TEMPO Lett - Verktøysett uten pumpe.                
  DBS Sport, TEMPO Panter  - Jonas Øglænd - Sandnes.  ^ back to TEMPO & DBS 1966-73.   
- - - - - - - - - - - - -

TEMPO 50cc

 

 

Arrow.

● Erla.

● Favorit.

Ino-ped.

Mammut.

Olympic.

● Pann

Speed.

● Sprint.

Standard.

Svithun.

Tambar.

Trygg.

Westby.

Tempo [54-58]

[54-55] Handy 100.

[56-56] Handy 100.

[57-59] Comfort 150, 160, 170.

[58] ... Swing 200, 210, 220.

 

Finland [58-64

Achilles, AFA, Comet, Cresto,

Hero, Jupiter, Prinz-Idrott,

Regulus, Saxo-prins,

Trygg, Velo, Viking, Zenith,

Øglænd.

 

Tempo [60]

[60] Swing 250, 260, 270, 230.

[60] Corvette 240, 240 de Luxe.

• Nya mopeder till Nord-Norge.

Tempo [61

[61] Swing 230, 250.

[61] Corvette 240/Luxe 240.

 

Tempo [62

[62] Saxonette 110,

[62] Corvette 280/290,

[62] Corvette 280/290 de Luxe.

[62] Corvette 300/300 de Luxe.

[62] Comet 600/600 de Luxe.

 

Tempo [69]

[69] Safir 400

[69] Saxonette 130

[69] Corvette 290/300

[69] Panter 350

[69] Comet 600

Tempo, DBS [61-68] Saxonette.

[61-64] Tempo 110, 120,

........... DBS 3030.

[65-68] Tempo 130,

........... DBS 3033.

 

 

Tempo, DBS [69-73] Safir.

[69-70] Tempo Safir 400, 410.

........... DBS Safir 3000, 3033.

[72-73] DBS Safir 3001 (3003),

........................ 3034 (3033).

.......... Tempo Corvette 380, 390

 

Tempo [64-68]

[64-65] Corvette 290 de Luxe.

[64-65] Corvette Sport 310, 320.

[62-68] Comet 600

[67] ... Kurer 500. Transport.

 

Tempo, DBS [66-73]

[66-70] Tempo 330.

........... DBS Sport 3022, 3024.

[71-72] Sport 3024-25,

........... Panter 360.

[73-76] Panter 2621, 370, 2622.

 

 

Øglænd history, no direct return.

• Norge main, no direct return.

Tempo main.

 
 [66-70] Tempo 330, 340, 350. DBS Sport 3022, 3024.  
 
N1    
  
 

 

Tempo Panter 330  Bj.66

Motor: Sachs 50, 4-gir

 

 

Tempo Panter 330  Bj.66

Motor: Sachs 50, 4-gir

 

   
N3      
                                
 

 

DBS Sport 3022 Bj.67

Motor: Sachs 4-gear

 

 

DBS Sport

Test i Motor Nr 25/67.

Motor: Sachs 4-gear

 

 

 

En DBS 3022 på Rösebäcken.

 

 
N5        
                           
 

 

Tempo Panter 340.  Bj.68

Motor: Sachs 501/4

 

 

Tempo Panter 340.  Bj.68

Motor: Sachs 501/4

 

 

DBS Sport 3022 Bj.68

Motor: Sachs 4-gear

 

 
N7    
         
 

 

Tempo Panter 350.  Bj.69

Motor: Sachs 501/4 AKFX

 

 

Tempo Panter 350.  Bj.69

Motor: Sachs 501/4 AKFX

 

   
 
N9    
                              
 

 

DBS Sport 3024 Bj.70 

Motor: Sachs 3-gear

 

 

 

DBS Sport 3024 Bj.70 

Motor: Sachs 3-gear

 

 

DBS Sport 3024 Bj.70 

Motor: Sachs 3-gear

 

 
M1a    
 1966  Tempo Panter 330.  
 

NYHET

PANTER 330

 

Panter er noe nytt, noe bedre for alle

som foretrekker en moped med et gjen-

nomfort sportspreg. - Panter er rask,

kraftig og smidig.

 

Motor: Sachs 50 med 4 gir, fotsjaltet,

med kickstarter, viftekjøling og mem-

branforgasser. 2,4 HK. - Motordrevet

speedometer.

 

Spesifikasjon: Kraftig sentralrørramme.

Oljedempet teleskopgaffel m/ utvendige

fjærer. For- og baknav med stikkaksel.

Felger 21" x 2,75" i eloksert aluminium.

Innebygget lykt i sort plastfront, 100 mm

lysåpning. Baklykt i tikrom-plast= med

stopplys. Forkrommet bensintank med

kneputer, rommer ca. 6,3 liter. Inne-

lukket kjedekasse i forkrommet stål.

Verktøybokser i sort plast. Lang sports-

sal (45 cm). Lakkerte deler er kjemisk

rustbeskyttet og eletrostatisk lakkert.

 

Farve: Sort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tempo Panter 330  Bj.66

Motor: Sachs 50, 4-gir

 

 

 

 

 
 
M3a    
 1967  DBS SPORT 3022. Salong 1967. Titta också på detaljerna!
 
 DBS SPORT 3022. En riktig fartbåge med sting och ax till tusen.  

Sachs 50 - 4 växlad - fläktkyld - fotväxlad motor. 

Överdimensionerad ram. Stora säkerhetsbromsar - 120 mm. TT-sadel. Sporttank med knäskydd. 

Oljedämpad teleskopgaffel med utvändiga fjädrar. Däck 21" x 2.75". Kraftiga skärmar - förkromat stål. 100 mm strålkastare. Vikt 61 kg. 

 

Farve: Ramme, forgaffel og bensintank sort 190 eller transparent rød 570 

           Bensintanksider, for- og bakskjerm i forkrommet stal. 

Motor: Sachs 50/4 LKS med 4 gir. Turbokjølt, fotsjaltet og med kickstarter. 1,0 HK. 

Mål: Største bredde 680 mm, største lengde 1850 mm. Vekt utan brennstoff 61 kg.

Färger: Ram, fram- och bakgaffel, bensintank och verktygslåda i svart 190 (66-68-mod.) och transparant röd 570 (67-68-mod.)

 

 

 
 
     DBS SPORT 3022  
 1966-68
M3b  1967   
 1967   DBS Sport 3022 testas i tidningen MOTOR:   [Guide: MOTOR Mopedtest.]
 

 

TEST i Nr 25/1967.  

 

Skärmarna är underredsbehandlade.

 

 

Ett kraftigt värmeskydd längst avgasrör och ljuddämpare eliminerar risken för brännskador på kläder och förare. 

 

VI BÖRJAR KÖRA NORSKT. Förra våren och sommaren presenterade vi för första gången en serie mopedtester här i Motor. Kommentarerna från våra läsare har visat att de var efterlängtade och av den anledningen följer nu en fortsättning. Vi börjar det här "varvet" med en norsk moped, DBS Sport 3022. Eftersom de flesta mopedintresserade finns bland tonåringarna är det också i år en tonåring som svarar för det mesta av körningarna. Vid utvärderingen av de olika resultaten har han emellertid hjälp av oss "äldre"  i redaktion och bedömarlag. 

 

DBS Sport 3022 är en norsk-tysk produkt. D v s själva mopeden tillverkas av Jonas Øglænd i Sandnes medan motorn är av märket Sachs. Det har ju blivit en klar tendens på senare år att göra mopederna alltmer lika lätta motorcyklar och DBS skiljer sig i det avseendet inte från mängden. Vad som emellertid ger den här modellen ett särmärke är att den bar fyrväxlad växellåda, dock inte enbart av godo vilket vi skall återkomma till. Som sagt, mopederna blir mer och mer lika motorcyklar och detta gäller inte bara utseendet. Ramkonstruktionerna är ofta tilltagna för betydligt kraftigare motor än vår »mopedlag» tillåter. Så är t ex fallet med Zündapp och så är också fallet med DBS Sport. Där har ni för övrigt förklaringen till den fyrväxlade växellådan.

 

VI BÖRJAR KÖRA NORSKT. Förra våren och sommaren presenterade vi för första gången en serie mopedtester här i Motor. Kommentarerna från våra läsare har visat att de var efterlängtade och av den anledningen följer nu en fortsättning. Vi börjar det här "varvet" med en norsk moped, DBS Sport 3022. Eftersom de flesta mopedintresserade finns bland tonåringarna är det också i år en tonåring som svarar för det mesta av körningarna. Vid utvärderingen av de olika resultaten har han emellertid hjälp av oss "äldre"  i redaktion och bedömarlag. 

 

DBS Sport 3022 är en norsk-tysk produkt. D v s själva mopeden tillverkas av Jonas Øglænd i Sandnes medan motorn är av märket Sachs. Det har ju blivit en klar tendens på senare år att göra mopederna alltmer lika lätta motorcyklar och DBS skiljer sig i det avseendet inte från mängden. Vad som emellertid ger den här modellen ett särmärke är att den bar fyrväxlad växellåda, dock inte enbart av godo vilket vi skall återkomma till. Som sagt, mopederna blir mer och mer lika motorcyklar och detta gäller inte bara utseendet. Ramkonstruktionerna är ofta tilltagna för betydligt kraftigare motor än vår »mopedlag» tillåter. Så är t ex fallet med Zündapp och så är också fallet med DBS Sport. Där har ni för övrigt förklaringen till den fyrväxlade växellådan.

 

Det allmänna utförandet är av god klass. Mopeden är rejält byggd utan alltför mycket pynt i form av krom och emblem av olika slag vilket är en klar för del om man vill hålla den ren och snygg. Ytterligare ett plus. både fram- och bakskärm är underredsbehandlad. 

 

Motor. Sachs-motorerna kräver knappast någon närmare presentation. Den fläktkylda versionen i DBS Sport har en volym på 47 cm³ och ger 1 hk vid 3 500 varv. Det är samma motortyp som sitter i t ex den förra året testade Svalan. I det sammanhanget skall vi kanske redan nu nämna att om ni gör en jämförelse på de accelerationstider vi nådde med Svalan och dem vi nu nått med DBS så ligger Svalan bättre till. Då bör ni emellertid komma ihåg att DBS väger betydligt mer. Motorkonstruktion och inbyggnaden i mopeden gör att den är lätt att arbeta med. Den startar snabbt och har jämn gång. 

 

Växellåda. En fyrväxlad växellåda hör, som sagt till undantagen på mopedfronten. Man har tyvärr inte stor användning av ettan annat än vid körning i mycket branta stigningar. Växellägena ganska svårfunna, speciellt vid nedväxling. 

 

Bromsarna av trumtyp med limmade backar har god effekt och får anses räcka för den tillåtna farten. Möjligen kunde framhjulsbromsen ha något kraftigare effekt. Å andra sidan ökar detta givetvis risken för låsning. 

 

Fjädring och balans. Fjädringen är lagom hård och några tendenser till genomslag fick vi inte fram ens på mycket dålig väg. Till den goda körkomforten bidrar också den fjädrande sadeln. Balansen i mopeden är dock inte helt till fredsställande. Speciellt med tanke på den relativt höga vikten kunde den den vara något bättre. 

DETTA GÖR TILLSAMMANS: DBS Sport 3022 är en välbyggd moped utan onödigt pynt och lätt att arbeta med. Den fyr växlade växellådan är dess speciella särdrag men inte enbart av positivt slag. Växellägena är ganska svårfunna, speciellt vid nedväxling. Bromsarna är av god klass och körkomforten bra. Balansen borde dock vara bättre på grund av den relativt höga vikten.

 

 
 

DBS SPORT 3022 i siffror. 

Mått och vikt. Längd: 155 cm. Bredd: 55cm. 

Sadelhöjd från marken: 78 cm. Frigångshöjd: 15 cm. 

Däckdimension: 21" x2,75". Tankvolym: 7.5 liter. Vikt: 63 kg. 

Fjädring Fram: Oljedämpad teleskopgaffel med utvändiga fjädrar.

             Bak: Teleskopfjädring med utvändiga fjädrar. Fjäderväg: fram 7 cm, bak 5 cm.

Bromsar Typ: Trumbroms med limmade bromsbackar. Bromsarea: 120 mm. Bromsbandets bredd: 26 mm. 

Växellåda Typ: Fyrväxlad, manövrerade med pedal. 

Utväxling: I =3,55, II=2,25, III =1,81 IV=1,22. Antal kugg i bakkrans: 42. 

 

Den fläktkylda Sachsmotorn är monterad på sätt som gör det lätt att justera och arbeta med den

 

Motor Typ: Sachs 50/4.    Volym: 47 cm³.    Kompression: 5.

Diameter/slaglängd: 38/42 mm.  Effekt 1 hk vid 3 500 v/m.

I standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare. Stöldlås. 

MOPEDEN KOSTAR: 1 450:- exklusive oms. Prisuppgiften avser cirkapris Stockholm. 

 

DESSA VÄRDEN NÅDDE VI. Acceleration från stillastående till 100 m: 16,3-15,8 sekunder. Provet kört i två riktningar. 

Bromssträcka frän 30 till 0 km/tim med enbart bakhjulsbroms: 11,70 m med fram- och bakhjulsbroms: 5.45m (Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov.) Bränsleförbrukning: 0.255 liter/mil. (Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka av 20 km.) 

Vägmätaren visar 1,5 procent för kort sträcka. Hastighetsmätaren visar 33 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim. 

 
M3c    
 19..   DBS SPORT 3024. Sachs 50/3. Fotograferad på Rösebäcken 2000-08-28  
 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
M5a    
 1968   Tempo Panter 340  
 

 

 

PANTER 340

Ser ut som en motorsykkel, men det er en moped. Barske og fartsfylte linjer i et gjennomført sportspreg.

 

Nyhet i år:

SACHS 501/4 luftavkjølt motor.

 

Ekstra kraftig sentralrørramme. Oljedempet teleskopgaffel. For- og baknav med stikkaksel. 21" x 2.75" gummi. Lukket kjedekasse i forkrommet stål. - Forkrommede skjermer som er rustbeskyttet under.

Verktøybokser i sort plast.

Lang sportssal.

Alle lakkerte deler er kjemisk rustbeskyttet og elektrostatisk lakkert.

Farve: Rød.

 

 

 
 
M5b    

 

 

 

Sporty design - for sporty ungdom

 

 
 
M5c    
 1968   DBS SPORT 3022  
 
 EXTRA UTRUSTNING
 
   

Störtbåge i förkromat stål.

Passar till alla DBS mopeder.

 

 

Helsnygg förkromad skydds-

båge för effektivt skydd av strål-

kastaren.

 

 

Bagagehållare baktill levereras som

extrautrustning till modell «Sport».

(Standard på «Swing» och «Saxonette»).

 

 

 

MOPEDEN MED DEN SUVERÄNA MC-STILEN: DBS SPORT 3022

 

EN RIKTIG FARTBÅGE MED STING OCH AX TILL TUSEN!

 

Överdimensionerad ram

Kraftiga säkerhetsbromsar -

120 mm

Sachs 50 - 4-växlad, fläktkyld,

fotväxlad motor

TT-sadel med extra tjock skum-

gummidyna

Sporttank med knäskydd

Oljedämpad teleskopgaffel

Teleskopfjädring bak med utvän-

diga fjädrar

Kraftiga skärmar i förkromat stål

100 mm strålkastare

Lägg därtill att DBS Sport 3022

är högförkromad, har under-

redsbehandlade skärmar och är

hårdtestad av professionella

motocrossförare!

Levereras med 6 månaders garanti

Mått: Största längd 1850 mm.

Axelavstånd 1190 mm.

Största höjd 1030 mm.

Största bredd 680 mm.

Vikt 61 kg.

 

Jonas Øglænd AKSJESELSKAP

SANDNES NORGE

 
 
 
 
M7a    
 1969   Tempo Panter 350. Motor: Sachs 501/4 AKFX   [Same - YES.]
 

 

 

SPAR TID OG PENGER - KJØR MOPED

 

PANTER 350

En virkelig sportsmoped med

linjer som en motorsykkel.

Se bare på nye detaljer som

stor verktøyboks og skjermer

og felger i ny profil.

Ekstra kraftig sentral-rørram-

me. Oljedempet teleskopgaf-

fel. For- og baknav med stikk-

aksel. 21" x 2.75" gummi.

Lukket kjedekasse. Forkrom-

mede skjermer som er com-

poundbehandlet under. Lang

sportssal. - Robust hjullås.

Forkrommet bensintank med

kneputer, rommer ca. 6.3 l.

Forkrommet bagasjebærer.

Farve: Transparent rød.

 

 

 
 
M7b    

 

  Internatjonal toppklasse

 

PANTER 350

En virkelig sportsmoped med linjer som en motorsykkel. Se bare på nye detaljer som stor verktøyboks og skjermer og felger i ny profil.

 

Spesifikasjoner: SACHS 501/4 AKFX motor med 4 gir, fotsjaltet og med kickstarter og spesiell startanordning for lettere "kaldstart".

2.5 HK ytelse med gunstig dreiemomentkurve (bedre akselerasjon og trekkraft.)

Ekstra kraftig sentralrørramme.

Oljedempet teleskopgaffel.

For- og baknav med stikkaksel.

21" x 2.75" gummi.

Forkrommede stålfelger.

Innebygget lyskaster med beskyttelsesbøyle.

Forkrommet bensintank med kneputer, ca. 6.3 liter.

Lukket kjedeskjerm.

Lang myk sportssal.

Forkrommet bagasjebærer.

 

Farve: Transparent rod.

 

 

 

 
 
M9a    
 1970   DBS Sport 3024  
 

 

 

Farver: Ramme, bakgaffel og bensintank i transparent blå 511 eller transparent red 570. 

Bensintanksider, for- og bakskjerm forkrommet stål. 

Motor: Sachs 50/3 med 3 gir. Turbokjølt, fotsjaltet og med kickstarter. 1.0 HK. 

Mål: Største bredde 680 mm, störste lengde 1850 mm. 

Vekt uten brennstoff. 61 kg.

 

 

Jonas Øglænd - Sandnes, NORGE.

 

 

 

 

 

 

                        

 

 
 
M9b    
 1970    
 

 

 

           

 

 

DBS SPORT 3024

Grann, inte sant! Undra på att den

väcker beundran. Ser inte alls ut

som en moped, har den betydligt

vassare motorcykelprofilen. Men det

är en moped. Och bara ett exempel

på den framsynta produktutveckling

som kännetecknar DBS.

 

DBS Sport 3024 är utrustad med

Sachs 50, en 3-växlad (fotväxel),

fläktkyld motor. Utomlands tar man

ut 4,3 hk ur denna motor - här i

Sverige är den strypt till lagliga 1

hk: Fler finesser: Överdimensione-

rad ram, kraftiga 120 mm säkerhets-

bromsar, skärmar i förkromat stål.

Skärmarna är underredsbehandlade

och har i år fått en ny, ännu

fräckare profil. DBS 3024 levereras i

Transparent röd 570.

 

Mått:

Största längd: 1.850 mm

Axelavstånd: 1.180 mm

Största höjd: 1.030 mm

Största bredd: 700 mm

Vikt: 62 kg

 

 

 

 

                    

 

 
 
M9c    
 
M    
 19    
 

mmmm

 

 

 

 

                    

 

 
 
 
 
      
 

 

 

 

xx