HMW - Halleiner Motorenwerke, Hallein - Austria.                   
 HMW Halleiner Motorenwerke, Österrike - Austria.

^ back to HMW Main. 

- - - - - - - - - - - - -

Fuchs [52-56] Modell FM 40

[52] Fuchs, TfA test.

[53] Instruktionsbok Fuchs FM 40 S.

[54-55] Invalidmoped. Nossebro.

 

HMW [52-56]

[51] HMW Foxinette.

[52] HMW Foxinette 41 S

[56] HMW Volksmoped 40 VM

 

HMW [53-54]

[53] HMW 50

[54] HMW mod. ETS & ETL.

...... TfA test

 

 

[54-60] CSR bytesprislista HMW.

[HMW] motor guide.

HMW [53-55] Holland.

[53-54] HMW Luxe, Super-Luxe.

[54] HMW Tweezitter.

[54] HMW Transport.

[55] HMW Bromfiets.

 

HMW [55]

[55] HMW 50 S, 50 L

 

HMW [56] (link England)

[56] HMW 50 SL

[56] HMW Super Lux 50 SL

[56] HMW Superluxus 50 SL

 

HMW [56]

[56] HMW Sport 50 SH

[56] HMW Special 50 SH

[56] HMW Special Sport 50 SH

HMW [56]

[56] HMW Conny Moped roller.

[56] HMW Roller Type 75 R

 

HMW [58]

● Standard SA

● Luxus L

● Superluxus SL

● Superluxus Roller SLR

● Sport S

● Supersport SS

● Superluxus SLT

● Supersport Tandem SST

● Supersport Roller SSR

● Superluxus Roller SLRK

● Supersport Roller SSRK

[58] Betriebsanleitung.

[58] Werksbilder.

HMW [58-59]

[58] HMW 50 SL

[59] HMW Super Lyx, TfA test

[59] HMW Super Lyx 50-2 SL.

...... Karlstad.

[59] HMW 50-2-SLR

 

HMW [60] (link Finland)

[60] HMW Super Lyx 50-2 SL

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

HMW [60] Sønsterud, Oslo.

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

 

[58] HMW Transport Moped.

 

 

 

 

 

 

HMW main.

 
   
 
N1      
                                     
 

 

HMW 50 SL i Torsby.

 

 

HMW in UK.

 

 

HMW Super Lux 50 SL Bj.56

 

 

 

 
N2     
                       
 

 

NYHET: HMW-motorn 50 N

 

 

HMW Superluxus Type 50 SL Bj.56

 

   
 
M1a    
 TORSBY  Trevlig marknad 2003-08-16. Köpte en norsk Swing. Plåtade denna fina HMW moped.  
 

 

 

 
M1b  H03  
 1956   Moped Review The Motor Cycle, 15 November 1956.   [Moped Review 1956.]  [Back/to UK mo-ped guide.] 
 
   Economy Two-wheelers: On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain.
 

H.M.W.

Three models are listed by the Austrian H.M.W. concern. Least expensive is the 50PL with pressed-steel fame, pivoted rear and leading-link front forks, and a 50 c.c. two-stroke. two-speed engine-gear unit.

The Super Luxus has a similar pourer unit and rear springing but a tubular frame with pressed-steel covers and a telescopic front fork. Basic layout of the Supersport model is similar to that of the Super Luxus save for the use of a tuned, three-speed power unit, a two-gallon fuel tank and a foam-rubber seat.

Tyre size on all models is 2.25 x 23in.

 

● Super Luxus,

● Supersport,

● 50PL

 

British prices and concessionaires will be announced later.

 
M1c    
 1956   HMW Moped Superluxus Type 50 SL   [TMZ Moped 50 SL. ● HMW 50 SL.] 
 

50 SL -mopeden med den modernaste motorkonstruktionen

Är en oerhört säker encylindrig tvåtaktare med vändspole- system, cylindervolym 49,9 cc och 0,8 hkr vid 3000 v/min. 

Två växlar, friläge och kickstart. Kraftig ram av precisionsstålrör. 

Bakhjulsfjädring av svängarmstyp med teleskopiska stötdämpare. 

Framgaffel av teleskoptyp. 

Stänkskärmar: extra breda med sidoskydd. 

Kraftiga däck: 23X2,25". 

Bränsleförbrukning: 1,2 l/100km.

Med ett enkelt handgrepp kan motorn kopplas ur och mopeden trampas fram som en vanlig cykel. 

 

 
 
 
Nu kommer  H.M.W..  med vårens  och  hela årets Suveräna elegant!
M  nyhet  
 1956   Från reklamfolder.   [Back/To Modell SH special.]  [HMW motor guide.] 
 

EN NYHET 

HMW presenterar i sin mopedmotor typ 50 N, en revolutionerande anordning för in- och urkoppling av vevpartiet till motorns drivande organ. Denna anordning utgöres av en i motorns vevparti inbyggd specialkoppling, som manövreras medelst en på motorn anbringad kopplingsarm, inställbar i två lägen. 

Med kopplingsarmen inställd till höger (- Läge I) kan mopeden kickstartas om kopplingsreglaget på styrstången inställts i 0-läge. 

Med kopplingsarmen inställd till vänster (= Läge II) och med kopplingshandtaget inställt i 0-läge kan mopeden trampas fram lika lätt som en vanlig cykel, emedan inga av motorns drivande organ då äro inkopplade. 

 

Motor HMW 50 N - Tekniska data. 

TVÅ-VÄXLAD. En-cylindrig, tvåtakt. Vändspolsystem. Slagvolym: 49,9 cm3. Slaglängd: 44 mm. Cylinderdiameter: 38 mm. Uteffekt: 0,8 hk vid 3500 v/min. Kompressionsförhållande: 1:6,5. 

Växellåda: utväxlingsförhållande, vevaxel-växellådans utgående axel: 1 :a växeln 14,3: 1, 2:a växeln 7,2: 1. 

Koppling: tvåskive-korklamellkoppling, arbetande i oljebad.

Kraftöverföring: motor-bakhjul medelst en rullkedja, gemensam för motor och trampkraft. 

KICKSTART inbyggd i vevpartiet kombinerat med frihjul och tillbakatrampningsanordning för broms. 

Tändning och belysning: svänghjulständdynamo 6.V 17W.

Tändstift: värmevärde 175 T1

Förgasare: Dell'Orto T1-9-SA med startpump.

Avgasljuddämpare, förkromad. 

INSUGNINGSLJUDDÄMPARE monterad direkt på förgasaren.

Smörjning: motorn smörjes genom oljeblandad bensin, blandningsförhållande olja-bensin 1:25. Växelhus: olja SAE 20. 

 

GENERALAGENT FOR SVERIGE, NORGE och FINLAND  A-B INDOMA  Fabriksgatan 16, JÖNKÖPIN G. 

 

 
M2a  nyhet  
 1956   Super Lux 50 SLSport 50 SH, teknisk data alla. ● Special Sport 50 SH.  
 

HMW-Moped Superluxus Type 50 SL

 

HALLEINER MOTORENWERKE - HINTERBERGER, SCHREITL & CO., vormals HALLEINER MOTORENWERK A. G. 

HALLEIN SALZBURG AUSTRIA - MODELLE 1956 

 

HMW-Moped Superluxus Type 50 SL

MOTOR: Hochleistungs-Einzylinder-

Zweitaktmotor mit Umkehrspülung.

Einkettenantrieb. Zweiganggetriebe. Kickstaftereinrichtung und Tretlagergetriebe mit Freilauf- und Rücktrittmechanismus im Motor eingebaut.

Hubvolumen 49,9 ccm.

Kraftstoff-Ölgemisch 25:1. Leistung 2.2 PS/6.100 U/Min. Steigfähigkeit 1. Gang 23% 2. Gang 10.5% (kann durch Mittraten erheblich gesteigert werden). 

Kraftstoffnormverbrauch 1,2 l/100 km. 

Dell' Orto-Schwimmervergaser mit Kraftstoff-Einregulierung. Schwunglichtmagnet zünder 6 V/17 W.

FAHRGESTELL: Kräftiger Rahmen aus Präzisionsstahlrohr. Abnehmbare Rahmen- und Motorverkleidung. Lenkerverkleidung mit eingebautem

Scheinwerfer und eingebauter Klingel. Einbautachometer. Geschlossener Kettenkasten. 6. 2 l-Tank. 

Bereifung 23x2.25 schwarzweiß. 

 

Überdimensionierte Alu-Vollnabenbremsen mit Kühlrippen.

Teleskopgabel. Schwingarm mit Teleskopfederbeinen. Schwingsattel. Scheinwerfer mit Biluxlampe 6 V/15/15 W.

Ansäuggeräuschdämpfer 

Farbe: Rot oder Gold-metallisée. Chrom-Zierleisten.

Felgen und Blankteile verchromt.

S 4070.-