Handväxelns funktion
(bild 3 och 4)
Växelhandtaget sitter på styrets vänstra sida, och en tydlig markering
visar alltid vilken växel, som ligger i. Friläget är märkt med 0 och
ligger mellan 1: ans och 2: ans växel.
1: ans växel användes vid starter och för branta backar. För att sätta
maskinen i rörelse frikopplas med kopplingshandtaget 26 (bild 3). 1: ans
växel lägges i och kopplingshandtaget släppes långsamt under samtidigt
gas- pådrag. Sedan en hastighet av 15- 20 km uppnåtts frikopplas ånyo
samtidigt som gaspådraget minskas varefter 2: ans växel lägges i och
kopplingshandtaget sakta släppes. Sedan växeln lagts i, är det fördelaktigt
att vänta ett kort ögonblick innan kopplingshandtaget släppes, så att
dreven hinner komma i ingrepp.
Vid återgång till 1: ans växel förfares på motsvarande sätt.
Fotväxelns funktion (bild 2 och 3)
Fotväxelpedalen 54 (bild 2) sitter på motorns vänstra sida.
Friläget ligger mellan 1 :ans och 2: ans växel. Man finner det lättast
genom att röra maskinen något framåt samtidigt som fotväxelpedalen 54
manövreras. För att lägga i 1: ans växel från friläget måste
motorn först frikopplas med kopplingshandtaget 26 (bild 3), varefter fotväxelpedalen
54 tryckes ned.
Därefter släppes kopplingshandtaget långsamt under samtidigt gaspådrag.
Sedan en hastighet av ca. 10 km uppnåtts frikopplas åter samtidigt som
gaspådraget minskas. 2:ans växel lägges sedan i, genom att fotväxelpedalen
lyftes till sitt översta läge. Därefter släppes kopplingshandtaget
under samtidigt gaspådrag. Vid växling till 3:an och 4:an förfares på
samma sätt. Vid nedväxling förfares på motsvarande sätt men fotväxel
pedalen tryckes då nedåt.
Det är vid nedväxling fördelaktigt att s. k. mellangas ges.
Förfarande:
Koppla ur och trampa lätt på fot växelpedalen så att Ni märker att växeln
inte ligger i, gör ett kort gaspådrag och lägg i den lägre växeln.
Kopplingshandtaget 26 måste användas vid varje växling.
Växla inte med våld! Skulle inte växeln gå i, när fordonet står
stilla, även om motorn går, så rör maskinen något framåt och försök
igen.
När topphastigheten har nåtts, bör Ni minska gaspådraget så mycket
att hastigheten nätt och jämt hålles. På det sättet kör Ni mer
ekonomiskt.
I längre utförsbackar rekommenderar vi Er att ge gas då och då, så
att motorn erhåller tillräcklig smörjning Under inkörningen behöver
Ni inte vara överdrivet försiktig, utan Ni kan redan från början hålla
god fart. Under de första 500 km bör man dock undvika långa, svåra
uppförsbackar och att köra längre sträckor med full gas.
5. Motorn stannas (bild 1 och 3)
Motorn får aldrig stannas genom att maskinen bromsas. Friläget skall
alltid läggas i, och motorn stannas sedan, genom att ljus- och
kortslutnings knappen 27 på strålkastarhuset 6 (bild 3) vrides åt höger,
varigenom motorns tändström brytes. Då motorn stannat måste
bensinkranen 2 stängas. Genom att ge gas då motorn stannas, blir denna
dels lättare att starta och dels undanträngs korrosionsbildande
restgaser ur vevhuset.
6. Belysning och signal Belysning (bild 3)
a/ Ljusomkopplaren 27 är belägen på strålkastarhusets översida. Med
vredet pekande i cykelns längdriktning är belysningen frånslagen med
vredet pekande till vänster är belysningen tillslagen.
Baklyset slås till och från samtidigt med huvudstrålkastaren. Belysning
kan endast erhållas, då motorn är i gång. På vänstra delen av styret
sitter om kopplaren 56, med vilken man skiftar mellan hel och halvljus.
b/ Signal (bild 3)
Under strålkastaren ör ett elektriskt signalhorn inbyggt. Detta fås att
ljuda genom att manöverknappen 51 nedtryckes.
7.
Styrlås och verktyg (bild 4)
(bild
5)
På strålkastarhusets vänstra sida år ett styrlås anbragt,
vilket vid användning blockerar styret rörelse. Då maskinen skall
låsas vrides styret åt höger.
Verktygsfacket nås på standardramen från vänster sida (bild 4)
och på sportramen från höger sida (bild 5).
Locket 48 får verktygsfacket år fäst med en förskruvning 49 och
genom att skruva ut denna kan locket helt tagas bort. Verktygsfacket
kan på samtliga modeller förses med lås.
|