Kreidler MOPEDS!         
 KREIDLER FAHRZEUGBAU Kornwestheim bei Stuttgart.   Abteilung der Kreidler's Metall- und Drahtwerke G.m.b.H. ^ back Kreidler main.
- - - - - - - - - - - - -
 

Kreidler. [53-54]

● K 50.

 

Kreidler. [54-56]

[54] Kreidler familjen

●.... J 50, K 50/51, R 50.

[56] K 50.

 

Kreidler. [54-55]

● Junior J 50, J 51.

● Inst.-bok Stilett Junior.

 

Kreidler Stilett "Junior" 1955.

 Service- och Instruktionsbok.

 Beskrivning över "Kreidler Stilett".

 Skötsel av "Kreidler Stilett". 

Kreidler. [55-57]

● J 51, J 51 R, Stilett.

 

Kreidler. [54-57]

● Roller R 50.

 

Kreidler. [55-58]

● Amazone.

Kreidler. [61]

● Florett.

 

Kreidler. [65]

Motorrad, Mokick, Mopeds.

● Florett Moped.

● Florett Super.

● Florett Lett MC.

Kreidler. Holland.

 

 

 

● Germany at A-Z.

German reg. K.

 

● Kreidler main.

 
 K 50. [Specialbyggda mopeder - Special built mopeds.] 
 
N1    

 

KREIDLER året om......

Mod. K 50 Bj.53

 

 

I vardagslag.   

 

 

Weekend och rekreation.

 

 
 
N2        
           
 

 

Semesterresa

 

 

Semesterresa

 

 

Sport

 

 
N3     
          
 

 

Kreidler K 50. Bj.53

Teknisk data.

 

Teknik för Alla provkör KREIDLER

i nr.15/53.                                   

 

Kreidler K 50. Bj.54 

 

 
M1a    
 1953   KREIDLER året om......   
 

Mod. K 50 Bj.53

 

Med Kreidler har skapats en helt ny fordonstyp: lätt och behändig som en cykel men trots detta stadig och tillförlitlig som en stor motorcykel, billig i anskaffning och drift, elegant - det är Kreidler. 

Den nya enrörsramen med långrörsteleskopgaffel gör cykeln ytterst lätt att bestiga. Både «hon» och « han» åker lika bekvämt på samma modell. Om Ni vill åka på tumanhand, så sadlar var och en sin Kreidler K 50. Två Kreidler är nämligen inte dyrare i inköp och underhåll än en vanlig motorcykel. Dessutom är det fördelaktigare - man åker oberoende av den andra. 

 

Kontakta närmaste Kreidlerförsäljare och kom överens om en provtur, som varken kostar eller förbinder till någonting. Säkerligen kommer även Ni, som tusentals före Er, att bli stormförtjust. 

Och så en sak till som kanske intresserar Er: Kreidler-fabriken med sitt omfattande produktionsprogram grundades redan för 50 år sedan. Over tusen anställda framställer i dag Kreidler kvalitetsprodukter. 

 

KREIDLER FAHRZEUGBAU KORNWESTHEIM 

Abteilung der Kreidler's

Metall- und Drahtwerke G. m. b. H. 

 
 
 
M1b    
 
 

I vardagslag 

Det må vara sommar, vinter, vår eller höst, Kreidler K 50 lämnar Er aldrig i sticket. Den är alltid lika perfekt och tillförlitlig. Om Ni för Ert yrke vill vara punktlig och komma fort fram välj då den robusta men likväl eleganta Kreidler till Er trogna färdkamrat. 

 

 

 

 

 

 
M1c    
 

Weekend och rekreation

Då arbetsveckan är slut, kryssar Ni genom landskapet fullkomligt fri och obunden medan andra trängs på överfyllda bussar och spårvagnar. För Er är smala och vackra vägar tillgängliga och Ni kan nå många undangömda sköna platser, vilka är och förblir stängda för tyngre fordon.

 

 

 

 
M2a    
 
 
 

Semesterresa

Om Ni för Er semester har större resplaner - Ni kanske rent av tänker Er upp i fjällen - först då visar Kreidler K 50 riktigt vad den kan prestera. I bergen känner den sig som hemma, ty just i sådan terräng blev den ingående prövad under de svåraste förhållanden innan den släpptes ut i marknaden. Till och med Alpernas högsta pass, Stilfser-Joch, klarade Kreidler K 50 med glans.

 

 

 

 

 
M2b    

Sport

Den som kör Kreidler kan också ägna sig åt sportsliga nöjen. Många Kreidler ägare har redan deltagit i mopedrallys och kan förtälja om stolta framgångar och bedrifter. Vid den tyska ADAC tävlingen 1951 (8-timmars-) bevisade Kreidler K 50 till fullo sin gedigenhet och hemförde tre guldmedaljer samt den Gyllene lagplaketten. I september 1952 visade Kreidler K 50 åter prov på sin ovanligt stora «klätterförmåga», sin styrka och lättframkomlighet i terräng vid bergtävlingen vid Oberallgau. Den 180 km långa tävlingsbanan med stigningar och utförslöpor på ända upp till 25% gick endast på enstaka stallen över normalväg annars över grova grusvägar, gångstigar och genom vadställen. Fyra guldmedaljer samt den gyllene lagplaketten blev Kreidlers välförtjänta utmärkelser. 

 

 

M3a    

 

Tekniska data:

Motor: Kreidler, 1-cyl., 2-takt, luftkyld, förkromad lättmetallcylinder, 38x44 mm, 50 cc, flat kolv, vändspolning. 

Effekt i originalutförande: 2,2 hkr vid 5000 v/min 

Effekt i mopedutförande: 0,8 hkr vid 4700 v/min 

El. utrustning: Växelströmtändning med 18 Watt effekt. Strålkastare med Bilux-lampa 15/15 Watt. Avbländare på styret. 

Förgasare: Amal-förgasare 14 E 1 G 14 mm diameter med våtluftfilter. 

Växellåda: 2 växlar med frigång. Växling sker med handtag på vänster styrstång. Växelförhållande = 1 :1,7. Endast en kedja till bakhjulet för tramp- och motordrift, 1/2 x 3/16" Trampstart alt. pedal .som kickstart. 

Diverse specifikationer: Tankrymd 7 liter inkl. reserv. Teleskopgaffelfjädring på framhjulet. Förstärkta däck 26x2. Expanderande bromsar 100 mm diameter. Bakhjulsbromsen stagkontrollerad. 

Utrustning: Verktygsväska med verktyg. Parkeringsställ. El. signalhorn. Kraftig bakpakethållare. Stopplyse. 

 

Extra: Väg- och hastighetsmätare i strålkastaren. 

Specialgjorda packfickor.

Vikt: ca 45 kg 

Bränsleförbrukning: normalt 1,5 liter per 100 km 

Hastighet: i originalutförande: 55 km/tim i mopedutförande: 30 km/tim 

Stigförmåga: 15 % utan trampning

KREIDLER för Er som vill ha en moped . . . 

. . för Er som har körkort - KREIDLER 2,2

 

    
 
M4a  1953  
 1953   Teknik för Alla provkör KREIDLER i nr.15.   [Test guide.]   
 

Kreidler ännu ingen moped.... 

 

Omdöme och provkörning: 

 

BILD: Genom sitt vackra linjespel och sin goda utrustning

har Kreidler redan på många motorutställningar fått en

entusiastisk svensk publik. Den kommer emellertid troligen

aldrig att bli en moped för folk i allmänhet. 

 

 

BILD: Från vevaxeln går en arm till

en kraftig trumbroms på bakhjulet. 

 

Man känner sig i början tämligen bortkommen att efter bortåt 40-talet mopedtestningar sätta sig på Kreidler. Den är nämligen något helt annat, och hur man har tänkt sig att kunna förvandla den till en svensk laglig moped fyller mig med en stilla undran. Provturerna har företa= gits på en Kreidler K 50 i originalutförande med 2,2 hk motor. Enligt uppgift finns ett exemplar i landet nedbantat för Provningsanstaltens godkännande, men det har gått mycket långsamt med omkonstruktionen, och det dröjer väl länge än innan den hittills dyraste mopeden (950:- kr.) blir körkortsfri. 

 

Och efter provturen är jag närmast böjd för att föreslå fabriken låta Kreidler K 50 vara i originalutförande och klassad som lättviktare i Sverige. Blir den moped, kommer den att vara en ganska svårkörd sådan. Den har en alldeles ypperlig utrustning, men allt är avsett för en 2,2 hk lättviktare om 50 kg körd av en motorsinnad person. Således är det snarare svårare än lättare att "kickstarta" Kreidler med tramporna än att starta en vanlig motorcykel. 'Arrangemanget med pedalveven, som går direkt in i växellådan, tillåter nämligen att man med växeln i rätt läge och med kopplingen nedtryckt kan kickstarta med cykeln stillastående. Det gick tungt, men om tillräckligt med kraft sattes in resulterade det i ett motorsmatter, som skvallrade om effektresurser. Trampstart var inte väsentligt lättare. 

Med både växel- och kopplingshandtag alldeles intill varandra på styrets vänstra sida fordras speciell träning innan man lär sig reagera rätt med vänster hand. Dessbättre behöver man inte koppla ur vid nedväxling, kopplingen sker automatiskt, och lägsta växeln går mjukt i som om man hade en turbinkoppling. 

 

På vägen och under fart är emellertid Kreidler en prima lättviktsmotorcykel. 

Den har sin maximifart mellan 50 och 55 km/tim, och man marschar något fortare än en moped i toppfart. Bromsutrustningen är strålande, och bakhjulsbromsen räcker till att bromsa cykeln under full gas på lägsta växeln (detta borde vara en minimifordran på alla mopeders bakhjulsbroms!). Vägegenskaperna är naturligtvis genom framgaffelfjädringen, den goda avvägningen och ballongringarna de bästa tänkbara. Man sitter nästan som på en mc, men 6-literstanken är för stor och sitter i vägen för knäna. 

För backprovet var det alldeles överflödigt att uppsöka den vanliga mopedbacken i Karlberg - den klaras ledigt på högsta växeln. Roligare var det att lägga in lägsta växeln och sega sig uppför Luntmakargatan mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan. Stockholmarna vet vad det innebär. I praktiken kan man säga att det inte finns någon normal landsvägsbacke, som denna cykel inte klarar. 

Kreidlers fina utrustning och egenskaper motiverar väl det höga priset, men en moped för folk i allmänhet kommer Kreidler troligen aldrig att bli. 

 
 

Motor: 50 cc luftkyld tvåtaktare med förkromad lättmetallcylinder, cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 44 mm. Effekt 2,2 hk vid 

5000 varv/min. Amalförgasare. Maximifart 50-55 km/tim. Stigförmåga 1: 7, ca 15 %. 

Tysk tillverkning från Kreidlers Metall- und Drahtwerke, Stuttgart Zuffenhausen. 

Motorplacering: Framför vevpartiet. 

Drivsätt och växlar: Drivning med kedja på bakhjulet. Ingen kedja från pedalveven, som med frigång sitter vid växellådan. 2 växlar, som

                            manövreras utan hjälp av koppling.

Reglage: Rullhandtag för gas, handtag med spärr för frikoppling, handtag med spärr för växling med endast två lägen. 

Utrustning: Tank rymmande 6 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25. Elektriskt signalhorn. 15 watts strålkastare med avbländningsknapp.

                Fotmanövrerad trumbroms till bakhjulet, varvid bromskraften överförs med en stålarm. Teleskopgaffelfjädring på framhjulet. 

Pris: 950:- kronor.

 
M4b    
 1954   Kreidler K 50