|
NYMANS
bruksmaskiner! Ditt bästa val om Du är mån att komma dit Du
ska utan problem. |
^
back to Bruksmopeder. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
Autopeder: [53-56]
[53]
.... Pigg kyckling, artikel.
[53-55] NV 5, test,
tekn. fakta.
[53] .... NV Autoped, foto.
[53]
Instr. bok NV5.
[54]
Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped.
[55]
Crescent Autoped.
[56] Crescent Autoped 1117-8,
tekn. data, foto. |
Saxopeder: [54-58]
[54-55] Saxoped 125, 1125.
[56]
1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto.
[57]
1128, test.
[58]
Saxoped 1126 K (1126).
[58] Saxoped 1129.
[58]
Saxoped 1135. |
Bruksmaskiner: [59-65]
[59-61] Saxoped 1134, 1134K
Bronzino Foto,
........... Saxoped 1142, 1143, 1149.
[60]
My 1134.
[62] 1137, Simrishamn.
[62-65]
1137 (921137), 1037 Sachs,
........... 1153 HVA, 921137 Sachs /
........... 921154 HVA
(1144), 921137, 921137-1. |
Saxopeder: [59-60]
[59] Saxoped 1136.
[59]
Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test.
[60] 1136,
1138.
[59-60]
Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B.
[60] Saxoped
1140, Saxoped 1140,
...... Novemberkåsan, Sport 1140.
|
Jetlinjen med Sachs: [61-62]
[61] Saxoped 1148, vykort.
[61] 1149 + typ 2013.
[61]
Instruktionsbok 1149 -1151.
[61]
1151, 1151-1, photos.
[62] Jet-Line: 1151,
1149, 1137.
[62] 1149 Jetlinje.
[62]
1151, photos. |
Jetlinjen med Husqvarna: [63-65]
[63]
.... Jet-line 921173
- Vinn en Sport!
[63]
.... Nya Crescent motorn.
[63-65]
921163, 921148-9.
[64]
921144, 921174, 921164 (921264).
[65] 921175.
HVA Exportmotor.
[65] 921137, 921155, 921163,
921175, 921264.
|
|
|
|
Welcome
to see my Crescent 1134. Visit "Fixing in the Garage"
and my home. |
[All
my MOPEDS] |
|
|
|
N1
|
|
|
Lite
historia om min 1134:a
|
1134:an i
hetluften
|
Pastill
polisen....
|
1134:s
front, rear light & nave.
|
|
|
N2
|
|
|
|
|
|
|
|
LÄKEROL
! Å så gott..... |
[Guide:
Tabletter & Godis.] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lite historia om min 1134:a |
|
|
|
|
|
|
Here
started my mopeds "life". On
the production line at Nyman Bolagen AB, Uppsala. 1958
4
million vehicles.
Tuesday
25 February 1958 was a special Day for Nyman Bolagens 70-years
old history.
This
day was remarkable for Swedish industry, setting a production
record. To the accompany of trumpet fanfares and with Honorables
and the press the four million two wheelers left the production
line. It was a moped scooter of a brand new model that sharp 15oo
was cowered with flowers and delivered to the Executive General
Manager G. Grahn.
Nyman
Bolagen produces more vehicles than All the other vehicle
producers together. On the picture we can follow "one
part" of the production line, from which 250 mopeds leaves
every day.
|
|
|
|
My moped ! a Crescent 1134. Arbete dec 99
& jan 2000.
Första
ägare: Birger Olsson, Gåtorp, Tanum. Nymans monteringsnum. (ramnr)
3402099.
Original
motornr: 3136865. Utbytes motor: 5803394. Införskaffande: Arbetslön för
arbete med Tommys Compact.
Åtgärder
vidtagna (Delar från mitt
"beg-lager" = Ny).
Motor:
Ny cylinder, kolvringar fabriksnya !
Oljebyte. Nytt avgassystem (hela). Ny
kåpa ( elsidan).
Förgasare:
Ny. Rengöring. Fabriksnytt inställbart
munstycke.
Bensintank:
Rengörning, ny kran- slang.
Ram
/ "kaross": Fjäder på pakethållare( byte). Nytt
parkeringsstöd.
Elsystem:
Rengöring / justering, tändning och övrig el.
Hjul
/ Bromsar: Framhjul (kollat smörjt lager, smörjt handbroms-hävarm,
bytt till bättre beg bromsbackar). "Nytt"
däck.
Reglage
/ wires: Nytt växelhandtag, nya
wires (nyskick). Ny handbroms och pys wire.
Stund
att minnas: 1:a provkörning av motor 2000-01-13. Spinner som en
katt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2000 |
In
"center" The !
moped. |
|
[PB's
mopeds.]
|
|
|
|
It´s
almost ready for use, remains to
connect the wires
from the handles to
the engine.
|
|
|
|
|
|
Marabou. |
Inget
trimmande?! Då kommer Pastill Polisen |
|
[Guide:
Tabletter & Godis.]
|
|
|
|
|
|
15
öre
-
ett skäligt pris för en effektiv halstablett
Tillkalla Pastill Polisen
RATIONELL
DRIFT MÖJLIGGÖR PRISET
|
|
|
|
|
|
|
1134 |
Front, rear
light & nave. |
|
|
|
|
|
Heavy
metal and burning
rubber. |
|
|
|
|
1134 |
|
|
|
|
|
Motor:
2-takts
Sachs motor. Cylindervolym 50 cc. Effekt 0,8 hkr. Tvåväxlad.
Kraftöverföring:
Med kedja
som är väl inkapslad.
Fjädring:
Framhjulsfjädring
av bottenlänktyp.
Bromsar:
Både
fram- och bakhjulet. Handbromsen verkar på framhjulet.
Utrustning
: Styret
kapslar in alla manövreringskablar. Hastighetsmätare, styrlås
och parkeringsstöd.
Färger:
Två
kombinationer gråvit / transparant röd eller gråvit /
åskblå.
Finns
i en mer ungdomsbetonad typ 1134 K i färgerna gråvit
/ bromzino.
Riktpris:
825 :-
och för 1134 K 840 :- exklusive oms.
|
|
SACHS
engine. The
petrol-cock (tap) comes from a Puch-moped. |
|
|
|
|
|
|
|
Is i possibel to find something here ? Yes Sir. Handles and wires
to the moped. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1999 |
Välkommen
in..... |
|
|
|
|
Jeg gikk en tur på
stien - tekst
Jeg gikk en tur på
stien
og søkte skogens
ro.
Da hørte jeg fra
lien
en gjøk som gol
ko-ko.
Ko-ko, ko-ko,
ko-ko, ko-ro, ko-ko
Ko-ko, ko-ko,
ko-ko, ko-ro, ko-ko
Jeg spurte den
hvor mange,
hvor mange år ennå.
Den svarte meg med
lange
og klagende ko-ko.
Ko-ko, ko-ko ....
Jeg spurte om dens
make
og om dens eget
bo.
Den satt der oppå
grenen
og kikket ned og
lo.
Ko-ko, ko-ko ....
Vi bygger ikke
rede,
vi har hjem, vi
to.
Fru Spurv er mor
til barna
vi galer kun ko-ko"
Ko-ko, ko-ko....
|
I live in the white "house". In the yellow building you find
my church.
Inside
the Holy Church of
Moped.
No
Rapping - is forbidden! "Swedish"
rapping! Death penalty!
Track playing ONLY.
Music
like: "Jop hej di hej da, job hej di..........
Jeg to en tur på stien.... KO-KO KO KO.......
Polisen
mitt i gatan står etc.
Take a
look inside my house....
? YES |
|
|
|
|
|
|
|