Instruktionsbok Zündapp 428 K och Sport.      MOVED
  ZÜNDAPP Instruktionsbok  428 K, Sport. Zündapp Werke GMBH, München. ^ back   
- - - - - - - - - - - - -

Körinstruktion. 1. Bensintanken. 2. Bensinkranen. 3. Start av motorn. 4. Växling och körning. 5. Motorn stannas.   

....................... 6. Belysning och signal.  7. Styrlås och verktyg.

Körställningen. 1. sadeln.  2. sportsadel.  3. styret.  4. fotpinnarna.

....................... Kontroll: 1. service.  2. växellådan.  3. lufttrycket.  4. motorns tomgång.  5. att uppmärksamma.

Skötsel. 1. luftfiltret. 2. förgasaren. 3. avgassystemet.  4. tändstiftet.  5. bowdenkablarna. 

............. 6. demontering  av framhjulet.  7. demontering av bakhjulet.  8. kedjan.  9. fjädringen. 10. bromsarna. 

Bild av 428 K, tvåväxlad med handväxel och kickstart. Sport, treväxlad med fotväxel och kickstart.  

Smörjschema. - Motorfel och deras orsaker - Tekniska data - Garanti föreskrifter.

 
                               
 

Bild 8 Large

17 = stickaxel (täckes

       av kåpan 69) 

35 = stoppmutter 

36 = ställskruv 

37 = mothåll för ställskruv 

68 = fästskruv 

69 = kåpa

Bild 9 Large

10= smörjnippel  

17= stickaxel  

71= stoppbult  

72= bromssköld 

Bild 10 Large

11= mutter 

19= oljestötdämpare

      (tillbehör) 

20= fjäderben 

38= bromsstag 

39= vingmutter 

40= stickaxel 

53= fotbromspedal

Bild 11 Large

19 = oljestötdämpare 

       (tillbehör) 

20 = fjäderben 

41 = axelmutter 

47 = kedjespännare 

63 = mutter 

70 = kedjeskydd 

88 = gummipropp

6. Demontering av framhjulet (bild 8 och 9) sker 

    enligt följande: 

a) borttag handbromswirens nippel 

b) lossa skruvarna 68 (bild 8) och tag bort kåporna 69. 

c) lossa den vänstra axelmuttern (bild 9) och drag ut 

    stickaxeln 17 (sportram) 

d) lyft framdelen på maskinen så att hjulet kan borttagas. 

Maskiner med standardram ar inte försedda med stickaxel varför demontering på dessa sker genom att axel muttrarna lossas och hjulet borttages på vanligt sätt. 

Vid montering av hjulet förfares på motsvarande sätt, men se till att stoppbulten 71 griper in i urtaget på bromsskölden 72 (bild 9). 

 

7. Demontering av bakhjulet (bild 10) sker 

    enligt följande. 

a) Standardram: Tag av bakre delen av kedjeskyddet 

    genom att lossa båda skruvarna. Lossa bromsstaget 38 

    genom att skruva av muttern 39. Lossa båda 

    bakaxelmuttrarna 41, skjut fram hjulet och tag av kedjan 

    från bakre kedjekransen. Drag ut hjulet. 

b) Sportram: Lossa bromsstaget 38 genom att skruva av 

    muttern 39. Lossa stickxeln 40 på maskinens högra sida. 

    Drag ut stickaxeln 40 och avlägsna distanshylsan. 

    Förskjut hjulet åt höger, så att det lossar från 

    kedjekransen och tog ut det. 

Vid montering av bakhjulet förfares på motsvarande sött, men se till att stoppbulten griper in i urtaget på bromsskölden. Muttern 11, vilken fixerar bromsarmen, får inte lossas. 

  

8. Kedjan (bild 10 och 11) Kedjan är kapslad i ett kedjeskydd och därigenom skyddad från damm och smuts. Den bör göras ren var 1000 km i ett fotogenbad eller liknade, och därefter smörjas med ett speciellt kedjefett (ex. Klüber). 

Standardram: För att spänna kedjan lossas axelmuttrarna 41 (bild 11) på båda sidor och därefter vrides axeln medsols med en passande nyckel till dess att en riktig kedjespänning (ca. 2 cm spel) erhålles. 

Drag sedan till axelmuttrarna. 

Sportram: För att spänna kedjan lossas stickaxeln 40 (bild 10), axelmuttern 41 (bild 11) och stoppmuttern 63 på kedjespännaren  47. Kedjan spännes nu genom att muttern på kedjespännaren vrides åt höger. Efter riktig inställning (ca. 2 cm spel) skruvas stoppmuttern 63, stickaxeln 40 och axelmuttern 41 åter till.

Kedjespänningen kan kontrolleras genom det på kedjeskyddet befintliga hålet, som är försett med en gummipropp. 

Kedjespänningen kan kontrolleras genom det på kedjeskyddet befintliga hålet, som är försett med en gummipropp. 

 

9. Fjädringen Framhjulsfjädringen (bild 9) bör smörjas 

    genom de båda smörjnipplarna 10 med fett var 2000 km. 

    Bakhjulsfjädringen är underhållsfri.

 10. Bromsarna behöver ibland justeras allt eftersom bromsbanden slites. Beträffande inställning av handbromsen se avsnitt 5. 

Inställning av bakbromsen sker enligt följande: 

a) muttern 39 (bild 10) skruvas ut, så att bakhjulet snurrar helt fritt 

b) muttern 39 skruvas åter in till dess, att en lätt bromsverkan är märkbar 

c) från den under b) nämnda punkten skruvas nu muttern 39 ut 8 varv 

d) prova bromsverkan. 

Bromsbanden får inte ligga mot bromstrummorna. Bromsbanden måste alltid skyddas från olja och fett, då bromsarna i annat fall blir obrukbara. Kontrollera även att bromsstaget 38 inte blir deformerat. 

Vid branta backar skall alltid båda bromsarna användas.

 
NEXT
 
Zündapp.