Omdöme och
provkörning:
En motor av märket Victoria har världsrekordet för
motorer med under 75cc
cylindervolym, och det är således en motor
med god härkomst vi har att göra med.
Den har hittills tillverkats i
över 80 000 exemplar i en version som lämnar den "olagliga"
effekten 1 hk, av vilka en hel del sålts i Sverige. Dessa rapporterar
med otrimmade motorer maximifarter mellan
40 och 45 km/tim. Den
vederbörligen
legaliserade 0,8 hk-motorn är exakt densamma som den större men har
naturligtvis anpassats till
de svenska
bestämmelserna.
Victoria står
bland hjälpmotorcyklarna som den mest motorcykelliknande genom att
den går att växla ned. Växlingen sker genom att man drar vänstra
spaken intill styrstången, där den stannar med en spärr, och det
torde vara få backar som inte Victoria klarar med denna växel. På
rakorna ger den den tillåtna maximifarten.
Man kan ganska träffande
likna Victorias växelanordning vid den gamla T-Fordens hel- och
halvfart. Motorcykelåkare kan också lätt göra misstaget att vanemässigt
koppla ur - men istället lägga in "krypväxeln". Knepet med
detta handtag, som vid urkoppling bara ska dras in till hälften, lär
man sig dock ganska kvickt, och sedan är det bara att fräsa iväg. Växlingen
går blixtsnabbt tack vare en genialisk konkoppling med dubbla drev.
Det går att slira i gång cykeln, men det rekommenderas inte. Specialförgasaren
utan choke gör starten lätt, och man behöver inte ha några som
helst bekymmer för "luften". Genom kedjedriften och
reglagemöjligheterna får man en fullt "motorcykel mässig" kontakt med
cykeln, och det kan förväntas att speciellt alla med motorsinne, som
vill ha en mycket billig motorcykel mycket gärna köper sig en Victoria
- om de kan få tag i någon, för efterfrågan är större än
tillgången.
Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid ca 4 000 varv/min.
Cylinderdiameter 35 mm slaglängd 40 mm, kompressionsförhållande
1:6. Victoria Special förgasare med automatisk choke Roterande
slidventil, Noris svänghjulsmagnet med belysningsspole.
Fabrik:
VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.
Motorplacering: Invid
bakhjulet på cykelns vänstra sida.
Drivsätt och växlar:
Kedje drift på kedjekrans fästad på bakhjulets ekrar. Två växlar
med mellanliggande friläge synkroniserat.
Reglage: Förgasarhandtag
med rulle, "pys" och kombinerat handtag för växling och
koppling, det senare med spärr i alla tre lägena.
Utrustning:
Bensintank för 3 liter oljeblandad bensin, strålkastare med hel- och
halvljus, baklyse.
Vikt:
Motor 11,5 kg.
Pris: Komplett Victoria cykel med motor 705: -
kronor, enbart motor 425: - kr.
|