|
Mosquito A. Meccanica Garelli, Milano. |
^ back
to picture reg.
● [Back/to Hilfsmotor main.] |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
MAIN
Mosquito hilfsmotor.
• Sweden
Mosquito.
• Holland
• Italy.
Mosquito ciclomotore.
511, 515
• Italy
• England |
Agrati Capri, Como.
• Italy.
• Germany.
Link Neckermann.
Garelli.
• Holland
Sportmoped,
Bromfiets 1964.
Car 50 (Transport)
Automatic
M
M 3
Junior Turismo
Junior
Junior Sport |
Capri
Garelli,
• Austria.
Doppelsitz Moped
Motorroller Superluxus III
Motorroller Prima II
Sportmoped Junior Record II
Sportmoped Caravelle II
Transportmoped Modell Pritsche
Transportmoped Modell Kasten
Transportmoped Modell Plane.
|
CHAMPION spark plugs 1972.
•
Italy.
50 cc: Sport 50
Garellino
Monza
49 cc: Junior Turismo.
Automatic M & M3
Gulp, M3P
Gulp 205001 & 205051 engines
Europed. SL (25 & 40 km/h)
MiniBike, Record, Cross
Junior,
Monza, Cross, Bantam, Mini-Bat
Bimatic, Velosmosquito, 38B,
Concorde M3K, Junior Turismo
Mosquito Baby, Mini moped
Junior (Germania)
Bonanza (25 km/h)
Bonanza Auto-Mini, Junior |
• Holland
main.
• Guida ciclomotori da
Italia.
•
A-Z Italy. |
|
|
Meccanica
Garelli S.p.A. Viale Matteotti 353, Sesto San Giovanni (Milano).
Generalagent: COMO M.& T. BJERKE AB Grevgatan 49 Stockholm Ö.
|
1952 |
[Artiklel:
Sätt
motor på trampcykeln! 1950.]
|
|
N1 20 |
|
|
|
N2 |
|
Che Guevara.
Resa i Argentina 1950.
|
Invalidvagn
med Mosquito 1950
|
Besked om moped -52
Har mopeden hållit vad försäljaren lovade?
|
|
|
|
N3 |
|
|
Mosquito Test i Teknik för Alla 17/52
|
6 öre milen......
Mosquito 1952
|
Mopedens start den 1 juli 1952
|
|
|
|
|
Garelli. |
Mosquito
micromotore. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1950 |
"Che" Guevara
kör Mosquito. |
|
|
|
|
|
CHE-MOPED
- Mopeder kan användas till allt möjligt, till exempel att upptäcka sitt land. En som gjorde det var den 22 år gamle Ernesto
"Che" Guevara. 1950 var han en rastlös medicinstuderande som köpte en 38 cc
Mosquito motor som han sedan monterade på en vanlig
cykelram. Den hembyggda mopeden transporterade sedan unge Ernesto under en 640 mil lång rundresa i hemlandet Argentina. Det var bland annat under den resan som han på nära håll fick se och uppleva det hårda och orättvisa liv som många fattiga
levde. Kanske hade också den resan betydelse för hans kommande framtid som
revolutionär. Året därpå gjorde han en liknande resa, men då tillsammans med en vän och mopeden var utbytt mot en 500 cc Norton
motorcykel.
1950
made Ernesto "Che" Guevara a 6400 km tour thru
Argentina. A ordinary bicycle equipped with a Mosquito 38 cc
was used for transportation.
Maybe
it was this journey who made CHE aware of the injustice for
the population in this country?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Motor på invalidvagn - En påhängsmotor för en cykel går alldeles utmärkt att också sätta på en
invalidvagn.
Den är helt enkelt utmärkt till det. Denna vagn har försetts med en Mosquito som driver på ena
bakhjulet. Motorn har en cylindervolym på 38 cm3 och drar bara 0,1 liter per
mil. Den kostar 395 kr
Mosquito engine on a invalid vehicle
1950 - A helpengine for a bicycle is a "hit" to put on a invalid
vehicle, it "was made for this purpose!" This wagon has been equipped with a Mosquito which
"powers" one of the rear wheels. The engine cylinder volume is 38 cm3 and it uses only 0,1 liter petrol per 10 km. Price
in Sweden 1950 SKr 395.-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BESKED om
MOPED
Har
mopeden hållit vad försäljaren lovade?
Anser ni att motorn
betalt sig? Hur har servicen varit ?
Fantastiskt,
strålande!
När
vi hejdade herr M. Minerbi på hans dagliga tur in till
arbetet i den egna dekorationsfirman, hejdade vi dagens mest
entusiastiska mopedist. Han har en Mosquito som har gått över
1.000 mil på bara en sotning.
Strålande!
tycker herr Minerbi, och fantastisk är den service som firman
har lämnat. När motorn vid sotningen var isärtagen ringde
firman och undrade om jag ville komma upp och titta på
delarna innan de satte i gång med rengöringen. Och hör så
tyst och fint den går! Idel lovord serverade med sydländsk
glöd.
A. Meccanica Garelli, Milano, Italien.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
TfA provkör MOSQUITO
- en stark italienare i nr.17 |
|
[Test
guide.]
|
|
|
|
MOSQUITO
- en stark italienare.
Motorn
sitter mycket lågt och ger i förhållande till sin vikt mycket
stor kraft. Bensintanken kan kombineras med pakethållare.
Märkligt
är att motorn kör med mycket fet oljeinblanding
Omdöme
och provkörning:
Denna
lilla eleganta i cykelmotorernas stora värld kommer ganska säkert
att inom kort erövra en av de främre platserna i den svenska
allmänhetens hjärta. Prestanda överensstämmer helt med
exempelvis Novolette och Victoria, även om motorn genom
rulldriften saknar bekvämligheter som frigång eller växlar
och måste stannas varje gång cykeln stannas.
I
utbyte är antalet rörliga delar mindre och därmed delar som
kan krångla väsentligt mindre, och rullen kan vid bensinbrist
eller annat mackel kopplas ifrån och mopeden förvandlas till
cykel.
Motorn
är placerad så lågt som gärna kan tänkas, varför dess 7 kg
på bästa tänkbara sätt sänker cykelns tyngdpunkt och därmed
ger den goda vägegenskaper. Det är dock ingen som helst risk
att motorn slår i marken vid kurvor - dessförinnan slår
pedalerna i och mot stänk och stenskott från framhjulet finns
en stor gummihylsa över tändstiftet och en skyddsplåt framför
cylindertoppen.
Förgasaren
har ett praktiskt filter och sitter åtminstone för manövrering så
praktiskt att man med foten kan slå av choken efter en kallstart. Nedfällningspaken
för rullen är så dimensionerad att man inte kan använda den under gång
och hindrar därmed cykelns ägare från ett däckslitande moment.
De
två reglagen för körningen, pys och gaspinne, sitter båda
tillsammans på högra styrstången - praktiskt i trafik. Motorn är
dimensionerad som den ursprungliga 1 hk-motorn och är i praktiken en
enhästarsmotor med stryp bricka. Detta och det faktum att
bensin-oljeblandningen är så tjock som 12:1 sommartid och 15:1
vintertid bör ge en god slitstyrka.
Bensintankens
placering är tänkt att skydda förarens kläder mot bensinfettet, och
en pakethållare placerad över tanken bör ge ett ännu större skydd.
Även tanken i sig själv kan med rem mars hjälp användas som pakethållare
Körningen
står i TfA-medarbetarens minne som mycket angenäm trots att den företogs
i störtregn. Utan onödigt oväsen ger den från kedjeskyddssidan nästan
osynliga motorn ett maximum av kraft och skjutsar på präktigt vid alla
farter. Att man måste låta motorn "dö" vid stockningar och
uppehåll i trafiken är kanske litet retsamt, men med pysen i botten
och gaspinnen från början i lagom läge var det inte svårt att kvickt
sticka iväg före bilarna i trafiken. Ja, ett tag blev jag övermodig
och började köra om de accelererande bilarna på "utsidan",
glömsk av att motorn trots allt är fartbegränsad.
|
|
|
|
|
Motor:
55,5 cc tvåtakts luftkyld med liggande cylinder, 0,3 hk vid
5600 varv/ min. Cylinderdiameter 85 mm, slaglängd 40 mm.
Vevaxel med rullager, vevstake med nållager. Ingen
belysningsspole på magneten.
Motorplacering:
Under cykelns vevparti med ställbart gripfäste. Motorn trycks
med kraftiga spiralfjädrar så att drivrullen ligger an med
konstant tryck mot bakhjulet.
Drivsätt
och växlar: Motorn utväxlad
i förh. 1: 2 till drivrulle av stål, som ligger an mot
bakhjulet. Inga växlar för övrigt.
Reglage:
Gaspinne och pys, båda monterade på cykelns högra handtag.
Motorn med rulle fälls mot hjulet med en liten spak ovanför
motorn. Förgasarns luftintag kan manövreras med vänstra tån.
Utrustning:
På pakethållarens plats
tank rymmande 2 ½ l liter bensin oljeblandad sommartid i förh.
1: 12 ( SAE 40), vintertid i förh. 1: 15 (SAE 30).
Med
hjälp av gummiband eller remmar kan tankens översida
fortfarande användas som pakethållare. Cykelstall under motorn.
Vikt:
C:a 7 kg. Pris: För komplett motor kr 425:-
Generalagent: COMO M.& T. BJERKE AB Grevgatan 49 Stockholm Ö.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÅK BEKVÄMARE
för 6 öre milen
- montera på en MOSQUITO!
Mosquito är
lättskött, oöm och rekordekonomisk. Lätt att
starta och köra för
alla. Tändningssystemet helt inkapslat.
Driver direkt på bakhjulet utan
kedja. Motorns placering
ger stabilitet och skydd mot oljestänk. Motorn kan från-
kopplas med en spak, om man vill
"trampa sig
fram".
Nettovikt ca 7 kg. 0,1 lit/mil. 38 cc. 30
km/tim.
Mosquito
Världens
mest sålda
CYKEL-
MOTOR
Generalagent:
COMO M.& T. BJERKE AB
Grevgatan 49
Stockholm Ö.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Artikel:
Mopedens start den 1 juli 1952 |
|
|
|
|
Italienska
Mosquito monteras under trampvevlagret
och
driver bakhjulet med friktionsrulle Motorn är på 38 cm3 och
väger
ca 7 kg. Den låga placeringen av motorvikten är
fördelaktig. Till
aggregatet hör också bränsletank som är
kombinerad med pakethållare.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|