Den nya svenska mopeden är allt en riktig skoter, den liknar
mest Lambretta. Frampakethållare och vindruta är detaljer som
kan förhöja den redan stora användbarheten.
Styret är elegant inkapslat, alla manöverorgan
sitter
där de skall.
Fotväxeln är en fördel, och lägg märke till stöldlåset
och kroken för en portfölj eller väska.
Under huven är det trångt,
det finns också risk för ånglås.
Hålet till höger är insugningsröret
från förgasaren |
I storstadstrafiken visar mopeden sin överlägsenhet.
Dyraste
mopeden 1964 är Crescent/Monarks svenskbyggda
mopedskoter med ett på-gatan pris av 1.622 kronor.
HVA-motor på 48
cm³ och 1 hk, tvåväxlad låda med fotväxel
av crick-cracktyp.
Gummifjädrande bottenlänk fram, gummifjädrad svängarm bak.
Hastighetsmätare, signalhorn.
I
storstadstrafiken visar mopeden sin överlägsenhet.
Stillastående
trafikköer sinkar blott färden igenom
Stockholm med någon minut.
Den nya
svenska mopeden är allt en riktig skoter,
den liknar mest Lambretta.
Frampakethållare och
vindruta är detaljer som kan förhöja den redan
stora
användbarheten.
BP ZOOM |
|