VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.         
 VICTORIA CYKEL-MOTOR VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.

^ back to Victoria FM 38.

- - - - - - - - - - - - -
 

Victoria FM 38. [51-54]

[52] .... Instruktionsbok.

[51-54] FM 38 L, FM 38 S, Vicky I.

[53] .... Vicky FM 38. Hilfsmotoren.

Vicky I. Special built mopeds.

 

Victoria motor guide.

Other brands with Victoria engine

[55-61] CSR inbytesprislista.

Victoria. [54-60]

[54-55] Vicky III.

[56-58] Vicky III N.

[56] .... Vicky IV.

[57-58] Vicky IV E.

[57] .... Tory.

[58] .... Preciosa.

[58-59] Vicky L (Luxus).

[59-60] Vicky SL (Super Luxus).

Victoria. [58-63]:

[58-59] Avanti.

[60-61] Vicky Standard, Vicky Super.

[62-63] Victoria 115, 155, 136, 166.

 

Victoria Nicky. [54-55]

● Ein neuer Kleinroller

● Teknikens Värld (3/55) provkör

● Nicky brochure covers.

Victoria.

Denmark

Nederland.

• Norway Termoped V

● Sweden Rambler Victoria program.

 

German moped reg. V. Germany at A-Z.

● Victoria main. To Zweirad Union.

Back to Victoria FM 38.

 
 
N1     
                                    

 

Victoria Vicky cykelmotor 1951

 

 

 

Om Victoria motorn innan 1952.

 

 

Teknik för Alla

testar Vicky I i nummer 14/52.

 

N2       
          

 

 Vicky Special 1952

 

 

Findus Äkta Majonnäs 1953

 

   
 
N3      
              

 

Victoria Damenfahrrad Mod. 156

Victoria FM 38 L Motor

 

 

Vicky FM 38  Bj.53

 

 

Vicky FM 38 L Bj.54

 

 

Victoria fotad i

Trollhättan, 2001.

 

 
M1a    
 1951   CYKLA UTAN ATT TRAMPA med VICTORIA  
 
 

VICTORIA "VICKY" CYKELMOTOR

60.000 tillverkade sedan 1946. Så många Victoria "Vicky" är redan tagna i bruk av lika nöjda köpare - ett enastående popularitetsbevis.

Enastående backtagningsförmåga.

1 hk - 2växlar med frigång.

Kedjedrift på bakhjulet.

Belysningsström från magneten.

Skattefri - 6 mån. garanti.

 

  
Ta Er en titt på "Vicky" och förvissa Er om att det är på solid grund dess goda anseende ligger.
 
M1b    
 
                               Don't look back..
 
M1c    
    Victoria motorn innan 1952.  
 

Motorplaceringen är en av de mera seglivade bland påhängsmotorerna. Bilden visar en Victoriamotor,  men samma arrangemang användes för den i stort sett identiska motorn Fuchs. 

 

Har Du en Victoria som gör c:a 45 km/t otrimmad?  

Då är den på 1hk och det är inte ett "S" instansat i blocket bakom cylindern (på upphöjningen för gängan i motorblocket). Motorn är såld innan 1952 eller privatimporterad.

 

 
 
 
 
M1d    
 1952    TfA testar Vicky I i nummer 14. Same test at "special" mopeds - at Victoria main.  [Test guide.]  
 

TfA testar VICTORIA 1952

 

 

 

 

 

 

Victoriamotorn är placerad invid bakhjulet på cykelns vänstra sida och driver på en kedjekrans monterad på bakhjulets ekrar.  

 

 

 

Styrstången med växlar och reglage.

Omdöme och provkörning: 

En motor av märket Victoria har världsrekordet för motorer med under 75 cc cylindervolym, och det är således en motor med god härkomst vi har att göra med.

 

Den har hittills tillverkats i över 80 000 exemplar i en version som lämnar den "olagliga" effekten 1 hk, av vilka en hel del sålts i Sverige. Dessa rapporterar med otrimmade motorer maximifarter mellan 40 och 45 km/tim. Den vederbörligen legaliserade 0,8 hk-motorn är exakt densamma som den större men har naturligtvis anpassats till de svenska bestämmelserna.

 

Victoria står bland hjälpmotorcyklarna som den mest motorcykelliknande genom att den går att växla ned. Växlingen sker genom att man drar vänstra spaken intill styrstången, där den stannar med en spärr, och det torde vara få backar som inte Victoria klarar med denna växel. På rakorna ger den den tillåtna maximifarten. 

Man kan ganska träffande likna Victorias växelanordning vid den gamla T-Fordens hel- och halvfart. Motorcykelåkare kan också lätt göra misstaget att vanemässigt koppla ur - men istället lägga in "krypväxeln". Knepet med detta handtag, som vid urkoppling bara ska dras in till hälften, lär man sig dock ganska kvickt, och sedan är det bara att fräsa iväg. Växlingen går blixtsnabbt tack vare en genialisk konkoppling med dubbla drev. Det går att slira i gång cykeln, men det rekommenderas inte. Specialförgasaren utan choke gör starten lätt, och man behöver inte ha några som helst bekymmer för "luften".

Genom kedjedriften och reglagemöjligheterna får man en fullt "motorcykel mässig" kontakt med cykeln, och det kan förväntas att speciellt alla med motorsinne, som vill ha en mycket billig motorcykel mycket gärna köper sig en Victoria - om de kan få tag i någon, för efterfrågan är större än tillgången. 

 

 

Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid ca 4 000 varv/min. Cylinderdiameter 35 mm slaglängd 40 mm, kompressionsförhållande 1:6. Victoria Special förgasare med automatisk choke Roterande slidventil,  Noris svänghjulsmagnet med belysningsspole. 

Motorplacering: Invid bakhjulet på cykelns vänstra sida. 

Drivsätt och växlar: Kedje drift på kedjekrans fästad på bakhjulets ekrar. Två växlar med mellanliggande friläge synkroniserat. 

Reglage: Förgasarhandtag med rulle, "pys" och kombinerat handtag för växling och koppling, det senare med spärr i alla tre lägena. 

Utrustning: Bensintank för 3 liter oljeblandad bensin, strålkastare med hel- och halvljus, baklyse. 

Vikt: Motor 11,5 kg. 

Pris : Komplett Victoria cykel med motor 705: - kronor enbart motor 425: - kr. 

 

Fabrik: VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.  

 
 
M2a  1952   1953   Livsmedel  
 1952  Victoria Special   Körkortsfri cykelmotor.  1953   [Guide: Livsmedel.] 

KEDJEDRIVEN - TVÅVÄXLAD 

 

Idealmotorn för Eder cykel. 

Säljes genom cykelhandlare. 

 

Pris för motor 425 : -

 

 

               
 
 
 FINDUS  -   ÄKTA MAJONNÄS
 
 
 
 
M3a    
 1953    
 

Hilfsmotor: Victoria FM 38 L Motor mit 38,5ccm und 1 PS Leistung. Fahrrad: Verstärktes Victoria Damenfahrrad Mod. 156 mit Vorderradfederung,

verstärkte Victoria Hinterradnabe für 3mm Speichen. Zusatztank ähnlich Lohmann.

 

 
M3b    
 1953   Victoria FM 38 L 1946 - 1954 och Special 38 cc  
 

Victoria 

för kedjedrift 

FM 38 Vicky -53   

1946 - 1954

 

 

 
 
 
M3c    
 1954   FM 38L  
 
                     
  FM 38L 
 
 VICTORIA VICKY CYKEL-MOTOR VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.
 
M3d    
 2001   På vårvintermarknaden Folkets Hus, Trollhättan  
 

Victoria (begärt pris 3.500.-) på vårvintermarknaden  i Trollhättan.

En ganska liten marknad,  inomhus i Folkes Park. 

Skönt att vara inomhus denna dag för det var bistert ute, snöstorm i Uddevalla.

Inne på marknaden var det varmt och gott, bra stämning, förvånansvärt mycket prylar och det bästa av allt: Hyfsade priser.

Alla sorters moppedelar fanns att hitta och en 15-20 hela mopeder fanns att välja mellan! +  mc-delar/tillbehör. 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  xx xx