Automatkopplad enväxlad Morini MO Gyromat.
MCB
1200 hör till de kompaktare och lättare bland
mopederna. Den
italienskbyggda motorn drives via
en automatisk centrifugalkoppling och en
växel.
Kickstartspedalen - snett ovanför fotpinnen - är i
kortaste
laget och därför besvärlig att trampa ner.
Täckplåten över den
liggande motorn har gummiplattor.
Men inte skall man väl ha fötterna
där uppe de skall väl
alltid vara på fotpinnarna!
Motor covers 6/76 |
MCB
Continental 1200
Drivkraften
kommer från en i Italien byggd Franco Morini-motor, som i likhet med
Morinimaskinen i MCB 1254 har en härlig dragkraft igenom hela
varvregistret, från det den automatiska centrifugalkopplingen börjar dra
tills metern har kommit upp i "lagfartsvarvet". Att det bara finns en
enda växel har man inget ont av.
Till
skillnad från MCB 1254, som trampas igång med cykeltrampor, sker starten
här med hjälp av en kickpedal. Tyvärr har den fått en alltför kort
arm och ligger för nära motorn. Följden blir att man får svårt att
trampa ner kicken med tillräcklig fart och kraft.
Vår fabriksnya testmaskin var dessutom svår att få igång i kallt
tillstånd, varför problemet med kicken framträdde extra tydligt. Någon
möjlighet att springa igång motorn finns inte efter som kopplingen inte
kan slås till för hand.
När
man väl kickat igång motorn drar den jämnt efter en uppvärmning på
några hundra meters körning.
Man
sitter hyggligt på den lilla sadeln - liten i förhållande till de andra
testmopedernas långa limpor till sadlar - och har styrstången med dess
reglage väl till hands. Vänsterfoten står bra på sin pinne, medan
högerfoten har det lite obekvämt med kickstarten liggande an bakifrån
och med den korta fotbromspedalen liggande för högt och för nära
motorn.
Kurshållningen
är av hygglig klass, men det kan vara svårt att hålla mopeden på rätt
köl när man kör på hala eller lösa underlag. Om den börjar slira har
man ingen tank att stödja knät mot, utan det är, lätt hänt att
mopeden bara försvinner under en! Det är på denna punkt som
mc-mopederna är klart överlägsna.
Fjädringen
är relativt kortslagig och kan stöta en hel del på gropiga vägar. På
grund av sin låga vikt, 47 kg enligt vår mätning, går mopeden lätt
att dra upp på sitt centralstöd. Två godkända parkeringslås finns. Den
kantiga strålkastaren ger måttligt starkt hel- och halvljus.
Signalhornet har måttlig ljudstyrka. Liten
pakethållare finns bakom sadeln, med två lösa gummistroppar för att
fästa bagaget. Den fjäderbelastade metallbygel som håller bagaget bl a
på MCB 1254 är klart bättre. Någon hastighetsmätare finns inte.
Tändstiftet kan lätt skruvas
ur. |
|