Instruktionsbok Zündapp 428 K och Sport.        MOVED
  ZÜNDAPP Instruktionsbok  428 K, Sport. Zündapp Werke GMBH, München. ^ back   
- - - - - - - - - - - - -

Körinstruktion. 1. Bensintanken. 2. Bensinkranen. 3. Start av motorn. 4. Växling och körning. 5. Motorn stannas.   

....................... 6. Belysning och signal.  7. Styrlås och verktyg.

• Körställningen. 1. sadeln.  2. sportsadel.  3. styret.  4. fotpinnarna.

....................... Kontroll: 1. service.  2. växellådan.  3. lufttrycket.  4. motorns tomgång.  5. att uppmärksamma.

Skötsel. 1. luftfiltret. 2. förgasaren. 3. avgassystemet.  4. tändstiftet.  5. bowdenkablarna. 

............. 6. demontering av framhjulet.  7. demontering av bakhjulet.  8. kedjan.  9. fjädringen. 10. bromsarna. 

Bild av 428 K, tvåväxlad med handväxel och kickstart. Sport, treväxlad med fotväxel och kickstart.  

Smörjschema. - Motorfel och deras orsaker - Tekniska data - Garanti föreskrifter.

 
                               
 

Bild 4a. Large

15= sadelns fastmuttrar 

16= skruv på sadelstolpen 

17= sadelstolpe 18= ställskruv

 

Körställningen 

 

1. Sadeln (bild 4) och 4a) är justerbar. 

Justering av sadeln efter förarens vikt (bild 4):

Genom vridning åt häger av spårskruven 18 under sadelnäsan blir sadelns fjädring hårdare, genom motsvarande vridning åt vänster mjukare. Denna justering kan utföras utan att sadeln demonteras.

Inställning av sadeln efter förarens storlek:

Fästmuttrarna 15 (bild 4) på sadeln lossas varefter dennas avstånd till styret kan varieras genom förskjutning framåt eller bakåt. Inte heller vid denna justering behöver sadeln demonteras. Naturligtvis drages muttrarna åter till efter utförd inställning. För att ändra sadelns höjdläge måste densamma demonteras (bild 4a). Här för lossas kåpan för sadelfästet, sex kantskruven 16 med mutter avlägsnas, varefter sadelröret 17 färskjutes uppåt eller nedåt till ett passande läge där skruven 16 kan stickas genom tre överensstämmande hål i sadelrör och fäste.

 

2. Sportsadeln kan inte justeras.

  ZÜNDAPP -------  

 

3. Styret (bild 3)

kan, sedan de fyra sexkantskruvarna 5 lossats, svängas så att avståndet mellan styre och sadel minskas eller ökas. Skruvarna åtdrages likformigt, så att inte ojämn spänning uppstår.

 

4. Fotpinnarna 64 (bild2)

kan justeras sedan muttern 65 lossats

 

 

Kontroll

1. Service

Efter ca. 25 mils körning skall en service göras för att garantiföreskriftema skall gälla. Denna service utföres utan kostnad av den ZÜNDAPP representant, som levererat fordonet.

 

2. Växellådan (bild 4 och 5)

Växellådan skall alltid vara fylld med erforderlig oljekvantitet. Oljemängden kan kontrolleras genom att den med rött märkta oljenivåskruven 66 på höger sida utskruvas. Om ingen olja rinner ut, då maskinen står på stödet, skall så mycket fyllas på, att detta sker.

Påfyllningsskruven 67 sitter till vänster på motorns översida och är märkt med rött. Avtappningskruven sitter på motorns undersida. Oljebyte bör lämpligen göra;, då motor är varm. Efter den fria service, som lämnas av ZÜNDAPP-representanten, bör oljan bytas efter ytterligare 1000 km och därefter var 5000 km.

 

3.Ringtryck

Rätt ringtryck är av största vikt för komfort och ekonomi; för högt ringtryck ger stötig gång, för lågt leder till alltför tidig ringförslitning. Vi rekommenderar 1,6 atö fram och 1,8 atö bak vid en förarvikt av ca. 75 kg. Då maskinernas ringar är utrustade med bilventiler (schraderventiler) kan pumpning lämpligen ske vid bensinstationer o. d.

 

4.Motorns tomgång (bild 3) och bild 6)

Lugn tomgång hos motorn och god dragförmåga utan ryck vid låga varv tal gör åkningen angenämare och sparar bränsle. Om tomgången ändras måste den justeras på nytt.

Förfarande:

Justering företas med varm motor. Den fjäderbelastade tomgångsskruven 42 på förgasaren skruvas i så långt som möjligt och motorn startas, därefter skruvas skruven 42 ut igen tills motorn går lugnt och utan att rycka.

Till sist justeras spelet på gaswiren med ställskruven 16 så, att man i gashandtaget har ett spel av ca. 1 mm.

5. Det är nödvändigt att med jämna mellanrum, särskilt när maskinen är ny, kontrollera att skruvar och muttrar sitter ordentligt fast. Vi rekommenderar Er också att kontrollera att hjulekrarna är spända. Det blir billigare att låta fackmannen justera denna detalj i tid än att köra för länge.

 Bild 5. Large

8= verktygsfack 

9= fästskruv för lock 

12= lock till verktygsfacket 

53= fotbromspedal 

62= luftpump 

66= oljenivåskruv

 

 
 Bild 6 Large

7 = klämma för luftfilter 

28 = luftfilter 

42 = ställskruv för tomgången 

43 = huvudmunstycke 

44 = förgasaren 

67 = oljepåfyllningsskruv 

87 = plastpackning

NEXT