NYMANBOLAGEN AB, Uppsala.                  
 NYMANBOLAGEN AB, Uppsala.  NV Hobby 70 og 72 med DKW motor. ^ back to NV Scooter main.
- - - - - - - - - - - - -

1145 [54-57] Mopedskoter:

[55] 1145. NV Marin utombordsmotor.

[56] Danish Crescent & Olympic .. BFC

[56] Instruktionsbok 1145.

 

2000, 2000 S [56-58

[56] Världspremiär för Crescent 2000.

[56] Teknisk data, vykort Billingsfors.

[57] Tidningen FART provkör 2000.

[58] 4-miljonte fordonet för Nymans.

[72] Customized.

 

Mopedskoter [59-62]

[55] Mopeden, ett fordon för alla.

[59] 2000, 2000 S, Billingsfors.

[60-61] 2011, 2011, 2013.

[62-64] 2013.

Export [57-62] of Nymans

mopeds, mopedskoters:

Denmark, England, Finland,

Holland, Germany, Kuwait,

New Zeeland, Norge and USA.

 

Scooters [55-56]

[55] NV Hobby 75cc. Anders NV 70.

[56] NV 70-72 Hobby. TfA-test.

...... Nossebro marknad.

[56] NV 80 Progress 175cc.

...... Choklad Guide.

 

 

[54-60]

• Trädgård o. skog.

• Sjö, båtmotor.

[41-43] NV electrical MC.

[48] Hybrid i Uppsala.

 

Transport [56-85] 3 wheels.

Flakmopeder:

[56-58] 1197 (S).

[58-62] Express (S).

[58] 1210 (S).

[59] England (S).

[66-70] 1193 (H), 1194 (S).

[68] 1194 (S).

[77] 1189, 1199 (S).

[79] 1189, 1199 (S).

[56-80] Koster islands.

[58-80] Photos, lawnmover.

[85] Norway (S).

(S) Sachs. (H) Husqvarna motor.

Transport [55-70] 2 wheels.

Paket mopeder:

[55-58] 1130 (Nymans).

[59] 1130, 1131, 1133.

[60-70] 1142, 1143 Saxoped.

........... MCB 921142. MCB 1159.

........... Post moped.

 

Odd vehicles [45-60

[17] Motoriserad spark.

[51] Modellflygplan,

...... världens flygbolag.

[56] Ragne Invalidmoped.

[54] G.J.G - Special.

[56] Ski moped.

 

 

• All marks transport vehicles main.

All mopedscooters, scooters.

• Nymanbolagen AB, Uppsala, mopeds.

 
    []
N2       
 
 

 

NV 72 og 70 Hobby  Bj.56

Motor: DKW 75cc

 

     
 
20  N3        
                                                  
 

 

Das Moped und der Kleinroller.

1 - 10. JANUAR 1956

 

 

TfA test av NV Hobby -56.

 

 

NV Hobby, Nossebro 2002 vårmarknad.

 

 
 
M2a    
 1956   NV 70 og 72 Hobby med DKW motor.  
 
      
 

NV 72 Hobby.  

En ny, tvåsitsig modell med två breda skumgummisadlar - i övrigt lika NV 70. 

Röd, blå eller elfenbensfärgad lackering.

 

NV 70 Hobby.  

NV Hobby är faktiskt en bil på två hjul. 

75 cc pålitlig DKW-motor, helautomatisk växel, handstart, tjänstevikt 75 kg. 

Utmärkt körkomfort, bekväm körställning och mjukt fjädrande fram- och bakgafflar. 

Inbyggt, godkänt styrlås. 

Elegant ljusgrå lackering. 

 
M3a    
 1956  Hobby u. Hobby-Luxus.

 

DKW main - Hobby in Sweden.[Back/to Das Moped... reg.] 
 Das Moped und der Kleinroller. 1 - 10. JANUAR
 
 
M3b    
 1956   Test av Nymanbolagen´s NV Hobby i Teknik för Alla.   [Test guide.] 
 

 

 

 

 

 

 

"Snurr-starten'' är både behändig och bekväm.

 

 

 

 

Hobbys ram

 

 

 

Även den bekväma sadeln är uppfällbar när man tryckt in spärrhaken under dess bakre del. Då den är uppfälld är bränsletanken (som rymmer drygt 5 liter) och verktygsutrymmet (som är mycket rymligt) lättåtkomlig.

 

 

Vinterkörning i Nordens bitande kyla och förrädiska halka tillhör inte de större nöjena då det gäller tvåhjuliga fordon. Det finns emellertid undantag bland fordonen och ett av dem var Hobby-scootern som Nymanbolagen beredvilligt överskickade till TfA-kritiserande. Som bekant är NV Hobby en tvillingbror till DKW Hobby-Roller från generalagenten Wiklunds Cykel & Motor, Stockholm.

 

Redan vid introduktionen väckte Hobby-scootern berättigad entusiasm tack vare sin automatiska, dvs. steglösa växellåda, vilken gjorde att körningen med detta fordon blev ytterst smidig och okomplicerad. Även de som ej ansett sig vara vuxna körningens tekniska sida, har nu fått en chans att skaffa sig ett motorfordon, som i körning nästan är mindre komplicerat än en trampcykel!

 

Hobby gästade oss i två månader under vilken tid vi verkligen har behandlat den hänsynslöst. Dygnet runt har den fått stå ute i blöta snöstormar (högt betyg till förkromning och lackering som inte tog någon skada!) omväxlande med upp till 20 graders kyla - vi har kört "genom" oplogade snöslaskiga landsvägar och på glashala hårdfrusna gator. Hobbyn har fått tjänstgöra under omständigheter som fabrikens testavdelning troligen inte ens tänkt på. Det brukar stå flera "gästande" fordon på parkeringsområdet utanför vår dörr. Då väder- och vägomständigheterna var som värst, tvekade vi aldrig ett ögonblick, utan tog Hobbyn när vi behövde ett fordon. 

 

Hobbys ram utgörs av ett stort dimensionerat central rör, som förbinder den fjädrande bakgaffeln med styrhuvudet. 

På centralröret sitter ett par U-bjälkar, som fotbrädan vilar på. 

Bakgaffeln fjädras medelst progressivt arbetande gummitryckbuffertar och gaffelns svängpunkt ligger något högre än hjulaxeln, en konstruktion som möjliggör en snabb reaktionsförmåga för fjädringen.

Hobby är trots sin relativt låga vikt av mycket robust konstruktion och ser även mycket "fullvuxen" ut i förhållande till motorstorleken, som endast är 75 cc.  Detta förorsakas inte endast av hjulstorleken med 2,50"x16" däck utan även av hjulbasen som är hela 1 350 mm. Trots det är skapelsen smidig och elegant med tilldragande linjer. 

 

 

"Karossen" är av kraftig och elastisk stålplåt. Två gånger hände det att motorintresserad (?) ungdom hade klättrat på den parkerade scootern varigenom den givetvis ramat omkull och delvis hamnat på styret, frontskyddet och sadeln. Den vanligaste följden - kostsamma plåtskador - uteblev tack vare frontskyddets elasticitet.

Motorn och den största delen av bakhjulet är inkapslade i ett hölje som framtill är fast med ett gångjärn på fotbrädan. Höljet kan fällas upp genom att man lossar en bult på var sida om detta; det kan tas bort helt om man även avlägsnar gångjärnets sprint.

Motorn, "växellådan", bakhjulsfjädringen och bakkedjan är därför mycket lättåtkomliga för justerings eller reparationsarbeten. Verktygen - av god kvalitet - förvaras i en praktisk plastväska. Som standard medföljer ett mejselhandtag med olika skruvmejslar, en brytarjusternyckel, en tändstiftsnyckel samt skiftnyckel. 

Personligen är vi inte några större skiftnyckelvänner och skulle därför gärna se verktygssatsen kompletterad med några fasta nycklar.

Att starta och köra Hobbyscootern är världens enklaste !

 

 

 

 

NV Hobbys tekniska data. 

Motor: 1-cyl. DKW-tvåtakt, vändspolning. Slagvolym 74 cc (45747mm). Kompressionsförhållande 6: 1.Max. effekt 3 hk vid 4 200 varv/minut. 

Ram och fjädring: Centralrörsram, teleskopgaffel fram, svänggaffel bak. 

Kraftöverföring: steglös, automatisk remtransmission (systen Uher), fasta snedskurna kugghjul, kedja till bakhjulet. 

Diverse: 2,50"x16", hjul, 105 mm Ø bromstrummor, 20 mm bromsband bredd. Bing förgasare 4/14/1, Bosch svänghjulsmagnet 6 V 17 W. Bränsletanken rymmer 5 liter (1 lit. reserv).           

Vikt: 75 kg. 

Dimensioner: Hjulbas 1 350 mm, total längd 1 960 min, total höjd 900 mm, sadelhöjd 740 mm, total bredd 670 mm, fri markhjöd 120 mm, vändradie 3 m.

Pris: 1 330 kr. Hobby finns även i 2-personutförande, som är mera krompåkostat och bl.a. har helkapslad kedja. Pris på den senare modellen är 1 580: - kr.

 
 
M3c    
 NV Hobby   2002-04-27 Nossebro vårmarknad.
 
 

Veteranmarknaden 2002-04-27 i NOSSEBRO (Västergötland) besöktes av fler knallar än vanligt, mänger av prylar bytte ägare i

 lite grådaskigt väder. Regnet hotade hela dagen men bara ett fåtal regndroppar gjorde alvar med att falla på "marknaden". 

Mängder med fina mopeder fanns att köpa, allt från ren-objekt för 200.- till högprismoppar i toppskick. 

På parkeringen "bakom" marknaden fanns många läckra veteranbilar att beskåda. Allt från SAAB Sonett till häftiga amerikanare.

 
 
 

Gissa om det kliade i fingrarna ang. denna SKÖNA NV HOBBY. Begärt pris 1.700 riksdaler OCH grannknallen hade en fungerande

DKW extramotor för ytterligare då 500.-     FYNDPRIS ellerhur!