Instruktionsbok Zündapp 428 K och Sport.     MOVED
  ZÜNDAPP 50cc Instruktionsbok  428 K, Sport. Zündapp Werke GMBH, München.   ^ back   
- - - - - - - - - - - - -

Körinstruktion. 1. Bensintanken. 2. Bensinkranen. 3. Start av motorn. 4. Växling och körning. 5. Motorn stannas.   

....................... 6. Belysning och signal.  7. Styrlås och verktyg.

Körställningen. 1. sadeln.  2. sportsadel.  3. styret.  4. fotpinnarna.

....................... Kontroll: 1. service.  2. växellådan.  3. lufttrycket.  4. motorns tomgång.  5. att uppmärksamma.

Skötsel. 1. luftfiltret. 2. förgasaren. 3. avgassystemet.  4. tändstiftet.  5. bowdenkablarna. 

............. 6. demontering av framhjulet.  7. demontering av bakhjulet.  8. kedjan.  9. fjädringen. 10. bromsarna. 

Bild av 428 K, tvåväxlad med handväxel och kickstart. Sport, treväxlad med fotväxel och kickstart.  

• Smörjschema. - Motorfel och deras orsaker - Tekniska data - Garanti föreskrifter.

 
 1958   
 
  Smörjschema
efter körda kilometer Smörjarbete: Smörjställe: Smörjmedel:
 1000  smörj Bowdenkablarna  smörjkopp 46 bild 3  olja SAE 20
   smörj fotbromspedalen  smörjnippeln vid axeln  karosserifett
   smörj framfjädringen  smörjnippel 10 bild 9  karosserifett
   kontrollera oljenivån i växellådan  nivåskruv 66 bild 5, påfylln.skruv 67 bild 6  olja SAE 80
 5000  oljebyte i växellådan  urtappningsskruv under motorn  SAE 80 300cc
 
 
 Tekniska data
 Typbeteckning   428 S och K  Sport
 Motor  265-100  265-102  267-122
 slagvolym  50 cc  50cc
 cyl-diam / slagl.  39/41,8  39/41,0 
 kompressionsförhållande  1:7,5  1:7,5
 effekt hk  1  1
 varvtal  3,200  3,200
 arbetssätt   tvåtakt  tvåtakt
 smörjmedel för vxllådan  SAE 80  SAE 80
 oljemängd i växellådan  ca: 300 cl  ca: 300 cl
 smörjn. av cylindertopp  1:25  1:25
 oljesort                                   tvåtaktsolja eller motorolja SAE 40
bränsleförbrukning per 100 km enl. tysk norm
   1,2 l  1,2 l
 Förgasare BING  1/9,5/63  1/9,5/63
 huvudmunstycke  54  54
 nålmunstycke  2,20  2,20
 nålinställning uppifrån  3 spåret  3 spåret
redigera tabell nedan: zuin301 sid 30 Teknisk data (tabell)
  insugsljuddömpning insug genom ramen
 El. system Bosch   6 V / 23 W  6 V / 23 W

tändinställning före övre vändpunkt

 1,8 mm  1,8 mm
 tändstift Bosch   W175 Ti   W175 Ti 
 elektrodavstånd   0,5 mm  0,5 mm
 strålkastarlampa   6V / 15W  6V / 15W
 bakljuslampa  6V / 3W  6V / 3W
 bromsljuslampa  elektriskt  elektriskt
 signalhorn   6V / 5W  6V / 5W
 Växellåda -total utväxling    
 1:ans växel   1:32,4  1:38,3
 2:ans växel   1:16  1:22,9
 3:ans växel   -  1:14,9
 koppling   flerskivig i oljebad  flerskivig i oljebad
 kedja 1/2 x 3/16   116 rullar  116 rullar
 Typbeteckning  428 S och K  Sport
 Ram    
 fjädring fram  bottenlänk  bottenlänk
 fjädring bak  svingarm  svingarm
 bromsar   90 mm ø  120 mm ø
 hjul  23"  21"
 däck fram och bak  23x2,25"  21x2,75"
 ringtryck fram  1,6 kg  1,6 kg
 ringtryck bak  1,8 kg  1,8 kg
 bensintankens rymd   7,7 l  11,5 l
 reservtankens rymd  0,5 l  1,5 l
 lackering  pol.blå  röd
 Mått och vikter    
 tomvikt kg ca.  54  62
 högsta belastning i kg  145  235
 axelavstånd m.  1,21  1,23
 längd m.  1,86  1,88
 bredd m.  0,57  0,57
 höjd m.  0,95  0,95
 sitthöjd m.  0.79  0.79
 

 

Vanliga motorfel och deras orsaker.

1. Motorn startar ej. Orsaker: 

Bensintanken är tom. Bensinkranen är stängd. 

Silen i bensinkranen är täppt. Flottörnålen har hakat upp sig. Förgasarmunstycket är igentäppt. 

Startreglaget har inte använts fast motorn är kall. 

Tändstiftet är igensotat. Elektrodavståndet på tändstiftet är för stort (skall vara 0,7 mm). 

Tändkabeln är defekt. 

Kortslutning i omkopplaren på strålkastarhuset. 

Brytarkontakterna äro brända eller oljiga.

 

2. Motor startar, men stannar efter en kort stund. Orsaker: 

Bensinkranen är stängd. Tändstiftet har oljat igen.

 

3. Motor startar, men stannar då gas ges. Orsak: Motor är kall.

 

4. Motorn startar men smäller i förgasaren då gas ges. Orsaker: 

Motorn är kall. Munstycket är täppt. Förträngningar på grund av smuts bensinledningen. 

Luftläckor i insuget. För sen tändning. 

Kondensatorn eller tändspolen är felaktig.

 

5. Motorn arbetar ojämnt. Orsaker: 

Luftfiltret är smutsigt. Tändstiftet är sotigt. 

Tändkabeln har lossnat. Anslutningshylsan sitter löst på tänd stiftet. Smuts i förgasaren.

 

6. Motorn knackar. Orsaker: 

Sotavlagringar på kolvtoppen. Dåligt bränsle.

 

7. Motorn blir överhettad. Orsaker: 

Olämpig olja. För litet olja i bränslet. Avgasport, avgasrör och ljuddämpare äro bemängda med sot. 

Kylflänsarna äro starkt smutsiga.

 

8. Motorn roterar med omväxlande högt och lågt varvtal. Orsak: 

Kopplingen slirar beroende på otillräckligt spel eller starkt förslitna lameller.

 

9. Motorn är svag. Orsaker: 

För sen tändning. Smutsigt luftfilter. 

Avgasport, avgasrör och ljuddämpare äro bemängda med sot. Kolvringarna har fastnat. 

Defekt cylinderlockspackning. Cylinderlock, fläns till avgas - eller insugningsrör äro inte ordentligt dragna. Otäthet vid luftfiltret.

 

10. Motorn fyrtaktar. Orsaker: 

Huvudmunstycket är för stort. Felaktig bränsleblandning (för mycket olja). 

Munstycksnålen är deformerad. 

Flottören är otät flottörnålen tätar ej. Luftfiltret är smutsigt. Tändningen är felaktigt inställd.

 

11. För hög bränsleförbrukning. Orsaker: 

För stort munstycke i förgasaren. För sen tändning. Avgassystemet är sotigt.

 

 

GARANTIBESTÄMMELSER Fabrikanten lämnar under 6 månader från leveransdagen garanti å material- och fabrikationsfel och beträffande mopeder med den inskränkningen, att fordonet ej har körts mer ön 6.000 km. Eventuella anspråk på garantiersättning behandlas endast om uppkomna fel omedelbart anmäles till den firma, som sålt fordonet, och att  reklamations rapport omgående insändes till AB Motorkraft. Noggranna uppgifter på for donets typ, årsmodell, ram- och motornummer samt antal körda kilometer måste härvid lämnas. Om del av fordonet befinnes vara defekt, skall den insändas till AB Motorkraft för vidare befordran till resp. tillverkare. Om fabrikationsfel konstateras, lämnas ersättning efter leverantörens val i form av reparation eller utbyte av insända defekta delar. Ersättning för direkta eller indirekta följdskador lämnas ej av fabrikanten. För de delar, som ej tillverkas av ZÜNDAPP, hänvisas vid eventuella garanti anspråk till resp. tillverkare eller dennes representant i Sverige. Sådana delar är bl. a. däck, el. utrustning och hastighetsmätare.
Kostnaden för demontering och montering av fordonet samt fraktkostnader i samband med utbytet av sådan defekt del skall betalas av kunden. Garantin upphör att gälla om icke originalreservdelar monteras.
Om reparation företagits eller försökts av återförsäljare eller annan verkstad utan AB Motorkrafts medgivande, förfaller varje rätt till garanti.

Zündapp.