Victoria Werke AG, Nürnberg.        
 VICTORIA Victoria Werke A-G, Nürnberg.  ^ back to Victoria [54-60].
- - - - - - - - - - - - -
 

Victoria FM 38. [51-54]

[52] .... Instruktionsbok.

[51-54] FM 38 L, FM 38 S, Vicky I.

[53] .... Vicky FM 38. Hilfsmotoren.

Vicky I. Special built mopeds.

 

Victoria motor guide.

Other brands with Victoria engine

[55-61] CSR inbytesprislista.

Victoria. [54-60]

[54-55] Vicky III.

[56-58] Vicky III N.

[56] .... Vicky IV.

[57-58] Vicky IV E.

[57] .... Tory.

[58] .... Preciosa.

[58-59] Vicky L (Luxus).

[59-60] Vicky SL (Super Luxus).

Victoria. [58-63]:

[58-59] Avanti.

[60-61] Vicky Standard, Vicky Super.

[62-63] Victoria 115, 155, 136, 166.

 

Victoria Nicky. [54-55]

● Ein neuer Kleinroller

● Teknikens Värld (3/55) provkör

● Nicky brochure covers.

Victoria.

Denmark

Nederland.

• Norway Termoped V

● Sweden Rambler Victoria program.

 

German moped reg. V. Germany at A-Z.

● Victoria main. To Zweirad Union.

Back to Victoria [54-60].

 
   
N1     
                        
 

 

Rambler Önskemopeden MS 50.

Mopedtest i Teknikens Värld.

 

Teknik för Alla testar.

Vicky III. 1954

 

   
 
N2      
        
 

 

 Victoria Vicky III. Bj.54

 

     
 
N3    
                              
 

 

Victoria Vicky III. Bj.55

 

 

Gasvire från Vartex, Varberg.

Passande VICKY 55

 

 

Reservdelskatalog från

Mopedägarnas Inköpscentral, Malmö.

Motor: Victoria MS 50

 

 
M1a  Albert  
 1954  Vicky III. [Back to: RAMBLER Albert Öhman AB. Stockholm, sålde 1954 DRÖM-MOPEDEN.] [Test guide.] 
 

 

 

VICTORIA      Vicky III

 

MOPED MS 50      önskemopeden

 

48cc, 0,8 hk, 2-takt. 

2 växlar o frigång. 

Lev mars-april (läs 1954).

 Riktpris ej fastställt. 

 

Rekvirera broschyr.

AB MOTOR-SERVICE  

Ynglingagatan 24 STOCKHOLM

 

 

Teknikens Värds testförare H. Scherrer har provkört Victoria Vicky MS 50 under 3 timmars oavbruten körning. 

Allmänt om konstruktionen: Liksom de tyska Victoria motorcyklarna är Vicky-mopeden en synnerligen gedigen och väl genomtänkt cykel. Kraftöverföring: Kedjedrift, koppling och två växlar som regleras med ett vridhandtag. Ettan är något svär att få i när cykeln står stilla. Renlighet: Förgasaren är inbyggd i ramröret och således väl skyddad, men även vid noggrann granskning förekom inget läckage. Motorn, avgasröret och ljuddämparen var också helt oljefria. 

Bromsar: Frambromsen ger utomordentlig bromskraft och det är den man egentligen använder i stadstrafiken. Bakbromsen ger fullt normal bromskraft. Fjädring: Här bör den vilsamma körställningen på pekas, man sitter nästan som på en vanlig motorcykel. Bottenlänkgaffeln raderar ut de största ojämnheter och sadelfjädringen är behaglig. 

Backtagningsförmåga: Vickyn överraskade oss med att ta samtliga backar på tvåan! För att vara tvungen att växla ner till ettan måste vi uppsöka de brantaste backarna på Söder. Vid start behöver tramporna aldrig användas. Stadstrafik: Snabb, stark och säker är tre ord som täcker mopedens uppförande i trafik. Den enkla konstruktionen gör att cykeln dessutom är lättskött. Landsvägskörning: God segdragningsförmåga och låg ljudnivå är två saker som man värdesätter hos Victoria Vicky. Normala stigningar tas utan nämnvärd fartminskning. 

Bränsletank:  

Rymd 3 liter. 

Aktionsradie:  

ca 200 km. 

Bränsleförbrukning: 

Ca 0,15 l/mil. 

Pris: 850: - inkl. 

hastighetsmätare och styrlås.

 

Generalagent: 

AB Motorservice, 

Stockholm.

 

 
M1b  1954  
 1954  Teknik för Alla testar VICKY (III) MS 50 i nummer 11      [Test guide.] 
 

 

I storlek och körställning påminner Victoria om en liten nätt motorcykel.  

Den nya Victoriamotorn för montering i ramen är alla mycket nyfikna på - den

är både starkare och tystare i sitt nya utförande. 

 

 

Explosionsvy av den nya Victoriamotorn  M 50 (106kB).

 

 

Motor: Tvåtakts, luftkyld 48 cc. cylinderdiameter 48 mm, slaglängd 42 mm.

Hårdförkromad lättmetallcylinder. Växellåda sammanbyggd med vevhuset.

Koppling i oljebad. Bing flottörförgasare med luftrenare och automatisk

chokeanordning. Noris svänghjulsmagnet med 17 watts belysningsuttag. 

Tillverkare: Victoria Werke, Nürnberg. 

Motorplacering : Under ramen framför vevpartit. 

Reglage: Rullhandtag för gas och draghandtag för handbroms på styrstångens

vänstra sida. På högra sidan vrid växelhandtag och kortslutningsknapp för

stannande av motorn. Ingen dekompressionsventil finns. 

Ram: Pressad av stålplåt inneslutande bensintank. Kraftigt bärhandtag. 

Tank: 5 liters volym, för bränsleblandning olja-bensin i förhållandet 1: 25.

Reservuttag. 

Drivsätt och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kedja. Tvåväxlad låda

med snedskurna tystgående drev. Koppling av scootertyp. 

Utrustning: Bottenlänkfjädring av modern typ. Verktygsväska med verktyg.

Luftpump. Inbyggt stöldlås i styrinrättningen. Strålkastare med

avbländningsomkopplare och inbyggd hastighetsmätare. Elektrisk baklykta.

Enbent parkeringsstöd. Signalhorn av bolltyp. Stora stänkskärmar med

kraftiga stänkskydd. 23" hjul. 

Extra tillbehör: elektriskt signalhorn. 

Pris: 850.- kronor. 

MOPEDERNA PÅ VÄGEN 

Victoria Vicky MS 50. 

 

Omdöme och provkörning: Gissa om man var nyfiken på den nya Victoriamotorn Den gamla knattrar omkring på 33 000 mopeder och säljs fortfarande i dag i ensamt majestät till ordinarie pris bland påhängsmotorerna. Den nya . . . Vad ska man säga om den? 

 

Den nya Vicky III, specialmotor på 48 cc för montering i ramen, är en motor som ger det mesta möjliga inom mopedens gränser till den motorsinnade mopedföraren. 

 

När jag gränslat den låga Victoria mopeden frapperades jag ögonblickligen av körställningen - som på en motor cykel. Sedan växeln efter en aning knorrande lagt sig in i tvåan styrde jag direkt till Hamngatsbacken - om Vicky III klarade den på tvåan, så visste jag en hel del om motorn redan. Gamla Victoria Special föredrar ettan vid så branta backar - men den nya mopeden klarade backen på tvåan utan en suck. Motorn gick enastående jämnt och gick i tvåtakt vid alla motorvarv och belastningar. Liten eller hög ut gångsfart spelade ingen roll för back tagningsförmågan. 

 

Götgatsbacken klarades lika elegant på tvåan - jag fick leta upp branta kullerstensbackar på Söders höjder för att få användning för ettan. 

Att provköra i backar behövdes alltså inte längre. Motorn spann som en katt i alla situationer. Det var bekvämt att ha en jämn tomgång - den nya flottörförgasaren ökar körkomforten avsevärt i trafikkörning. Något så vibrationsfritt som denna motor har jag sällan kört på en moped. Den påminner närmast om en bilmotor. Insuget har ljuddämpare inbyggd i sadelstolpröret. Med sina 73 phon är förmodligen Victoria III en av marknadens tystaste mopeder. 

 

Några fel eller nackdelar, då? Eftersom det provkörda exemplaret var en prototyp, fanns det ett par skavanken Det var växlarna, som hade en smula svårt för att gå i. Och så uppstod det en antydan till svajning i styrinrättning en vid maximifart. Den senare berodde antagligen på att kedjekransen på bakhjulet var provisorisk och inte satt alldeles rakt. För övrigt kunde jag inte upptäcka något som borde vara annorlunda - i varje fall om man godtar mopeden för vad den är: ett hypermodernt fordon, byggd som en lätt version av både motorcykel och scooter. 

 

Det finns massor av finesser på Victorias nya skapelse. Att Victoriawerke dragit till sig några av topparna bland Tysklands mc-konstruktörer börjar märkas alltmer på de maskiner som produceras nu. Inkapslingen av förgasaren med en lättåtkomlig lucka, som samtidigt är bärhandtag, är en genialisk detalj. Luftintag med ljuddämpning genom sadelstolpröret en annan. Stöldlås på styrinrättningen en tredje. 

 

Rexfabriken tog som ensam större svenska fabrik risken att beställa nya Victoriamotorn till sin tvåväxlade mopedmodell utan att ha sett den, och de behöver sannerligen inte ångra sig. Med räknar vi landets kanske minsta moped fabrik, Östholms mc-verkstad med sin Rusch, finns Victoria III på tre moped märken i sommar. 

 
 
    AB Motorservice, Stockholm.                    
 
 
 
M2a    
 1954   Vicky III      
 
 
 
CD:pro107
 
M3a    
 1955   Vicky III      
 

Motor: Einzylinder-ZweitaktVictoria, Bohrung 38, Hub 42, Verdichtung 1:6,4, 

          Dauerleistung 1,74 PS bei 4900 U/min., Höchstdrehzahl 5000 U/min. 

Vergaser: Bing-Startvergaser 1/10. 

Elektrische Anlage: Noris-Schwungradlichtmagnet 6 V 3 W, 

Kerze Beru 175/u 2, Gewinde M 14. 

Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Drehgriffschaltung Dreischeiben-Korklamellenkuplung, Primärzahnrad,

                               Abstufung 1:8,46:5,55. 

Rahmen: Stahlblechtankrahmen, Schwinggabel. 

Bereifung: v. 23x2,00, h. 23x2,00 

Reifendruck v. 1,1 - h. 1,2. 

Bremsen: v. Innenbackenbremse, 100 mm Ø, h. Rücktrittbremse. 

Tankinhalt: 2,8 Ltr., Gemisch 1 :25.

Verbrauch: Normverbrauch 1,3 Ltr./ 100 km. 

Abmessungen:

Länge 1720 mm,

Breite 620 mm,

Höhe 900 mm,

Radstand 1120 mm,

Bodenfreiheit 100 mm,

Gewicht 33 kg. 

Preis: DM 575,-. 

Steuer: frei. 

Versicherung: DM 6,- p. J.

 

 

 

 

 

 

                     Vicky III

 
M3b  Tillbehör  
 1955   VARTEX - KABELN Tillverkad efter originalkabeln.       [Varberg.] [Guide: Fordon & Tillbehör.] 
 
 Passande till mopeder och motorcyklar.  
 
 Gaswire passande VICKY 55
 
 
 
 
Motorfirman VARTEX Varberg.
 
 
 
M3c    
 Vicky III   Reservdelskatalog från Mopedägarnas Inköpscentral, Malmö.      
 
 

Victoria Vicky III

med MS-50 motor, 2-växlade.

 
 
  
 
       Victoria Vicky Prospekt 3.1955