5000 ungdomar
..
fick i Nymanbolagens regi vara med och
avgöra hur 1959 års modell av Crescent skulle
se ut.
Majoriteten
av förslagen utgjorde sedan grunden, för
fabrikens egna konstruktörer då Crescent Sport skapades.
Det
är anmärkningsvärt och samtidigt roligt att
konstatera, att den överväldigande delen av svensk ungdom, även beträffande mopedsmak tycks stå med bägge
fötterna på jorden. Skillnaderna
mellan Crescent ungdomsvalda moped och
standard mopeden är inte speciellt stora.
I stort sett inskränker sig olikheterna
till en TT-sadel och en något
ungdomligare dekor.
Crescent
Sport var vid vår testning förvånansvärt
lättstartad. Tryckte man bara in
choke-spjället, startade den i regel på
första kicken. I det
sammanhanget måste påpekas att motorn snabbt gick
varm och redan efter en halv minut varvade den ut för
fullt. Motorn gick sedan vibrationsfritt upp till
omkring toppvarvet, men som den också hade lätt att
övervarva, måste noteras att den då vibrerade
irriterande.
Sportmodellens
motor har en treväxlad låda, som var synnerligen
trevlig att arbeta med. Med en del undantag för
ettan, gick växellägena i lätt och exakt. Den bästa
accelerationen fick man genom att växla så fort
motorn kom upp i dragvarv på ettan, sedan snabbt lägga
i tvåan och dra
upp till 20 km/tim och då lägga in trean.
Accelererade
man påsåsätt visade det sig att Crescent Sport är
den hittills accelerationssnabbaste mopeden vi provkört.
Resultatet
efter fem accelerationer ligger nämligen på 8, 2
sekunder ! Detta räknat som ett genomsnitt från 0 -
25 km / tim.
Bromsarna
Bromsarna
på vår testmoped visade sig vara mycket bra.
Bakbromsen
stannade mopeden på fem meter, medan frambromsen gjorde det på 4,
75 m. Tillsammans
stannade bromsarna mopeden på fyra meter, allt uträknat från 30
km / tim.
Nymanbolagen
har valt att använda en större bromstrumma baktill, bakbromsen har
en trumdiameter på 117 mm, medan frambromsen har 90 mm. Det borde
vara tvärtom, eftersom det är frambromsen som får ta emot den största
belastningen vid inbromsning.
Styregenskaperna
är fullt upp i den klass som svarar mot fabrikens tävlingserfarenheter
på motorcykel. Crescent Sport är utpräglat lättstyrd, till
en början med känns det till och med som den är för
lättstyrd. Men efter en stund har man blivit van vid det, och då
är det fantastiskt roligt att köra. Balansen är noga avvägd.
Pakethållaren
är finessrikt utformad, och den rikhaltiga verktygsutrustningen
lätt att komma åt. De elektriska detaljerna, lyse och
signalhorn, räcker gott och väl till.
Kort
sagt: Crescent Sport är en ovanligt snygg moped, som bör passa
mopedister i alla åldrar.
|