Instruktionsbok Zündapp 428 K och Sport.      MOVED
  ZÜNDAPP Instruktionsbok  428 K, Sport. Zündapp Werke GMBH, München. ^ back   
- - - - - - - - - - - - -

• Körinstruktion. 1. Bensintanken. 2. Bensinkranen. 3. Start av motorn. 4. Växling och körning. 5. Motorn stannas.   

....................... 6. Belysning och signal.  7. Styrlås och verktyg.

Körställningen. 1. sadeln.  2. sportsadel.  3. styret.  4. fotpinnarna.

....................... Kontroll: 1. service.  2. växellådan.  3. lufttrycket.  4. motorns tomgång.  5. att uppmärksamma.

Skötsel. 1. luftfiltret. 2. förgasaren. 3. avgassystemet.  4. tändstiftet.  5. bowdenkablarna. 

............. 6. demontering av framhjulet.  7. demontering av bakhjulet.  8. kedjan.  9. fjädringen. 10. bromsarna. 

Bild av 428 K, tvåväxlad med handväxel och kickstart. Sport, treväxlad med fotväxel och kickstart.  

Smörjschema. - Motorfel och deras orsaker - Tekniska data - Garanti föreskrifter.

 
                               
 

 

Bild 1.  Large

2= bensinkran 

45= tändstift med anslutningshylsa.

 

Körinstruktion 1.

Tankning:  

Motorn drives med oljeblandad bensin. Blandningsförhållandet skall vara 1 del olja till 25 delar bensin (1: 25). Även när så kallad självblandande olja används, bör blandningen göras ett speciellt kärl.

Tanklocket 1 (bild 3) lossas genom vridning åt vänster (motsols), och bränsleblandningen fylles på. Håll alltid tanklocket rent, så att inga föroreningar kommer i bensintanken.

 

2.Bensinkranens funktion: 

Innan motorn kan startas, måste bensinkranen 2 (bild 1) på maskinens högra sida öppnas. När manöverarmen står lodrätt, är kranen helt stängd, när bokstaven A är synlig, år kranen öppen, och när bokstaven R synes, är reservtanken inkopplad.

Om motorn stannar på grund av bensinbrist, slås kranen om till reservtanken, och Ni har då bränsle för ytterligare 2 till 5 mils körning beroende på fordonstyp.

 

 Start av motorn (bild 1, 2 och 3) start sker enligt följande: -------

 

3. Bensinkranen 2 öppnas. Vid kall motor nedtryckes före starten hävarmen 24 vid vänster förgasargaller ända till anslaget, varvid en chokeskiva i förgasaren stänges. Gashandtaget 23 (på styrets högra sida) skall vara slutet. Vid varm motor behöver hävarmen 24 inte användas.

Växeln måste ligga i friläget (se avsnitt 4, växlarnas funktion), och maskinen tages ned från markstödet.

Gashandtaget 23 vrides nu till dess att ett lätt motstånd kännes men inte längre, då chokeskivan i så fall automatiskt öppnas. Om maskinen inte startar genast bör man därför på nytt trycka ned hävarmen 24 för att förvissa sig om att förgasaren står i chokeläge.

Kickstarten 55 (bild 2) vikes ut och nedtrampas kraftigt. Om maskinen är utrustad med trampor trampas dessa framåt. Att observera är att även trampmaskinerna har ett speciellt kicksegment, vilket tillåter att trampan återföres till utgångsläget.

 

Körning

a/ Allmännt

De olika maskintyperna är utrustade alternativt med pedaler och handväxel, fotpinnar och handväxel eller fotpinnar och fotväxel.

De handväxlade maskinerna är tvåväxlade, och de med fotväxel är tre eller fyrväxlade. Alla motorerna har en s. k. dragkilsväxellåda.

Bild 2Large

  3= vänster förgasargaller 

24= hävarm för chokeskiva (manövreras i 

        pilens riktning)  

54= fotväxelpedal 

55= kickstart 

64= fotpinnar   65= mutter för d:o.

 
 Bild 3 Large

Bild 3.  

1= tanklock 

4= styrfäste 

5= sexkantskruvar för styrfäste 

6= strålkastarhus 

16= ställskruv för gaswire 

23= gashandtag 

26= kopplingshandtag 

27= ljus o kortslutningskontakt 

31= stoppmutter 

32= handbromshandtag 

33= ställskruv för handbromswire 

34= fast handtag alt. växelhandtag 

46= smörjkoppar för wires 

51= signalknapp 

56= avbländningskontakt 

73= ställskruv för kopplingswire 

74= stoppmutter

 

 
 Bild 4  Large

Bild 4.  

 9= fäste för verktygsfackslock. 

12= mellanvägg. 

13= föste för luftpump. 

15= mutter. 

18= ställskruv. 

48= lock till verktygsfack. 

49= fästskruv för do 

67= oljepåfyllningsskruv.

 

Handväxelns funktion (bild 3 och 4)

Växelhandtaget sitter på styrets vänstra sida, och en tydlig markering visar alltid vilken växel, som ligger i. Friläget är märkt med 0 och ligger mellan 1: ans och 2: ans växel.

1: ans växel användes vid starter och för branta backar. För att sätta maskinen i rörelse frikopplas med kopplingshandtaget 26 (bild 3). 1: ans växel lägges i och kopplingshandtaget släppes långsamt under samtidigt gas- pådrag. Sedan en hastighet av 15- 20 km uppnåtts frikopplas ånyo samtidigt som gaspådraget minskas varefter 2: ans växel lägges i och kopplingshandtaget sakta släppes. Sedan växeln lagts i, är det fördelaktigt att vänta ett kort ögonblick innan kopplingshandtaget släppes, så att dreven hinner komma i ingrepp.

Vid återgång till 1: ans växel förfares på motsvarande sätt.

 

Fotväxelns funktion (bild 2 och 3)

Fotväxelpedalen 54 (bild 2) sitter på motorns vänstra sida.

Friläget ligger mellan 1 :ans och 2: ans växel. Man finner det lättast genom att röra maskinen något framåt samtidigt som fotväxelpedalen 54 manövreras. För att lägga i 1: ans växel från friläget måste motorn först frikopplas med kopplingshandtaget 26 (bild 3), varefter fotväxelpedalen 54 tryckes ned.

Därefter släppes kopplingshandtaget långsamt under samtidigt gaspådrag. Sedan en hastighet av ca. 10 km uppnåtts frikopplas åter samtidigt som gaspådraget minskas. 2:ans växel lägges sedan i, genom att fotväxelpedalen lyftes till sitt översta läge. Därefter släppes kopplingshandtaget under samtidigt gaspådrag. Vid växling till 3:an och 4:an förfares på samma sätt. Vid nedväxling förfares på motsvarande sätt men fotväxel pedalen tryckes då nedåt.

Det är vid nedväxling fördelaktigt att s. k. mellangas ges.

Förfarande:

Koppla ur och trampa lätt på fot växelpedalen så att Ni märker att växeln inte ligger i, gör ett kort gaspådrag och lägg i den lägre växeln. Kopplingshandtaget 26 måste användas vid varje växling.

 

Växla inte med våld! Skulle inte växeln gå i, när fordonet står stilla, även om motorn går, så rör maskinen något framåt och försök igen.

När topphastigheten har nåtts, bör Ni minska gaspådraget så mycket att hastigheten nätt och jämt hålles. På det sättet kör Ni mer ekonomiskt.

I längre utförsbackar rekommenderar vi Er att ge gas då och då, så att motorn erhåller tillräcklig smörjning Under inkörningen behöver Ni inte vara överdrivet försiktig, utan Ni kan redan från början hålla god fart. Under de första 500 km bör man dock undvika långa, svåra uppförsbackar och att köra längre sträckor med full gas.

 

5. Motorn stannas (bild 1 och 3)

Motorn får aldrig stannas genom att maskinen bromsas. Friläget skall alltid läggas i, och motorn stannas sedan, genom att ljus- och kortslutnings knappen 27 på strålkastarhuset 6 (bild 3) vrides åt höger, varigenom motorns tändström brytes. Då motorn stannat måste bensinkranen 2 stängas. Genom att ge gas då motorn stannas, blir denna dels lättare att starta och dels undanträngs korrosionsbildande restgaser ur vevhuset.

 

6. Belysning och signal Belysning (bild 3)

a/ Ljusomkopplaren 27 är belägen på strålkastarhusets översida. Med vredet pekande i cykelns längdriktning är belysningen frånslagen med vredet pekande till vänster är belysningen tillslagen.

Baklyset slås till och från samtidigt med huvudstrålkastaren. Belysning kan endast erhållas, då motorn är i gång. På vänstra delen av styret sitter om kopplaren 56, med vilken man skiftar mellan hel och halvljus.

 

b/ Signal (bild 3)

Under strålkastaren ör ett elektriskt signalhorn inbyggt. Detta fås att ljuda genom att manöverknappen 51 nedtryckes. 

 

7. Styrlås och verktyg (bild 4)   (bild 5)

På strålkastarhusets vänstra sida år ett styrlås anbragt, vilket vid användning blockerar styret rörelse. Då maskinen skall låsas vrides styret åt höger.

Verktygsfacket nås på standardramen från vänster sida (bild 4) och på sportramen från höger sida (bild 5).

Locket 48 får verktygsfacket år fäst med en förskruvning 49 och genom att skruva ut denna kan locket helt tagas bort. Verktygsfacket kan på samtliga modeller förses med lås.                                                                   

NEXT