Monark i Varberg.

 AB Cykelfabriken MONARK - Varberg. ^ back to Monark 1956-57. 
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test.

 1956   Årets monarped kollektion.    
 
       M 24
 

 

Årets monarped kollektion  - 1956

Large

 

 

Monark M 24

Motor: 2-växl. NSU Quickly.

 

 
Monarped
   M 56 F      M 36-56
 

 

Monark M 56 F. 

Motor: 2-växl. Pilot 504.

 

 

 

Monark M 36-56,

Motor: M36 2-växl. Jlo.

Motor: M56 2-växl.  Pilot. 

 

 
66
  M 57         
 

 

Monark M 57.

Motor: 1-växl. Pilot FM 50.

 

 

Monark M 50.

Motor: M50-M55: 1-växl. Pilot FM 50

 

   
68
            
 

 

Monark M 61. 

Motor: 2-växl. Pilot 504.

 

 

Monark M 38- M 39.    

Motor: M38 Jlo G 50,  M39 Jlo Piano 

 

   
 

Den största nyheten för året är den 2-växlade linjeskönt utformade monarpeden M24 med den världsberömda NSU-motorn med

borttonat ljud - marknadens prisbilligaste monarped - den 2- växlade folkmonarpeden.

 
 
 1956   Mer än 100.000......  
 
 
    M 38 og M 39

Mer än 100 000 är nu tillverkade en imponerande siffra men ändå fullt förklarlig. Varför? 

Jo, monarpeden har blivit hela svenska folkets fordon - folkmonarpeden - ett fordon för hög och låg, gammal och ung. 

Ett fordon prisbilligt i inköp och framförallt billigt i drift - utan körkort, utan skatt. Monarpeden, marknadens mest populära och mest sålda moped, är i 1956 års utformning ännu bättre. Den har väsentligt förbättrad ljuddämpning, helt ny och modernare formgivning med bl. a. stänkskydd såväl fram som bak, tåligare och vackrare lackering samt en mängd andra finesser. 

För att tillfredsställa alla smakriktningar har årets monarpedkollektion ytterligare utökats. Den omfattar 1-växlade och 2-växlade modeller med och utan bakhjulsfjädring, en ny jättetrevlig mopedscooter samt en praktisk 2- växlad transportmonarped m. fl. 

 
 
 
 M 36 og M 56            M 24              M 50 og M 55            M 57  
 
 
 M 56 F                              
 
 
 
 
 
 1956   2-växl. monarpeden M 24 Motor: NSU Quickly.

[NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm.]

     

[Back/to Finland moped register Erlan M 24 F.]

[Back/to Frode Lund, Malmö:  FNL med Puch motor.]

 
 

Monarks nya folkmonarped med de eleganta svepande linjerna och den sportiga robusta konstruktionen med perfekt balansering är årets stora slagnummer.

 - Den har 2-växlad motor med borttonat ljud, tillverkad av världens största 'motorcykelindustri' NSU - ett namn som garanterar högsta kvalitet och slitstyrka. M24 levereras i två läckra färg kombinationer och är trots alla finesser marknadens prisbilligaste monarped - folkmonarpeden. Riktpris  kr 770.- 

Motor: NSU Quickly, 49 cc 2-takts luftkyld med vändspolning. 30 km/tim= 4900 varv/min. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysnings spole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning ca 0,15 lit/mil. Utrustad med Monarks nya ljuddämpningssystem, som minskar motorljudet med mer än 50% 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kick startanordning. Samma kedja till motor och trampor. Total utväxling på 1: an 1:31,8  Total utväxling på 2:an 1:16,9 

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växel reglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare med hel- och halv ljus samt signalhornsknapp. Flödarknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Teleskopgaffel. Fullbromsnav bak. Sidoskydd på fram. och bakhjul.. Elsignalhorn. Bakljus. Strålkastare med 85 mm ljusöppning Ringutrustning 24" x 2".

 

 

 
 
monarpeden M 24  monarpeden M 24
 
 
 
 
 
 1956 2-växl. monarpeden M 56 F Motor: Pilot 504 (Pilot = Tyska REX).     
 

M 56 F är monarpeden för Er som vill åka verkligt mjukt och bekvämt. Den är nämligen utrustad med en effektiv bakhjulsfjädring av swingarmstyp, som tillsammans med teleskopgaffel fram, skumgummisadel och en perfekt körställning gör att monarpeden 

"flyter fram" även på den gropigaste väg. 

Den tilltalande formgivningen med rena vackra linjer och sist men inte minst "det bort tonade ljudet" bidrar dessutom till att ställa M56F särklass bland mopeder. kr 878.- 

Motor: Pilot 504, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 3400 Varv/min. 30 km/tim = 5000 Varv/min. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning c:a 0,15 lit/mil. 

Utrustad med Monarks nya ljuddämpningssystem, som minskar motorljudet med mer än 50%. 

Drivsätt och växling:2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kick startanordning. Summa kedja till motor och trampor. Total utväxling på 1 an 1:29,6.  Total utväxling på 2:an 1:19,5. 

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växel reglage med frikopplingshandtag. Spak för luft spjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav, fram och bak. Elsignalhorn. Bakljus. Teleskopgaffel och bakhjulsfjädring med gummiupphängd swinggaffel. Strålkastare med 100 mm ljusöppning. Ringutrustning 24" x 2".

 

 

 
 
  monarpeden M 56 F 
 
 
 
 
   
 1956  2-växl. monarpeden M 36- M 56  Motor: M 36 har Jlo-motor, M 56 Pilotmotor.    
 

2-växlade M36 och M56 var föregående säsongs stora försäljningssuccéer. Årets modeller har ytterligare 

förbättrats och utrustats med bl.a. sidoskydd både på fram- och bakhjulet. 

M36 har Jlo-motor, M56 Pilotmotor. Riktpris kr 838.- 

M36 Motor: Jlo G50, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 4300 varv/min. 30 km/tim. 4800 varv/min. 

M56 Motor: Pilot 504, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 3400 varv/min. 30 km/tim. = 5000 varv/min. 

                   Båda modellerna har svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. 

                   Bränsle förbrukning c:a 0,15 lit/mil. Såväl insugnings som avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor 

                                  och trampor. M36: Total utväxling på 1 :an 1:29. Total utväxling på 2:an 1:17,8. 

                                                     M56: Total utväxling på 1:an 1:29,6. Total utväxling på 2:an 1:19,5. 

Reglage: Gashandtag med rulle, Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växel reglage med frikopplingshandtag. 

               Spak för luft spjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav. Elsignalhorn. Bak ljus. Teleskopgaffel. 

                   Strålkastare med 100 mm. ljusöppning. Ringutrustning 24" x2". Sidoskydd både på fram- och bakhjulet. 

                   Scooterskydd med kompl. fästanordningar Nr 2436-24361. För M36. Riktpris pr par 45.70 

                                                                                 Nr 2436-24366. För M56. Riktpris pr par 45.70

 

 

 

 
 
            M 36
 
 
 
 
 
 1956   1-växl. monarpeden M 57. Motor Pilot FM 50   [REX motoren.]
 

Den 1-växlademonarpeden har och kommer alltid - hur utvecklingen på mopedfronten än går - att ha sina givna förespråkare. 

Den är sa lättmanövrerad och enkel att sköta, att även den minst motorkunnige utan vidare kan köra den - M57 är en stilfull exponent för den 1-växlade gruppen.

Den har vackra linjer och väl avvägda proportioner och Pilotmotor med borttonat ljud.   Riktpris kr 783.- 

Motor: Pilot FM 50, 49 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 3600 varv/min. 30 km/ tim 4500 varv/min. 

Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Fri koppling med torrlameller. 

Bränsleförbrukning 0,15 lit/mil. 

Utrustad med Monarks nya ljuddämpningssystem, som minskar motorljudet med mer än 50%. 

Drivsätt: Kilrem från motorn till bakhjulet och separat kedja för trampning. Total utväxling 1:16,51. 

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. 

Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,5 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Teleskopgaffel. Fullbromsnav fram. Sidoskydd på framhjulet. 

Elsignalhorn. Strålkastare med 100 mm. ljusöppning. Bakljus. Ringutrustning 24"x 2".

 

 

 
 
  monarpeden M 57. 
 
 
 
 
 
 1956 1-växl. monarpeden M 50. Motor M50-M55: Pilot FM 50    
 

De enväxlade modellerna M50 och M55 har gjort monarpeden till Sveriges mest sålda moped. 

Deras popularitet grundar sig inte bara på det trevliga utseendet utan även på de utomordentliga kör egenskaperna. 

De är pålitliga alla väder och så lättskötta att även den minst motorkunnige utan vidare kan köra dem. Riktpris kr 775.

Motor: M50-M55: Pilot FM 50, 49 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 3600 varv/min. 30 km/tim. 4500 varv/min. Sväng hjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Frikoppling med torrlameller. Bränsleförbrukning 0,15 lit/mil. 

Drivsätt: Kilrem från motorn till bakhjulet och separat kedja för trampning.

Total utväxling M50 1:18,24. Total utväxling M55 1:16,51.

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbatartyentil. Frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp.

Utrustning: Tank 3,5 lit. Swingsadel. Elsignalhorn. Bakljus. Teleskopgaffel. Strålkastare med 100 mm. ljusöppning.

Ringutrustning M50: 26"x1,75"; M55 24"x2". 

Scooterskydd med kompletta listanordningar Riktpris pr par 47.25.-

 

 

 
 
   monarpeden M 50
 
  
 
 
 
 
 1956   2-växl. monarpeden M 38, motor Jlo G 50. M 39 motor Jlo Piano [M 39: Örnen - Monark.]  Back to Bromölla, Monarscoot page. 
 

Scooteridén bygger ju på att föraren i största utsträckning skall sitta skyddad för stänk och drag - han skall kunna "åka i frack". 

Monarscoot har dessa scooterns fördelar- men därutöver många, många fler. Monarscoot är körkorts- och skattefri den är lättskött, prisbillig i inköp och kostar "nästan ingenting" att köra, därtill kommer att Monarscoot har en sällsynt trevlig och praktisk formgivning, en utomordentlig körkomfort och driftsäker motor med borttonal ljud. 

M38 Riktpris Kr.945. M39 Riktpris Kr.945. 

 

Motor: M38 Jlo G50, M39 Jlo Piano. - 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 4300 varv/min. 

30 km/tim. = 4800 varv/min. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningspole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning c:a 0.15 lit/mil. 

Utrustad med Monarks nya ljuddämpningssystem, som minskar motorljudet med mer än 50% 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor och trampor. Total utväxling på 1 :an 1:24,6. Total utväxling på 2:an 1:15,1. 

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växel. reglage med frikopplingshandtag. Spak för luft. spjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav fram och bak. Tele skopgaffel. Elsignalhorn. 

Strålkastare med 100 mm. ljusöppning. Bakljus. Ringutrustning 20" x2½". Praktiskt formade frontskydd. Fälgar och skärmar av lättmetall.

 

 

 Motor Jlo G 50 på M 38,  Jlo Piano på M 39.
 
  monarpeden M 38 - M 39
  
 
 
 
 
 1956    2-växl. monarpeden M 61.  Motor: Pilot 504  [REX motoren.]   
 

M61 kommer att göra det lättare både för springpojken och för chefen för att inte nämna kunden, som kommer att få sina varor snabbt och lätt. 

M61 är billig och säker i drift, lätt och behändig i trafiken och har genom 

2-växling god segdragningsförmåga. 

M61 är utrustad med praktiskt utformade pakethållare och varukorgar.

 

-  Specifikation se M56. Riktpris Kr.950.-

Specifikation  M56 (M61).

2-växlade  M56 var föregående säsongs stora försäljningssuccéer. Årets modeller har ytterligare förbättrats och ut rustats med bl.a. sidoskydd både på fram- och bakhjulet. 

M56 Motor: Pilot 504, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 3400 varv/min. 30 km/tim. = 5000 varv/min. 

Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsle förbrukning c:a 0,15 lit/mil. Såväl insugnings som avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor

och trampor.  M56: Total utväxling på 1:an 1:29,6. Total utväxling på 2:an 1:19,5. 

Reglage: Gashandtag med rulle, Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växel reglage med frikopplingshandtag.

Spak för luft spjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav. Elsignalhorn. Bak ljus. Teleskopgaffel. 

Strålkastare med 100 mm. ljusöppning. Ringutrustning 24" x2". Sidoskydd både på fram- och bakhjulet. 

Scooterskydd med kompl. fästanordningar  Nr 2436-24366. För M56. Riktpris pr par 45.70

 

 

 
 
    monarpeden M 61.
 
 
 
 

 

 

 

 

24 57