REX - kungen bland cyklar, mopeder och motorcyklar .
 REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad.  
- - - - - - - - - - -

 

[37-54]: [37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers. [54] REX Zündapped, test. [53-54] REX Vicoped, test.

[55-57]: [55-56] Rexoped Victoria-Zündapp. [56-57] Fleetline / Jubile. [57] Topper. [57] Fixline. [55-57] Crossline.

[58-66]: [58] Royal, Topper - Vict. MS 51. [59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

.............[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers. [62-66] Sportmaster - Vict.

[64-68]: [64-68] Sachsmaster, City. [66] Sport, mopedtest i Motor. [66] Monza TT. [67] Tornado S.

[1973]: Comet, Racer, Cross.

[55-68]: [55-57] Scootoped, Transport scooter. [68] Lastmoped. [52-59] MC.

52-61] CSR - Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista. - REX MAIN.

 

     
 
N1      
          
 

 

REX Rexoped Fixline,  Bj.57

Motor: Victoria

 

 

Mopeden vid skiljevägen. 

● Artikel i Motor 35/57.

 

   
 
M1a    
 1957    1957: Cover Topper FleetlineFixlineCrosslineTransport.  
 

REXOPED Fixline. 

 

TILLFÖRLITLIG 

BEKVÄM 

LÄTTSKÖTT

Riktpris: kr.845:- 

 
 
      
 

Tekniska data

Motor: Victoria kickstartmotor.

Förgasare: Bing flottörförgasare med luftrenare, insugningsljuddämpare och automatisk startchoke. Vridbart gashandtag.

Magnet: Noris med 17 watts belysningsgenerator.

Tändstift: Beru 175/14, Lodge H 14 eller Bosch W 175 T 1. 

Smörjning: Med bensin-oljeblandning. Blandningsförhållande 1:25. Oljekvalitet SAE 50. 

Ram: Extra låg ram med kraftigt centralrör.

Bensintank: Rymd 5,5 liter. Bensinkran med sil och reservnivåläge. 

Ljuddämpare: Högeffektiv - delbar - förkromad. 

Sadel: Bred swingmodell med mjuk skumgummidyna. 

Skärmar: Båda skärmarna 80 mm breda och försedda med effektivt smutsskyddande sidoskydd. 

Pakethållare: Rymlig och stadig Rex-modell, sammanbyggd med ramen. Främre delen utformad som bärhandtag.

Verktygskassett: Rymlig modell som innehåller komplett verktygsutrustning. 

Inkapsling: Skyddar effektivt den åkande från all beröring med motoraggregat och drivanordningar utan att hindra motorkylningen.

                Kan avlägsnas på ett ögonblick för förgasar- och clutch-justeringar. Den är skrammelfri lagrad i gummi.

Markstöd: Kraftig enbent modell, lätt att manövrera. 

Bromsar: "Kraftiga fullnav" med stor bromsarea. Backarnas bromsband bromsar mot trummor av stål. Bakhjulets bromsnav

               påverkas från pedalerna med en justerbar stång.

Ringar: 24x2" mopedballong

Tillbehör: Godkänt lås, luftpump och elektriskt signalhorn. 

Belysning: Stor avbländbar strålkastare med 15 watts biluxlampa samt lagenlig baklykta. Den vackra strålkastaren är 

               utformad med en bländskyddande skärm liksom på den moderna bilen. I strålkastaren kan mot tilläggskostnad

               inbyggas VDO hastighetsmätare. 

Lackering: Modern tvåfärgslackering med gråbeige ram och gaffel samt med bensintank, skärmar och motorskydd i ljusblått.

 
M4a    
 1957   Mopeden vid skiljevägen.  Motor 35/57.    [Moped olyckor] ● [Back/to MOTOR covers.] 
 

HelmetsBody & moped protection. Frontverkleidung. ● EquipmentSafety, first aid.

Number of mopeds 1961. Snö rejsing. ● Mopedolyckor, accidents. ● Ni måste kunna trafikreglerna...

Mopeden vid skiljevägen 1957. ● Mopeden - ett fordon för alla... 1955 ● Om mopeder i TfA - 1963. 

Högertrafik 3.9.1967.

   
 
 

ERIK FRIBERG:

 

Mopeden har på några

få år blivit landets

i särklass populäraste

tvåhjuling och därmed

övertagit cykelns

roll . . . Ung som gammal

har tjusats av de

möjligheter till billig

förflyttning, som mopeden

ger. Men just de yngsta

och äldsta åldersgrupperna

har blivit något av

ett trafikproblem och i den nu

pågående mopedutred-

ningen spelar de

en avgörande roll.

 

 

 
 
 

Efter personbilen har mopeden blivit Sveriges populäraste motor-

fordon. Under de fem år som förflutit sedan "mopedkungörelsen"

fick laga kraft har våra svenska tillverkare och importörer öst ut

närmare 100 000 exemplar i genomsnitt per år. Några exakta siff-

ror står dock inte att få men att det på den svenska marknaden

idag finns närmare en halv miljon mopeder är tämligen klart.

Och marknaden är långt ifrån mättad ännu. Stora barnkullar är

på väg in i mopedåldern och den dag är inte avlägsen då tusen-

tals storstadsbilister på grund av parkeringsnöden kommer att

övergå till cykel eller (troligast) moped för färd från och till

arbetet. Så ännu några år framöver kan våra motorcykelfabriker

och importörer ta igen på mopederna vad de förlorar på motor-

cyklarna.

 

I lyxigaste och tyngsta laget

På de fem åren har mopeden utvecklats alldeles oerhört. Från

den lilla påhängsmotorn till eleganta tvåfärgsskapelser är steget

nära nog lika långt som från T-Forden till årets bilar. Den järn-

hårda konkurrensen har gett oss driftssäkra och oömma bruksfor-

don. Kanske en smula i dyraste och lyxigaste laget med priser

upp till 1 100 kr men svenskarna väljer nu en gång en de luxe-

modell framför en mera standardbetonad, trots att den sistnämnda

ger lika god tjänst. Man behöver bara se på bilsidans försäljning

av t ex Opel Rekord och Olympia, Volvo PV 444 K och den

enklare Volvo Export, som fick läggas ner, för att finna likheter.

 

Det efterhand alltmer påkostade utförandet - utan backspegel ! ! !

- har dock lett till att knappast någon av de vanligaste mo-

pedtyperna väger under 40 kg och det är i tyngsta laget för ung-

dom och damer att bära upp och ner i cykel (moped) stall.

 

Men med den korta utvecklingstid bakom sig som mopeden har,

måste följa en del barnsjukdomar och den allvarligaste har varit

ljudet eller rättare sagt oljudet. Det finns äldre mopeder, som låter

som reaplan, och även i övrigt så har ljudet många gånger varit

av det mest nervslitande slaget. Till stor del beror väl detta på

att motorerna var och fortfarande är för högvarviga (över 4 000

r/m). Detta för att man skall kunna hålla samma hastighet både

uppför och nedför. Något som också inverkar på bränsleekonomin.

Effektivare ljuddämpare och luftinsugning genom ramen har på

de senaste årens modeller svarat för att mopederna nu går avsevärt

tystare. Fortfarande finns det dock kvar tillräckligt med äldre

mopeder för att förstöra kvällssömnen för mången och detta oljud

i kombination med ungdomens mani på att trimma upp motorerna

till hastigheter över den i låg fastställda har i Tyskland lett till

att frågan om ett mopedkörkort förmodligen kommer att tas upp

i slutet av detta år. Man har även velat påstå att ca 80 procent

av mopedisterna inte behärskar trafikreglerna tillfredsställande.

 

Mopeden behöver bara 0,45 hk

Även här i Sverige har samma anmärkningar lett till många dis-

kussioner och sedan ett par år tillbaka är en "mopedutredning"

i gång för att fastare placera mopeden i rätt sammanhang och på

rätt plats i motorfordonsförordningen. Det är för mopedtillverkarna

och den breda allmänheten viktiga frågor som skall lösas: Bör

den nya tvåhjulingsschlagern beläggas med registreringsplikt,

körkortstvång, skatt, försäkring, en ny motorformel, som gör

trimning omöjlig? Ja, frågorna är många och tål att tänkas på.

 

En sak är nog alla överens om. kunskapen om trafikreglerna

måste bli bättre bland mopedisterna, i synnerhet hos de äldre,

och kontrollen av motorerna effektivare. Statens Provningsanstalts

specialundersökning av 23 alltför snabbgående mopeder år i färskt

minne. Inte mindre än 14 avvek som bekant från den typbesiktigade

och godkända prototypen redan innan de lämnat generalagenten eller

återförsäljaren.

 

Men nu är det faktiskt så att kombinationen 0,8 hk, 50 cm3

och 30 km/tim illa rimmar ihop med varandra. För att en moped

skall kunna köras i 30 km/tim behövs egentligen inte mer

än 0,45 hk och därför är det för närvarande ingen större konst

att med större insugningsöppning och annan utväxling få en

moped att gå fortare än det lagstadgade. Risken för åtal för körning

av obesiktigad, oregistrerad, obeskattad och oförsäkrad motorcy-

kel, som det då blir fråga om, verkar inte särskilt avskräckande

på ungdomen. Kanske vore de mer försiktiga om de visste att

ett dylikt brott kan försvåra möjligheterna att senare få körkort.

 

Men i en del fall går som nämnt mopederna utan trimning redan

vid leveransen snabbare än 30 km/tim och i andra fall en tid

efter inkörningen. Och därför vågar man redan nu förutspå att

mopedutredningen kommer att föreslå en effektivare kontroll

redan på fabriksstadiet. För närvarande kontrolleras ett prototyp-

exemplar av Statens Provningsanstalt men huruvida övriga

mopeder i serien har exakt samma utförande har inte kunnat

kontrolleras. Av denna orsak är det således inte otroligt att vi får

"mopedtillverkningskontrollanter", som med jämna eller ojämna

mellanrum gör stickprov vid de svenska och utländska fabrikerna.

40 km/ tim påtänkt

I Tyskland är gränsen för mopedernas hastighet satt vid 40 km/tim

och då de flesta mopedmotorer är tyska har man frågat sig om

man inte borde införa denna gräns även i Sverige. Men

en så hög hastighet skulle utan tvivel dra med sig kör-

kortstvång och det vill man säkerligen undvika då detta

medför nära nog olösliga administrationsproblem, att

i efterskott registrera en halv miljon människor.

 

Vad man däremot kan hoppas på och som måste

framstå som ett minimikrav på mopedisten är en

trafikförsäkring, som för närvarande hos tariffbolagen

kostar 14 kr och hos Folksam 13 kr. Hos det senare bolaget

inkluderas då även brandförsäkring. Blygsamma summor, som

säkerligen skulle kunna pressas betydligt om trafikförsäkringen

blev obligatorisk.

 

Varför inte trafikbevis?

Under de sju första månaderna i år dödades 40 mopedister,

161 blev svårt och 732 lindrigt skadade. Hur pass

mycket lägre siffrorna hade varit om kunskapen om

trafikregler och märken varit bättre bland våra mopedister kan inte

beräknas. Men helt visst hade siffrorna varit lägre och även om

bara ett liv hade räddats så motiverar detta införande av något

slags trafikbevis, som visar att innehavaren kan eller i varje fall

läst över våratrafikregler. En mopedkontroll då och då med en "peka

rätt-tavla" skulle bidra till att kunskaperna hölls vid makt.

 

Blir det skatt?

Mopedskatt är väl inte aktuell, i varje fall inte ännu.

Men det finns de som anser att friheten från skatt är i

generösaste laget då mopederna tar sin beskärda del av

parkerings- och vägutrymmet och då alltmer de tre-

hjuliga transportmopederna börjar uppträda i trafiken.

En sådan skatteindrivning skulle dock vara rätt be-

svärlig men kunde kanske lösas på så sätt att en mindre

avgift inbetalades i samband med köpet eller vid ord-

nandet av försäkringen.

 

Socialt intresse

Men med tanke på den betydelse mopeden har för den

breda allmänheten, inte minst de lägre inkomsttagarna,

får man hoppas att mopederna inte drabbas av några

kostsamma pålagor. Mopeden har blivit ett alltför sam-

hällsnyttigt fordon för det stora flertalet för att en miss-

brukande minoritet skall få förstöra den förmån vi nu

har att relativt fritt - under ansvar - få bruka ett

billigt fortskaffningsmedel. För fabrikerna är mopeden

en alltför stor artikel för att de inte skall böja sig för

en kontroll av tillverkningen och kombineras sedan den-

na överenskommelse med kravet på trafikförsäkring och

någon garanti för mopedesternas kunskaper om trafik-

reglerna så är nog de flesta parter nöjda.

 

 

Från att ha varit en cykel med en påhängd hjälpmotor har

mopeden på några år utvecklats till ett högst elegant och

driftsäkert motorfordon.