Vinterkörning
i Nordens bitande kyla och förrädiska halka
tillhör inte de större nöjena då det gäller
tvåhjuliga fordon. Det finns
emellertid undantag bland fordonen och ett av dem
var Hobby-scootern som Nymanbolagen beredvilligt
överskickade till TfA-kritiserande. Som
bekant är NV Hobby en tvillingbror till DKW
Hobby-Roller från generalagenten Wiklunds Cykel
& Motor, Stockholm.
Redan vid
introduktionen väckte Hobby-scootern
berättigad entusiasm tack vare sin automatiska,
dvs. steglösa växellåda, vilken gjorde att
körningen med detta fordon blev ytterst smidig
och okomplicerad. Även de som ej ansett sig vara
vuxna körningens tekniska sida, har nu fått en
chans att skaffa sig ett motorfordon, som i
körning nästan är mindre komplicerat än en trampcykel!
Hobby
gästade oss i två månader under vilken tid vi verkligen har
behandlat den hänsynslöst. Dygnet runt har den fått stå ute i blöta
snöstormar (högt betyg till förkromning och lackering som inte
tog någon skada!) omväxlande med upp till 20 graders kyla - vi har
kört "genom" oplogade snöslaskiga landsvägar och på
glashala hårdfrusna gator. Hobbyn har fått tjänstgöra under omständigheter
som fabrikens testavdelning troligen inte ens tänkt på. Det brukar
stå flera "gästande" fordon på parkeringsområdet utanför
vår dörr. Då väder- och vägomständigheterna var som värst,
tvekade vi aldrig ett ögonblick, utan tog Hobbyn när vi behövde
ett fordon.
Hobbys
ram utgörs av ett stort dimensionerat central rör, som förbinder
den fjädrande bakgaffeln med styrhuvudet.
På
centralröret sitter ett par U-bjälkar, som fotbrädan vilar
på.
Bakgaffeln
fjädras medelst progressivt arbetande gummitryckbuffertar och
gaffelns svängpunkt ligger något högre än hjulaxeln, en
konstruktion som möjliggör en snabb reaktionsförmåga för
fjädringen.
Hobby
är trots sin relativt låga vikt av mycket robust konstruktion
och ser även mycket "fullvuxen" ut i förhållande
till motorstorleken, som endast är 75 cc. Detta förorsakas
inte endast av hjulstorleken med 2,50"x16" däck utan
även av hjulbasen som är hela 1 350 mm. Trots det är
skapelsen smidig och elegant med tilldragande linjer.
"Karossen"
är av kraftig och elastisk stålplåt. Två gånger hände det
att motorintresserad (?) ungdom hade klättrat på den parkerade
scootern varigenom den givetvis ramat omkull och delvis hamnat på
styret, frontskyddet och sadeln. Den vanligaste följden -
kostsamma plåtskador - uteblev tack vare frontskyddets
elasticitet.
Motorn
och den största delen av bakhjulet är inkapslade i ett hölje
som framtill är fast med ett gångjärn på fotbrädan. Höljet
kan fällas upp genom att man lossar en bult på var sida om
detta; det kan tas bort helt om man även avlägsnar gångjärnets
sprint.
Motorn,
"växellådan", bakhjulsfjädringen och bakkedjan är
därför mycket lättåtkomliga för justerings eller
reparationsarbeten. Verktygen - av god kvalitet - förvaras i en
praktisk plastväska. Som standard medföljer ett mejselhandtag
med olika skruvmejslar, en brytarjusternyckel, en tändstiftsnyckel
samt skiftnyckel.
Personligen
är vi inte några större skiftnyckelvänner och skulle därför
gärna se verktygssatsen kompletterad med några fasta nycklar.
Att
starta och köra Hobbyscootern är världens enklaste !
NV
Hobbys tekniska data.
Motor:
1-cyl. DKW-tvåtakt, vändspolning.
Slagvolym 74 cc (45747mm). Kompressionsförhållande 6: 1.Max. effekt 3 hk vid 4 200
varv/minut.
Ram
och fjädring: Centralrörsram,
teleskopgaffel fram, svänggaffel bak.
Kraftöverföring:
steglös, automatisk remtransmission (systen Uher), fasta snedskurna kugghjul, kedja till
bakhjulet.
Diverse:
2,50"x16", hjul, 105 mm
Ø bromstrummor, 20 mm bromsband bredd. Bing förgasare 4/14/1, Bosch svänghjulsmagnet 6 V 17 W. Bränsletanken rymmer 5 liter (1 lit. reserv).
Vikt:
75 kg.
Dimensioner:
Hjulbas 1 350 mm, total längd 1
960 min, total höjd 900 mm, sadelhöjd 740 mm, total bredd 670 mm, fri markhjöd 120 mm, vändradie
3 m.
Pris:
1 330 kr. Hobby finns även i 2-personutförande, som är mera
krompåkostat och bl.a. har helkapslad kedja. Pris på den senare modellen är 1 580: -
kr.
|