3. Styret
(bild
3)
kan, sedan de fyra sexkantskruvarna 5 lossats, svängas så att avståndet
mellan styre och sadel minskas eller ökas. Skruvarna åtdrages
likformigt, så att inte ojämn spänning uppstår.
4. Fotpinnarna 64
(bild2)
kan justeras sedan muttern 65 lossats
Kontroll
1. Service
Efter ca. 25 mils körning skall en service göras för att garantiföreskriftema
skall gälla. Denna service utföres utan kostnad av den ZÜNDAPP
representant, som levererat fordonet.
2. Växellådan (bild
4 och 5)
Växellådan skall alltid vara fylld med erforderlig oljekvantitet. Oljemängden
kan kontrolleras genom att den med rött märkta oljenivåskruven 66 på höger
sida utskruvas. Om ingen olja rinner ut, då maskinen står på stödet,
skall så mycket fyllas på, att detta sker.
Påfyllningsskruven 67 sitter till vänster på motorns översida och är
märkt med rött. Avtappningskruven sitter på motorns undersida. Oljebyte
bör lämpligen göra;, då motor är varm. Efter den fria service, som lämnas
av ZÜNDAPP-representanten, bör oljan bytas efter ytterligare 1000 km och
därefter var 5000 km.
3.Ringtryck
Rätt ringtryck är av största vikt för komfort och ekonomi; för högt
ringtryck ger stötig gång, för lågt leder till alltför tidig ringförslitning.
Vi rekommenderar 1,6 atö fram och 1,8 atö bak vid en förarvikt av ca.
75 kg. Då maskinernas ringar är utrustade med bilventiler (schraderventiler)
kan pumpning lämpligen ske vid bensinstationer o. d.
4.Motorns tomgång
(bild
3) och bild 6)
Lugn tomgång hos motorn och god dragförmåga utan ryck vid låga varv
tal gör åkningen angenämare och sparar bränsle. Om tomgången ändras
måste den justeras på nytt.
Förfarande:
Justering företas med varm motor. Den fjäderbelastade tomgångsskruven
42 på förgasaren skruvas i så långt som möjligt och motorn startas, därefter
skruvas skruven 42 ut igen tills motorn går lugnt och utan att rycka.
Till sist justeras spelet på gaswiren med ställskruven 16 så, att man i
gashandtaget har ett spel av ca. 1 mm.
5. Det är nödvändigt att med jämna mellanrum, särskilt när
maskinen är ny, kontrollera att skruvar och muttrar sitter ordentligt
fast. Vi rekommenderar Er också att kontrollera att hjulekrarna är spända.
Det blir billigare att låta fackmannen justera denna detalj i tid än att
köra för länge.
|