Omdöme
och provkörning:
Saxopeden har
under vintern genomgått en del stora förändringar, bl.a. kan den fås alternativt
två- treväxlad och med eller utan bakhjulsfjädring. Körställningen
är bra tack vare den nya, breda, skumgummibelagda sadeln, mycket
bekväm. Efter en
längre stunds körning i terräng eller på
landsväg märktes ingen som helst tröttnadskänsla i ryggslut eller någon
annanstans.
Trots att
mopeden under vårat testperiod stod ute
praktiskt taget hela dygnetrunt, mötte det inga
som helst svårigheter att få igång den. Den gick som
regel igång på första kicken även om det
under natten varit mycket kallt.
Accelerationen
var mycket bra, vilket man hade speciell nytta av i stadstrafik. Man kilade smidig som en vessla i
trafiken.
En sak man uppskattar är den mycket låga ljudnivån. Om alla
fordon var så tystgående vore det en fröjd att gå på gatorna.
På vårt
testexemplar, som var utrustat med den treväxlade lådan, var ettan närmast att likna vid en underväxel
(någonting liknande en del långtradares s.k.
Norrlandsväxel), medan tvåan och trean motsvaras av
ettan och tvåan på de vanliga tvåväxlade mopederna.
I terräng
med mycket svåra stigningar måste ettan tillgripas,
medan man i stadstrafik klarade sig mycket bra med tvåan
och trean. I backar
med upp till 9 % stigning startade Saxopeden gladeligen
på tvåan, medan man vid start i backe med en stigning
på 15 % var tvungen att använda sig av ettan. En
nackdel med den treväxlade lådan är att tvåan är
svår att få in. Blivande Saxopedägare som
har en lång och dålig väg till arbetet eller skolan, kommer säkerligen
att uppskatta den nya förnämliga fjädringen.
Under körning i terräng av
verklig bergodalbane typ kunde inget som helst genomslag noteras,
vare sig på fram- eller bakhjulsfjädringen. Framfjädringen är av samma
typ som på förra året Saxoped, emedan däremot bakhjulsfjädringen är
av helt ny typ, en sorts swingarmsfjädring.
En praktisk grej är den lilla
spärr som sitter på växelhandtaget. Med den kan man om bensinen tar
slut med ett enkelt handgrepp ändra om mopeden till en treväxlad
trampcykel. I ett fack under pakethållaren
sitter verktygslådan, som är mycket välutrustad. Signalhornet har en gäll och
genomträngande ton. Belysningen är tillfredsställande.
Slutomdömet
blir, att SAXOPEDEN är en trevlig representant för vad den svenska
mopedmarknaden idag kan prestera.
Kort och gott om
Saxopeden:
Motor 3-växlad
2-taktsmotor, cylindervolym 47 cc.
Effekt 0,8 hk. Svänghjulsmagnet och
Bingförgasare. Kickstart.
Framhjulsfjädring:
Bottenlänk. Bakhjulsfjädring: Patentsökt.
konstruktion med fjädrande gummielement. Nav: NV expanderande.
Belysning: Strålkastare
6 volt, 17 watt.
Tillbehör: Godkänt
mopedlås, namnskylt, pump, packningshållare,
Inbyggd verktygskassett.
Färg: Röd eller duvblå. Riktpris: 940
kr. |