Nymans, Crescent, MCB o Monark.
 Nymanbolagen AB, Uppsala. ^ back Paketmopeder main.  
- - - - - - - - - - -

NV electrical MC 1941-43. Hybrid 1948.

Flak mopeder: [56-58] 1197 (S). [58-62] Express (S). [58] 1210 (S). [59] England (S). [66-70] 1193 (H), 1194 (S).

-----------------[68] 1194 (S). [77] 1189, 1199 (S). [79] 1189, 1199 (S). [56-80] Koster island. [58-80] Photos, lawnmovers.

-----------------[85] Norway (S). (S) Sachs. (H) Husqvarna motor.

Paket mopeder: [55-58] 1130 (Nymans). [59] 1130, 1131, 1133. [60-70] 1142, 1143 Saxoped. MCB 921142. MCB 1159. Post moped.

Odd vehicles: [17] Motoriserad spark. [51] Modellflygplan, världens flygbolag. [56] Ragne Invalid. [54] G.J.G -Special. [56] Ski moped.

- Nyman & Crescent main. - Transport vehicles main. - Norsjö Mek. Verkstads AB Forshaga.: Packy.

   
 
 
 
 
 
 
                            
 

 

Paketmoped 1130  Bj.55

 

 

Paketmoped 1130  Bj.56   

(1130  Bj.57) 

 

- Paketmoped 1130  Bj.58

- Crescent 1130/47 lähetti. 08033.

 

Trafikregler.

 

 
 
 1955 Saxoped, Transport, typ 1130.
 

Saxoped, Transport, typ 1130

Crescent och NV transportmoped klarar varutransporterna. Den är lika Nr 1125, (top) men försedd med en kraftig främre packningshållare av stålrör. Levereras mot tillägg med två rymliga varulådor i rörställningen vid bakre packningshållaren. 

                                         Riktpris 860.-

 

 Finesser på 1130

Effektiv parkeringsspärr.

 

 

Markstöd av motorcykeltyp.

 

 

Motor: Sachs 50 cc 2-takt 2-växlad 

Spolsystem: Vändspolning

Smörjning: Oljebl. 1:25

Svänghjul magnet: 6V 17W

Kraftöverföring: Kedja 1/2"x 3/16" Motor 

Framgaffel: NV Bottenlänk.

Bensintankens rymd 4 ,5 liter

 

Däck, ytterdiam. 24" x 2" 600 mm

Nav fram: NV Exp. 

Nav bak: Sachs Exp. 

Sadel: NV swingsadel. 

Hjulbas: 1080 mm

 

 
 
 1956 - Crescent Saxoped Transport, typ 1130. SACHS  motor.                 
 

Saxoped Transport, typ 1130 

med den världsberömda 50 cc, 2-växlade Sachs-motorn, är idealisk för de lättare transporterna.

Drivkedja gemensam för motor och pedaler.

Levereras med extra kraftig packningshållare av stålrör framtill och kan mot pristillägg erhållas med två rymliga varulådor i rörställning, som monteras på bakre packningshållare.

Lackerad i elegant grå färg.

Teknisk data samma som 1955

 

 

 

 

 
 
                        
 
 
  1957 - Crescent typ 1130, (typ 1197) [Transport 1130./1195.]
  

Saxoped, Transport, typ 1130

Crescent transportmoped typ 1130 med den världsberömda 50 cc, 2-växlade Sachsmotorn är idealisk för de lättare transporterna. Levereras med extra kraftig frampackningshållare av stålrör och kan mot pristillägg erhållas med två rymliga varulådor i rörställning, som monteras på bakpackningshållaren. Finns i ljusgrå lackering.

Saxoped, Transport, typ 1197

Crescents 3-hjuliga transportmoped gör det lättare för både springpojken och affärsmannen och inte minst kunden som får sina varor både snabbare och lättare.

Samma konstruktion som paketvagn nr 297 men försedd med den slitstarka 2-växlade 50 cc Sachsmotorn med fläktkylning, som är både säker och billig i drift. Finns i ljusgrå lackering.

  
  
  
Saxoped, Transport, typ 1130                          Saxoped, Transport, typ 1197 
 
 
 1958   Crescent 1130/47 lähetti. 08033.   [Crescent in Finland.]  
 
  
 

Crescent transport 

 

1130  med den världsberömda, 50 cc Sachs-motorn. Är idealisk för de lättare transporterna. Den levereras med extra kraftig packningshållare av stålrör fram och som extra utrustning två rymliga varulådor i rörställning baktill.

 

1131  Crescents 2-hjuliga transportmoped finns nu även med 3-växlad Sachs motor.

 

1133  Samma som 1130-1131 men med 23" hjul.  3-växlad Sachs-motor.

 

 
 
 
 
 1955 - Ni måste kunna trafikreglerna innan Ni ger er ut i trafiken. [Moped olyckor/ Moped accidents.]  
 
 
 

 

Att köra moped är lika enkelt som att cykla - men Ni måste kunna trafikreglerna. 

To Drive moped is as easy as to ride a bike - but you have to know the traffic regulations.

 

Innan vi ger Er ut på gator och vägar med moped, måste Ni lära Er några nya regler och bestämmelser, som gäller speciellt för dessa fordon. Kan Ni bestämmelserna, behöver Ni inte känna Er osäker i trafiken och inte heller bli en fara för andra trafikanter. 

 

 

 

Först 15 år - sedan moped. För att fä köra moped behöver Ni inget körkort, men Ni måste ha fyllt 15 år. Om Ni inte är så gammal och kör ändå och då på allmän väg, riskerar Era föräldrar att bötfällas. 

 

Skaffa ansvarighetsförsäkring! Mopeden är enligt ett regeringsbeslut fri från skatt och registrering. Det finns heller inte något försäkringstvång, men Ni bör ändå ha en ansvarighetsförsäkring. Om något skulle hända, har Ni nämligen samma skadeståndsansvar som t.ex. en bilförare. 

 

Sätt på namnskylt! På Er moped måste Ni ha en namnskylt av metall med Ert namn och adress eller identitetsbeteckning i folkbokföringen samt motorns typbeteckning och tillverkningsnummer, 

 

Var noga med körtecknen! Före en sväng miste Ni ge tecken - men det räcker inte med att göra det hastigt och sedan svänga med en gång. Ni skall först förvissa Er om, att det inte finns något fordon omedelbart bakom och sedan i god tid före svängen sträcka ut armen. 

 

Mopeden och cykelbanorna. Kör på vägbanan längst till vänster - det är i regel förbjudet att köra på cykelbanorna. Det kan dock vara tillåtet ibland, men då står det särskilt angivet på en blå skylt vid infarten. 

 

Mopedens körteknik. När Ni ger Er ut i trafiken för att praktisera de inlärda kunskaperna, känns det kanske lite ovant i början, men efter en stunds träning på en mindre trafikerad väg eller gata, känner Ni Er snart varm i kläderna. 

Det är lika enkelt att köra moped som att cykla, bara Ni tänker på att mopeden är ett tyngre fordon med högre hastighet. Därför kan det vara svårare att klara upp en farlig situation, om Ni har för bråttom. Har Ni god tid på Er att' minska farten, vrider Ni tillbaka gashandtaget och får motorn att fungera som broms. Vid hastiga inbromsningar däremot, skall Ni alltid använda de båda vanliga bromsarna samtidigt. Slå av gasen innan Ni går in i en kurva, åtminstone tills Ni riktigt lärt Er mopedens kurvtagningsförmåga, och ge sedan motorn jämn gas igen, när Ni kommit in i den. Då har Ni mopeden under kontroll och behöver inte riskera köra omkull.