|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teknisk beskrivning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Vevhus, växellåda och cylinder | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ett fyrdelat, kraftigt lättmetallhus innesluter alla delar, som deltager i drivningen. Mittersta delen är utformad till vevhus och innehåller det s.k. vevaggregatet, som är lagrat i två kullager. Vevstaken är i sin nedre ände lagrad med rullar i vevaggregatet och i sin övre ände lagrad vid kolven med en kolvtapp. Vevhuset bar gjorts gastätt genom tätningsringar och packningar. Cylindern är av specialgjutgods och har cylindertopp av lättmetall. Växellådan är tvåväxlad och sammanbyggd med motorn.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Svänghjulständljusmagneten (Tändinställning). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svänghjulständljusmagneten är monterad på motorns vänstra sida. Den alstrar - som namnet anger - såväl den högspända tändströmmen som den till 6 volt spänning uppgående växel- strömmen för belysning och signalhorn. Anläggningen består av den s.k. ankarplattan, som fästes vid vevhuset och de på plattan monterade detaljerna. Utanför ankarplattan roterar ett svänghjul, som har 4 st. magneter. På svänghjulet är dessutom ett fläkthjul fastsatt, vilket ombesörjer kylluften till motorn. Under inverkan av svänghjulets 4 magneter levererar ljusspolen 6 volts växelström med 17 watts effekt för belysningen. Begynnelseeffekten är så vald att redan då motorn går med tomgångsvarv tillräckligt ljus alstras. Tändspolen innehåller de båda lindningarna (primär och sekundär) som behövs för att alstra tändströmmen. Tändspolen är med en kabel förenad med avbrytaren över kondensatorn. Avbrytaren påverkas genom en excenter på svänghjulet så att kontakterna öppnar sig i det ögonblick tändningen skall inträffa. Beroende på motorns varvtal inträffar tändning upp till 5.000 gånger i minuten. Kondensatorns uppgift är att fånga den gnista, som vill Slå över mellan avbrytarkontakterna när dessa öppna. I svänghjulet finnes urtag, fönster, genom vilka man kan iakttaga brytarmekanismen. Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till dess att brytarkontakten just börjat öppna. Brytavstånd och tändtidpunkt är riktiga om i detta läge märket »M» på svänghjulet står mittför strecket på vevhuset. Avviker märkena i öppningsögonblicket med mer än 3 mm från varandra måste brytavståndet ställas om. Står märket »M» i rotationsriktningen framför strecket skall brytavståndet minskas, i det andra fallet förstoras. Se bild 20. Härvid lossas skruven (1) och med en skruvmejsel i (3) vrides 2 så att kontakterna just börjat öppna när »M» och strecket på vevhuset stå mitt för varandra. Därefter fastdrages skruven (1) ånyo. Vid fullt öppna kontakter skall avståndet mellan dem vara 0,4-0,5 mm.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tändnings inställning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bild 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Förgasaren är av fabrikat Bing (typ 1/12/20). Bränslet från bränsletanken rinner genom en sil i en nippel in i flottörhuset. Mängden av bränsle regleras genom flottören. Bränslet rinner därefter genom huvudmunstycket in i nålmunstycket och - genom den luftström som kolven i cylindern sätter i rörelse - blandas med luften i blandningskammaren. Mängden av bränsleluftblandning som tillföres motorn regleras till en del av trotteln och till en del av nålen. Ju mer gashandtaget vrides inåt ju mer öppnar sig trotteln och ju mer höjer sig den koniska nålen och frilägger vägen för bränslet. B. Ramen är utförd som centralram. Den för en mopedscooter ovanligt långa hjulbasen i förening med 20" hjul gör att scootern har utomordentliga köregenskaper.
Avgassystemet: Ljuddämparen är demonterbar och är så avstämd att avgasljudet icke är störande.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEXT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||