|
|
MCB Monark Crescent Bolagen,
Varberg. |
^ back
to MCB 1965-69. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- - |
MCB [65-1]
[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.
[66-68]
Trapper 1206, 1207 HVA.
[66-69] Trapper 1217, 1218,
1218 50S.
|
MCB [66-1]
●
Felix gurka.
[66-67]
Topper; 1205, 1215.
[68-71] 1228, 50 SS; 1228.
|
MCB [66-2] ● BP petrol.
[66-69]
1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.
[66] 1283, Monark.
[68-72] 1279-1, 1289
Sthlm,
1290. Strömstad.
|
MCB [67-1] ●
Gulf benzin.
[67-75]
Compact 1247, 1248, 1249, 1252.
[71] .... 1250, 1250-1.
[70-72]
1240.
|
MCB [72-1]
[76-80]
Compact 1248, 1252.
[77-78] Golden Champ 1255.
[72-80]
1272, 1293 E-Type, 1294,
........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.
|
MCB [68-1]
[68-74] 1238, LM16. 1237. [72]
1239.
[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.
[74-80]
1209.
[74-77]
1200, 1254. [77] 1203. |
MCB [64-1] ●
[64-65]
Skoterett 1264.
[66-72] Skoterett 1264.
[69-71]
Skotermoped 1263 Hva-motor.
.......... 1269 Sachs-motor. |
|
●
Instruktionsbok för MCB mopeder.
|
|
|
1966-69
Trapper 2017, 1218 50 S, 2018. |
Kolsyrad
läskedryck. |
|
|
N1 |
|
|
MCB 1217, Bj.66
Motor: 3-växlad Husqvarna.
|
MCB 1217, Bj.1966-67.
Motor: 3-växlad Husqvarna.
|
|
|
|
|
N2 |
|
|
Crescent Trapper 1217, Bj.67
Motor: 3-växlad Husqvarna.
|
|
|
|
|
|
N3 |
|
|
Crescent 1218 50 S, Bj.68
Motor: 3-växlad Sachs.
|
|
MCB 1218, Bj.1968-69.
Motor: 3-växlad Sachs.
|
|
|
|
|
|
1966 |
års model av 1217 |
|
|
|
|
Monark-Crescent AB
MOPEDSEKTIONEN
1966 års modell
Monark 901217
Crescent 921217
Motor; HVA nr 81-6005-3000, 3-växlad med fotväxel och
kickstart.
Lack; 10 =
salamandergrön, 20 = karolinblå
|
|
|
|
|
Monark 901217 Crescent 921217 |
|
|
|
|
1966-67 |
mod. 1217 |
|
|
|
|
Moped
1217 är monterad med HVA-motor, 3- växlad med fotväxel och
kickstart. |
|
|
|
|
1217 |
|
|
|
|
APELSIN |
|
|
[Guide:
Kolsyrad läskedryck.]
|
|
|
|
|
|
|
|
APELSIN
Arboga Bryggeri A.-B, ARBOGA.
|
APELSIN
KOLSYRAD LÄSKEDRYCK
Flaskan
bör vändas så att fruktämnena väl blandas i drycken
Olof
Olssons Vattenfabrik MALMÖ Tel. 20211 |
|
|
|
|
|
1967 |
Trapper
1217 |
|
3-växlad
Husqvarna motor.
|
|
|
Crescent
Trapper 3-växlad, fotväxel |
En
ungdomsmoped utöver det vanliga. Har Trapper seriens alla fördelar.
Teleskop fjädring fram. Öppen fjädring av sporttyp bak.
Swinggaffel i
kraftiga silentblock. Stötdämpare med 50 mm fjädringslängd. Baknav
med ryckutjämnare och bromsyta 66 cm2.
Dessutom: Extra
kromdetaljer och rostfria skärmar. Fotväxlad HVA-motor av export typ. 3
växlar. (Exportmotorn säljs utlandet
med betydligt högre effekt än
de i Sverige lagenliga 1 hk.)
Någonting
för kräsna ungdomar. För de som vill ha ax och riv - som vill ha en välutrustad
moped utan att den blir alltför lik en MC.
MODELLNR
921217 Färger vit/salamandelgrön nr 35/10 eller karolinblå nr 20.
Cirkapris 1.435.- med oms.1.592:85.
NYHET
|
|
|
Trapper 1217 |
|
|
|
|
Apelsin |
|
|
[Guide:
Kolsyrad läskedryck.] |
|
|
|
|
|
|
|
Flaskan
bör vändas så att fruktämnena väl blandas i drycken
APELSIN
Bergmans
Vattenfabrik, MALMÖ Tel. 51434
|
APELSIN
Must från Hugoson & Roberts, Hälsingborg
Bryggeriet Öresund
Tel. 107 76 HÄLSINGBORG
|
|
|
|
|
|
1968 |
Crescent 50
S - 921218 |
Fläktkyld
3-växlad, fotväxlad Sachsmotor. |
|
|
|
Crescent
50 S 921218 Sportig ungdomsmoped. Fläktkyld 3-växlad, fotväxlad
Sachsmotor på 4,3 hk, Sverige strypt till lagenliga 1 hk. Förkromade fälgar
och tanksidor. Rostfria skärmar och sidoskydd. Bakhjulsfjädring med
utanpåliggande spiraler. Utrustad med väg- och hastighetsmätare samt
bromsljus.
Färg:
Racerröd (L 73), diplomatsvart (L 64). Cirkapris: 1.490: - exkl. oms.
Till
50 S finns också en ombyggnadssats till MC. Ger 4,3 hk. Fordrar körkort
16 år.
Mera
vild än tam !
"Mera
vild än tam" Crescent 50 S ser inte särskilt vild ut. Men
dom som har kört den vet bättre! Crescent 50 S har samma vassa
motor som "storebror" 50 SS. Och den är mycket lättare!
Det betyder att du verkligen kan stå på med Crescent 50 S. Gör
gärna det, den håller! Kraftig
ram och förstklassig fjädring både fram och bak.
Crescent
50 S är byggd för höga hastigheter - och det finns ju trimningssats
till den. Samma som till 50 SS. Du kan därför själv göra om den till
lätt motorcykel på c:a 5 hk.
När
Du har fyllt sexton och tagit körkort. Men du märker redan att det är
krut Crescent 50 S. Och vill du, kan du bygga om din Crescent 50 S till
motocross eller trial moped. Crescent har ombyggnadssats för det också.
Tala med din Crescent-handlare. Så kan du nå toppen på tävlingsbanorna
- med segrarmärket!
Crescent
50 S: 921218 Fläktkyld Sachs-motor. 3-växlad fotväxel. Förkromad 5
l-tank. Förkromade fälgar. Rostfria skärmar och sidoskydd. Framgaffel
med teleskopfjädring. Utanpåliggande spiraler bak. Hastighets- och vägmätare
inbyggd i strålkastaren. Bromsljus. Vikt 55 kg.
Färger:
Klarröd eller Ebenholtssvart.
Ombyggnadssats
till lätt motorcykel: Ger Sachs-motorn c:a 5 hk.
|
|
|
|
|
|
|
Crescent
50 S - 921218 |
|
|
|
|
|
"Lillebror" till 50 SS. Men därför inte svagare. Skillnaden ligger mest i utseendet. Motorn är densamma
men 50 S väger mindre.
En snabb och seg moped som håller i alla väder. Precis som 50 SS är den byggd för härda tag. Ombyggnadssatsen gör att den matchar ca 5 hästar. Bra att veta om du vill bygga om den till exempelvis en 50 kubiks trialmaskin att användas i klubbregi på inhägnade
banor.
Fläktkyld Sachs-motor
på 50 cc, strypt från ca 5 hk till 1 hästkraft.
3-växlad fotväxel. Förkromad 5-liters tank och förkromade fälgar.
Rostfria skärmar och sidoskydd. Framgaffel med teleskopfjädring. Teleskopfjädring bak med utanpåliggande spiralfjädrar.
Hastighetsmätare inbyggd i strålkastaren. Bromsljus.
50 S väger 55 kg och finns i färgerna klarröd eller
ebenholtssvart.
|
|
|
|
|
|
|
1968-69 |
mod. 1218. |
|
|
|
|
Moped
1218 är monterad med SACHS-motor
50/3 LFS, 3-växlad med fotväxel och kickstart. |
|
|
|
|
1218 |
|
|
|
|
|
Softdrink |
|
|
[Guide: Kolsyrad läskedryck.] |
|
|
|
|
|
|
|
|
APELSIN
Vellinge Vattenfabrik
Tel. 133 VELLINGE Tel. 133
|
|
|
|
|
|
|
|
|