Transportfordon: Nyman - Crescent - MBC - Norsjö.                  
 Flakmoppar.  ^ back to NV & Crescent transportmopeds.
- - - - - - - - - - -

1145 [54-57] Mopedskoter:

[55] 1145. NV Marin utombordsmotor.

[56] Danish Crescent & Olympic .. BFC

[56] Instruktionsbok 1145.

 

2000, 2000 S [56-58

[56] Världspremiär för Crescent 2000.

[56] Teknisk data, vykort Billingsfors.

[57] Tidningen FART provkör 2000.

[58] 4-miljonte fordonet för Nymans.

[72] Customized.

 

Mopedskoter [59-62]

[55] Mopeden, ett fordon för alla.

[59] 2000, 2000 S, Billingsfors.

[60-61] 2011, 2011, 2013.

[62-64] 2013.

Export [57-62] of Nymans

mopeds, mopedskoters:

Denmark, England, Finland,

Holland, Germany, Kuwait,

New Zeeland, Norge and USA.

 

Scooters [55-56]

[55] NV Hobby 75cc. Anders NV 70.

[56] NV 70-72 Hobby. TfA-test.

...... Nossebro marknad.

[56] NV 80 Progress 175cc.

...... Choklad Guide.

 

 

[54-60]

• Trädgård o. skog.

• Sjö, båtmotor.

[41-43] NV electrical MC.

[48] Hybrid i Uppsala.

 

Transport [56-85] 3 wheels.

Flakmopeder:

[56-58] 1197 (S).

[58-62] Express (S).

[58] 1210 (S).

[59] England (S).

[66-70] 1193 (H), 1194 (S).

[68] 1194 (S).

[77] 1189, 1199 (S).

[79] 1189, 1199 (S).

[56-80] Koster islands.

[58-80] Photos, lawnmover.

[85] Norway (S).

(S) Sachs. (H) Husqvarna motor.

Transport [55-70] 2 wheels.

Paket mopeder:

[55-58] 1130 (Nymans).

[59] 1130, 1131, 1133.

[60-70] 1142, 1143 Saxoped.

........... MCB 921142. MCB 1159.

........... Post moped.

 

Odd vehicles [45-60

[17] Motoriserad spark.

[51] Modellflygplan,

...... världens flygbolag.

[56] Ragne Invalidmoped.

[54] G.J.G - Special.

[56] Ski moped.

 

 

• All marks transport vehicles main.

All mopedscooters, scooters.

• Nymanbolagen AB, Uppsala, mopeds.

 
 1979 - Crescent Transport Moped mod. 1189 och 1199.  
 
N1      
                   
 

 

Crescent Transport Moped 1189  Bj.79

Motor: Sachs.

 

 

 

Crescent Transport Moped 1189  Bj.79

Motor: Sachs.

 

 
 
N2      
 

Crescent Transport Moped 1199  Bj.1979

Crescent transport moped saves ca 3 SKR petrol compared

to a small combi-car. Everyone over 15 years of age is

allowed to drive. 

 

 

Crescent Transport Moped 1199  Bj.79

Motor: Sachs.

 

     
 
N3      
         
 

 

Crescent Transport Moped 1199  Bj.79

Motor: Sachs.

 

 

 

Crescent Transport Moped 1199  Bj.79

Motor: Sachs.

 

 
 
     
 1979   Broschyr.  
 
 
 Ju dyrare bensinen blir desto mer att tjäna på en transportmoped.

Ungefär 1:30 milen i bensinkostnad. Så otroligt billigt är det att köra en transportmoped. På varje mil spar man bortåt 3 kr i bensin jämfört

med en liten bil. Räknar man in försäkringar, underhåll, kapitalkostnader och allt annat är det åtskilliga tusenlappar att spara per år på en

transportmoped. Men inte nog med det: Transportmopeden lastar dessutom lika mycket som en liten kombibil. Och alla som fyllt 15 får köra.

Det behövs inget körkort.* För det mesta kan man köra ända fram till dörren. Inget slit och släp med tunga saker. Inga parkeringsbekymmer. Transportmopeden är helt enkelt idealisk för korta transporter.

 

* Det enda man måste tänka på är att lasten får väga max 150 kilo om föraren är över 18 år, och max 100 kilo om föraren är under 18 år. 

 
M1a  1189  
 1979   Crescent 1189.     [Back to main Index.]
 

Längd: 210 cm. Bredd: 96 cm. 

Höjd: 102 cm. 

Flak (yttermått): 96 x 95 cm. Lastkapacitet: 150 kg. (I Sverige om föraren är under 18 år, 100 kg.) 

Däckdimension: 4 x 8" fram, 20 x 21/2" bak. 

Bromsar: Mekanisk trumbroms: fram 117 mm, bak 104 mm. 

Parkeringsbroms finns.

Motor: Sachs 1-cyl 2-takt fläktkyld. 

Cylindervolym: 47 cc. Effekt: 1 hk vid 3.600 v per min. Start: Pedal. 

Växellåda: 3-växlad, handmanövrerad. 

Förgasare: Bing 1/8.5-9.2. 

Belysning: fram 6V 15/15W, bak 6V 3W. Bränsletank: 5 l. 

 

Crescent 1189 och 1199 är försedda med dubbla lås. En 3-hjulig transportmoped, robust och slitstark, i en utformning som passar

de flesta företag. Flaket som är 92 x 92 cm (lastyta) med en sarghöjd på 7 cm är uppbyggt på en stabil ram av stålrör.

 

Crescent 1189 med kapell som extrautrustning. 

Kapellet är 90 cm brett, 90 cm långt och 50 cm högt. 

Annan extrautrustning för 1189: Vindskydd.

Högre sarg, 30 cm, med fällbar läm fram. Övriga data se Crescent 1189.

 

 
 
  Crescent 1189    
 
 
 
 
Crescent 1189
 
M2a    
 1979   Crescent 1199.  
 

1199 bygger på samma grundkonstruktion som Crescent 1189 och har ett flak som är dimensionerat efter sopsäcksstandard.

Flaket som är 132 x 98 cm (lastyta) med en sarghöjd på 7 cm är uppbyggt på en stabil ram av stålrör.

 

Längd: 250 cm. Bredd: 101 cm. Höjd: 102 cm. Flak: 136 x 101 cm. Lastkapacitet: 150 kg. (om föraren är under 18 år, är

högsta tillåtna last 100 kg i Sverige.) Övriga data se Crescent 1189. 

 

 
 
    
 
M3a    
 1979   Crescent 1199 med häck för sopsäckar.   
 

Faket rymmer minst 6 sopsäckar på 160 liter styck och dessutom hållare för redskap. 

Crescent 1199 med häck för sopsäckar är idealisk for transporter inom bilfria områden och från

soprum till storsoprum eller stationär komprimator.

 

 
 
  
 
M3b      
 1979   Crescent 1199 med högre sarg som extrautrustning.  

Sargen är 30 cm hög, med fällbar läm fram. 

Annan extrautrustning för 1199: Vindskydd. Övriga data se Crescent 1189.

 
 
 
         
 
 
 Exempel på var företag och kommuner använder transportmoped. 
 

Kommuner använder dom för parkarbete, gatuarbete och budkörning. Kyrkogårdsförvaltningar för transporter inom kyrkogårdarna

vid underhållsarbete. Bostadsföretag för trädgårdsarbete och körningar vid reparationer mellan olika fastigheter.

Byggföretag för transporter av allt upp till armeringsjärn internt inom stora byggplatser.

Apotek och butiker för budkörningar inom tättbebyggda samhällen. Televerket för installationsarbeten i nya områden.

SJ för reparationsarbeten inom bangårdar där det är trångt om utrymmet.

 

Sotare och fönsterputsare för att transportera sina redskap från arbetsplats till arbetsplats. Idrottsplatser för städarbete efter matcher

och tävlingar. Trädgårdsmästare, plantskolor, sjukhus, tryckerier, målerier, färghandlare, restauranger, storkök, bostadsrättsföreningar

och många, många fler för olika korta transporter.

Där det blir för dyrt med bil. Där det inte går att ta sig fram med bil. Där cykel är för långsam och lastar för lite. Där föraren inte har

körkort. Där är det mycket bra och ekonomiskt med en transportmoped.

 

Numera är det ju lag på att man ska ha hjälm när man kör moped. Här ser du hjälmar från några av de bästa tillverkarna i Europa. Alla är godkända både för moped och mc. Det är bra hjälmar som valts ut speciellt av Crescent och som vi kan gå i god för både vad det gäl ler kvalitet och säkerhet.

 

 

Crescent - Så slipper du ångra dig.

Monark-Crescent AB, Varberg.