-Sparkplugs ¤ 2-takt,
Stenholm -54 ¤ Varför går inte mop. -55 ¤ Vårda
kedjan ¤ Helmets ¤ Repair
outfits ^ back -Antal mop. 1961 ¤ Test of 14 mop. -66 -1966 Motors Mopedtest: Monark Topper, Puch Dakota, Rex Sport, Svalan, Zündapp Sport 50 ¤ 1967 DBS Sport 3022 -Krom, lyx - men också trampor -67 ¤ 1968 Motors Mopedtest: Tomos GT -1976 Motors test Casal K-190, MCB 1200, Suzuki K 50 M ¤ Långtidstest av Monark MCB 1254 |
||||
Flyttad, finns här nu. | ||||
MOTOR 6/1976 LINK: MCB 1203 | ||||
|
||||
|
||||
Trampvevarna är i kortaste laget varför det är tungt och vingligt att trampa igång motorn när den är kall. Ett knep kom oftast till användning: mopeden ställdes så på sitt centralstöd att bakhjulet kom fritt i luften, varefter föraren satte sig på moppen och trampade igång den »i luften». Det andra irritationsmomentet var sadelvibrationer i högre fart. Hur än i sadeln ställdes in råkade den i svängningar när mopeden kom upp i toppfart. Automatkopplingen börjar bli något slirig i lågfartsaccelerationer, men hjälper föraren till med tramporna drar man fortfarande ifrån alla fina fyrväxlade mc-mopeder. Som redan påpekades i förra testrapporten krävs det alltför lång bakåttrampning på pedalerna innan bakbromsen tar. Först efter ett kvarts eller tredjedels baklängesvarv får man ordentlig bromsning, vilket kan vara farligt i en nödsituation. Det är ett problem som vidlåder de flesta trampmopeder. Trots relativt sparsam rengöring och körning i salthaltig västkustatmosfär har mopeden hållit sig i stort sett rostfri. Några bruna fläckar finns på tanklockets förkromning liksom på den förkromade ljuddämparen under motorn, det är allt.
|
||||
MOPEDTEST: MCB Continental 1200 MOTOR 6/1976 |
||||
|
||||
|
||||
att mopeden bara försvinner under en! Det är på denna punkt som mc-mopederna är klart överlägsna. Fjädringen är relativt kortslagig och kan stöta en hel del på gropiga vägar. På grund av sin låga vikt, 47 kg enligt vår mätning, går mopeden lätt att dra upp på sitt centralstöd. Två godkända parkeringslås finns. Den kantiga strålkastaren ger måttligt starkt hel- och halvljus. Signalhornet har måttlig ljudstyrka. Liten pakethållare finns bakom sadeln, med två lösa gummistroppar för att fästa bagaget. Den fjäderbelastade metallbygel som håller bagaget bl a på MCB 1254 är klart bättre. Någon hastighetsmätare finns inte. Tändstiftet kan lätt skruvas ur. |
||||
TOPP |