IV. RÅDGIVARE VID STÖRNINGAR |
Även om scootern är konstruerad efter
principen »enklare kan det inte vara» kan det som vid alla tekniska
produkter uppkomma störningar. |
Dessa har i de flesta fall inte, som många
nybörjare tror, sin orsak i konstruktionen, utan torde i de flesta fall
kunna hänföras till körsätt och utebliven tillsyn. |
1. Motorn startar inte: |
A. Motorn får inget
bränsle. |
a) Tanken tom |
b) Bränslekranen stängd eller igensatt
av smuts |
c) Silen i förgasaren igensatt |
d) Silen i kranen igensatt |
e) Munstycket igensatt |
B. Med tändstiftskabeln
avtagen från tändstiftet springer ingen gnista över mellan kabeländen
och gods. |
a) Dålig kontakt i kabeln |
b) Kabeln bruten eller genomsiag till
gods |
c) Brytararmen rör sig inte |
d) Brytarkontakterna smutsiga |
e) Kondensatérn fuktig eller felaktig |
C. Gnista springer över
mellan tändkabel och gods men med kabeln monterad på tändstiftet erhålles
ingen gnista mellan stiftets elektroder. |
a) Elektrodavståndet för stort |
b) Brygga mellan elektroderna |
c) Tändstiftets isolator fuktig eller
skadad |
d) Tändstiftet fuktigt av bränsle
eller igenoljat |
D. Motorn svårstartad vid kall väderlek |
a) Tomgången för lågt inställd |
b) »Tjuvluft» tages vid förgasaren |
E. Motorn svårstartad då den är varm |
a) Flottörnålen otät, förgasaren läcker |
b) Flottören otät |
2. Motorn arbetar ojämnt
<4-taktar>: |
a) Luftfiltret smutsigt |
b) Flottörnålen sliten |
c) Nålmunstycket slitet |
d) Flottören otät |
e) För mycket olja i bränslet |
f) Felaktig tändinställning |
g) Motorn igensatt av sot |
h) Förändringar har gjorts på ljuddämparen |
i) Nålen har satts i fel spår |
3. Smällar i förgasaren: |
Generella orsaker: antingen för mager
bränsleluftblandning eller tändningsfel. |
a) Bränsletillförseln hindras av
igensatta filter (sil) |
b) Förgasaren lös (»tjuvluft») |
c) Felaktig packning i motorn |
d) Luftfiltret ej monterat |
e) Nålen hänger i fel spår |
f) Tändningen fel inställd |
g) Tändstiftet sitter löst |
h) Felaktigt elektrodavstånd |
i) Kondensatorn defekt |
j) Tändkabelns isolering defekt |
k) Avbrytararmen hänger sig |
1) Avbrytarkontakterna smutsiga |
m) Kolvringarna har genom användning av
olämplig olja beckat fast |
4. Motorn går ej upp i höga
varv |
a) Brytaravståndet för stort |
b) Brytararmen hänger sig |
c) Bränsleledning eller förgasare
igensatta av smuts |
d) Motorn sotig |
e) Luftfiltret igensatt |
f) Felaktig tändinställning |
g) Bromsarna ligger på |
h) Flänsarna på cylindern igensatta av
smuts (motorn blir het) |
5. Motorn stannar plötsligt: |
a) Bränsletanken tom |
b) Filter i förgasare eller munstycke
igensatt |
c) Tändkabeln har hoppat av |
d) Tändstiftet defekt (brygga) |
e) Avbrytararmen defekt |
f) Tändspolen defekt |
g) Kondensatorn defekt |
6. Strålkastaren lyser inte: |
a) Lamptråden sönderbränd |
b) Ljusomkopplaren defekt |
c) Kabelbrott |
d) Generatorn (ljusspolen) defekt |
7. Signal: |
a) Signalhornet defekt |
b) Signalknappen defekt |
c) Kabelbrott |
|