Omdöme
och provkörning:
En
motor av märket Victoria har världsrekordet
för motorer med under 75 cc cylindervolym,
och det är således en motor med god härkomst
vi har att göra med.
Den
har hittills tillverkats i över 80 000 exemplar i en
version som lämnar den "olagliga" effekten
1 hk, av vilka en hel del sålts i Sverige. Dessa
rapporterar med otrimmade motorer maximifarter mellan 40
och 45 km/tim. Den vederbörligen legaliserade 0,8 hk-motorn är exakt densamma som den större men har
naturligtvis anpassats till de
svenska bestämmelserna.
Victoria
står bland hjälpmotorcyklarna som den mest motorcykelliknande
genom att den går att växla ned. Växlingen sker genom att man
drar vänstra spaken intill styrstången, där den stannar med
en spärr, och det torde vara få backar som inte Victoria
klarar med denna växel. På rakorna ger den den tillåtna
maximifarten.
Man
kan ganska träffande likna Victorias växelanordning vid den
gamla T-Fordens hel- och halvfart. Motorcykelåkare kan också lätt
göra misstaget att vanemässigt koppla ur - men istället lägga
in "krypväxeln". Knepet med detta handtag, som vid
urkoppling bara ska dras in till hälften, lär man sig dock
ganska kvickt, och sedan är det bara att fräsa iväg. Växlingen
går blixtsnabbt tack vare en genialisk konkoppling med dubbla
drev. Det går att slira i gång cykeln, men det rekommenderas
inte. Specialförgasaren utan choke gör starten lätt, och man
behöver inte ha några som helst bekymmer för
"luften".
Genom kedjedriften och reglagemöjligheterna
får man en fullt "motorcykel mässig" kontakt med
cykeln, och det kan förväntas att speciellt alla med
motorsinne, som vill ha en mycket billig motorcykel mycket gärna
köper sig en Victoria - om de kan få tag i någon, för
efterfrågan är större än tillgången.
Motor:
38 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid ca 4 000 varv/min.
Cylinderdiameter 35 mm slaglängd 40 mm, kompressionsförhållande
1:6. Victoria Special förgasare med automatisk choke Roterande
slidventil, Noris svänghjulsmagnet med belysningsspole.
Motorplacering:
Invid bakhjulet på cykelns vänstra sida.
Drivsätt
och växlar: Kedje drift på kedjekrans fästad på bakhjulets
ekrar. Två växlar med mellanliggande friläge synkroniserat.
Reglage:
Förgasarhandtag med rulle, "pys" och kombinerat
handtag för växling och koppling, det senare med spärr i alla
tre lägena.
Utrustning:
Bensintank för 3 liter oljeblandad bensin, strålkastare med
hel- och halvljus, baklyse.
Vikt:
Motor 11,5 kg.
Pris
: Komplett Victoria cykel med motor 705: - kronor enbart motor
425: - kr.
Fabrik:
VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg. |