Nyman & Crescent mopeds.
 1963 - Artikel "MOPED 63" i Teknik för Alla nr.13   ^ back to NYMANS historia.  
- - - - - - - - - - - - -

HelmetsBody & moped protection. Frontverkleidung. ● EquipmentSafety, first aid.

Number of mopeds 1961. Snö rejsing. ● Mopedolyckor, accidents. ● Ni måste kunna trafikreglerna...

Mopeden vid skiljevägen 1957. ● Mopeden - ett fordon för alla... 1955 ● Om mopeder i TfA - 1963. 

Högertrafik 3.9.1967.

   
 Vadå? glada grabbar !  Har man en egen moppe så ! [Back to Articles.]  
 
 
 

 

 

 

Några större sensationer

bjuder inte årets mopedsalong på, men nya finesser har tillkommit på de flesta maskiner. Fabrikanterna satsar på att göra mopederna robusta med god åkkomfort, och ur teknisk synpunkt sett är de av hög klass. De flesta utländska motorer är gjorda för högre effekt men är nedbantade till det maximalt tillåtna värdet, en hästkraft. 

Under de år som gått sedan början av 50-talet har mopederna undergått en mycket omfattande utveckling. Varje år har det kommit nyheter. Man har konstruerat mopederna på basis av de erfarenheter man fått och gjort dem elegantare, bättre, starkare och effektivare. Numera byggs mopeder som passar de flesta kategorier av människor.

Ungdomen har fått sina modeller i form av TT-maskiner med åtskilliga finesser och för de äldre finns otaliga modeller av bruksmopeder, även dessa i vackra linjer med moderna färger. En modell som vinner anhängare är mopedskotern. Den förenar mopedens låga driftskostnader med skoterns bekvämlighet. Det finns också en trehjulig moped som är helt inbyggd som en liten bil. Priset för denna är dock något högre men den är ju också mer komfortabel.

De flesta utländska motorer som finns är konstruerade för betydligt högre farter än trafiklagen medger, men de har "strypts" ned till 1 hk och växlats för en toppfart på 30 km/tim. Den absoluta maxhastigheten får inte över stiga 31,4 km/tim. Att trimma motorn så att mopeden går fortare kan resultera i höga böter för ägaren. Vad det gäller den svenska moped marknaden så domineras denna av Monark-koncernen. Som bekant har ju sammanslagning skett av Monark, Crescent och Husqvarna. Numera tillverkas det stora flertalet av Monarks motorer i Huskvarna. Ramarna görs hos Monark liksom monteringen. Crescent har hand om i första hand del-tillverkning, men hos sistnämnda bolag byggs ännu så länge de två och trehjuliga transportmopederna samt de Crescent-mopeder som är utrustade med Sachs-motorer.