|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
|
||||||
N1 | ||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Under utredningens gång kom mer säkert att påpekas att mopeden undergått stora förändringar sen man släppte den fri. Den var ju ursprungligen avsedd att vara en cykel med hjälp motor. Nu är den ett fordon för sej. Ja, det är riktigt, men samtidigt har mopeden blivit trafiksäkrare. Tack och lov för den utvecklingen! En cykel med hjälpmotor är ett farligt fordon, cykeln är inte byggd för den extra påfrestning som en motor utgör. Mopeden av idag är ett ofarligt fordon om det sköts med vett och sans. En viss risk finns ju alltid, men den risken finns ifråga om vanliga cyklister också. En cykel kan vara lika farlig som en moped.
350 000 mopeder Det finns i dag 350000 mopeder. De flesta mopedförarna är f d cyklister. Enligt de sista siffrorna skedde fler olyckor med cyklar än med mopeder, trots att cyklisternas antal minskats och mopedisternas ökats. Det är en tankeställare. Men hur slut- siffrorna än blir, en viss risk måste vi ta, fotgängare orsakar också trafikolyckor. Och mopeden är för viktig ur den enskildes, den mindre kapitalstarkes synpunkt för att man ska få överdriva dess risker. Många skäller på mopeder, i synnerhet folk som är intresserade i allmänna kommunikationsmedel. Men bussbolag och droskägare får finna sej i det, liksom också SJ. Utvecklingen går mot ett fordon per invånare. Den går inte att stoppa.
|
||||||
US Overall 1956. | ||||||