Instruktionsbok till mod. NV 1145
 Instruktionsbok till mod. NV 1145. ^ back to Instruktionsbok. 
- - - - - - - - - - - - -
 [Förord - Service.]  [Gashandtaget.]  [Teknisk beskrivning.]  [Teknisk beskrivning.]  [Tillsyn och Vård.]  [Scheman.]
 
 
 
 
 
 
  Smörjschema
         
1. Smörjningsarbeten
Nr Smörjställe Olja m.m. Smörjes mil
1 Wires 200
2 Bromsexentrarna 200
3 Kedjan. Rengöres. Infettas 200
4 Hastighetsm. drivanordning (ev.) 200
5 Brytarens smörjfilt 400
6 Fram- och baknav. Rengöring.Insmörjning 200
7 Växelhus. Oljebyte 600
8 Bottenlänk 100
S Skruv för motorplåtar    
Teckenförklaring:
Smörj fett
Växellådsolja SAE-90
Kedjefett
Bosch värmebeständiga fett FT 1 V4
Kullagerfett

   

  
  
 

1 = strålkastare med Biluxlampa  2 = omkopplare  3 = baklykta  4 = kopplingsplint

a = kabel generator-ljuskontakt   b = kabel avbrytare-kortslutningsknapp 

c = kabel ljuskontakt-baklykta  5 = tändstift  6 = tändspole  7 = kondensator  

8 = svänghjulscentrum (avbrytarkam)  9 = avbrytararm  10 = ljusspole  11 = signalhorn

 
 

Förteckning över lampor.

Strålkastare - Lampa: C6V, 15/15W, sockel BA 15d.

Baklykta  - Lampa: 6-10 V. 0-05 amp, sockel BA 9 s.

 

  CIRKEL KAFFE   1956
 
IV. RÅDGIVARE VID STÖRNINGAR
Även om scootern är konstruerad efter principen »enklare kan det inte vara» kan det som vid alla tekniska produkter uppkomma störningar.
Dessa har i de flesta fall inte, som många nybörjare tror, sin orsak i konstruktionen, utan torde i de flesta fall kunna hänföras till körsätt och utebliven tillsyn.
1. Motorn startar inte:
A. Motorn får inget bränsle.
a) Tanken tom
b) Bränslekranen stängd eller igensatt av smuts
c) Silen i förgasaren igensatt
d) Silen i kranen igensatt
e) Munstycket igensatt
B. Med tändstiftskabeln avtagen från tändstiftet springer ingen gnista över mellan kabeländen och gods.
a) Dålig kontakt i kabeln
b) Kabeln bruten eller genomsiag till gods
c) Brytararmen rör sig inte
d) Brytarkontakterna smutsiga
e) Kondensatérn fuktig eller felaktig
C. Gnista springer över mellan tändkabel och gods men med kabeln monterad på tändstiftet erhålles ingen gnista mellan stiftets elektroder.
a) Elektrodavståndet för stort
b) Brygga mellan elektroderna
c) Tändstiftets isolator fuktig eller skadad
d) Tändstiftet fuktigt av bränsle eller igenoljat
D. Motorn svårstartad vid kall väderlek
a) Tomgången för lågt inställd
b) »Tjuvluft» tages vid förgasaren
E. Motorn svårstartad då den är varm
a) Flottörnålen otät, förgasaren läcker
b) Flottören otät
2. Motorn arbetar ojämnt <4-taktar>:
a) Luftfiltret smutsigt
b) Flottörnålen sliten
c) Nålmunstycket slitet
d) Flottören otät
e) För mycket olja i bränslet
f) Felaktig tändinställning
g) Motorn igensatt av sot
h) Förändringar har gjorts på ljuddämparen
i) Nålen har satts i fel spår
3. Smällar i förgasaren:
Generella orsaker: antingen för mager bränsleluftblandning eller tändningsfel.
a) Bränsletillförseln hindras av igensatta filter (sil)
b) Förgasaren lös (»tjuvluft»)
c) Felaktig packning i motorn
d) Luftfiltret ej monterat
e) Nålen hänger i fel spår
f) Tändningen fel inställd
g) Tändstiftet sitter löst
h) Felaktigt elektrodavstånd
i) Kondensatorn defekt
j) Tändkabelns isolering defekt
k) Avbrytararmen hänger sig
1) Avbrytarkontakterna smutsiga
m) Kolvringarna har genom användning av olämplig olja beckat fast
4. Motorn går ej upp i höga varv
a) Brytaravståndet för stort
b) Brytararmen hänger sig
c) Bränsleledning eller förgasare igensatta av smuts
d) Motorn sotig
e) Luftfiltret igensatt
f) Felaktig tändinställning
g) Bromsarna ligger på
h) Flänsarna på cylindern igensatta av smuts (motorn blir het)
5. Motorn stannar plötsligt:
a) Bränsletanken tom
b) Filter i förgasare eller munstycke igensatt
c) Tändkabeln har hoppat av
d) Tändstiftet defekt (brygga)
e) Avbrytararmen defekt
f) Tändspolen defekt
g) Kondensatorn defekt
6. Strålkastaren lyser inte:
a) Lamptråden sönderbränd
b) Ljusomkopplaren defekt
c) Kabelbrott
d) Generatorn (ljusspolen) defekt
7. Signal:
a) Signalhornet defekt
b) Signalknappen defekt
c) Kabelbrott
NYMANS Mod. 1145