|
DBS Sport,
TEMPO Panter - Jonas Øglænd - Sandnes. |
^ back
to TEMPO & DBS 1966-73. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
TEMPO 50cc
● Arrow.
● Erla.
● Favorit.
●
Ino-ped.
● Mammut.
●
Olympic.
● Pann.
● Speed.
● Sprint.
●
Standard.
● Svithun.
●
Tambar.
● Trygg.
●
Westby. |
Tempo [54-58]
[54-55] Handy 100.
[56-56] Handy
100.
[57-59] Comfort 150, 160, 170.
[58]
... Swing
200, 210, 220.
Finland [58-64]
Achilles, AFA, Comet, Cresto,
Hero, Jupiter, Prinz-Idrott,
Regulus, Saxo-prins,
Trygg, Velo, Viking, Zenith,
Øglænd.
Tempo [60]
[60] Swing 250, 260, 270, 230.
[60] Corvette 240, 240 de Luxe.
• Nya mopeder till Nord-Norge.
|
Tempo [61]
[61] Swing
230, 250.
[61] Corvette 240/Luxe 240.
Tempo [62]
[62] Saxonette 110,
[62] Corvette 280/290,
[62] Corvette 280/290 de Luxe.
[62] Corvette 300/300 de Luxe.
[62] Comet 600/600 de Luxe.
Tempo [69]
[69] Safir
400
[69] Saxonette 130
[69] Corvette 290/300
[69] Panter 350
[69] Comet 600
|
Tempo, DBS [61-68]
Saxonette.
[61-64] Tempo 110, 120,
........... DBS 3030.
[65-68] Tempo 130,
........... DBS 3033.
Tempo, DBS [69-73]
Safir.
[69-70]
Tempo Safir 400, 410.
........... DBS
Safir 3000, 3033.
[72-73]
DBS Safir 3001 (3003),
........................ 3034 (3033).
.......... Tempo Corvette 380, 390
|
Tempo [64-68]
[64-65] Corvette 290 de Luxe.
[64-65] Corvette
Sport 310, 320.
[62-68] Comet 600
[67]
...
Kurer 500. Transport.
Tempo, DBS [66-73]
[66-70]
Tempo 330.
........... DBS Sport 3022, 3024.
[71-72] Sport 3024-25,
........... Panter 360.
[73-76] Panter 2621,
370, 2622.
• Øglænd
history, no direct return.
• Norge main,
no direct return.
• Tempo main. |
|
|
[66-70] Tempo 330, 340, 350.
DBS Sport 3022, 3024. |
|
|
|
N1
|
|
|
Tempo Panter 330 Bj.66
Motor: Sachs 50, 4-gir
|
Tempo Panter 330 Bj.66
Motor: Sachs 50, 4-gir
|
|
|
|
|
N3
|
|
|
DBS Sport 3022 Bj.67
Motor: Sachs 4-gear
|
DBS Sport
Test i Motor Nr 25/67.
Motor: Sachs 4-gear
|
|
En DBS 3022
på Rösebäcken.
|
|
|
N5 |
|
|
Tempo Panter 340. Bj.68
Motor: Sachs 501/4
|
Tempo Panter 340. Bj.68
Motor: Sachs 501/4
|
DBS Sport 3022 Bj.68
Motor: Sachs 4-gear
|
|
|
|
N7
|
|
|
Tempo Panter 350. Bj.69
Motor: Sachs 501/4 AKFX
|
Tempo Panter 350. Bj.69
Motor: Sachs 501/4 AKFX
|
|
|
|
|
N9
|
|
|
DBS Sport 3024 Bj.70
Motor: Sachs 3-gear
|
|
DBS Sport 3024 Bj.70
Motor: Sachs 3-gear
|
DBS Sport 3024 Bj.70
Motor: Sachs 3-gear
|
|
|
|
|
1966 |
Tempo Panter 330. |
|
|
|
|
|
NYHET
PANTER 330
Panter er noe nytt, noe bedre for
alle
som foretrekker en moped med et
gjen-
nomfort sportspreg. - Panter er
rask,
kraftig og smidig.
Motor: Sachs 50 med 4 gir,
fotsjaltet,
med kickstarter, viftekjøling og
mem-
branforgasser. 2,4 HK. -
Motordrevet
speedometer.
Spesifikasjon: Kraftig
sentralrørramme.
Oljedempet teleskopgaffel m/
utvendige
fjærer. For- og baknav med
stikkaksel.
Felger 21" x 2,75" i eloksert
aluminium.
Innebygget lykt i sort plastfront,
100 mm
lysåpning. Baklykt i tikrom-plast=
med
stopplys. Forkrommet bensintank
med
kneputer, rommer ca. 6,3 liter.
Inne-
lukket kjedekasse i forkrommet
stål.
Verktøybokser i sort plast. Lang
sports-
sal (45 cm). Lakkerte deler er
kjemisk
rustbeskyttet og eletrostatisk
lakkert.
Farve: Sort.
Tempo Panter 330 Bj.66
Motor: Sachs 50, 4-gir
|
|
|
|
|
|
|
1967 |
DBS SPORT
3022. Salong 1967. |
Titta också på detaljerna! |
|
|
|
DBS
SPORT 3022. En riktig fartbåge med sting och ax till tusen.
|
Sachs
50 - 4 växlad - fläktkyld - fotväxlad motor.
Överdimensionerad
ram. Stora säkerhetsbromsar - 120 mm. TT-sadel. Sporttank med knäskydd.
Oljedämpad
teleskopgaffel med utvändiga fjädrar. Däck 21" x 2.75".
Kraftiga skärmar - förkromat stål. 100 mm strålkastare. Vikt 61 kg.
Farve:
Ramme, forgaffel og bensintank sort 190 eller
transparent rød 570
Bensintanksider, for- og bakskjerm i forkrommet stal.
Motor:
Sachs 50/4 LKS med 4 gir. Turbokjølt, fotsjaltet og
med kickstarter. 1,0 HK.
Mål:
Største bredde 680 mm, største lengde 1850 mm.
Vekt utan brennstoff 61 kg.
Färger:
Ram, fram- och bakgaffel, bensintank och verktygslåda i svart 190
(66-68-mod.) och transparant röd 570
(67-68-mod.)
|
|
|
DBS
SPORT 3022
|
1966-68 |
|
|
|
1967 |
DBS Sport
3022 testas i tidningen MOTOR: |
|
[Guide:
MOTOR Mopedtest.]
|
|
|
TEST i Nr 25/1967.
Skärmarna är
underredsbehandlade.
Ett
kraftigt värmeskydd längst avgasrör och ljuddämpare eliminerar risken
för brännskador på kläder och förare. |
VI BÖRJAR KÖRA
NORSKT. Förra våren och sommaren
presenterade vi för första gången en serie mopedtester här i Motor. Kommentarerna från våra läsare har visat att de var
efterlängtade och av den anledningen följer nu en fortsättning. Vi börjar
det här "varvet" med en norsk moped, DBS Sport 3022. Eftersom
de flesta mopedintresserade finns bland tonåringarna är det också i år
en tonåring som svarar för det mesta av körningarna. Vid utvärderingen
av de olika resultaten har han emellertid hjälp av oss "äldre"
i redaktion och bedömarlag.
DBS Sport
3022 är en norsk-tysk produkt. D v
s själva mopeden tillverkas av Jonas Øglænd i Sandnes medan motorn är
av märket Sachs. Det har ju blivit en klar tendens på senare år att göra
mopederna alltmer lika lätta motorcyklar och DBS skiljer sig i det
avseendet inte från mängden. Vad som emellertid ger den här modellen
ett särmärke är att den bar fyrväxlad växellåda, dock inte enbart
av godo vilket vi skall återkomma till. Som sagt, mopederna blir mer och
mer lika motorcyklar och detta gäller inte bara utseendet.
Ramkonstruktionerna är ofta tilltagna för betydligt kraftigare motor än
vår »mopedlag» tillåter. Så är t ex fallet med Zündapp och så är
också fallet med DBS Sport. Där har ni för övrigt förklaringen
till den fyrväxlade växellådan.
VI BÖRJAR KÖRA
NORSKT. Förra våren och sommaren
presenterade vi för första gången en serie mopedtester här i Motor. Kommentarerna från våra läsare har visat att de var
efterlängtade och av den anledningen följer nu en fortsättning. Vi börjar
det här "varvet" med en norsk moped, DBS Sport 3022. Eftersom
de flesta mopedintresserade finns bland tonåringarna är det också i år
en tonåring som svarar för det mesta av körningarna. Vid utvärderingen
av de olika resultaten har han emellertid hjälp av oss "äldre"
i redaktion och bedömarlag.
DBS Sport
3022 är en norsk-tysk produkt. D v
s själva mopeden tillverkas av Jonas Øglænd i Sandnes medan motorn är
av märket Sachs. Det har ju blivit en klar tendens på senare år att göra
mopederna alltmer lika lätta motorcyklar och DBS skiljer sig i det
avseendet inte från mängden. Vad som emellertid ger den här modellen
ett särmärke är att den bar fyrväxlad växellåda, dock inte enbart
av godo vilket vi skall återkomma till. Som sagt, mopederna blir mer och
mer lika motorcyklar och detta gäller inte bara utseendet.
Ramkonstruktionerna är ofta tilltagna för betydligt kraftigare motor än
vår »mopedlag» tillåter. Så är t ex fallet med Zündapp och så är
också fallet med DBS Sport. Där har ni för övrigt förklaringen
till den fyrväxlade växellådan.
Det allmänna utförandet är av god
klass. Mopeden är rejält byggd utan alltför mycket pynt i form av krom
och emblem av olika slag vilket är en klar för del om man vill hålla
den ren och snygg. Ytterligare ett plus. både fram- och bakskärm är
underredsbehandlad.
Motor.
Sachs-motorerna kräver knappast någon
närmare presentation. Den fläktkylda versionen i DBS Sport har en volym
på 47 cm³ och ger 1 hk vid 3 500 varv. Det är samma motortyp
som sitter i t ex den förra året testade Svalan. I det sammanhanget
skall vi kanske redan nu nämna att om ni gör en jämförelse på de
accelerationstider vi nådde med Svalan och dem vi nu nått med DBS så
ligger Svalan bättre till. Då bör ni emellertid komma ihåg att DBS
väger betydligt mer. Motorkonstruktion och inbyggnaden i mopeden gör att
den är lätt att arbeta med. Den startar snabbt och har jämn gång.
Växellåda.
En fyrväxlad växellåda hör, som sagt till undantagen på
mopedfronten. Man har tyvärr inte stor användning av ettan annat än vid körning
i mycket
branta stigningar. Växellägena ganska svårfunna, speciellt
vid nedväxling.
Bromsarna av trumtyp med limmade backar har god effekt
och får anses räcka för den tillåtna farten. Möjligen kunde
framhjulsbromsen ha något kraftigare effekt. Å andra sidan ökar detta
givetvis risken för låsning.
Fjädring och
balans. Fjädringen är lagom
hård och några tendenser till genomslag fick vi inte fram ens på mycket
dålig väg. Till den goda körkomforten bidrar också den fjädrande
sadeln. Balansen i mopeden är dock inte helt till fredsställande.
Speciellt med tanke på den relativt höga vikten kunde den den vara
något bättre.
DETTA GÖR TILLSAMMANS: DBS Sport 3022 är en välbyggd
moped utan onödigt pynt och lätt att arbeta med. Den fyr växlade
växellådan är dess speciella särdrag men inte enbart av positivt slag.
Växellägena är ganska svårfunna, speciellt vid nedväxling. Bromsarna
är av god klass och körkomforten bra. Balansen borde dock vara bättre
på grund av den relativt höga vikten.
|
|
|
|
DBS
SPORT 3022 i siffror.
Mått och
vikt. Längd: 155 cm.
Bredd: 55cm.
Sadelhöjd från marken: 78 cm. Frigångshöjd: 15 cm.
Däckdimension: 21" x2,75". Tankvolym: 7.5 liter. Vikt: 63 kg.
Fjädring
Fram: Oljedämpad teleskopgaffel med utvändiga fjädrar.
Bak:
Teleskopfjädring med utvändiga fjädrar. Fjäderväg: fram 7 cm, bak 5
cm.
Bromsar Typ: Trumbroms med limmade bromsbackar. Bromsarea: 120 mm.
Bromsbandets bredd: 26 mm.
Växellåda
Typ: Fyrväxlad, manövrerade med
pedal.
Utväxling: I =3,55, II=2,25, III =1,81 IV=1,22. Antal kugg i
bakkrans: 42. |
|
Den fläktkylda Sachsmotorn är
monterad på sätt som gör det
lätt att justera och arbeta med den
Motor
Typ: Sachs
50/4. Volym: 47 cm³.
Kompression: 5.
Diameter/slaglängd: 38/42 mm. Effekt 1 hk vid
3 500 v/m.
I standardutrustningen
ingår: Väg- och hastighetsmätare.
Stöldlås.
MOPEDEN
KOSTAR: 1
450:- exklusive oms. Prisuppgiften avser cirkapris Stockholm.
DESSA
VÄRDEN NÅDDE VI. Acceleration från stillastående till 100 m: 16,3-15,8
sekunder. Provet kört i två riktningar.
|
|
|
Bromssträcka frän 30 till 0
km/tim med enbart bakhjulsbroms: 11,70 m med fram- och bakhjulsbroms:
5.45m (Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov.)
Bränsleförbrukning: 0.255 liter/mil. (Bränsleförbrukningen har mätts
på en vägsträcka av 20 km.)
Vägmätaren visar 1,5 procent för kort
sträcka. Hastighetsmätaren visar 33 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim.
|
|
|
|
|
19.. |
DBS SPORT
3024. Sachs 50/3. Fotograferad på Rösebäcken 2000-08-28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1968 |
Tempo
Panter 340 |
|
|
|
|
|
PANTER 340
Ser ut som en motorsykkel, men det
er en moped. Barske og fartsfylte linjer i et gjennomført
sportspreg.
Nyhet i år:
SACHS 501/4 luftavkjølt motor.
Ekstra kraftig sentralrørramme.
Oljedempet teleskopgaffel. For- og baknav med stikkaksel. 21" x
2.75" gummi. Lukket kjedekasse i forkrommet stål. - Forkrommede
skjermer som er rustbeskyttet under.
Verktøybokser i sort plast.
Lang sportssal.
Alle lakkerte deler er kjemisk
rustbeskyttet og elektrostatisk lakkert.
Farve: Rød.
|
|
|
|
|
|
Sporty design - for sporty ungdom
|
|
|
|
|
|
|
1968 |
DBS SPORT
3022 |
|
|
|
|
EXTRA
UTRUSTNING |
|
|
Störtbåge i förkromat stål.
Passar till alla DBS mopeder.
|
Helsnygg förkromad skydds-
båge för effektivt skydd av strål-
kastaren.
|
Bagagehållare baktill levereras
som
extrautrustning till modell
«Sport».
(Standard på «Swing» och
«Saxonette»).
|
|
|
|
MOPEDEN MED DEN SUVERÄNA MC-STILEN: DBS
SPORT 3022
EN RIKTIG FARTBÅGE MED STING OCH AX TILL
TUSEN!
Överdimensionerad ram
Kraftiga säkerhetsbromsar -
120 mm
Sachs 50 - 4-växlad, fläktkyld,
fotväxlad motor
TT-sadel med extra tjock skum-
gummidyna
Sporttank med knäskydd
Oljedämpad teleskopgaffel
Teleskopfjädring bak med utvän-
diga fjädrar
Kraftiga skärmar i förkromat stål
100 mm strålkastare
Lägg därtill att DBS Sport 3022
är högförkromad, har under-
redsbehandlade skärmar och är
hårdtestad av professionella
motocrossförare!
Levereras med 6 månaders garanti
Mått: Största längd 1850 mm.
Axelavstånd 1190 mm.
Största höjd 1030 mm.
Största bredd 680 mm.
Vikt 61 kg.
Jonas Øglænd AKSJESELSKAP
SANDNES NORGE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1969 |
Tempo
Panter 350. Motor: Sachs 501/4 AKFX |
|
[Same
- YES.]
|
|
|
|
SPAR TID OG PENGER - KJØR MOPED
PANTER 350
En virkelig sportsmoped med
linjer som en motorsykkel.
Se bare på nye detaljer som
stor verktøyboks og skjermer
og felger i ny profil.
Ekstra kraftig sentral-rørram-
me. Oljedempet teleskopgaf-
fel. For- og baknav med stikk-
aksel. 21" x 2.75" gummi.
Lukket kjedekasse. Forkrom-
mede skjermer som er com-
poundbehandlet under. Lang
sportssal. - Robust hjullås.
Forkrommet bensintank med
kneputer, rommer ca. 6.3 l.
Forkrommet bagasjebærer.
Farve: Transparent rød.
|
|
|
|
|
|
Internatjonal toppklasse
PANTER 350
En virkelig sportsmoped med linjer
som en motorsykkel. Se bare på nye detaljer som stor verktøyboks
og skjermer og felger i ny profil.
Spesifikasjoner: SACHS 501/4 AKFX
motor med 4 gir, fotsjaltet og med kickstarter og spesiell
startanordning for lettere "kaldstart".
2.5 HK ytelse med gunstig
dreiemomentkurve (bedre akselerasjon og trekkraft.)
Ekstra kraftig sentralrørramme.
Oljedempet teleskopgaffel.
For- og baknav med stikkaksel.
21" x 2.75" gummi.
Forkrommede stålfelger.
Innebygget lyskaster med
beskyttelsesbøyle.
Forkrommet bensintank med kneputer,
ca. 6.3 liter.
Lukket kjedeskjerm.
Lang myk sportssal.
Forkrommet bagasjebærer.
Farve: Transparent rod.
|
|
|
|
|
|
|
1970 |
DBS Sport
3024 |
|
|
|
|
|
Farver:
Ramme, bakgaffel og
bensintank i transparent blå 511 eller transparent red 570.
Bensintanksider, for- og bakskjerm forkrommet stål.
Motor:
Sachs 50/3 med 3 gir. Turbokjølt, fotsjaltet og med
kickstarter. 1.0 HK.
Mål:
Største bredde 680 mm, störste
lengde 1850 mm.
Vekt uten brennstoff. 61 kg.
Jonas Øglænd - Sandnes, NORGE.
|
|
|
|
|
|
|
1970 |
|
|
|
|
|
|
DBS SPORT 3024
Grann, inte sant! Undra på att den
väcker beundran. Ser inte alls ut
som en moped, har den betydligt
vassare motorcykelprofilen. Men det
är en moped. Och bara ett exempel
på den framsynta produktutveckling
som kännetecknar DBS.
DBS Sport 3024 är utrustad med
Sachs 50, en 3-växlad (fotväxel),
fläktkyld motor. Utomlands tar man
ut 4,3 hk ur denna motor - här i
Sverige är den strypt till lagliga 1
hk: Fler finesser: Överdimensione-
rad ram, kraftiga 120 mm säkerhets-
bromsar, skärmar i förkromat stål.
Skärmarna är underredsbehandlade
och har i år fått en ny, ännu
fräckare profil. DBS 3024 levereras i
Transparent röd 570.
Mått:
Största längd: 1.850 mm
Axelavstånd: 1.180 mm
Största höjd: 1.030 mm
Största bredd: 700 mm
Vikt: 62 kg
|
|
|
|
|
|
|
|
M |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
mmmm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|