Separata motorer / Separate helpengines.
 Mosquito A. Meccanica Garelli, Milano. ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -

MAIN

 

 Mosquito hilfsmotor.

• Sweden

 

Mosquito.

• Holland

• Italy.

 

Mosquito ciclomotore.

511, 515

• Italy

• England

Agrati Capri, Como.

• Italy.

• Germany.

Link Neckermann.

 

Garelli.

• Holland

Sportmoped,

 

Bromfiets 1964.

Car 50 (Transport)

Automatic

M

M 3

Junior Turismo

Junior

Junior Sport

Capri Garelli,

• Austria.

Doppelsitz Moped

Motorroller Superluxus III

Motorroller Prima II

Sportmoped Junior Record II

Sportmoped Caravelle II

Transportmoped Modell Pritsche

Transportmoped Modell Kasten

Transportmoped Modell Plane.

 

 

CHAMPION spark plugs 1972.

Italy.

50 cc: Sport 50

Garellino

Monza

49 cc: Junior Turismo. Automatic M & M3

Gulp, M3P

Gulp 205001 & 205051 engines

Europed. SL (25 & 40 km/h)

MiniBike, Record, Cross Junior,

Monza, Cross, Bantam, Mini-Bat

Bimatic, Velosmosquito, 38B,

Concorde M3K, Junior Turismo

Mosquito Baby, Mini moped

Junior (Germania)

Bonanza (25 km/h)

Bonanza Auto-Mini, Junior

 

• Holland main.

Guida ciclomotori da Italia.

 

A-Z Italy.

 

Meccanica Garelli S.p.A. Viale Matteotti 353, Sesto San Giovanni (Milano).

Generalagent: COMO M.& T. BJERKE AB Grevgatan 49 Stockholm Ö.

1952

 

[Artiklel: Sätt motor på trampcykeln!  1950.]

N1     20 
     
 

 

Garelli Mosquito micromotore.

 

 

 

 

 
N2      
                               

 

 Che Guevara.

 Resa i Argentina 1950.

 

 

Invalidvagn med Mosquito 1950

 

 

Besked om moped -52

Har mopeden hållit vad försäljaren lovade?

 

 
 
N3     
                                    
 

 

Mosquito Test i Teknik för Alla 17/52

 

 

6 öre milen......

Mosquito 1952

 

 

Mopedens start den 1 juli 1952

 

 
M1a     Hilfsmotoren.
 Garelli.   Mosquito micromotore.  
 
 
M2a     Hilfsmotoren.
 1950   "Che" Guevara kör Mosquito.  
 

CHE-MOPED - Mopeder kan användas till allt möjligt, till exempel att upptäcka sitt land. En som gjorde det var den 22 år gamle Ernesto "Che" Guevara. 1950 var han en rastlös medicinstuderande som köpte en 38 cc Mosquito motor som han sedan monterade på en vanlig cykelram. Den hembyggda mopeden transporterade sedan unge Ernesto under en 640 mil lång rundresa i hemlandet Argentina. Det var bland annat under den resan som han på nära håll fick se och uppleva det hårda och orättvisa liv som många fattiga levde. Kanske hade också den resan betydelse för hans kommande framtid som revolutionär. Året därpå gjorde han en liknande resa, men då tillsammans med en vän och mopeden var utbytt mot en 500 cc Norton motorcykel.

 

1950 made Ernesto "Che" Guevara a 6400 km tour thru Argentina. A ordinary bicycle equipped with a Mosquito 38 cc was used for transportation.

Maybe it was this journey who made CHE aware of the injustice for the population in this country? 

 

 

 
 
M2b  1950  Transport   Hilfsmotoren.
 1950   Invalidvagn med Mosquito. [Deutsche krankenfahrzeug.]  [Transport moped guide.] 
 

Motor på invalidvagn - En påhängsmotor för en cykel går alldeles utmärkt att också sätta på en invalidvagn. Den är helt enkelt utmärkt till det. Denna vagn har försetts med en Mosquito som driver på ena bakhjulet. Motorn har en cylindervolym på 38 cm3 och drar bara 0,1 liter per mil. Den kostar 395 kr

 

Mosquito engine on a invalid vehicle 1950 - A helpengine for a bicycle is a "hit" to put on a invalid vehicle, it "was made for this purpose!" This wagon has been equipped with a Mosquito which "powers" one of the rear wheels. The engine cylinder volume is 38 cm3 and it uses only 0,1 liter petrol per 10 km. Price in Sweden 1950 SKr 395.-

 
      
 
M2c  BESKED   Hilfsmotoren.
 1952   BESKED om MOPED i tidningen Teknikens Värld nr. 20   [Amo. • Cyclemaster. • Flink. • JLO. • Mosquito. • VeloSolex.] 
 

BESKED om MOPED

 

Har mopeden hållit vad försäljaren lovade? 

Anser ni att motorn betalt sig? Hur har servicen varit ?

 

 

Fantastiskt, strålande! 

När vi hejdade herr M. Minerbi på hans dagliga tur in till arbetet i den egna dekorationsfirman, hejdade vi dagens mest entusiastiska mopedist. Han har en Mosquito som har gått över 1.000 mil på bara en sotning. 

Strålande! tycker herr Minerbi, och fantastisk är den service som firman har lämnat. När motorn vid sotningen var isärtagen ringde firman och undrade om jag ville komma upp och titta på delarna innan de satte i gång med rengöringen. Och hör så tyst och fint den går! Idel lovord serverade med sydländsk glöd.

 

A. Meccanica Garelli, Milano, Italien.  

 

 

          

 
 
M3a  TfA   Hilfsmotoren.
 1952   TfA provkör MOSQUITO - en stark italienare i nr.17   [Test guide.] 
 

 

 

 

 

 

MOSQUITO - en stark italienare.

 

Motorn sitter mycket lågt och ger i förhållande till sin vikt mycket stor kraft. Bensintanken kan kombineras med pakethållare. 

Märkligt är att motorn kör med mycket fet oljeinblanding

 

Omdöme och provkörning:

Denna lilla eleganta i cykelmotorernas stora värld kommer ganska säkert att inom kort erövra en av de främre platserna i den svenska allmänhetens hjärta. Prestanda överensstämmer helt med exempelvis Novolette och Victoria, även om motorn genom rulldriften saknar bekvämligheter som frigång eller växlar och måste stannas varje gång cykeln stannas. 

I utbyte är antalet rörliga delar mindre och därmed delar som kan krångla väsentligt mindre, och rullen kan vid bensinbrist eller annat mackel kopplas ifrån och mopeden förvandlas till cykel. 

Motorn är placerad så lågt som gärna kan tänkas, varför dess 7 kg på bästa tänkbara sätt sänker cykelns tyngdpunkt och därmed ger den goda vägegenskaper. Det är dock ingen som helst risk att motorn slår i marken vid kurvor - dessförinnan slår pedalerna i och mot stänk och stenskott från framhjulet finns en stor gummihylsa över tändstiftet och en skyddsplåt framför cylindertoppen.

Förgasaren har ett praktiskt filter och sitter åtminstone för manövrering så praktiskt att man med foten kan slå av choken efter en kallstart. Nedfällningspaken för rullen är så dimensionerad att man inte kan använda den under gång och hindrar därmed cykelns ägare från ett däckslitande moment. 

 

De två reglagen för körningen, pys och gaspinne, sitter båda tillsammans på högra styrstången - praktiskt i trafik. Motorn är dimensionerad som den ursprungliga 1 hk-motorn och är i praktiken en enhästarsmotor med stryp bricka. Detta och det faktum att bensin-oljeblandningen är så tjock som 12:1 sommartid och 15:1 vintertid bör ge en god slitstyrka. 

Bensintankens placering är tänkt att skydda förarens kläder mot bensinfettet, och en pakethållare placerad över tanken bör ge ett ännu större skydd. Även tanken i sig själv kan med rem mars hjälp användas som pakethållare 

Körningen står i TfA-medarbetarens minne som mycket angenäm trots att den företogs i störtregn. Utan onödigt oväsen ger den från kedjeskyddssidan nästan osynliga motorn ett maximum av kraft och skjutsar på präktigt vid alla farter. Att man måste låta motorn "dö" vid stockningar och uppehåll i trafiken är kanske litet retsamt, men med pysen i botten och gaspinnen från början i lagom läge var det inte svårt att kvickt sticka iväg före bilarna i trafiken. Ja, ett tag blev jag övermodig och började köra om de accelererande bilarna på "utsidan", glömsk av att motorn trots allt är fartbegränsad.

 
 

Motor: 55,5 cc tvåtakts luftkyld med liggande cylinder, 0,3 hk vid 5600 varv/ min. Cylinderdiameter 85 mm, slaglängd 40 mm. Vevaxel med rullager, vevstake med nållager. Ingen belysningsspole på magneten.

 

 

Motorplacering: Under cykelns vevparti med ställbart gripfäste. Motorn trycks med kraftiga spiralfjädrar så att drivrullen ligger an med konstant tryck mot bakhjulet. 

Drivsätt och växlar: Motorn utväxlad i förh. 1: 2 till drivrulle av stål, som ligger an mot bakhjulet. Inga växlar för övrigt. 

Reglage: Gaspinne och pys, båda monterade på cykelns högra handtag. Motorn med rulle fälls mot hjulet med en liten spak ovanför motorn. Förgasarns luftintag kan manövreras med vänstra tån. 

Utrustning: På pakethållarens plats tank rymmande 2 ½ l liter bensin oljeblandad sommartid i förh. 1: 12 ( SAE 40), vintertid i förh. 1: 15 (SAE 30). 

Med hjälp av gummiband eller remmar kan tankens översida fortfarande användas som pakethållare. Cykelstall under motorn. 

 Vikt: C:a 7 kg. Pris: För komplett motor kr 425:-

 

 

Generalagent: COMO M.& T. BJERKE AB Grevgatan 49 Stockholm Ö.

 
   
M3b  Motor   MOSQUITO   Hilfsmotoren.
 1952   TfA nr.14.   [Compare: Dongó.]  [Motor guide.] 
 

 

 

 

 

 

 

 

ÅK BEKVÄMARE

för 6 öre milen

- montera på en MOSQUITO!

 

 

 

Mosquito är lättskött, oöm och rekordekonomisk. Lätt att

starta och köra för alla. Tändningssystemet helt inkapslat.

Driver direkt på bakhjulet utan kedja. Motorns placering

ger stabilitet och skydd mot oljestänk. Motorn kan från-

kopplas med en spak, om man vill "trampa sig fram". 

 

Nettovikt ca 7 kg. 0,1 lit/mil. 38 cc. 30 km/tim.

 

 

 

Mosquito

Världens

mest sålda

CYKEL-

MOTOR 

 

 

Generalagent:

COMO M.& T. BJERKE AB

Grevgatan 49

Stockholm Ö.

 

 

 
 
 
M3c     Hilfsmotoren.
 1952   Artikel: Mopedens start den 1 juli 1952  
 

 

Italienska Mosquito monteras under trampvevlagret och

driver bakhjulet med friktionsrulle Motorn är på 38 cm3 och

väger ca 7 kg. Den låga placeringen av motorvikten är

fördelaktig. Till aggregatet hör också bränsletank som är

kombinerad med pakethållare.

 

 

 
 
 
Hilfsmotoren.