HMW - Halleiner Motorenwerke, Hallein - Austria.
 HMW Halleiner Motorenwerke, Österrike - Austria. ^ back to HMW Main. 
- - - - - - - - -

[52-56] Fuchs. [52] Fuchs, test. [53] Instruktionsbok Fuchs FM 40 S. [54-55] Invalidmoped med Fuchs. Reklam. Nossebro.

[52-56] Foxinette 41 S, Volksmoped 40 VM.

[53-54] HMW 50, TfA test. [55] HMW 50 S, 50 L. [56] Super Lux 50 SL (England).

[58] All mod. Betriebsanleitung: Umschlag, Inhalts-Abbildungsverziechnis, Technische Daten...  Werksbilder. Bauteile....

[58-59] HMW 50 SL, Super Lyx 50-2 SL, TfA test.  50-2-SLR. [60] 50-2 SL, 50-2 L, 50-2 SST.

● [56] Sport 50 SH, Special Sport 50 SH. ● [56] Mopedroller. Roller 75 R.

● [58] HMW transportmoped. ● [54-60] CSR bytesprislista HMW mopeder. ● [HMW] motor guide. ● HMW main.

 

   
 
N1      
                
 

 

HMW Super Lyx Modell 50-2 SL  Bj.60

● HMW - Sønsterud Sykkelfabrikk, Oslo.

● HMW - link to Finland moped register.

 

HMW Standard Lyx Modell 50-2 L  Bj.60

Teknisk data HMW SL, L.

 

 

Back/To HMW

● Sønsterud Sykkelfabrikk, Oslo

 

 
N2      
            
 

 

HMW Super Sport Modell 50-2 SST  Bj.60

 

 

   
 
M1a  Finland  
 1960     [Back/to Finland moped register.]
 
 HMW MOPEDMODELLER 1960 Den suveräne backtagaren - Bäst i det långa loppet - Fulländad moped med alla tänkbara finesser. 
 
 1960   Super Lyx Modell 50-2 SL. HMW 50 N 2-växlad motor.   
 

LYX-MOPEDEN i TOPPKLASS 

Modell 50-2 SL Super Lyx utan motorskydd 

Mopeden med den fulländade fram- och bakhjulsfjädringen, som ger en verkligt,mjuk och behaglig åkkomfort.

FÄRGER: modell SL - vinröd/svart, svart eller grön/beige, 

 

 

 
   Super Lyx Modell 50-2 SL
 
 
 
 
M1b    
 1960   Standard Lyx Modell 50-2 L. HMW 50 N 2-växlad motor.  
 

STANDARD-MOPEDEN i LYXKLASS 

Modell 50-2 L 

Standard Lyx 

 

FRAMGAFFEL Fjädrande bottenlänktyp med gummidämpare.

FÄRGER: modell L - röd/arabisk vit. 

 

 

 
   Standard Lyx Modell 50-2 L
 
M1c    
 1960   TEKNISKA DATA HMW SL, L.  
 

MOTOR: HMW 50 N 2-växlad: encylindrig, tvåtakts blockmotor med dekompressionsventil, luftkyld av vändspol typ. 

Slagvolym: 49,9 cm3. Uteffekt 0,8 hk vid 3.500 v/min. 

Växellåda: inbyggd i motorblocket. Frikoppling: med två-skivelamellkoppling, arbetande i oljebad. Enkedjedrift med kickstart. 

Förgasare: Dell'Orto med startpump och insugningsljuddämpare. Svänghjulsmagnet 6V 17 W. 

RAM: helpressad stålram med djupdragen bakre och främre stänkskärm, uppställningsstöd. 

BENSINTANK: modell SL rymd 8 lit. och modell L 5,5 lit., förkromade sidor. 

FJÄDRING: Framhjulsfjädring: modell SL medelst lång svängarm och fjäderben, system Earles, modell L framgaffel av fjädrande

                bottenlänktyp med gummidämpare. Bakhjulsfjädring: lång svängarmsgaffel och fjäderben. 

HJUL: fälgar 23x2,25" förkromade. Däck 23x2,25" med vita sidor. Fullbromsnav på fram- och bakhjul, 105 mm. diam., med kullager

         och stickaxlar och inbyggd transmission för anslutning av hastighetsmätare. 

BELYSNING: strålkastare glödlampa Bilux 15/15W och baklykta 3 W. KEDJESKYDD: modell SL helkapslat, modell L standard.

SADEL: sittdyna 270 mm. 

ÖVRIG UTRUSTNING: verktygslåda inbyggd i ramen, hastighetsmätare 60 mm. diam., elektriskt signalhorn, styrlås, verktyg, pump,

                              förkromad extra kraftig bagagehållare. 

FÄRGER: modell SL - vinröd/svart, svart eller grön/beige, modell L - röd/arabisk vit.

 

 

 
 
 
M2a    
 1960   Super Sport Modell 50-2 SST. HMW 50 N 2-växlad motor.  
 

DRÖMBÅGEN i MOPED-KLASS Modell 50-2 SST Super Sport 

 

TEKNISKA DATA 

MOTOR: HMW 50 N 2-växlad.

RAM: precisionsstålrör.

BENSINTANK: rymd 13 liter.

FJÄDRING: framhjul, teleskopfjädergaffel, bakhjul, lång svängarmsgaffel och fjäderben.

SITTDYNA: längd 430 mm.

KEDJESKYDD: standard.

FÄRG: röd/svart.

Övrig utrustning: samma som på modell SL och L exklusive bagagehållare.

 

  

 
Super Sport Modell 50-2 SST