Special mopeder - Special built mopeds.         
 VICTORIA Victoria Werke A-G, Nürnberg.  ^ back to picture reg.     ● [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 

Victoria FM 38. [51-54]

[52] .... Instruktionsbok.

[51-54] FM 38 L, FM 38 S, Vicky I.

[53] .... Vicky FM 38. Hilfsmotoren.

Vicky I. Special built mopeds.

 

Victoria motor guide.

Other brands with Victoria engine

[55-61] CSR inbytesprislista.

Victoria. [54-60]

[54-55] Vicky III.

[56-58] Vicky III N.

[56] .... Vicky IV.

[57-58] Vicky IV E.

[57] .... Tory.

[58] .... Preciosa.

[58-59] Vicky L (Luxus).

[59-60] Vicky SL (Super Luxus).

Victoria. [58-63]:

[58-59] Avanti.

[60-61] Vicky Standard, Vicky Super.

[62-63] Victoria 115, 155, 136, 166.

 

Victoria Nicky. [54-55]

● Ein neuer Kleinroller

● Teknikens Värld (3/55) provkör

● Nicky brochure covers.

Victoria.

Denmark

Nederland.

• Norway Termoped V

● Sweden Rambler Victoria program.

 

German moped reg. V. Germany at A-Z.

● Victoria main. To Zweirad Union.

Back to Victoria FM 38.

N0   
 1950-52    
 
               
 

 

Vicky on VELO moteurs cover 1950.

• Belgium.

 

 

Vélo Victoria complet...  Bj.50

• Belgium.

 

 

 

Tyska Vicky I har måst bantas ner.

Artiklar: Mopedens start den 1 juli 1952.

 

N2    
                      
 

 

Motorföraren Nr,6 1952

Victoria Vicky I.

 

 

 Test av Vicky I i Teknik för Alla 14/52

 

 

 

 

 

 
N3    
     
 

 

Tyska Vicky I

 

 

 

 

 

 

 

 
M0c    
 1950  Victoria in Belgium.   [VELO moteurs guide.]
 

 

  No 10-11

 

 
 
M0d    
 1950     [Victoria - Side Motor 1951.]
 

Victoria Side Motor.

 

SIDE MOTOR Cy

29, Rue Jean Robie.

Saints-Gilles, Bruxelles.

 

 

 

  1950.08

 
 
Artiklar    
 1952  Från tyska Victoria-verken kommer cykelmotorn Vicky.   [Original artikel.]
 

 

Tyska Vicky har måst bantas ner.

Vicky  

Från tyska Victoria-verken kommer cykelmotorn Vicky. Den monteras på vänstra sidan av bakhjulet och aggregatet består av motorn med kedjedrivningsanordning och en pakethållare med underliggande bensintank. 

 

Motorn är fästad vid stag på pakethållaren. och hela monteringen är inte svårare än att man kan göra den själv om man kan hantera en skiftnyckel och en skruvmejsel även monteringen av kedjedrevet som kläms fast om hjulnavet. Motorn är på 38 cm3 och är sammanbyggd med en växellåda med två växlar. Den ger ström även till lyktan. 

 

Tanken rymmer tre liter, och förbrukningen är ca 0,15 liter per mil. Hela aggregatet väger ca 11,5 kg. Manövreringen sker med gas handtag och växelhandtag på styret. Normalt är den högre växeln inkopplad, drar man åt sig handtaget kommer man först till frikopplingsläge och därnäst till den lägre växeln. 

 

Vicky kostar 425 kr. Komplett specialbyggd cykel med framfjädring och Vicky motor kostar 705 kronor.

 
 
M2c    
 1952   Vicky. Victoria cykel med hjälpmotor.  
 
 

   
 
 
 
 
 
TfA    
 1952   TfA testar Vicky I i nummer 14. Same test at "special" mopeds - at Victoria main.
                 
 
 
     testar VICTORIA 1952 
 

Omdöme och provkörning: 

En motor av märket Victoria har världsrekordet för motorer med under 75cc cylindervolym, och det är således en motor med god härkomst vi har att göra med.

Den har hittills tillverkats i över 80 000 exemplar i en version som lämnar den "olagliga" effekten 1 hk, av vilka en hel del sålts i Sverige. Dessa rapporterar med otrimmade motorer maximifarter mellan 

40 och 45 km/tim. Den vederbörligen legaliserade 0,8 hk-motorn är exakt densamma som den större men har naturligtvis anpassats till 

de svenska bestämmelserna.

Victoria står bland hjälpmotorcyklarna som den mest motorcykelliknande genom att den går att växla ned. Växlingen sker genom att man drar vänstra spaken intill styrstången, där den stannar med en spärr, och det torde vara få backar som inte Victoria klarar med denna växel. På rakorna ger den den tillåtna maximifarten. 

Man kan ganska träffande likna Victorias växelanordning vid den gamla T-Fordens hel- och halvfart. Motorcykelåkare kan också lätt göra misstaget att vanemässigt koppla ur - men istället lägga in "krypväxeln". Knepet med detta handtag, som vid urkoppling bara ska dras in till hälften, lär man sig dock ganska kvickt, och sedan är det bara att fräsa iväg. Växlingen går blixtsnabbt tack vare en genialisk konkoppling med dubbla drev. Det går att slira i gång cykeln, men det rekommenderas inte. Specialförgasaren utan choke gör starten lätt, och man behöver inte ha några som helst bekymmer för "luften". Genom kedjedriften och reglagemöjligheterna får man en fullt "motorcykel mässig" kontakt med cykeln, och det kan förväntas att speciellt alla med motorsinne, som vill ha en mycket billig motorcykel mycket gärna köper sig en Victoria - om de kan få tag i någon, för efterfrågan är större än tillgången. 

 

 

 

Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid ca 4 000 varv/min. Cylinderdiameter 35 mm slaglängd 40 mm, kompressionsförhållande 1:6. Victoria Special förgasare med automatisk choke Roterande slidventil,  Noris svänghjulsmagnet med belysningsspole. 

 

Fabrik: VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.  

 

Motorplacering: Invid bakhjulet på cykelns vänstra sida. 

Drivsätt och växlar: Kedje drift på kedjekrans fästad på bakhjulets ekrar. Två växlar med mellanliggande friläge synkroniserat. 

Reglage: Förgasarhandtag med rulle, "pys" och kombinerat handtag för växling och koppling, det senare med spärr i alla tre lägena. 

Utrustning: Bensintank för 3 liter oljeblandad bensin, strålkastare med hel- och halvljus, baklyse. 

Vikt: Motor 11,5 kg. 

Pris: Komplett Victoria cykel med motor 705: - kronor, enbart motor 425: - kr.

 
  
  

Victoriamotorn är placerad invid bakhjulet på cykelns vänstra sida och driver på en kedjekrans monterad på bakhjulets ekrar.  

 

Styrstången med växlar och reglage.

 
 
M3c    
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Old page [Separate hulpmotor.]