HMW - Halleiner Motorenwerke, Hallein - Austria.                 
 HMW Halleiner Motorenwerke, Österrike - Austria.

^ back to HMW Main. 

- - - - - - - - - - - - -

Fuchs [52-56] Modell FM 40

[52] Fuchs, TfA test.

[53] Instruktionsbok Fuchs FM 40 S.

[54-55] Invalidmoped. Nossebro.

 

HMW [52-56]

[51] HMW Foxinette.

[52] HMW Foxinette 41 S

[56] HMW Volksmoped 40 VM

 

HMW [53-54]

[53] HMW 50

[54] HMW mod. ETS & ETL.

...... TfA test

 

 

[54-60] CSR bytesprislista HMW.

[HMW] motor guide.

HMW [53-55] Holland.

[53-54] HMW Luxe, Super-Luxe.

[54] HMW Tweezitter.

[54] HMW Transport.

[55] HMW Bromfiets.

 

HMW [55]

[55] HMW 50 S. [55] HMW 50 L

 

HMW [56] (link England)

[56] HMW 50 SL

[56] HMW Super Lux 50 SL

[56] HMW Superluxus 50 SL

 

HMW [56]

[56] HMW Sport 50 SH

[56] HMW Special 50 SH

[56] HMW Special Sport 50 SH

HMW [56]

[56] HMW Conny Moped roller.

[56] HMW Roller Type 75 R

 

HMW [58]

● Standard SA

● Luxus L

● Superluxus SL

● Superluxus Roller SLR

● Sport S

● Supersport SS

● Superluxus SLT

● Supersport Tandem SST

● Supersport Roller SSR

● Superluxus Roller SLRK

● Supersport Roller SSRK

[58] Betriebsanleitung.

[58] Werksbilder.

HMW [58-59]

[58] HMW 50 SL

[59] HMW Super Lyx, TfA test

[59] HMW Super Lyx 50-2 SL.

...... Karlstad.

[59] HMW 50-2-SLR

 

HMW [60] (link Finland)

[60] HMW Super Lyx 50-2 SL

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

HMW [60] Sønsterud, Oslo.

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

 

[58] HMW Transport Moped.

 

 

 

 

HMW main.

 
   
 
N1         
 
 

 

HMW 50 SL  Bj.58

Motor: HMW 50 N, 2 or 3 gear.

 

     
N2       
        
 

 

HMW Super Lyx, TfA test nr.15 1959

 

 

2005-05-22  Marknad i Karlstad -

Jättefin HMW Super Lyx 50-2 SL.

 

   
 
N3     
    
 

 

HMW 50-2-SLR Bj.59

 

     
 
M1a    
 1958   HMW -moped 50 SL  
 

Motor: HMW 50 N, 2- eller 3- växlad, med HMW:s världspatenterade frikoppling. 

 

* Pressad stålram. Fram och bakhjulsfjädring medelst lång svängarmsgaffel och hydrauliska stötdämpare.

* Fullbromsnav med kullager och stickaxlar.

 

 

5 modeller att välja på. 

 

 

GENERALAGENTEN AB INDOMA, Jönköping.

 

 
M2a    
 1959   Teknik för Alla testar HMW LYX i nummer 15.   [Test guide.] 
 

Gästtestare Jörgen Qviberg drar här på för fullt med  testexemplaret av

HMW-mopeden.

 

 

Vi testar mopeden: HMW LYX

TEKNIK FOR ALLAS GÄSTTESTARE i detta nummer 15/59 är 16-årige Jörgen Qviberg bosatt Bagarmossen utanför Stockholm. Han arbetar som kontorselev på ASEA och har egen moped. Den köpte han f. ö. samma dag han fyllde femton år. Jörgen gjorde en ordentlig genomkörare med HMW mopeden, och ger här sina synpunkter i punktform. 

 

BRA DETALJER:  - Kraftig acceleration - Många detaljer ovanligt stabila - Råstark, mopeden klarar mycket branta backar  utan pedalhjälp - Förnämlig fjädring - Motorurkopplingen en finess man sätter värde på. 

 

MINDRE BRA DETALJER:  

- Skrammel i plåten 

- Både fram- och bak-svingarmen ganska svajiga 

- Hög utväxling på tramporna för lätt start på motorn.

 
 

På bilden ovan ses det Triumph Thunderbird-liknande styret och den stora bensintanken.

 

Bakre stänkskärmen  är sobert utformad och ingår som enhet i den övriga ramkonstruktionen.

 

HMW-mopeden har en värdefull detalj i motor urkapplingen, som gör att mopeden vid eventuella fel kan trampas som en helt vanlig cykel.

 

Den påfallande stora HMW-motorn är mycket livlig och råstark, men tyvärr är ljudnivån hos den ganska hög. 

 

Under de fjorton dagar vi hade HMW mopeden ute för testning, hann vi höra åtskilliga synpunkter på den österrikiska mopeden. Folk med ett måttligt intresse för mopeder förfasade sig över, att vi vågade åka motorcykel utan registreringsplåtar, medan initierade lyssnade på motorljudet, och viskande frågade hur mycket den var trimmad. Dessa kommentarer karakteriserar i stort HMW Super Lyx - en moped som genom sin motorstorlek, ramkonstruktion och bensintank lätt kan förväxlas med en mc.

 

Förutom det motorcykelliknande avgasljudet, är det omedelbara svaret på gaspådrag en sak som ytterligare understryker HMW-mopedens "storhet". Detta får i huvudsak den nya och effektiva strypningen ta åt sig äran av, portarna i cylindern är helt avvägda för att ge de lagstadgade 0,8 hk vid en fart av 30 km/tim. Motorn har också härigenom blivit mycket råstark, och även accelerationen av denna tunga moped - 10,5 sek från 0-25 km/tim - visar att strypningen är väl genomtänkt. Både insug och avgasljudet är kraftigt, men knappast störande. 

 

Den stora HMW-motorn startade vid de flesta tillfällen på tredje kicken, så väl kall som varm. När tramporna är kopplade till kicken, har de en ganska hög utväxling, varför "pysen" måste användas vid start. Trots "pysknappen" slirade ibland kopplingen när motorn var kall. 

 

Moped, det är egentligen ett annat namn för cykel med hjälpmotor. Sedan fabrikanterna gått ifrån "aktersnurrorna" och inriktat sig på tillverkning av mopeder med motor i ramen, har begreppet cykel alltmer kommit i skymundan. Får en mopedist någon gång orsak att cykla en av dessa nya mopeder, måste han pinna runt med tramporna för glatta livet för att kunna hålla balansen. 

HMW är däremot utrustad med en motorurkoppling, som till skillnad från andra mopeder helt kopplar ur motorn vid trampning. Det är därigenom möjligt att t. ex. vid ett motorstopp trampa mopeden lika lätt och lika fort som en cykel. 

En sak, som vi däremot hakade upp oss på vid vår test, var de enligt vårt tycke klent utformade svingarmarna. På dålig väg svajade mopeden betänkligt. Ett vinkeljärn på både fram- och bak gaffelbenen skulle avhjälpa felet. 

 

Från 30 km/tim stannade mopeden med bakbromsen på fem meter, med frambromsen på 4,75 m och med båda bromsarna tillslagna stannade den på fyra meter. Resultatet är bra med tanke på att den tunga HMW-mopeden inte är utrustad med större bromsar än sina betydligt lättare kollegor. 

 

 

 

 

HMW LYX HAR EN ENCYLINDRIG TVÅTAKTS BLOCKMOTOR med vändspolning. 

Slagvolym 49,9 cc. Borrning 38 mm, slag 44 mm. 

Kompressionsförhållande 6,5: 1. Toppeffekten 0,8 hk nås vid 3500 v/m in. 

Växellådan är sammanbyggd med motorblocket och kan fås med antingen två eller tre växlar. Tvåskivig lamellkoppling i oljebad. 

DellOrto-förgasare med startpump och insugdämpare. 

Svänghjulsmagneten lämnar 6 volt/l7 watt. 

Ramen av helpressad stålplåt. 

Bensintanken rymmer med reservbränsle åtta liter. - 

Fjädring fram av typ Earls-gaffel. Bak, svingarm med teleskop. 

Däck 23x2,25 med vita däcksidor. 

Vikt ca 54 kg - 

Riktpris i detta ingår hastighetsmätare för typ SL utan motorskydd 1 055 kr. 

 

               
 
M2b    
 2005-05-22   ● Veteran market: Brno-Turany, Ekeberg, Karlstad, Kassel, Lysekil, Nossebro, Uddevalla - Backamo, Örebro.  
 Jättefin HMW SL. Marknad i Karlstad. 
 
 
M3a    
 1959    
 

HMW: s nya giv 1959: -  först i Sverige med TANDEMSCOOTER 

 

Den eleganta HMW-scootern 50-2-SLR finns nu även som  tandemscooter!  

Naturligtvis försedd med den berömda 2- eller 3-växlade HMW-motorn 50N och alla övriga välkända HMW finesserna. 

HMW-motorn har världspatent 

● En specialkoppling som lekande lätt urkopplar motorns alla drivande organ så att Ni,  om så önskar kan trampa moped lika lätt 

  som en vanlig cykel. Kan vara bra vid ofrivilligt bensinbrist.

 

 ● formpressad stålram i läckra färgkombinationer.

 ● fram och bakhjulsfjädring enligt senaste rön

 ● effektiva fullbromsnav med stickaxlar

 ● däck med vita sidor

 ● stor bensintank

 ● hastighetsmätare 

 ● helkapslat kedjeskydd

 ● verktygsväska inbyggd i ramen

 

 

                   

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

HMW