|
|||||||||
- - - - - - - - - - - | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
N1 | |||||||||
|
|||||||||
N2 | |||||||||
|
|||||||||
N3 | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Moped 1273-1 är monterad med HVA-motor, 2- växlad med fotväxel och kickstart.
|
|||||||||
1273-1, 1273 | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Motor: HVA nr 81-6005-0000, 2-växlad med fotväxel och kickstart. Lack: 35 = Vit 3564 = Vit/Svart
|
|||||||||
Monark 901273 | |||||||||
MONARK CRESCENT AB MOPEDSEKTIONEN | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Stoppa en krona i automaten och ni får bränsle till er moped, är mottot för Halmstadsfirman Haldex nya moped automat. Stefa som automaten kallas är en synnerligen ekonomisk lösning på det allt mera komplicerade tanknings problemet för mopeder. Den är utförd i svetsad stålplåt och har en 125 liters behållare med omrörare, avstängningsventil och låsbar påfyllningsförskruvning. Automatens övre del innehåller tank och mekanism och den undre, stativet - har plats för olika slags tillbehör. Bränslet utminuteras med en kolv via en 1-litersbehållare. Draghandtaget som påverkar kolven styrs av en myntapparat för enkronor med växelbatteri, som är snabbt omställbart för växlande bensin priser.
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Monark 901273-1 Motor: HVA nr 81-6005-0000, 2-växlad med fotväxel och kickstart. Lack: 35 = Vit 3564 = Vit/svart
|
|||||||||
Monark 901273-1 | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Monark Sport - ungdomsmoped med 2-växlad Husqvarna Export-motor och fotväxel. Heltuff stil med bensintank, täckplåt, fälgar och skärmar förkromade. Strålkastare av biltyp, baklampa kombinerad med bromsljus. Inbyggd hastighetsmätare. Teleskopgaffel fram. Bakhjulsfjädring med utanpåliggande spiraler. Nabbdäck bak. Specialsadel. Färger: elegant polisvit (35) eller tufft vit/ebenholtssvart (3564).
|
|||||||||
Monark Sport 90 1273 | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Moped 1278 är monterad med HVA-motor, 3-växlad med fotväxel och kickstart.
|
|||||||||
1278 | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
"Stockholmaren" Den har blivit nästan klassisk nu "Stockholmaren". Och den är sej lik än. Man ändrar inte gärna på ett vinnande lag. Eller moped. Den håller ju färgen fortfarande. Vi försökte inte vara lustiga nu. Vi menade inte att "Stockholmaren" finns i läckert klarröd och elegant vit/ebenholtssvart lackering Eller att den har förkromad tank och blanka rostfria skärmar. Fast det är ju sant det med. Men vi tänkte på att den verkligen håller stilen ännu. Inte bara i Stockholm.
Crescent Sport, som den egentligen heter, den gjordes lätt och behändig för att passa storstaden. Men den blev lika populär över hela landet, "Stockholmaren" CRESCENT SPORT 921278 HVA-motor av exporttyp. 3-växlad fotväxel. Förkromad 5,5 l-tank. Förkromade fälgar och täckplåt. Rostfria skärmar. Framgaffel med teleskopfjädring. Utanpåliggande spiraler bak. Hastighetsmätare inbyggd i strålkastaren. Bromsljus. Vikt 53 kg. Färger: Klarröd eller Polisvit/Ebenholtssvart. Pris:1.605.-
|
|||||||||
1278 | |||||||||
Achilles, Adler, Amelung, Anker, Ardie, Auto-Union, Bastert, Batavus, Bauer, Beckmann, Bethäuser, Bismarck, BMW, Brüsselbach, Bühler, Bücker, Bitter, Buschkamp, Capri, Delius, Dürkopp, Excelsior, Express, Falter, Geier, Glas, Goebel, Göricke, Goldberg, Gritzner-Kayser, Gutbrod, DKW, Hecker, Heidemann, Heitmann & Wittler, Heinkel, Herfeld, Hercules, Herz, Hoffmann, Horex, Lorcher, Kreidler, Maico, Mars, Miele, Meister, Mota, Mokuli, Hummel, Patria-WKC, Phänomen, Progress, Pirol, Rabeneick, Riedel, RMW, Röhr, Rixe, Rex, Schürhoff, Schwenk & Schnürle, Stutenbäumer & Ottens, Sudbrack, Steyr-Daimler-Puch, Stricker, Staiger, Torpedo, Tornax, Triumph (D), Truxa, UT |