|
|
Monark-Crescent
AB MOPEDSEKTIONEN |
^ back
to MCB 1966-71. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- -
-
- |
MCB [65-1]
[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.
[66-68]
Trapper 1206, 1207 HVA.
[66-69] Trapper 1217, 1218,
1218 50S.
|
MCB [66-1]
●
Felix gurka.
[66-67]
Topper; 1205, 1215.
[68-71] 1228, 50 SS; 1228.
|
MCB [66-2] ● BP petrol.
[66-69]
1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.
[66]
.... 1283, Monark.
[68-72] 1279-1, 1289
Sthlm,
1290. Strömstad.
|
MCB [67-1] ●
Gulf benzin.
[67-75]
Compact 1247, 1248, 1249, 1252.
[71] .... 1250, 1250-1.
[70-72]
1240.
|
MCB [72-1]
[76-80]
Compact 1248, 1252.
[77-78] Golden Champ 1255.
[72-80]
1272, 1293 E-Type, 1294,
........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.
|
MCB [68-1]
[68-74] 1238, LM16. 1237. [72]
1239.
[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.
[74-80]
1209.
[74-77]
1200, 1254. [77] 1203. |
MCB [64-1] ●
[64-65]
Skoterett 1264.
[66-72] Skoterett 1264.
[69-71]
Skotermoped 1263 Hva-motor.
.......... 1269 Sachs-motor. |
|
●
Instruktionsbok för MCB mopeder.
|
|
|
1968-71 1228, 50
SS: 1228. |
|
|
|
|
N1 |
|
|
MCB 1228 50 SS 1968-69
Motor: Sachs 50/3 LFS, fläktkyld,
3-växlad |
Crescent 50 SS: 921228 Bj.69
Motor: Sachs 3 gear
|
|
|
|
|
N2
|
|
|
Monark 50 SS 1228 1970-71
Motor: Sachs 50/3 LFS
|
|
|
|
|
|
|
|
1968-69 |
|
|
|
|
|
Moped
1228 är monterad med SACHS-motor 50/3 LFS, fläktkyld, 3-växlad med fotväxel och
kickstart.
|
|
|
|
|
|
|
|
1969 |
Crescent
50 SS: 921228. Sachsmotor,
3 gear. |
|
[Lillebror 50 S 1218.]
|
|
|
Det
här är faktiskt en ingen motorcykel..... men det kan bli en! Det här är
en moped. Men visst ser den ut som en motorcykel.
Och
den känns som en - Crescent 50 SS! Tävlingsmopeden som ligger överst på
resultatlistan. Så det är inte underligt att den ligger överst på
önskelistan också. Utseendet talar ju för sig självt. Och motorn är
egentligen byggd för motorcyklar.
Utomlands körs den med 5 hk. Här i Sverige gäller det att få ut mesta
möjliga av den enda hästkraft som är tillåten för moped.
Visserligen
får man köra bara 30 km/t i Sverige men känn på "axet' 'hos
Crescent 50 SS. Crescent 50 SS ser ut som en motorcykel. Motorn är gjord
för en motorcykel. Vad är då naturligare än att bygga om den till
motorcykel? När du fyller sexton har du kanske tröttnat på att bara köra
30. För dej finns en ombyggnadssats till Crescent 50 SS!
Du kan alltså själv göra om den till lätt mc med ungefär 5 hästar.
Men kom ihåg att ta körkort först. Så att du kan köra din Crescent 50
SS i farter som den från början är byggd för! Vill du köra fort redan
nu, får du göra det på bana. Med Crescents ombyggnadssats kan du göra
en motocross- eller trial moped av Crescent 50 SS.
Och börja tävlingsköra
på allvar.
På vinnarmopeden!
|
Crescent
50 SS : 921228. Fläktkyld
Sachs-motor.
3-växlad fotväxel.
Förkromad 9,5 1-tank.
Förkromade fä!gar.
Rostfria skärmar och sidoskydd.
Framgaffel av mc-typ med teleskopfjädring.
Utanpåliggande spiraler bak.
Mc-strålkastare med inbyggd hastighets- och
vägmätare.
Bromsljus.
Vikt 66 kg.
Färger: Klarröd eller
Ebenholtssvart.
Ombyggnadssats
för motorcykel: Ger Sachsmotorn c:a 5 hk. Pris: 1.811.-
|
|
|
|
|
|
|
1970-71 |
MONARK
50 SS: 90 1228. SACHS-motor 50/3 LFS |
|
|
|
|
Moped 1228 är monterad med SACHS-motor 50/3 LFS, fläktkyld,
3-växlad med fotväxel och kickstart.
1228
|
|
|
|
|
|
|