I Victorias miniatyrscooter sitter en ren
mopedmotor, som startas med ett
långt snöre: Nicky är inte registreringsfri
eftersom motorn bromsar 2,45 hk.
Motorn sitter så att den får god kylning utan
att därför olja eller smuts stänker upp på
föraren.
Under sadeln ligger en ovanligt komplett verk-
tygssats prydligt undanstoppad i eget fack.
Kort specifikation
Motor: Encylindrig tvåtaktsmotor om 48 cm3
(38 X 42 mm.) Vändspolning. Kompressionsför-
hållande 1:7,2. Effekt 2,45 hk vid 5850
varv/min.
Noris svänghjulsmagnet. Bingförgasare.
Kraftöverföring: Tvåväxlad växellåda i block
med
motorn, manövrerad med vridhandtag. Treskivig
koppling. Totalutväxling på tvåan 1:12,61.
Ram: Hårdlödd dubbelrörsram.
Karosseri: »Självbärande» i lättmetall.
Fjädring: Bottenlänksgaffel fram och svängarm
bak.
Hjul och ringar: Stålfälgar, ringdim. 20X2,25.
Bromsar: 100 mm
Bränsleförbrukning: ca 0,15 1/mil.
Vikt: ca 60 kg.
Pris: 1300: - kronor.
Generalagent: AB Motor-Service, Stockholm.
|
PROVKÖR
VICTORIA NICKY
Victoriafabriken i Nürnberg har redan släpp
ut en »vårlig» nyhet i den superlätta klassen. Med Vickymopeden som grund har man skapat en finessfylld och linjeskön små-scooter med »självbärande» karosseri av lättmetall.
Nickyn startas på ett så pass originellt sätt som med snörstart, vilket innebär en absolut
nyhet på motorcykelfronten. Den konservative
må rynka på näsan, men nya idéer som kullkastar det uråldriga sätt på vilket vi är
tvungna att starta våra maskiner är alltid
välkomna.
Lika bekvämt som elektrisk start är det givetvis inte, men i gengäld mycket billigare
och lika renligt. Handtagets placering kan kanskediskuteras, enligt vår mening borde det sitta
på vänstra sidan, varigenom man kunde sköta gasen med den högra, men det skulle innebära ett
komplicerat system av trissor för snöret i
stället.
Någon svårighet att starta den lilla motorn på
2,45 hk föreligger inte, och använder man sig
av den halvautomatiska choken springer motorn i
gång efter ett eller två drag. Choken kopplas
bort när gasspjället öppnas till mer än 2/3, då
motorn även som regel har hunnit nå rätt
arbetstemperatur.
Vibrationer saknas helt i det undre varvtalsregistret, och uppträder endast svagt om
cykeln körs på fullgas. Kraftigt dimensionerade
insugnings- och avgasningsljuddämpare håller motorljudet
på en spinnande nivå.
Maskinen är tvåväxlad och växlarna manövreras
med vänster handtag, vilket även tjänstgör
som växelindikator. Tvåan gick in lätt och
ljudlöst, medan ettan ibland kunde vara tämligen
svår att få i om inte kopplingen släpptes
något och växeln sålunda slirades in i sitt läge.
Trögheten i växelmekanismen vad ettan beträffar
kan givetvis bero på att maskinen var alldeles ny,
men en justering är nog 'ändå att rekommendera.
Kopplingen arbetar lätt och kraftöverföringen är
helt ryckfri. Topphastigheten på ettans växel är ca 35-40 km/t, och för tvåan mellan 55 och 60
km/t.
Motorn är förvånansvärt pigg och
accelerationsvillig och besitter dessutom, naturligtvis i
förhållande till sin storlek, god
segdragningsförmåga.
Cykelns balans och fjädring är av hög klass.
Bakhjulsfjädringen på provexemplaret var dock
för mjuk för att göra körningen riktigt säker,
en olägenhet som emellertid rättas till på de
följande maskinerna, vilka kommer att utrustas med ca
30 % hårdare fjädring bak. Även på blöt och
mjuk landsväg, modell välling, visade Nickyn mycket goda egenskaper. Inträngande vägsmuts orsakade dock en del gnissel i framfjädringen, och den
lyhörde föraren uppmanas att tvätta cykeln och
hålla framfjädringen så ren som möjligt. Bromsarna
gav mjuk och säker bromskraft.
Nästan mest imponerades vi av den rikhaltiga
utrustning som Nickyn försetts med. Den torde överträffa det mesta i scooterväg, och gör att
man inte behöver lägga ut pengar på någon extra
utrustning. Instrumenteringen omfattar
hastighetsmätare, klocka och bensinmätare, som visar när det är dags att tanka. I gengäld saknas
reservtank.
Nedanför styret sitter en portföljkrok. För
symmetrins skull, men även för att skydda
lackeringen från skavning från portföljen, har ett »fusk-start-handtag» placerats på höger sida. En gedigen
verktygssamling ligger under den uppfällbara
sadeln, som även har stöldlås, och bakom sadeln sitter
en förkromad pakethållare med kraftiga gummiband
i stället för fjädrande paketbyglar.
Ytterligare ett lås återfinns naturligtvis under styret, och
slutligen är strömbrytaren till strålkastaren även
kortslutningsknapp för motorn.
Som slängfordon, som rullande shoppingväska
eller som ren bruksmaskin tippar vi att Nicky
kommer att bli populär; den utgör en god exponent för tyskt kvalitetsbygge.
TV-BETYG
Särskilt bra:
Ovanligt rikhaltig och praktisk utrustning för ett så litet fordon.
Originell men behändig startanordning, modell aktersnurra.
Maskinen är, förvånansvärt pigg och accelerationsvillig.
Inte så bra:
Ettan kan ibland vara kinkig att lägga i.
Bottenlänksfjädringen vill gärna gnissla när smuts eller sand kommer in mellan friktionsskivorna.
|
|