CRESCENT MOPEDER - Svensk kvalitet för svensk trafik.
 ● Reklam för Braun.   ● Viktigt råd ur veckotidning.   ● Artikel om moped & mopedister. ^ back to Mopedskoter 1959-62.  
- - - - - - - - - - - - -

[54-57] Mopedskoter: [55] 1145. NV Marin utombordsmotor. [56] 1145, Danish Crescent & Olympic with BFC engine. [56] Instruktionsbok.

[56-58] 2000, 2000 S: [56] Världspremiär. [56] Tek. data, vykort.] [57] Tidn. FART provkör.] [58] 4-miljonte fordonet för Nymans. Export.

[59-62] Mopedskoter: [55] Mopeden, ett fordon för alla. [59] 2000, 2000 S, Billingsfors. [60-61] 2011, 2011, 2013. [62-64] 2013.

[57-62] Export of Nymans mopeds, mopedskoters: Denmark, England, Finland, Holland, Germany, Kuwait, New Zeeland, Norge and USA.

[55-56] Scooters: [55] NV Hobby 75cc. Anders NV 70.] [56] NV 70-72 Hobby. TfA-test. Nossebro. [56] NV 80 Progress 175cc. Choklad Guide.

 

- SKOTERS main. - NV & Crescent main. - Sjö, båtmotor, trädgård o. skog. - Customized.

   
 
N1     
                                                                   
 

 

Reklam för

Braun rakapparat. Bj.55

 

 

Varning för äldre personer på moped...  

 

 

Mopeden - ett fordon för alla... 1955

 

 
 
M1a     NYMANS Mod. 2000
 1955     [Guide: Hus & Hem.]
 

PROVA BRAUN HEMMA ! 

Ni kan numera efter överenskommelse med Er handlande få prova BRAUN 300 hemma i två veckor !

 

Ny forskning visar att det är viktigt att mopedister inte har skäggstubb, bensinförbrukningen ökar 

väsentligt om man åker moped orakad visar en studie från Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.

 

 

 

 

 
 Back to Reklam/ Advertisement 
 

 

 

 

BRAUN 300 har världens tunnaste skärbladad  0,04 mm med 1392 skärhål - och ger, utan att irritera huden, den mest närgångna rakningen Ni någonsin upplevat.  Ni är perfekt rakad från tidig morgon till sena kvällen. 

Ett års skriftlig garanti.  Förpackad i elegant läderetui, med sladd och rengöringsborste.

 
M1b  35   NYMANS Mod. 2000
 Äldre personer på moped.... [Back to Articles.] 
 
 
  Varning! 

Det har flertalet gånger påtalats vilken välsignelse mopeden har blivit för många gamla. Mopeden har hjälpt till att vidga deras räjonger. Det är riktigt, och det finns ingen anledning att ta tillbaka det. Allt för många olyckor har emellertid skett med äldre personer på moped. Tänk på det, det är inte längre samma spänst i musklerna, samma hårdhet i skallen när man hunnit över de sextio. Till och med ett benbrott kan vara ödesdigert.  

 

                        Rör er lika försiktigt i trafiken som när ni går  En moped k a n köras i 15-20 km/tim.

 

 
M1c  1955   NYMANS Mod. 2000
 1955   Mopeden - ett fordon för alla.   [Back to Articles.]  

HelmetsBody & moped protection. Frontverkleidung. ● EquipmentSafety, first aid.

Number of mopeds 1961. Snö rejsing. ● Mopedolyckor, accidents. ● Ni måste kunna trafikreglerna...

Mopeden vid skiljevägen 1957. ● Mopeden - ett fordon för alla... 1955 ● Om mopeder i TfA - 1963. 

Högertrafik 3.9.1967.

   
 

Mopeden - ett fordon för alla. 

Här har ofta sjungits mopedens lov, främst därför att den är ett så demokratiskt fordon. Vem som helst kan köra moped, vem som helst har råd att skaffa moped och framför allt, vem som helst har råd att ha moped, för när det gäller dyrare fordon så är det ofta inte själva inköpet som är den värsta bördan, det är allt annat som följer med - underhåll, drivmedel, skatter, försäkringar och reparationer - Utgifterna för drivmedel till moped är knappast märkbara, skatt finns inte, underhåll och reparationer kan man nästan helt sköta själv. Försäkring ska man i alla fall skaffa sej även om den inte är obligatorisk. Stöld och ansvarighet, glöm inte kombinationen, kostar i Stockholm 48 kronor per år, det är väl använda pengar.

 

Försäkring men inte skatt  

Nå, nu är en utredning igång som ska undersöka hur man i framtiden ska ställa sej till mopeden ifråga om en hel del saker. Vi får verkligen hoppas att man inte krånglar till bestämmelserna, så att mopeden mister sin karaktär av fordon för var och en. Höjden av dumhet vore ju att belägga den med skatt. I så fall ska också cyklar och dragkärror beskattas. Den obligatoriska försäkringen kan däremot försvaras. 

 
 

Under utredningens gång kom mer säkert att påpekas att mopeden undergått stora förändringar sen man släppte den fri. Den var ju

ursprungligen avsedd att vara en cykel med hjälp motor. Nu är den ett fordon för sej. Ja, det är riktigt, men samtidigt har mopeden

blivit trafiksäkrare. Tack och lov för den utvecklingen! 

En cykel med hjälpmotor är ett farligt fordon, cykeln är inte byggd för den extra påfrestning som en motor utgör. Mopeden av idag är

ett ofarligt fordon om det sköts med vett och sans. En viss risk finns ju alltid, men den risken finns ifråga om vanliga cyklister också. En

cykel kan vara lika farlig som en moped. 

 

350 000 mopeder

Det finns i dag 350000 mopeder. De flesta mopedförarna är f d cyklister. Enligt de sista siffrorna skedde fler olyckor med cyklar än

med mopeder, trots att cyklisternas antal minskats och mopedisternas ökats. Det är en tankeställare. Men hur slut-

siffrorna än blir, en viss risk måste vi ta, fotgängare orsakar också trafikolyckor. Och mopeden är för viktig ur den enskildes, den

mindre kapitalstarkes synpunkt för att man ska få överdriva dess risker. 

Många skäller på mopeder, i synnerhet folk som är intresserade i allmänna kommunikationsmedel. Men bussbolag och droskägare får

finna sej i det, liksom också SJ. Utvecklingen går mot ett fordon per invånare. Den går inte att stoppa.

 

 
 
NYMANS Mod. 2000
 
    US Overall 1956.