Instruktionsbok till mod. NV 1145
 Instruktionsbok till mod. NV 1145. ^ back to Instruktionsbok. 
- - - - - - - - - - - - -
 [Förord - Service.]  [Gashandtaget.]  [Teknisk beskrivning.]  [Teknisk beskrivning.]  [Tillsyn och Vård.]  [Scheman.]
 
 
  Teknisk beskrivning.
 
 2. Vevhus, växellåda och cylinder

Ett fyrdelat, kraftigt lättmetallhus innesluter alla delar, som deltager i drivningen. Mittersta delen är utformad till vevhus och innehåller det s.k. vevaggregatet, som är lagrat i två kullager. Vevstaken är i sin nedre ände lagrad med rullar i vevaggregatet och i sin övre ände lagrad vid kolven med en kolvtapp. Vevhuset bar gjorts gastätt genom tätningsringar och packningar.

Cylindern är av specialgjutgods och har cylindertopp av lättmetall.

Växellådan är tvåväxlad och sammanbyggd med motorn.

 

 3. Svänghjulständljusmagneten (Tändinställning).

Svänghjulständljusmagneten är monterad på motorns vänstra sida. Den alstrar - som namnet anger - såväl den högspända tändströmmen som den till 6 volt spänning uppgående växel- strömmen för belysning och signalhorn.

Anläggningen består av den s.k. ankarplattan, som fästes vid vevhuset och de på plattan monterade detaljerna. Utanför ankarplattan roterar ett svänghjul, som har 4 st. magneter. På svänghjulet är dessutom ett fläkthjul fastsatt, vilket ombesörjer kylluften till motorn.

Under inverkan av svänghjulets 4 magneter levererar ljusspolen 6 volts växelström med 17 watts effekt för belysningen. Begynnelseeffekten är så vald att redan då motorn går med tomgångsvarv tillräckligt ljus alstras. Tändspolen innehåller de båda lindningarna (primär och sekundär) som behövs för att alstra tändströmmen. Tändspolen är med en kabel förenad med avbrytaren över kondensatorn. Avbrytaren påverkas genom en excenter på svänghjulet så att kontakterna öppnar sig i det ögonblick tändningen skall inträffa. Beroende på motorns varvtal inträffar tändning upp till 5.000 gånger i minuten.

Kondensatorns uppgift är att fånga den gnista, som vill Slå över mellan avbrytarkontakterna när dessa öppna.

I svänghjulet finnes urtag, fönster, genom vilka man kan iakttaga brytarmekanismen. Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till dess att brytarkontakten just börjat öppna. Brytavstånd och tändtidpunkt är riktiga om i detta läge märket »M» på svänghjulet står mittför strecket på vevhuset. Avviker märkena i öppningsögonblicket med mer än 3 mm från varandra måste brytavståndet ställas om. Står märket »M» i rotationsriktningen framför strecket skall brytavståndet minskas, i det andra fallet förstoras. Se bild 20. Härvid lossas skruven (1) och med en skruvmejsel i (3) vrides 2 så att kontakterna just börjat öppna när »M» och strecket på vevhuset stå mitt för varandra. Därefter fastdrages skruven (1) ånyo. Vid fullt öppna kontakter skall avståndet mellan dem vara 0,4-0,5 mm.

 

Bild 19 

1. Inställningsmärke (I) 

2. Tändningsmärke (M) 

3. Övre dödpunktsmärke(0)

 

 

 

Bild 20 

1. Fästskruv 

2. Kontaktplatta 

3. Justergrepp

 

 

 

Förutom kontakterna nötes även tändstiftet. Avståndet mellan elektroderna skall vara 0,4 mm.

Vid störningar i tändningen, undersök alltid först tändstiftet.

 
 Tändnings inställning. 

Bild 19 

1. Inställningsmärke 

2. Tändningsmärke (M) 

3. Övre dödpunktsmärke

I svänghjulet finnes urtag, fönster, genom vilka man kan iakttaga brytarmekanismen. 

Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till dess att brytarkontakten just börjat öppna. Brytavstånd och tändtidpunkt är riktiga om i detta läge märket »M» på svänghjulet står mittför strecket på vevhuset.

 
  Bild 20

1. Fästskruv 2. Kontaktplatta 3.Justergrepp 

 

Vid fullt öppna kontakter skall avståndet mellan dem vara 0,4-0,5 mm

Avviker märkena i öppningsögonblicket med mer än 3 mm från varandra måste brytavståndet ställas om. Står märket »M» i rotationsriktningen framför strecket skall brytavståndet minskas, i det andra fallet förstoras. Se bild 20. Härvid lossas skruven (1) och med en skruvmejsel i (3) vrides 2 så att kontakterna just börjat öppna när »M» och strecket på vevhuset stå mitt för varandra. Därefter fastdrages skruven (1) ånyo. 

 

4. Förgasaren är av fabrikat Bing (typ 1/12/20). 

Bränslet från bränsletanken rinner genom en sil i en nippel in i flottörhuset. Mängden av bränsle regleras genom flottören.

Bränslet rinner därefter genom huvudmunstycket in i nålmunstycket och - genom den luftström som kolven i cylindern sätter i rörelse - blandas med luften i blandningskammaren.

Mängden av bränsleluftblandning som tillföres motorn regleras till en del av trotteln och till en del av nålen. Ju mer gashandtaget vrides inåt ju mer öppnar sig trotteln och ju mer höjer sig den koniska nålen och frilägger vägen för bränslet.

B. Ramen är utförd som centralram. Den för en mopedscooter ovanligt långa hjulbasen i förening med 20" hjul gör 

                att scootern har utomordentliga köregenskaper.

 

Avgassystemet: Ljuddämparen är demonterbar och är så avstämd att avgasljudet icke är störande.

 

1. Motor: Encylindrig Fichtel & Sachs,

    tvåtakt med vändspolning.

 Cylinderdiameter 38 mm
 Slaglängd 42 mm
 Cylindervolym 47 cm3
 Kompressionsförhållande 6,0
 Effekt/varv 0,8/4000
 Förgasare Bing 1/12/20
 Huvudmunstycke 54
 Nålmunstycke 2,10
 Nål Nål i 3:e spåret
 Max.hastighet 30 km/tim.
 Bränsleförbrukning vid 20 km/tim. ca 0,15 l/mil

2. Elektrisk anläggning: 

    Bosch svänghjulständljusmagnet 6V 17W

 Tändstift Bosch 175 T 11
 Elektrodavstånd 0,4 mm
 Abriss 8~12 mm
 Brytaravstånd 0,4~0,5 mm
 Förtändning 2,2~2,5 mm
 Strålkastarlampa Bilux 6V 15/15~V
 Bakljuslampa 6 V 2 W
 Signal Växelströms-,
 
Tekniska ändringar förbehålles!
 3. Kraftöverföring
Utväxlingar:  
Motor--växellåda 3,78  
Total utväxling 1:a växel 27,85, 2:a växel 17,06
Kedja 1/2" x 5/16" x 7,8
Kedjedrev 13 T
Kedjehjul 28 T
 
 4. Ram: Centralrörs-,
Framgaffel Bottenlänk
Bakhjul Ofjädrat
Däck 20 x 2 ½
Bränsle- och oljerymder:
 Växellåda 20 cl växellådsolja SAE 90
 
Bränsletank c:a 5 ½ liter, därav reserv c:a 1 l.
 Total bredd 490 mm
 Frigångshöjd 110 mm
 Vikt 53 kg
 
 5. Mått och vikt:
 Axelavstånd 1150 mm
 Total längd 1670 mm
 Total höjd 1040 mm
 Sadelhöjd 820 mm
 

NYMANS Mod. 1145 
NEXT