MCB                   
 MCB - Crescent, Monark.  ^ back to MCM 65-71.
- - - - - - - - - - -

MCB [65-1]

[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.

[66-68] Trapper 1206, 1207 HVA.

[66-69] Trapper 1217, 1218, 1218 50S.

MCB [66-1]

Felix gurka.

[66-67] Topper; 1205, 1215.

[68-71] 1228, 50 SS; 1228.

MCB [66-2] ● BP petrol.

[66-69] 1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.

[66] .... 1283, Monark.

[68-72] 1279-1, 1289 Sthlm, 1290. Strömstad.

 

MCB [67-1] ● Gulf benzin.

[67-75] Compact 1247, 1248, 1249, 1252.

[71] .... 1250, 1250-1.

[70-72] 1240.

 

MCB [72-1]

[76-80] Compact 1248, 1252.

[77-78] Golden Champ 1255.

[72-80] 1272, 1293 E-Type, 1294, 

........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.

 

MCB [68-1]

[68-74] 1238, LM16. 1237.  [72] 1239.

[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.

[74-80] 1209.

[74-77] 1200, 1254. [77] 1203.

 

MCB [64-1] ●

[64-65] Skoterett 1264.

[66-72] Skoterett 1264.

[69-71] Skotermoped 1263 Hva-motor.

.......... 1269 Sachs-motor.

 

 

 

 

 

 

Instruktionsbok för MCB mopeder.

 

 

 

 
 1966-69  1273 - 1273-1 - 1273 - 1278.      
 
N1   
                            
 

 

MCB Monark 1273-1, 1273  1966-67

Motor: Husqvarna, 2- växlad

 

 

 

Monark 901273

Motor: HVA nr 81-6005-0000, 2-växlad

 

 
N2    
                     
 

 

Haldex nya moped automat, 1955.

 

 

Monark 901273-1

Motor: HVA nr 81-6005-0000, 2-växlad

 

 

 

Monark Sport 901273 

Motor: 2-växlad HVA Export-motor

 
N3    
                       
 

 

MCB 1278 Bj.68.

Motor: HVA-motor, 3-växlad.

 

 

Crescent SPORT 921278 Bj.69

Motor: HVA-motor, 3-växlad.

 

   
 
M1a    
 1966-67   Monark 1273  
 

Moped 1273-1 är monterad med HVA-motor, 2- växlad med fotväxel och kickstart.

 

 

 
       
 
 1273-1, 1273
 
M1b    
    Monark 901273  
 

Motor: HVA nr 81-6005-0000, 2-växlad med fotväxel och kickstart.

Lack: 35 = Vit 3564 = Vit/Svart

 

 

 

 

 
 
     Monark 901273
 
 
MONARK CRESCENT AB MOPEDSEKTIONEN
 
M2a  BP     
 1955   En krona ""moped - soppa", nyhet från firman HALDEX i Halmstad.   [BP benzin guide.] 
 

Stoppa en krona i automaten och ni får bränsle till er moped, är mottot för Halmstadsfirman Haldex nya moped automat. 

Stefa som automaten kallas är en synnerligen ekonomisk lösning på det allt mera komplicerade tanknings problemet för

mopeder. Den är utförd i svetsad stålplåt och har en 125 liters behållare med omrörare, avstängningsventil och låsbar

påfyllningsförskruvning. Automatens övre del innehåller tank och mekanism och den undre, stativet  - har plats för olika

slags tillbehör.

Bränslet utminuteras med en kolv via en 1-litersbehållare. Draghandtaget som påverkar kolven styrs av en myntapparat för

enkronor med växelbatteri, som är snabbt omställbart för växlande bensin priser.  

 

 
     

 

 

 
M2b    
    Monark 901273-1. MONARK CRESCENT AB MOPEDSEKTIONEN  
 

Monark 901273-1

Motor: HVA nr 81-6005-0000, 2-växlad med fotväxel och kickstart.

Lack: 35 = Vit

3564 = Vit/svart

 

 

 

 
Monark 901273-1
 
M2c    
 1966   Monark Sport 901273  
 

Monark Sport - ungdomsmoped med 2-växlad Husqvarna Export-motor och fotväxel. Heltuff stil med bensintank,

täckplåt, fälgar och skärmar förkromade. Strålkastare av biltyp, baklampa kombinerad med bromsljus. 

Inbyggd hastighetsmätare. 

Teleskopgaffel fram. 

Bakhjulsfjädring med utanpåliggande spiraler. Nabbdäck bak. 

Specialsadel. Färger: elegant polisvit (35) eller tufft vit/ebenholtssvart (3564). 

 

 

 
      
 
Monark Sport 90 1273
 
M3a  1278  
 1968  model 1278  
 

Moped 1278 är monterad med HVA-motor, 3-växlad med fotväxel och kickstart.

 

 

 

 
 
 
            
 
1278
 
 
 
M3b    
 1969   Crescent MCB model 1278  
 

"Stockholmaren"

Den har blivit nästan klassisk nu "Stockholmaren". Och den är sej lik än. Man ändrar inte gärna på ett vinnande lag. Eller

moped. Den håller ju färgen fortfarande. Vi försökte inte vara lustiga nu.

Vi menade inte att "Stockholmaren" finns i läckert klarröd och elegant vit/ebenholtssvart lackering Eller att den har förkromad tank

och blanka rostfria skärmar. Fast det är ju sant det med. Men vi tänkte på att den verkligen håller stilen ännu. Inte bara i Stockholm.

 

Crescent Sport, som den egentligen heter, den gjordes lätt och behändig för att passa storstaden. Men den blev lika populär

över hela landet, "Stockholmaren"

CRESCENT SPORT 921278 HVA-motor av exporttyp. 3-växlad fotväxel. Förkromad 5,5 l-tank. Förkromade fälgar och täckplåt.

Rostfria skärmar. Framgaffel med teleskopfjädring. Utanpåliggande spiraler bak. Hastighetsmätare inbyggd i strålkastaren.

Bromsljus. Vikt 53 kg. 

Färger: Klarröd eller Polisvit/Ebenholtssvart. 

Pris:1.605.-

 

 

 
1278  
 
 
 
Achilles, Adler, Amelung, Anker, Ardie, Auto-Union, Bastert, Batavus, Bauer, Beckmann, Bethäuser, Bismarck, BMW, Brüsselbach, Bühler, Bücker, Bitter, Buschkamp, Capri, Delius, Dürkopp, Excelsior, Express, Falter, Geier, Glas, Goebel, Göricke, Goldberg, Gritzner-Kayser, Gutbrod, DKW, Hecker, Heidemann, Heitmann & Wittler, Heinkel, Herfeld, Hercules, Herz, Hoffmann, Horex, Lorcher, Kreidler, Maico, Mars, Miele, Meister, Mota, Mokuli, Hummel, Patria-WKC, Phänomen, Progress, Pirol, Rabeneick, Riedel, RMW, Röhr, Rixe, Rex, Schürhoff, Schwenk & Schnürle, Stutenbäumer & Ottens, Sudbrack, Steyr-Daimler-Puch, Stricker, Staiger, Torpedo, Tornax, Triumph (D), Truxa, UT