|
NV
- CRESCENT Nymanbolagen
AB, Uppsala. |
^
back to Autopeder. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
Autopeder: [53-56]
[53]
.... Pigg kyckling, artikel.
[53-55] NV 5, test,
tekn. fakta.
[53] .... NV Autoped, foto.
[53]
Instr. bok NV5.
[54]
Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped.
[55]
Crescent Autoped.
[56] Crescent Autoped 1117-8,
tekn. data, foto. |
Saxopeder: [54-58]
[54-55] Saxoped 125, 1125.
[56]
1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto.
[57]
1128, test.
[58]
Saxoped 1126 K (1126).
[58] Saxoped 1129.
[58]
Saxoped 1135. |
Bruksmaskiner: [59-65]
[59-61] Saxoped 1134, 1134K
Bronzino Foto,
........... Saxoped 1142, 1143, 1149.
[60]
My 1134.
[62] 1137, Simrishamn.
[62-65]
1137 (921137), 1037 Sachs,
........... 1153 HVA, 921137 Sachs /
........... 921154 HVA
(1144), 921137, 921137-1. |
Saxopeder: [59-60]
[59] Saxoped 1136.
[59]
Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test.
[60] 1136,
1138.
[59-60]
Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B.
[60] Saxoped
1140, Saxoped 1140,
...... Novemberkåsan, Sport 1140.
|
Jetlinjen med Sachs: [61-62]
[61] Saxoped 1148, vykort.
[61] 1149 + typ 2013.
[61]
Instruktionsbok 1149 -1151.
[61]
1151, 1151-1, photos.
[62] Jet-Line: 1151,
1149, 1137.
[62] 1149 Jetlinje.
[62]
1151, photos. |
Jetlinjen med Husqvarna: [63-65]
[63]
.... Jet-line 921173
- Vinn en Sport!
[63]
.... Nya Crescent motorn.
[63-65]
921163, 921148-9.
[64]
921144, 921174, 921164 (921264).
[65] 921175.
HVA Exportmotor.
[65] 921137, 921155, 921163,
921175, 921264.
|
|
|
|
|
N1
|
|
|
Första
utkastet av Autopeden.
|
Autoped Pigg kyckling Bj.53.
|
Artikel
i Allers om Autopeden Bj.53.
● Teknisk data. |
|
|
|
|
|
1953 |
Artikel med
bilder av bilder på det första utkastet av Autopeden. |
|
|
|
|
|
|
Motorn
sitter skyddad mellan ramrören men ändå lågt
placerad. Manövreringen
är enkel - gas - och frambromshandtag och
signalknapp på styret, pedaler för
trampstart och bakhjuls- bromsning. Den
lilla kroken på motorkåpan är choken, med
den större kan motorn frikopplas från
drivkedjan.
|
|
|
|
|
Bilderna visar en av provmaskinerna från magnetsidan. Svänghjulsmagneten
är åtkomlig utan att motorkåpan lyftes av. |
|
Nymanbolagen
AB, Uppsala.
|
|
|
|
|
1953 |
De gulas
guldmaskin får pigg kyckling! |
|
|
|
|
|
De gulas
guldmaskin får pigg kyckling!
De
"gula" i gluntens stad har kläckt fram en ny
telning till den riksbekanta serien Elon Forsbergs guld-cykel. NV, Crescent Hermes och vad de nu heter. Efter
ovanligt ingående provningar och försök med olika
konstruktioner har "autopeden"
från Uppsala fått den slutgiltiga utformning vi ser på
denna sida.
Nymans
har under flera år följt utvecklingen av
hjälpmotorerna och provat åtskilliga fabrikat.
Nu har man en svensk motor klar. Den
har en volym av 31cm³ ( 35 mm diameter 32 mm
slaglängd ) men ger ändå vid 4000 varv/min den
för mopederna högsta tillåtna effekten 0,8 hk,
och kolvhastigheter är så låg som 6 m/sek. Tändningen
är med svänghjulsmagnet som också lämnar ström till fram- och baklykta och signalhorn.
Motorn
är sammanbyggd med en mellanaxel, från vilken
drivningen sker med kedja till bakhjulet.
Utväxlingen är 1: 23,6. Farten
regleras med vridbart handtag på styret. Det
är sammankopplat med dekompressionsventilen, som
öppnas när handtaget vrids till ytterläget. Friktionskoppling
har inte ansetts nödvändig eller ens önskvärd,
eftersom en sådan lätt missbrukas och snart slits ut. Vill man
leda eller trampa cykeln, kan motorn kopplas ifrån med
en spak nere vid motorn.
Sadeln är
en speciell mopedmodell med stor fjädringsrörelse, och
framgaffeln kan mot tillägg fås med teleskopfjädring.
När
fabriken i Uppsala skulle bygga maskinen tillkallades den för
denna tidnings läsare kände tecknaren och formgivaren Björn
Karlström, som gjorde en hel del olika förslag.
På
grundvalen av dessa tillkom en modifikation i smidig
anpassning till de ram- och andra detaljer som ingick i NV:s
(och Crescents ) seriedelar. Den praktiska utformningen sköttes
av fabrikskonstruktören Stillerud, och här ser vi
resultatet, i Uppsala populärt kallat autoped. Dess
karakteristiska är att motorn sitter i tyngdpunkten, väl
inkapslad och skyddad, både för motorns egen del och förarens
byxben, eller eventuellt nylonstrumpor. På färgschemat har
stor omsorg nedlagts och av fem olika provskalor har valt ut
kombinationen crème och maroon metallic.
"Autopeden"
är stark som en liten björn och prototypen klättrar uppför
Carolinabacken utan att hosta..
|
|
|
|
|
|
|
1953
- NYMANS reklam i Allers Nr 30 1953 |
ALLERS - Årgång 77 Grundad 1877
av Carl Aller.
|
|
|
|
Genom
Nymanbolagens välvilliga tillmötesgående har jag varit tillfälle
att i ett par månaders tid prova deras "Autoped".
Det
första intryck jag fick av densamma var att den är intrycket lättmanövrerad.
Denna moped är helt och hållet av svensk tillverkning och
konstruktion. Motorn är lättstartad och kyles effektivt genom
ovanligt stora kylflänsar. Den överhettas inte vare sig i
stadstrafik eller vid svårare backtagning. På de senaste
exemplaren är förgasaren försedd med insugnings ljuddämpare,
vilket ger en ännu tystare gång än tidigare.
Genom
permanent tillkoppling av motorn undvikes all slirning.
Autopeden trampas lätt i gång på vanligt sätt och manövreras
sedan enbart genom gashandtaget. När man drar handtaget åt sig
ökas motorns drag kraft och därmed hastigheten, vrider man det
från sig öppnas den s. k. dekompressionsventilen och motorn
stannar. Det hela verkar genialiskt enkelt.
Bromsarna
manövreras dels genom pedalerna, dels genom ett bromshand tag på
styret. För den som är van vid en "riktig"
motorcykel är dock bromshandtaget placerat på fel sida. Det är
viktigt på alla mopeder att man bromsar mjukt och låter
bromsarna samverka så att de tar på bakhjul som framhjul på
en gång. Härigenom får man bäst bromseffekt och undviker
sladdning.
När
min kör med normalt varvtal har motorn en vibrationsfri gång
Den totala inkapslingen gör att man slipper oljefläckar på kläderna.
Bakhjulet är försett med ett gediget kjolskydd.
Autopeden
är utrustad med elektriskt signalhorn samt utmärkt hel och halvljus. Själva
körställningen är mycket bra. och har man ej för mycket luft i de
kraftiga ringarna samverkar de med den mjuka sadeln till en relativt god
väghållningsförmåga. Kurvtagningen är god när man "stöttar"
med motorn.
Maskinen
är lätt att parkera genom ett centalstöd. Såväl en mindre
verktygssats som ett kraftigt cykellås ingår i priset för Autopeden
755 kronor.
Som
slutomdöme kan sägas att Nymanbolagens Autoped är en helsvensk
produkt -
som fyller dagens anspråk på ett gediget bruksåk.
|
|
|
|
TEKNISKA
DATA: |
2-takts,
luftkyld motor med hopbyggd reduceringsväxel.
Gummiupphängning
i två fästen.
|
Cylindervolym |
31
cc |
Cylinderdiameter |
35
mm |
Slaglängd |
32
mm. |
Max.
effekt |
0,8
HK14000 varv per min |
Max.
hastighet |
30
km/tim |
Medelkolvhastighet |
6
m/sek. vid 30 km/tim |
Dekompretionsventil |
i
cylindertoppen med utlopp i avgaskanalen |
Tändning |
svänghjulsmagnet
med 6 V belysningsspole |
Vevhus |
tätat
med simmerringar på vevaxeln.
Mellanaxeln
lagrad i två kullager
|
Vevaxel |
lagrad
i tre kullager. Vevstakslagret med rullar och
rullhållare |
Utväxlingsförhållande |
1:23,6 |
Ljuddämpare |
lätt
isärtagbar |
Bensintank |
2
liter med reserv |
Ram: |
specialstål |
Framgaffel |
Av
cykelmodell.
Kan
dock erhållas i teleskoputförande på begäran
|
Sadel: |
bladfjädrad |
Vevparti |
Av
lättviktsmc-typ |
Framnav |
med
expanderbroms |
Baknav |
Torpedo
frihjulsnav |
Strålkastare |
med
hel- och halvljus, kopplad till motorn. |
Baklykta: |
kopplad
till motorn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|