven tryckes nedåt.
|
Bild 18 |
Den
antända bränsleluftblandningen förbrännas och utvidgar sig härvid
kraftigt, varigenom kolven tryckes nedåt.
På
bild 18 ser Ni att kolvens överkant frilägger utblåsningskanalen
och den förbrända gasen som står under tryck strömmar ut i
avgasröret. Omedelbart efter det utblåsningskanalen frilagts, frilägges
överströmningskanalen och den bränsleluftblandning som förut
sugits in i vevhuset och där förkomprimerats under kolvens nedåtgående
rörelse, tryckes upp ovanför kolven. Den böjer av mot
cylindertoppen och strömmar mot avgaskanalen.
Kolven
vänder och går ånyo uppåt, stänger till överströmnings- och
avgaskanalerna. Avgaskanalen stänges till i samma ögonblick som de
sista resterna av den förbrända gasen lämnat cylindern.
Cylindern
ovanför kolven är nu fylld med frisk bränsleluftblandning.
Genom
svänghjulets rörelse förs kolven ånyo uppåt och arhetsförloppen
upprepas.
|